{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.867 visninger | Oprettet:

Konstruktive ændringer af ældre bil. {{forumTopicSubject}}

Det er et af de tilbagevendende spørgsmål, som sikkert har været oppe at vende før, men jeg fandt ikke noget inde på trafikstyrelsen så nu vil jeg spørge her.
Hvordan er det med effekt forøgelse af en bil der er registeret som veteran?
Jeg har en bil der er 36 år gammel, er det muligt at blæse hul i nogle af reglerne for effektforøgelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konstruktive ændringer af ældre bil.
  • #1   9. okt 2014 Nej desværre...

  • #2   9. okt 2014 Hvordan er det så muligt for nogle køretøjer? Jeg tænker eksempelvis en amerikaner der var til dhb med 800hk på ren sug. Fuldt ud lovlig. Er det fordi den er fra før et bestemt årstal at dette er muligt? Eller hvordan?

  • #3   9. okt 2014 Kasper Du kan lave alt, hvis du får det godkendt og betaler afgift af det. Du må jo ikkeoverskride de 20% uden den skal igennem sikkerheds mæssig test, for at se om de er i forsvarlig stand.

  • #4   9. okt 2014 Jeg er helt med på den front Lasse.
    Jeg har bare fået ind i mit hovede at jo ældre bil, jo færre regler er der at følge. Feks har jeg ikke nakkestøtter eller seler bagi min bil da det ikke er et lovkrav pga alderen.


  • #5   9. okt 2014 og lige så snart du laver konstruktiv ænding , mister den sin vetean status og skal hvis bilen er betalt afgift som veteran bil ,betales ny afgift og kan kun normal forsikres. en af mine venner skulle betale 21.000 kr på hans bobbel da der var bygget skive bremser på og den var sænket , an fik klippet pladerne til dhb , ingen tun af motor kun de 2 ting. og en ting er hvad der er synet og påstået lovligt og noget andet er hvad der rent faktisk er lovligt og rigtigt godkendt .

  • #6   9. okt 2014 men det er rigtigt at før 4 mdr 1984 ,skal du ikke dokumentere for forurening og støj , men du skal stadig fremvise egnetheds erklæring fra importøren på ændringerne eller godkendelse fra færdseksstyrelsen.

  • #7   9. okt 2014 Kasper det er jo fordi bilen er født uden de ting og det ikke var lovmæssigt at det var i. Hvis bilen er fra før 86 gælder de regler jo ikke for sikkerheds seler og nakkestøtter.

  • #8   9. okt 2014 Så istedet for at tune på en standard motor der hurtigt kommer over de 20% kan jeg istedet ligge feks en vr6 motor i og så betale en ekstra registerings afgift? Og i dette tilfælde vil den så miste sin veteran status?

  • #10   9. okt 2014 Kasper du skal jo så også sørge for bremser og alt andet kan klare den effekt forøgelse. Og så skal du dokumentere at den er forsvarlig og ikke forurenere mere end før.

  • #11   9. okt 2014 Lasse
    Ja det er jeg med på smiley Jeg har som sagt bare fået bildt mig selv ind at der er færre regler jo ældre bilen er. Igen tænker jeg på mange af de gamle amerikaner der har mere end dobbelt hk af hvad de er født med uden det virker som om de har betalt en ekstra afgift af dette


  • #12   9. okt 2014 Det hjælper dig en del, hvis der på pågældende bil foreligger en homoligeringattest fra fabrikanten at den må have x antal hk, som på diverse Opelér som i rallytrim havde 160-200 hk, så kan man henvise til den og holde bilen inden for de krav.
    Mange ældre biler er jo synet med turbo på en lavt program og så har et højt til ræs.


  • #13   9. okt 2014 Zeeberg
    Ja her tænker jeg jo så igen på den golf 1 vr6 godkendt med turbo. Det blev lavet før alle de sindssyge regler trådte i kraft. Så det gælder jo stadig at det kan lade sig gøre. til en hvis pris naturligvis smiley


  • #14   9. okt 2014 Ja, alt kan laves hvis man har penge smiley
    Men den røde Kadett C der vandt DHB for et par år siden er da fuldt lovlig også.


  • #15   9. okt 2014 Zeeberg
    Ja den havde jeg også i tankerne. Men han har sikkert også betalt et hvis beløb i ekstra afgift tænker jeg smiley


  • #16   9. okt 2014 Ja, der skal betales difference afgift, men det er ikke så slemt.
    Er selv ved at bygge en 127er hvor der kommer en sport motor i, uden at modellen er lavet med det, det har jeg fået godkendt ved trafikstyrelsen mod betaling af difference afgift, hvilket er mellem 3-5000.


  • #17   9. okt 2014 Det var da overraskende billigt smiley Og der skal ikke gøres mere så?
    For jeg frygter at skulle af med 20.000kr i afgift for at kunne få lagt feks en vr6 motor i.


  • #18   9. okt 2014 Ja, det er en fin pris, jeg skal bare bygge den så den er identisk med en sport model mht bremser osv så er det ikke et problem.
    Tror det er forskelligt fra bil til bil, men har hørt nogle af de Kadett folk er sluppet med under 10000, dog uden at ligge hovedet på blokken...


  • #19   9. okt 2014 Ja det lyder jo ikke så galt smiley
    Jeg overvejer at tage kontakt til JO-tuning med min egen bil. Men nu må jeg se om der overhovedet er penge til den slags smiley


  • #20   10. okt 2014 Så vidt jeg husker, så står der i skats regler at ændring af mere en 1 større del på bilen vil medføre identitetstab.. altså.. skifter du motor & gearkasse, ja så er det to ting der er ændret.. bremser.. så er vi på tre ting.

    Identitetstab vil medføre en ny afgift.

    og bare lige for at slå det fast.. næsten enhver ændring vil medføre tab af veteranstatus og medføre at der skal betales en alm. afgift.


  • #22   10. okt 2014 "Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR."

    fra:
    http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435


  • #23   10. okt 2014 Hvis bilen er før (måned-kan ikke huske hvilken) 1983 så er der ingen emmisionskrav. bilen må forurene 5.5 og der er ingen homologerings eller E-godkendelser da bilen er ældre, tag eks. kadett c - bilen kan godkendes fra opel med 150hk. lig en 1,6 cih motor i (2.4 cih eks. 1.6 cih motornummer smiley , eftermonter turbo , effektudskrift på 148 hk synet og godkendt med turbo. et par kilometer efter synshallen, hov 1 bars ladetryk : så kører vi smiley SÅ jo det er langt nemmere at få synet jo ældre bilen er.

  • #24   10. okt 2014 Ace har ret.
    Jeg havde nemlig om det med told regler i et fag på skolen, da vi havde om taksering ombygning mv. i forbindelse med karroseri tekniker uddannelsen.

    Min e21er fra 81 som var født 320 med massive skiver foran og tromler bag og enkelt udstødning, den smed jeg massive skiver i bag og ventilerede i for, fra en 323i og så den dobbelte udstødning fra 323i, hvilket i følge told reglerne rent faktisk ville gøre at jeg mistede afgiften som en dansk 320 og så rent faktisk stod med en "tysk" 323i uden afgift, hvis det blev opdaget.?!
    At jeg så lagde en M50 i på 21% forøgelse gjorde det så ikke bedre smiley

    Mht de amerikanere du ser mv. med 6-800hk, ja i teorien burde de ikke ha veteranstatus, sorte plader mv. men selv import biler får "historiske nummerplader" den dag i dag og europæerbiler kan få "US plader" på lige vilkår, men det er en anden sag smiley
    Men de hk er lavet på en motorblok tilsvarende den originale, bilen har været/kunnet været leveret med fra fabrikken.
    Amerikanernes motore er jo så dejligt at motoren fra en 66er Impala passer i en 92 Chevy Van, på nær de har lavet en ny indsugning, sprøjt/karburator mv.
    Men du må jo gerne tune din bil uendeligt til 1000% effektforøgelse, men du må ikke smide en Vr6 i en Golf1 mere, da den ikke findes med den motor typegodkendt, så skal du ha VW eller anden instans til at lave papire på at den kan godkendes med den ombygning.
    Men så har du ikke længere en veteranbil, rent forsikrings/lovmæssigt smiley


  • #25   10. okt 2014 Hvad må man så lægge i en escort mk2 fra 76 måske cossi

  • #26   10. okt 2014 Du kan godt syne en Escort mk2 med en cossie kværn

  • #27   10. okt 2014 Men den har så ikke længere veteran status = ny afgift. + hvis ikke Ford har en godkendelse på skidtet, kan du vel dårligt bevise karossens egnethed til de mere end 20% effektforøgelse.. medmindre du betaler et prøvningslaboratorium for at lave dokumentationen?

  • #28   10. okt 2014 Der findes en rally homoligering på en Escort der gør at den have rimelig mange hk.

  • #29   10. okt 2014 #28 Zeeberg.. det er alt sammen meget godt, men mon ikke bilen mister sin identitet som veteranbil og dermed pålægges ny afgift.. hvor stor denne måtte være, er jeg ikke klar over.. jeg ved blot at veteranbiler skal stå næsten mint ifølge reglerne.

  • #30   10. okt 2014 hvor maget er så afgiften på sådan en fra 76

  • #31   11. okt 2014 Jeg siger tak for svarene. Jeg har fået snakket med jotuning og det lyder til at koste det jeg "frygtede" men generelt set er det vist ikke så slemt smiley

Kommentér på:
Konstruktive ændringer af ældre bil.

Annonce