Uberettiget bøde for at køre uden sele. {{forumTopicSubject}}
Jeg blev i går eftermiddags stoppet på motorvejen med lidt for høj fart.
Da jeg bliver stoppet spørger betjenten om jeg er frataget for at køre med sikkerhedssele, det er jeg ikke. Han mener at jeg ikke har båret sele, men sagen er den at jeg har en bmw e36 cabriolet hvor seleholderen siddrn under bag og Sideruder, jeg bar en helt sort trøje og det er dermed UMULIGT at se om jeg havde sele på.
Jeg nævnte dette fir ham, men han var stædig og ikke i tvivl.
Jeg tog derefter en masse billeder for at dokumentere at det er umuligt at se at sikkerhedsselen er i brug.
Har jeg overhovedet en klagesag, eller må jeg bare bide i det sure æble og betale 1500 kr for noget jeg ikke har gjort?
Ps. Spar mig for jeres hellige sure opstød om at jeg bare kunne have overholdt fartgrænsen.
Mvh David
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 151 Svar: 312
Jeg blev stoppet af en betjent som sagde jeg havde kørt over for rødt i et kryds, jeg vidste med garanti at dette ikke var tilfældet, så gik med glæde i retten med ham.
I retten forklarede han at han på ca 10´50 meters afstand kunne se at min bil ikke var helt over stoplinien inden skiftede. Hvordan han kan se det er mig en gåde men jeg blev dømt, fik et klip som udløste en betinget frakendelse og ja så måtte jeg igang igen
håber at du medhold men oddsene er desværre ikke med dig når det gælder politiet.
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 151 Svar: 312
feb 2007
Følger: 21 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 189 Svar: 432
Hvis jeg kunne finde ud af det havde jeg lagt dem op her i tråden.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Hvis du har vedkendt dig bøden på stedet er der selvfølgelig ikke noget at stille op, men det lyder som om at du ikke har taget imod bøde på stedet.
Så prøv at hør en advokat ad. Hvis du har gode chancer for at vinde sagen skal staten jo betale omkostningerne Omvendt hvis du taber skal du betale sagens omkostninger + din egen advokat, det er typisk 3-5.000.- kr
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 85
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 102 Biler: 4 Emner: 197 Svar: 1.695
sep 2007
Følger: 43 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 355
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
1/ Det er Politiet der skal bevise at du har foretaget noget ulovligt....
2/ Det er altid gratis at få prøvet en færdselssag for en dommer.
3/ Tag Evt. dit foto materiale med i retten, afvendt politibetjentens forklaring,
derefter fremlægger du dit billed materiale, beviser det at betjenten ikke har en
Kina-mands chance for at se om du har sele på eller ikke, så har Jens betjent
ikke en sag....
Ville 112% tage den i retten.....Har selv kørt som Sælger i over 30år og med
omkring 80.000km om året, ja så er ens vej med ordensmagten jo krydset et par
gange
Og har ikke været enig med politiet et par gange og været i retten og ind til dags
dato er jeg gået derfra med hovedet højt og pengene i pungen
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
Den seneste sag der har været fremme i medierne viser det tydeligt, hvor en mand ifølge politiet snakkede i telefon under kørslen, han gik i retten og dokumenterede med udskrifter fra hans telefonselskab at hans telefon ikke var i brug på det tidspunkt hvor politiet havde stoppet ham, og ej heller havde været det i tidsrummet op til.
Han blev alligevel idømt en bøde for at snakke i telefon på baggrund af betjentens forklaring.
Dvs. det er op ad bakke og modsige politiet i de her småsager, men jeg ville helt klart prøve det alligevel med det du argumentere med.
sep 2004
Hvis en betjent siger til dig, at han vil forfalske sagen ved at sige du er blevet stoppet et andet sted, og risikere en disciplinærsag og måske miste sit job, så er vi langt ude.
Hvis du har dato og tid, så kan du få udskrift af gps log. der nøjagtig viser hvor politibilen holdt på pågældende tidspunkt...
Så er det øv øv for Jens betjent.
sep 2004
Gider du ikke lige linke. til den sag med telefonen, vil godt lige læse det sags forløb og begrundelsen for stadfæstelsen af dommen....
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 487
feb 2004
Følger: 37 Følgere: 46 Biler: 8 Emner: 185 Svar: 1.910
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.643
Jeg havde gået rettens vej, det er noget forbandet svineri af dem og de bør ganske enkelt ikke have lov at spille kong hans på den måde.
sep 2004
Nemlig !!!!! Sgu sjovt alle de kloge Åger, der skriver at man bare skal betale ved kasse 1 , selv om man ikke har begået den påståede færdsels forseelse.
Mød op i retten og hør hvad betjenten siger/mener og hvad han kan føre bevis for.
Man er uskyldig til det modsatte er BEVIST... og hvad jeg har oplevet, så er dommerne absolut ikke på politiets side....
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
sep 2004
NEJ.... Han kan højst blive dømt til at betale den bøde han har modtaget, så bliver
det vel ikke værre hvis han skal betale bøden "Hvis" han taber i retten,end hvis
han bare gik på posthuset og betalte bøden..........
feb 2009
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.643
sep 2004
Der er ingen sagsomkostninger ved almindelige færdselssager
Det er ganske gratis at få prøvet sin sag i retten....
Vil du have en advokat med, vil det være for egen regning, men i almindelige
færdsels sager er der ingen grund til at have en advokat med....
feb 2009
Kan man læse det på skrift, det er rimelig interessant at der er fri process for alle færdselssager.
sep 2004
Her er lige dine rettigheder og hvordan arbejdsgangen er, som jeg også har skrevet længere oppe, men her er lige teksten fra Politiets hjemmeside.
Bødetakster
Hvis du ønsker oplysninger om bødetakster på færdselsområdet, kan du finde et udvalg her.
Hvis du har modtaget en bøde og kan erkende dig skyldig
Bøden og eventuelle omkostninger skal betales senest 20 dage fra datoen på den vedlagte opgørelse. Sagen er hermed afgjort, uden at den kommer for retten.
Du kan betale ved at bruge det vedlagte indbetalingskort. Hvis du ikke kan betale beløbet, skal du inden for samme frist kontakte bødekontoret.
Hvis du har modtaget en bøde og ikke kan erkende dig skyldig
Og ønsker sagen behandlet i et retsmøde skal du senest 20 dage fra datoen på opgørelsen kontakte bødekontoret herom. Sagen bliver herefter sendt til retten, og du bliver indkaldt til et retsmøde, hvor du kan komme med forklaring og synspunkter om sagen.
Foretager du dig intet
Hvis du ikke betaler bøden og heller ikke kontakter bødekontoret senest 20 dage fra datoen på opgørelsen, bliver sagen sendt til retten. Retten kan uden yderligere varsel dømme dig for det forhold, som bødeforelægget angår. Du bliver således ikke indkaldt til et retsmøde, og kan ikke anke dommen.
sep 2004
Som du kan læse i de 2 sidste afsnit, så skal du bare tilkendegive at du ikke kan erkende dig skyldig i forseelsen inden 20 dage efter du har modtaget bødeforlægget. Så bliver du indkaldt til at møde i retten.
Vinder du , skal du intet betale.
Taber du skal du betale det bøden har været hele tiden og ikke andet.
Hvis du ikke kontakter politiet inden de 20 dage, og ikke betaler, så ryger den i retten alligevel og her vil du med 99,9 % sikkerhed blive kendt skyldig og komme til at betale bøden, men også her hvor du ikke møder op, kommer du kun til at betale det bøden hele tiden har været.
feb 2009
Der står ikke decideret i det du copy/paste at der er fri process som sådan. Så må det vel være det Martin H skrev længere oppe med:
Retten kan give fri proces til at få afgørelsen opfyldt, eller hvis du er blevet sagsøgt af modparten.
Og lige en ting, du behøver altså ikke like dine egne posts.
sep 2004
Hvis du gad Google det så kommer der mange oplysninger, her er fra Advokat foreningen længere nede....
Har selv været i retten nogle gange de sidste 30år og er aldrig blevet opkrævet en krone....
Bødeforlæg - tilkendegivelse
Når du bliver taget af politiet for at have kørt for hurtigt, vil du typisk få tilbudt at afgøre sagen, uden at gå i retten, ved at acceptere politiets bøde-forlæg / tilkendegivelse.
Hvis du ikke accepterer politiets bøde-forlæg / tilkendegivelse, sender politiet automatisk sagen til byretten. Bøden, klippet og/eller frakendelsen bliver i 99,99 % af sagerne IKKE strengere, fordi sagen bliver afgjort i byretten.
feb 2009
Det du kommer med henviser ikke til nogen paragraffer overhovedet, det er det jeg er ude efter. Men så ved man da det at færdselssager kan tages op gratis.
sep 2004
Nej det har du nok ret i , da fri process ikke gives til almindelige færdsels sager der bliver ordnet i byretten.og er gratis for den sigtede i sagen, da man altid kan få sagen prøvet ved en domstol, uden udgifter for sigtede.
Retshjælp og fri process er mere til civile søgsmål , da du altid har ret og krav på en beskikket forsvarrer i kriminalretten.
Fik faktisk hjælp den vej rundt for år tilbage, hvor jeg var så letsindig at købe en Rover 600 TI , der efter et par uger smed gearkassen og da den kom retur fra værkstedet, var panlejer og krumtap defekt..
Min advokat søgte så om gratis retshjælp, de vurderer så om jeg har gode chancer for at vinde, det sagde de så der var og andre krav var opfyldt, men afviste så pga. Alt for høj inkomst, men så skulle min retshjælp forsikring i min kasko overtage, da betingelserne for gratis retshjælp var opfyldt , så det kostede ikke mig noget , da jeg vandt sagen efter 3 år, men havde jeg tabt, skulle jeg max have betalt 2500kr og ikke de ca. 45.000kr regningen løb op i , med syns og skøns mænd og div. Andet.
Uberettiget bøde for at køre uden sele.