{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Motor Reklamation {{forumTopicSubject}}

Hej Bil Forum.

Håber lidt på et par kloge ord og meninger.

Købte i december 2017, en brugt Kia Cee'd 1.8 SW, benzin hos en forhandler.
Bilen havde gået 100.000 og var i pæn stand.
I onsdags på vej hjem fra arbejde, begynder den at hoppe lidt i omdrejninger så snart der bremses helt ned.
Vælger at kører ind til siden, for lige at være sikker. Slukker bilen og kan efterfølgende ikke starte den igen.
For bilen bugseret til mekaniker, der her i dag, kan konstatere at alle 4 stempler er skæve og faktisk har ødelagt motoren. Æv bæv. Mit spørgsmål går egentlig lidt på reklamation. Har haft bilen i lige over 1. år og 3 måneder og har kørt 20.000. Tænker at motoren må have været "defekt" eller "fejlbehæftet" fra starten. Hvad er jeres vurdering?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor Reklamation
  • #1   16. mar 2019 Den kommer du selv til at æde, for hvis du vil prøve at få den kørt under reklamationsretten, skal du kunne bevise fejlen var der ved starten, som bliver meget svært og omkostnings fuld og at du har vedligeholde motoren korrekt.

  • #2   16. mar 2019 Tandrem/kæde hoppet?? Eller hvad har gjort den har bøjet alle 4? Der må mere forklaring samt forhistorie til. Og for at have en chance for reklamation skulle forhandlerens mekker også have loc og se på den, men ja, den blir svær.

  • #3   16. mar 2019 Du mener vel at ventiler er bøjet i topstykket?. for har godt nok aldrig set et bøjet/skæve stempel. eller mener du at alle 4 pejlstænger er bøjet/skæve pga af en sprunget tandrem/kæde da det sker sjælden da ventiler normal kun bukker og er bilen passet med alt? . for er den det burde det ikke ske med de få km den har kørt.

  • #4   16. mar 2019 Ifølge mekanikeren er kæden blevet for lang og har derved bukket alle 4 ventiler.
    (beklager mit manglende mekaniker sprog :-))
    Det er åbenbart også en fejl der ses på i10 motorer.


  • #5   16. mar 2019 vis din forhandler du har købt den af skal lave det. Så skal du bevise fejlen jo var der da du købte den. og det bliver meget svært da din motor vel kørte fint der. Men kan du ikke få taget toppen af og få lavet de ventiler og få det planet og ny kæde på. Så ved du da det er i orden for vis du køber en anden motor. Så ved du jo ikke om kæden også ryger i den efter kort tid medmindre du får den udskiftet med det samme. Plus hvad jeg forstår så har din motor heller ikke kørt mange km så det kan vel betale sig at få den lavet. vis det kan betale sig ang prisen på det.til forhold pris på at købe en anden motor og få den lagt i.

  • #6   16. mar 2019 Hvor gammel er bilen ?
    Kia har jo garanti 7år/150.000 forudsat fuld servicebog


  • #8   16. mar 2019 kæden kan sagtens strækkes sig på de km, du har kørt

    men den må så også have raslet, en gang i mellem
    det plejer og være tydeligt og høre, når kæden bliver for lang.

    så det er en slid del, som stå for egen regning


  • #9   16. mar 2019 Er det en Kia forhandler du har købt ved, så ville de nok hjælpe lidt tænker jeg. Juridisk så er det 100% din hovedpine og lommesmerter.

  • #11   17. mar 2019 Rocketman det er en KIA ikke en Hyundai smiley

  • #12   17. mar 2019 Tyder på langt mellem olieskift. Hvis alt er serviceret ved KIA, så kan du måske være heldig de dækker eller giver kulance, alt efter hvor gammel den er osv.

  • #13   19. mar 2019 Hvis den er købt hos en forhandler, så har du 2 års reklamationsret.

    Men hvis det kan bevises at du har misvedligeholdt motoren, eks. ved ikke at skift slidele efter forskriften, eller ikke overholdt service intervallerne så er det noget ged for dig.

    http://dbfu.dk/koebeloven/


  • #14   31. mar 2019 For at kunne hjælpe dig er vi nød til at vide hvad motor der er i bilen og hvor gammel den er? Du skriver en 1.8 motor. Har jeg ikke set i en Kia før. Mener du en 1.4 benzin ? Og i en Kia ceed ed? Hvis Ja så kan de godt døje med at kæden bliver for lang. Har dog aldrig hørt om at de uden varsel bukker 4 ventiler. Når de bliver for længe så hopper kæden på indsugnings knasten. Og begynder at ikke kunne stå i tomgang. Hvis man giver gas så kører den ok. Har haft en ceed på værkstedet som var hoppet så meget i kæden at den ramte ventilerne. Skulle 2 nye ventiler til og så nogle nye chims/kopper til at justere ventilerne

Kommentér på:
Motor Reklamation

Annonce