{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.526 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til P-bøde {{forumTopicSubject}}

Jeg var så uheldig/dum at få en P-bøde forleden for jeg ved min bolig parkerede bilen i anden position.

Alle parkeringsbåse er markerede i brun farve og der holdt jeg på siden af min firmabil som holdte i en bås.

Lidt længere nede af gaden en en lille Citröen C1 kørt ind i en bås, men på tværs. Dvs den rager lidt ud på vejen og lidt lidt på fortorvet.

Er det lovligt at parkere sin bil modsat i en p-bås, hvis bilen er lille?

Og kan p-vagter give bøder for at holde i anden position?

Var det ikke førhen kun politiet der måtte gi disse bøder?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til P-bøde
  • #1   28. dec 2014 så længe den er inde for stregerne er det lige meget om den så ligger på taget. men hele bilen skal være inde for båsen

• #2   28. dec 2014 er det et privat p-selskab I har derude?
    hvis det er det, så står det på skiltene ind til området hvad reglerne er - reglerne er sat sammen af boligselskabet/ejerforeningen/bestyrelsen og p-selskabet.

• #3   28. dec 2014 Var det ikke førhen kun politiet der måtte gi disse bøder?
    nemlig kun førhen, det er ved at være længe siden at de offentlige p-vagter har fået flere beføjelser såsom 2. pos. og foran port/udkørsel.

• #4   28. dec 2014 Så selvom fronten og bagenden stikker ud over båsen, men hjulene er indenfor, så må man godt smide bilen ind på tværs?

Dvs hvor man mormalt parkerer 1 bil parallelt med fortovet må man så smide 2 minibiler ind på tværs (med front eller bag mod fortorv)

Okay så er min bøde fair nok, men det generer mig at folk der holder på tværs i mellem alle andre biler ikke får bøder.

Desuden gør de det umuligt for andre at komme ud af båsen når de kaster bilen sådan ind.

Det er kommunens p-vagter (KBH)

• #5   28. dec 2014 Ikke hvis noget af bilen stikker ud over de opmærkede streger HELE bilen skal være inde i den opmærkede bås

• #6   28. dec 2014 Man skal holde den rigtige vej(med kørselsretningen) også i en p-bås. Ikke så længe siden min ven fik en bøde for ikke at gøre det.

• #7   28. dec 2014 Morten Christensen RB26DETT S@lges han holder jo ikke i den modsatte side. han mener jo sikkert sådan her. Så længe du er i din egen vej side er det lige meget hvordan den holder. Så længe du ikke holder mod kørsels retningen. Men det gør han jo ikke her. Men den må jo ikke gå ud over fortov eller afmærkede båse.

profilbillede
  • #8   28. dec 2014 Ja jeg ville også mene man skal holde med kørselsretningen.
    Har hørt om folk der holder mod kørselsretningen og selv der har fået bøde.

Jeg undrede mig bare over at jeg fik bøde men den anden bil ikke fik det.

• #9   28. dec 2014 Onceuponatimetherewasalongnameitwassolongeveryoned:
    Hjulene skal være indenfor båsen..

Hvis du har en meget bred bil og en meget lille bås betyder det ikk du ikk må holde dig.. Så rager du ud, er det ikke dit problem af det jeg har fået at vide..

Men ikke helt 100... Nogle der har nogle regler vi kan glo på? smiley

• #10   28. dec 2014 Det var præcis som på billedet jeg mente den holdt. Troede jeg ikke og mener jeg stadig ikke man må.
    Det var på tale at SMART cars skulle have lov men det blev vidst ikke vedtaget.

I Tyskland var der sager hvor at 2 SMART cars holdt i samme bås med kun 1 parkometer. De betalte derfor kun 1 gang og fik så begge bøder. Hmm

• #11   28. dec 2014 Som på billedet er det jo ikke mod kørselsretningen. Der skal du jo holde front mod front

• #12   28. dec 2014 Jeg ved godt hvad der er mod eller med kørselsretning smiley
    Det der må kaldes på tværs af kørselsretning, hvilket jeg ser som farligere.
    Føreren kan hverken orientere sig i sidespejle eller bakspejl. Dvs han er nødt til at køre ud og håbe der ikke kommer nogen. Stakkels cyklister.

Jeg synes disse parkeringer er sindssyge og respektløse. Men er de lovlige?

Ellers har jeg tænkt mig at klage over min bøde når andre der parkerer sådan ingen får.

• #13   28. dec 2014 P-vagter giver ikke bøder... men afgifter

• #14   28. dec 2014 Hold nu kæft !!!

• #15   28. dec 2014 Rune ja de er lovlige så længe HELE bilen er inde for stregerne. Det vil sige du må ikke køre op på fortovet for at få hele bilen ind i båsen.

• #16   28. dec 2014 Er det bilen eller hjulene der skal være inde?

• #17   28. dec 2014 det er bilen, fra kofanger til kofanger

• #18   28. dec 2014 Ja så den ikke god nok. Den holder ca 30cm over fortov og ca 20cm ud over den malede bås.

• #19   29. dec 2014 Det kan altså ikk passe det er hele bilen..
    De både i kbh der er for smalle til en peugeot 207 fx.. Så er der jo ingen der kan holde på dem stort set? det er jo ikk ligefrem fordi min bil er stor????? smiley

• #20   29. dec 2014 Emre båsene er jo markeret op så man stadig kam komme forbi. Så er det jo ikke lavet sådan at det bare er en del af bilen der skal være inde for stregen.

http://parkeringsguiden.dk/forside/privat-parkering/forseelser.html Bilen skal være inde i båsen

Hvis din bagende stikker ud af båsen og der er en bås bagved, vil den næste bil jo holde endnu længere ud. Og der findes regler for p plads/båse. Hvis du ikke kan være der må du jo finde en anden plads. Det er jo dit valg at parkere på en plads hvor der ikke er plads nok, så jo bilen skal være inde i båsen og ikke kun noget af den, men nogle vælger at se bort fra det.

• #21   29. dec 2014 og her http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/guides/ECE1271583/her-er-seks-farlige-parkeringsfaelder/

4. Skæv parkering i båse
    Hvis du kommer til en parkeringsplads med båse, skal du holde indenfor båsens streger.

»Men hvis bilisten i nabobåsen har parkeret forskudt, kan du være nødt til at parkere delvis ind i den næste p-bås. Det gør desværre ikke din parkering mere lovlig«, skriver FDM. Med andre ord: Find en bås, som din bil kan holde i - uden at røre stregerne.

• #22   29. dec 2014 Så må Christian F ikke holde i københavn fordi han kører i en muricaner?

Tror også på det er den med dækkene.. Ellers kan amerikaner biler ingen steder holde jo.

• #23   29. dec 2014 Det kan min transit 300M så heller ikke

• Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #24   29. dec 2014 idiot. det er en afgift ikke en bøde.

• #25   29. dec 2014 Såi mener det er fuldt ud lovligt at bagenden af bilen stikker ind i den næste bås:D hvordan vil i så have den bag jer skal kunne parkere i den bås?

FDM har danok styr på det og de skriver jo netop du ikke må holde uden for stregerne med din bil og ikke kun dæk

»Men hvis bilisten i nabobåsen har parkeret forskudt, kan du være nødt til at parkere delvis ind i den næste p-bås. Det gør desværre ikke din parkering mere lovlig«, skriver FDM. Med andre ord: Find en bås, som din bil kan holde i - uden at røre stregerne.

• #26   29. dec 2014 Hvis det er sådan så er det sådan..
    Bare vildt at man laver båse i kbh som ikke er brede nok til en 207er.. Holder på stregerne så hele bilen er jo ikke inde i båsen..

Har dog aldrig fået en afgift de områder da jeg troede at hvis den var for smal var det ikke et problem.. men er det åbenbart..

Så ved man det.. smiley

• #27   29. dec 2014 Emre tror nu også de har taget hensyn. At de kan se at båsen jo ikke er 2 meter bred, så bilen ikke kan være der. Det er jo lidt noget andet hvis båsen er 4 meter lang og 2,3 meter bred. Og folk stadig ikke formår at få bilen ind i båsen.Hvor alt fra baghjulens kant og bag ud rager ind i en anden bås.

Hvor i kbh er det?

• #28   30. dec 2014 Ja det er nok rigtigt nok.. Kender godt til det andet problem.. Og man bliver så fucking sur når folk ikk kan finde ud af at holde ordentligt...

Det er omkring imperial.. Strøget har også de typer pladser.. Lidt forskelligt.. Mest gamle p-pladser der er på den måde..

• #29   30. dec 2014 Dig, med det lange navn...

Det billede med Smart parkeret i #7 ER ulovligt i DK. Sådan må man gerne parkere i Tyskland.

Tjek punkt 03b i denne her:
    https://www.kk.dk/~/media/477F03A7BCA64C55B7F5D4182B4CF650.ashx

Og her uddrag fra fyens.dk om Smart:
    Det føles befriende let at suse rundt i den næsten kvadratiske kasse i hektisk myldretid, hvor det i nød for en parkeringsplads er fristende at klappe den lille, rappe sag ind til kantstenen med bagenden først, da den med god vilje ikke fylder mere i længden end en almindelig bil gør i bredden.

Men det er faktisk ulovligt at parkere på tværs - også selv om det godt kan lade sig gøre. Det oplyser Michael Ørum, vicepolitikommissær ved færdselsafdelingen, Østjyllands Politi.

- Ifølge Færdselslovens paragraf 28, stk. 2 skal bilen ved standsning eller parkering anbringes i vejens længderetning, så den går desværre ikke, siger han.

• #30   30. dec 2014 Det mener jeg også lyder mest fornuftigt.
    Derfor kan jeg så bare ikke forstå de ikke giver afgifter for at folk gør det.

• #32   30. dec 2014 438HK Biturbo Galant 4x4
    der står så også
    Finder anvendelse, hvor et køretøj er standset eller parkeret i strid med forbuddet
    mod at standse eller parkere på anden måde end i længderetningen på en
    afmærket parkeringsbås, jf. vejbk
    g. § 49, T 33.
    Standsningsforbuddet gælder kun, hvor der er tale om en
    afmærket
    parkeringsbås
    . Forsigtighedsprincippet tilsiger, at punkt 03b ikke anvendes i
    de tilfælde, hvor man kunne komme i tvivl om, hvorvidt der er tale om en
    parkeringsbås. Det betyder, at i de tilfælde, hvor der er tale om en
    parkeringsramme eller hvor en bås ikke er ”afsluttet”, vil parkeringsvagten skulle
    være tilbageholdende med at anvende dette punkt.
    Standsningsforbuddet gælder endvidere kun, hvis køretøjet er hensat på en
    anden måde end i længderetningenpå en afmærket parkeringsbås. Særligt i
    Københavns Kommune, hvor der ofte anvendes særlige parkeringsrammer, der
    skal anvendes til vinkelparkering på en anden måde end i kørebanens
    længderetning, vil det ofte være vanskeligt entydigt at definere længderetningen
    på parkeringsbåsen. Derfor vil der næppe i denne situation være et tilstrækkeligt
    sikkert grundlag til at pålægge en parkeringsafgift for at have hensat et køretøj
    ”skævt” i en parkeringsbås.

• #33   30. dec 2014 Ja? Men det er stadigvæk ikke lovligt. Det, du copy/paster her, er forklaringen på, hvorfor er p-vagterne er tilbageholdende med at smide p-afgifter til højre og venstre for "tvær"-parkeringer. De kan ret ofte have det svært ved at bevise længderetningen på de forskellige p-båse. Men det gør det jo ikke mere lovligt...? De lader bare bilisterne komme tvivlen til gode...

Kommentér på:
Spørgsmål til P-bøde

Annonce