Prisstigning på ny bil {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er ved at bestille en ny bil - altså helt ny.
I kontrakten har forhandleren så skrevet at jeg som køber skal acceptere en prisstigning på op til 10%, hvis nu priserne stiger...
Det lyder ikke helt legit, og jeg har da heller ikke accepteret det. Jeg har jo en slutseddel med en forhandlet pris, som så kan stige hvis forhandlerens leverandør sætter prisen op. Det er ved en autoriseret Skoda forhandler, og bilen er en skoda.
Selv hvis jeg får det skrevet om til at handlen ophæves hvis prisen stiger, så kan jeg reelt risikere at jeg om 2 måneder får besked på at prisen stiger, og dermed kan jeg bakke ud. Så har jeg spildt 2 måneder på at vente på en bil jeg ikke får medmindre jeg betaler mere (der er 3 måneders leveringstid).
Kan det virkelig være lovligt? Det lyder helt vildt at man må det... Svarer jo lidt til at jeg skriver under på et hus, og så den dag jeg skal overtage, så koster det lige 200.000kr ekstra!
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der beskriver sådan et punkt i en kontrakt.
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 602
okt 2007
Følger: 55 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 1.024
Du har lige skrevet under på en slutsedlen til 200.000kr, der er stadig de 3 måneders leveringstid. men nu er der kommet afgifts ændring også koster bilen pludselig kun 150.000kr.
Vil du stadig betale 200.000kr ifølge din købs kontrakt eller hvad?
Nej selvfølgelig ikke, det er stadig en forretning og de skal selvfølgelig dække sig ind hvis der sker forandringer på markedet, det er dog meget usandsynligt at det sker.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Overvej sandsynligheden for det. Den er meget lille. Men jeg ville under alle omstændigheder få skrevet i aftalen, at jeg kunne springe fra, hvis prisen steg.
jun 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
Men jeg har forhandlet mig til en pris, hvor aftalen så siger at hvis indkøbsprisen stiger (ikke afgiften), så kan de hæve prisen med op til 10%. Så som jeg ser det, står der: Hvis vi synes du har fået for meget rabat, så siger vi at listeprisen er steget.
Men uanset hvad, så får jeg det ændret til at jeg i det mindste kan springe fra. Så må jeg jo finde en anden bil i fald det sker.
Det var mere om der var nogle som havde indsigt i det lovmæssige - er det rent faktisk lovligt at skrive sådan noget? For skriver du under på en ulovlig kontrakt, så er den ikke bindende.
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 32 Svar: 661
dec 2013
Følger: 4 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 57
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 1.121
Prisstigning på ny bil