Dagsbevis - Firmabil (leaset) {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Vi skal bruge kærestens firmabil en enkelt dag og skal derfor have et dagsbevis som jeg bestiller på www.skat.dk
Spørgsmålet er så om SKAT har noget at komme efter, hvis vi har købt dagsbeviset til firmabilen, som igennem hendes arbejdsgiver er leaset?
Hele min bekymring ligger i at den er leaset og der dermed ikke er betalt afgift? Eller har jeg misforstået hele leasing princippet?
Jeg har søgt på nettet og har desværre ikke tid til at vente på svar fra SKAT, derfor søger jeg en med lidt erfaring eller nogle jura evner der overgår mine.
Hun har selvfølgelig fået lov til at bruge bilen i fritiden af hendes arbejdsgiver.
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
Men det er jo dem du skal have beviset fra alligevel så du undgår dem jo ikke.
Det er vel bare at bestille. Eller evt. spørge arbejdsgiveren om de kender reglerne
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 11 Emner: 299 Svar: 1.150
jun 2007
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 11 Emner: 299 Svar: 1.150
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 214 Svar: 2.267
Daniel - Det lyder jo godt, de havde nok også skrevet noget om det på deres side hvis der var et stort MEN
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 214 Svar: 2.267
Hvis Casper vidste hvad det præcis var, så går jeg udfra at han også vidste tiden ikke er en faktor, når du køber dagsbeviset, da man får det med det samme.
Jeg fik svar på mine spørgsmål, så i må alle sammen have en rigtig dejlig aften
Mvh. 6G
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 682
hvad koster et sådan dagsbevis? kommer det an på bilens værdi?
tak for lån af tråden
edit. jeg fandt vist selv svaret på skat. 225kr pr dagd, maks 20 dage årligt
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
Ved udemærket hvad det er. Men hvis det ikke blev godkendt var det jo ikke det stykke papir værd det er skrevet på.
apr 2013
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.384
du køber et dagsbevis online og printer det med det samme fra SKAT.dk
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2157846&vId=0&search=dagsbevis*
og jo, det er en computer der spydter dagsbeviset ud
mere om dagsbeviset
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2090128&vId=209219&search=dagsbevis*
og
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2085722&vId=209219&search=dagsbevis*
her er der noget fra SKAT omkring brug af dagsbevis for biler der er leasede
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2154267&vId=209889&search=dagsbevis*
6. Er der noget i regelsættet, der forhindrer, at leasede gulpladebiler via ordningen med dagsbeviser kan frikøbes af gulpladestatussen for en dag? Har SKAT nogle erfaringer hermed? (Dansk Byggeri)
SKAT oplyste, at dagsbeviser kan anvendes i forhold til både købte, lejede og leasede biler. Det er dog en betingelse, at man har ejerens/lejerens tilladelse til privat benyttelse af bilen på de angivne dage.
SKAT præciserede, at der kun er svaret i forhold til den skattemæssige del og anbefaler, at dagsbeviskøberen forlods sikrer sig, at der er forsikringsmæssig dækning for ikke-erhvervsmæssig kørsel.
Finans og Leasing bemærkede for så vidt angår leasede køretøjer, at det kan fremgå af leasingkontrakten, at leasinggiver ikke giver tilladelse til, at ordningen med dagsbeviser kan anvendes i forhold til den udleasede bil. Finans og leasing havde ikke viden om, hvorvidt dette er et standardvilkår i leasingkontrakter.
apr 2013
jul 2008
apr 2013
Så TS, som Casper K siger ville du jo ha fået svar med det samme når du går ind og bestiller dem.
okt 2005
Følger: 65 Følgere: 65 Biler: 9 Emner: 232 Svar: 1.111
Indhold
Regel
Lovgrundlag
Pris og bestilling
Regel
For biler med en tilladt totalvægt på indtil 4 tons omfattet af stk. 1, II, A, eller § 1, stk. 2, i brændstofforbrugsafgiftsloven, der ikke er registreret til hel eller delvis privat benyttelse, kan SKAT tillade, at der for privat benyttelse af køretøjet betales en afgift på 185 kr. pr. dag, hvor køretøjet anvendes privat i indtil 20 dage pr. kalenderår.
Der udstedes bevis for betalingen, som skal medbringes under kørsel med bilen den pågældende dag og på forlangende forevises politiet eller SKAT.
Betalingen dækker de tilsvar - bortset fra moms - der følger af den private benyttelse af og rådighed over køretøjet den pågældende dag, og køretøjet anses fortsat som udelukkende erhvervsmæssigt benyttet. Der kan ikke udstedes tilladelse til motorkøretøjer, der er fritaget for afgift efter vægtafgiftsloven eller brændstofforbrugsafgiftsloven eller fritaget for registreringsafgift efter § 2 i registreringsafgiftsloven.
Et dagsbevis giver lov til at køre privat i en gulpladebil med en totalvægt på op til 4 ton, selvom bilen er registreret til "erhvervsmæssig godstransport" og normalt ikke må bruges til privat kørsel.
xAlle kan købe et dagsbevis, når de har ejerens/lejerens tilladelse til at køre privat i bilen. Der kan købes dagsbeviser til gulpladebiler, uanset om den er købt eller lejet, herunder leaset.x
Hvert dagsbevis gælder i ét døgn, fra kl. 00.00 til 23.59.
Der kan højst købes 20 dagsbeviser til hver bil i et kalenderår (1. januar til 31. december).
Dagsbeviset skal købes mindst 1 time før den private kørsel påbegyndes.
Der kan tidligst købes et dagsbevis 45 dage, før det skal bruges
Dagsbeviset skal medbringes i bilen. Print din kvittering, eller medbring den elektronisk (fx på e-mail). Det er dit ansvar, at kvitteringen kan læses
Dagsbeviser kan ikke refunderes eller flyttes til andre dage, og ubrugte dagsbeviser kan ikke refunderes.
Lovgrundlag
Bestemmelserne om dagsbeviser fremgår af lov nr 1353 af 21. december 2012 om ændring af vægtafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 414 af 11. april 2013.
apr 2013
Så er det lige man tænker hvorfor den skal købes 1 time før brug, når det bare er en computer der sender den ud. ?
jul 2008
det er for at man ikke bare bestiller et bevis når man er blevet stoppet - og nu er det jo det offentlige, så systemerne skal jo lige opdateres mod hinanden.
apr 2013
jul 2008
det er også samme princip der bruges i en taxa... hvis du kører uden taxameteret slået til SKAL du skrive turens starttidspunkt i din trafikbog FØR turen påbegyndes - dette er igen for at undgå snyd.
Dagsbevis - Firmabil (leaset)