I bil til Afrika {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har tænkt mig at tilmelde mig budapest bamako 2014 ( http://www.budapestbamako.org/en) når timleldingen åbner til januar. Jeg har derfor god tid til at finde mig en bil, men jeg er stadig meget i tvivl om hvad det skal være. Vi deltager i competition kategorien, så det er noget med at køre længe og langt på dårlige veje, og nogle steder i terræn og ørken uden veje, med en forholdsvis tungt læsset bil.
Vi bliver 3 - 4 mand, så det skal være noget med bagsæder + plads til bagage, og bagagen skal helst kunne låses inde. Planen er at få bilen registreret i et andet landt, eller evt. på gule plader i dk og så smidde bagsæder i udenfor danmark, så i skal tænke i gulpladepriser. Budgettet for hele bilen med mods (jeg kan lave praktisk talt alt i metal selv) er omkring 60.000 - 70.000.
Nogle af de biler jeg har overvejet er:
Nissan patrol Y60 importeret fra italien - Rettet i den rigtige side, bagsæder følger med, ikke overskåret, billig afgift, høj gensalgsværdi, RD28 - let og smidig. Dyrere end engelsk. Nem adgang til ekstraudstyr i DK.
Nissan patrol y60 importeret fra england - Billigere endd i italien, rettet sidder i den forkerte side - lavere gensalgsværdi, TD42 - tung men klippe stabil, englændere snakker engelsk, mere rust end italienere.
Nissan patrol y61 importeret fra england - Nyere, dyrere, flere hypper, RD28T fejl skulle være rettet, mere lækker inden i, stærkere undervogn, højere afgift (+ høj misundelsesafgift), lav gensalgsværdi.
Land cruiser HDJ80 importeret fra england - Dark horse, ved ikke ret meget om dem, stærk motor, mange tilsalg med aut gearkasse (godt/skidt?), generelt lav kilometer stand, meget gamle efterhånden, sikkert en del skjult rust, diff spær hele vejen rundt som std. på englændere, afgift sikker rimelig nok, gensalgsværdi sikkert også ok.
Udstyr:
Noget med noget ekstra diesel tank(e)
Let rør baseret forkofanger
Spil i front
Løft - en 3 tommer
33"-35" AT dæk
Ekstra batteri
Trykluft
Diff spær, som minimum i bag
Tag bagagebærer
Jeg har noget erfaring med Y60'ere og det er nok dem jeg hælder mest til, da man kan få meget for pengene. Men hvad synes i? Hvad har jeg ikke tænkt på?
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.910
Hmm Skulle jeg tage sådan en tur 4 mand så kunne jeg sku finde på at snuppe 2 x lada niva.. Hvis man er 2 biler så er man meget selvhjulpen f.x hvis man sitter fast eller køre istykker
aug 2011
Følger: 27 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 134 Svar: 956
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 211
Hvad med det med aut gear kasse på HDJ80, er der nogen der ved om den dur til noget eller om det skal være manuel?
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.910
Ville da mene det er sjovere og kanske lidt mere udfordring at køre derned i f.x. 2 gamle caravelle/golf/whatever gammel syncro som en nyere stor 4x4
Motoren i såen gammel hund kan renoveres for få penge og ret hurtig også er man jo ret sikker på at den burde holde til såen tur
Og såen gammel syncro slæde kan altså æde sig igennem meget
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.739
Gearkasse bør helt klart være manuel, med tanke på reparationer, og der er mere føling med bilen ved manuel gearkasse.
Ved Patrol er det vigtigt at tjekke sugerøret der går ned i tanken og samtidig er brændstofmåler, de er tit tæret og når de bliver utætte har den meget svært ved at starte da den så skal suge både luft og diesel. Det koster i sidste ende en starter, pris 3.750,- samt det diesel der ryger ved siden af, røret koster 2.000,- og tanken skal ned eller der skal skæres hul i højre side af ladrummets bund, gjorde vi, man risikerer også båndene der holder tanken går midt over eller boltene knækker pga rust.
Bag højre forlygte ligger noget servo-rør i en spiral, kan også være tæret, tjek det.
Aktivering til bagerste differentiale er på Patrol elektrisk, der startes en lille kompressor og der sendes luft gennem luftslanger, de bør kontrolleres.
Gå evt på ebay.de søg på 4x4 og allrad, der er faktisk ofte deciderede ekspeditionskøretøjer, men de koster kassen.
Det skal understreges at det er min personlige erfaring og ikke noget jeg har læst, og er lige nu ved at få synet min egen. Fuck hvor de ruster.
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
Prøv evt. at tage kontakt til Finn Nørlem, jeg ved han var dernede sidste år i en 60'er med Guru'en oppe fra Norge. Måske han har et par fornuftige fif
nov 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Biler: 8 Emner: 181 Svar: 2.142
Men så kræver det jo du har bus kørekort og bussen lige registreres til den slags kørsel ud over familien.
jul 2006
Følger: 47 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 129 Svar: 538
jul 2006
Følger: 47 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 129 Svar: 538
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.910
sep 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Biler: 12 Emner: 59 Svar: 813
toyota hj 60/61 har stærke motore men de er så gamle at der skal laves så meget på dem at det vil blive for dyrt bla køleren er et problem og så er der lige undervognen som er bladfjedere, ja de er stærke men også hårde at køre med.
personligt ville jeg vælge en engelsk y60 td42 med x-tra tank under og støre tank bag, 3" undervogn,33" at dæk,spil, kompressor,anden kofanger for med 2 fjern lygter i GOD kvalitet. den har som standart bla aircon og spær bag for lige at nævne det vigtigste...
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 211
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
sep 2005
Følger: 37 Følgere: 29 Biler: 4 Emner: 13 Svar: 22
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.739
I bil til Afrika
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside