Regler motorskift {{forumTopicSubject}}
Hej bg
Jeg har en Volvo 240 fra 89 2,3 b230k(uden turbo) med 115 HK
Nogle der ved om jeg må ligge en 2,3 turbo b230fk med 135 HK fra en volvo 940 i uden bøvl med godkendelses papir samt afgifter?
Hvis man lægger de 20% til 115hk blir det 138 HK
Så den anden motoren er jo enlig inde for de 20 %
Altså efter hvad jeg kan læse på nettet ved skat er det ikke et problem, men hvis jeg så læser på Færdselsstyrelsen virker det til og være lidt anderledes, men det er der jo nok nogle af jer kloge mennesker der kan svare på:)
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Det er lige meget om den holder sig indenfor de 20% eller ej, bilen SKAL være godkendt på forhånd, ellers er det op af bakke
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Det var derfor jeg ville have den fra 940'ern
Men tak for svar
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Du skal blot dokumentere hvad bil den kommer fra, hvad den har af effekt, og hvad din originale motor har af effekt - og så skal den overholde en CO måling i tomgang.
Evt kan du snakke med autoconsult.dk som kan råde og vejlede dig.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
maj 2016
Følger: 17 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 131
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Han spørger til lidt papirer som du skal skaffe, så ring til ham først.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Motorskifte
Hvis der foretages motorskifte, og bilen kommer til at svare til en eksisterende anden variant (motor, hjul og bremser), kan kontrollen foretages af en syns- virksomhen, hvis der foreligger dokumentation fra bilfabrikanten.
Det bare lige det første der står om motorskift
Men min bil vil vel ikke komme til og svare til en anden eksisterende variant (motor) da de har lavet 240'eren med den b230fk motor jeg gerne ville have lagt i?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
maj 2016
Følger: 17 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 131
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Man skal smide motoren i, og så skal man til syn - og så er den ged barberet.
Han har en Volvo fordi han hellere vil have en Volvo end en A4 1,8T.
Jeg har også en Volvo 240 - og der er ingen chance for at jeg nogensinde vil sige "jeg skulle have købt mig en A4 1,8T", for det er ikke den bil jeg nogensinde har drømt om, eller vil eje om så jeg fik penge for det.
Jeg har også en tudegrim Volvo 745, som er en original TiC med 182hk. Sådan en får man nemt 350hk ud af, som er mere end hvad man kan sige om en 1,8T motor.
Den har jeg fordi jeg gerne vil bygge en sjov trykladet baghjulstrækker, og den vil jeg sjovt nok heller ikke bytte til en A4 1,8T nogensinde - for de fleste A4 1,8T'er er alt for dyre lortebiler, som har kørt alt for mange km, og har været ejet af alverdens kegler uden forstand på at skrue, og de har alt for mange dimser der kan gå i stykker - og som koster et mellemstort sydeuropæisk lands forsvarsbudget at udskifte.
Hvad er det i det hele taget for noget bræk at skrive?
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
Folk tror bare at nyere lort er bedre lort.. Ganske enkelt.
Personligt ville jeg sgu også hellere have mig en gammel trykladet volvo, end en nyere a4/g4 og hvad der ellers kom med den "åhhh så lækre" AGU motor (Hedder sikkert noget andet i audien, men er jo samme motor)
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Der kan skrives bøger om hvad folk hellere vil have end hvad de allerede har, men der er sgu ik nogen der spørger om det her. Klovn.
sep 2018
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 539
Vil til hver en tid vælge volvo eller anden klassiker
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Så hellere skide sig selv ihjel
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Dog er jeg også af den overbevisning at du uden problemer kan lægge den foreslåede motor i din Volvo.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Og det er ikke sådan lig og få fat i
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Ellers snak med www.autoconsult.dk
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Hej Lasse
Vi kan desværre ikke rådgive om dette emne, idet vores godkendelse som prøvningslaboratorium er udløbet.
Andre man kan høre af ?
Mvh lasse
maj 2016
Følger: 17 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 13 Svar: 131
En Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor bliver tunet på følgende måde
Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
Det er dog ikke samme motor men hvis denne type tuning er lovlig så kan din da også kun være det. Men ellers må du jo kontakte skat det kan ikke passe det ikke kan lade sig gøre.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Din bil er fra før 1990, så der er ingen Euro norm den skal overholde.
Der skal ikke laves en egnethedserklæring (autoconsult) fordi den er under de 20% mereffekt.
Den skal blot overholde de originale XX procent CO i tomgang - og så skal det anføres på reg attesten at der er skiftet motor, til hvilken type, motorkode og effekt.
Det hele kan findes i synsbekendtgørelsen / detailforeskrifter for motorkøretøjer.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Grundlaget..
Bil, hvor motoren eftermonteres med turbo/kompressor, skal dog godkendes efter
betingelserne for effektforøgelse på 21-40%, uanset effektforøgelsen er højst 20%.
Så eftersom du vil ”eftermontere” en turbo, skal vi følge reglerne for 21-40% forøgelse.
Regler motorskift