Købt brugtbil @ div. problemer med dæk {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens,
Det er sådan, at jeg har i Januar købte en brugtbil hos aut. forhandler.
De gange jeg prøvekørte bilen, var med sommerdæk, da jeg tjekkede dem, så jeg ingen problemer med mønster eller lign.
Da jeg køber bilen I Januar, får jeg aftalt med sælger, at de leveres med vinterhjul.
Da jeg så her for et par dage siden, tager forbi forhandleren og skal have skiftet til sommerhjul, får jeg besked på, at de er helt slidte ned, og at de ikke kan monterer dem, og ham jeg snakkede med, skulle tage kontakt til sælgeren.
Nu, tænker jeg lige, jeg har læst på " www.forbrug.dk" -
Sikkerhedsmæssige fejl
Når du kører på de danske veje, skal din bil, efter færdselslovgivningen, opfylde en række sikkerhedsmæssige krav. Det gælder eksempelvis bremser, styretøj, lygter, dæk, sikkerhedsseler og udsyn.
Derfor er det vigtigt at tjekke, om bremserne er slidte, vangerne rustne, bagrudevarmeren itu, der er monteret forkert dækstørrelse, der er slør i rattet eller lygter er defekte. + Du kan normalt regne med at få medhold i en klagesag, der drejer sig om sikkerhedsmæssige fejl.
&
÷ Hvis fejlen var synlig ved købet – fx en flækket rude, eller sælgeren oplyste dig om fejlen og dens betydning, vil du normalt ikke kunne få medhold.
Jeg vil så argumentere at da jeg kiggede bilen igennem og bla. tjekkede sommerdækkene, var der masser af mønster, når sommerdækkene så skal på igen, at de "slidte", og kan ikke monteres. Så går jeg udfra følgende:
1. Sælger har ansvaret at kunne bevise det er de samme dæk, som da jeg tjekkede bilen?
2. dækkene er ikke forsvarlige at køre med, og det gjorde sælger mig ikke opmærksom på da jeg købte bilen?
det er satme en ærgerlig situation at havne i. I sidste ende er det vel påstand mod påstand ang. hvilket dæk der hører til bilen? - Skal lige siges, at der er garanti på bilen i 6mdr.
- Hvad kan jeg gøre? - overvejer at snakke med FDM, for at høre om lign. sager, og hvordan de er endt. - tænker lidt, om nogen af jer derude ved hvad jeg kan gøre? eller, har af muligheder.
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 688
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 39 Svar: 551
maj 2010
Følger: 48 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 72 Svar: 614
Køb nogle nye dæk
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Dæk koster ikke så meget igen.( gav 1500kr for 2stk. 225/45-17 for nogle Hankook dæk). Det samme hvis bilens bremser er slidt ned. Så længe skiverne ikke er under mål og ellers bremserlige og der er lidt klods tilbage så kan den sagtens synes. Den vil forhandleren heller ikke kunne hænge på. Du kan jo bede om at se dækkende og få en fagmand til at forklare dig om fejlene så du kan forstå hvorfor de mener som de mener men forhandleren ville ikke stå til regnskab. Han kan være flink at droppe prisen for montering og afbalancering samt skift på bilen men ikke noget han skal
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
Så må forhandleren jo finde et sæt dæk der kan sættes på.
Kan ikke helt se hvordan det er købers problem hvis han har købt bilen med sommerdæk til.
Sø-Propel hvordan kan dæk blive en sliddel før han har kørt med dem. ?
Så hvis du køber et sæt nye bremser og får udleveret et defekt og slidt sæt der ikke kan monteres så det ok med dig. Det jo en sliddel også.
Personlig er jeg sikker på jeg nok skulle få overbevist dem om at få sat nogen andre dæk på. Men mange herinde lader åbenbart til at være ligeglade med om de får hvad de betaler for.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Har du ikke betalt må jeg nok sige at du har bedt om en sæsonbetinget ekstra ydelse i forbindelse med købet...
Så har du papir på at du har købt bilen med ekstra dæk til... ?
okt 2010
Hvis ikke der stå den er solgt med nye sommerdæk så der ikke noget at komme efter. Men forstå sku godt at forhandlere sælger så meget engros med den holdning TS og du har til tingene iforventer en ny bil bare fordi den er købt ved forhandleren.
mar 2007
Og hvorfor blander du engros salg ind i samtalen. Det er ikke hvad emnet omhandler.
okt 2010
Blander engros ind i det for at forklare hvorfor så mange forhandlere sælger på den måde fordi der er så mange folkmener at alt på deres bil skal betales af forhandlere de første 6 måneder. Så det ligemeget om det sliddele eller hvad det er...
Jeg sku enlig ikke brokke mig da jeg fint kan købe engros.
mar 2007
Han skriver han har købt den MED sommerdæk.
Ergo hvis vi igen kun holder os til emnet så har han krav på et sæt dæk indtil historien melder noget andet.
Og fedt nu af med alt din udenomssnak omkring engrossalg. Det har intet med emnet at gøre overhovedet. Men sødt du føler behov for at nævne du kan handle engros. Det kan de fleste sgu da hvis de virkeligt vil.
aug 2008
Vi kan jo kun gætte....
Trådstarter deltager jo slet ikke i egen tråd, men det eneste han skrev var af han bad om at få vinterdæk på...
Hvis han selv har betalt for vinterdæk, er dækkene jo hans uanset hvordan handlen er.
Han nævner heller ikke om hvad eller hvor meget han betaler for at få opbevaret de dæk han taler om, men skriver kun om hvad loven siger...
Så mon ikke trådstarter skal se og komme ind i kampen... ?
Så indtil da kan Sø-Propel jo skrive lige hvad han vil... og det kan alle andre jo også, når nu endnu en ligegyldig tråd nu bliver brugt til ingenting...
mar 2007
Citat trådstarter "Da jeg så her for et par dage siden, tager forbi forhandleren og skal have skiftet til sommerhjul, får jeg besked på, at de er helt slidte ned, og at de ikke kan monterer dem, og ham jeg snakkede med, skulle tage kontakt til sælgeren."
aug 2008
Læs nu hele teksten....
<<<<<
Da jeg køber bilen I Januar, får jeg aftalt med sælger, at de leveres med vinterhjul.
>>>>>
Dit udklip...
<<<<<
Citat trådstarter "Da jeg så her for et par dage siden, tager forbi forhandleren og skal have skiftet til sommerhjul, får jeg besked på, at de er helt slidte ned, og at de ikke kan monterer dem, og ham jeg snakkede med, skulle tage kontakt til sælgeren."
>>>>>
Hvor skriver han at han ejer de gamle hjul/dæk, eller hvor skriver han at han jo har betalt for opbevaring af sommerhjulene.... ???
Og igen han deltager ikke selv i tråden, så spørgsmålet er vej egentlig lige gyldigt og dumt....
mar 2007
Som du selv skriver kan man kun gå ud fra det han selv skriver. Og der lyder det til han har købt med både sommer og vinterdæk.
aug 2008
Men jeg svarede tidligere, men trådstarter deltager ikke, derfor er det ligegyldigt og dumt...
Men det skal der ved ikke tærskes langhalm på.. eller ?
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 4
Jeg har endnu ikke taget kontakt til FDM, for at få deres syn på sagen. Men inditl videre, er min holdning, at sælger skal dække omkostningerne ved nye sommerhjul, da han har et ansvar at gøre mig opmærksom på, at det ikke er forsvarligt at køre med sommerhjulene. Det ansvar kan han ikke frasige sig. Påstanden, er jo således, at havde han gjort mig opmærksom de var slidt ned, ville det være et krav at sælger skulle betale for nye. Som så skulle opbevares.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Men du kan da bare tage dine sommerhjul og montere dem selv eller hos en rigtig vulkanisør, hvor de bedre kan vurdere dækkene og/eller give dig et godt tilbud på nye dæk.
Købt brugtbil @ div. problemer med dæk