Skyldsspørgsmål ved sammenstød i 'T'-kryds Skyldsspørgsmål ved sammenstød i 'T'-kryds
Hej allesammen.
Min kæreste og jeg bor i en kolonihave i Ishøj, og vi er stødt på en specifik situation en del gange, og nu er jeg blevet nysgerrig på, hvordan et evt. skyldsspørgsmål ville falde ud i den givne situation.
Til information ligger der en anden kolonihave ved siden af os, hvor der desværre bor en del lyssky personager - rockere, bandemedlemmer mm., som kører alt for stærkt, og i biler de slet ikke burde have råd til... så har jeg ikke sagt for meget!
Nu kommer spørgsmålet - se vedhæftede billede for en grafisk illustration.
Vi kommer kørende i den røde bil, og har ubetinget vigepligt i krydset der kommer forude - vi skal køre ligeud, ind igennem de røde porte på billedet.
Fra vores højre side kommer der så en bil (blå på tegningen), der skal ned ad den vej vi kommer fra. Vi kører frem mod krydset, og vil selvfølgelig stoppe lige før hajtænderne - som vi jo skal.
Vedkommende i den blå bil vælger så at skære markant ind over vores vognbane, til tider allerede fra 'starten' af vores vognbane, og gør dermed, at vi skal bremse hårdt op, for at undgå en kollision.
Jeg ville jo mene, at vedkommende skal køre en smule længere, og foretage et skarpt sving.
De gange jeg har været ude for dette, og det er en del gange efterhånden, dytter idioterne bare tilbage, når jeg har dyttet ad dem.
Til orientering har jeg oplevet, at de skærer over, så de er på 'vores' vognbane op til 5 meter før vi ankommer til krydset. Så det er ikke bare en 'lille-bitte smule', selvom det vel også er 'en lille-bitte-smule' for meget.
Men skulle man komme til at ramme ind i dem, når de skærer ind over 'vores' vejbane på den måde - hvem har så skylden?
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 306
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 306
nov 2005
Følgere: 167 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.193
så har indset på video.
for den blå bil kan jo sige i har overskredet hajtænder/stop linjen.
også er det rød bil der ikke har overholdt vigepligten.
men video lyver ikke, især når du mener det er lyssky personer, de har nok ingen skrupler for og slippe
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.911
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.623
Så det med dashcam er et rigtig godt råd..
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 401 Svar: 4.998
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
nov 2005
Følgere: 167 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.193
ikke altid det giver sorte streger på vejen.
har selv prøvet det. da jeg (for rigtig mange år siden) kørte en del forstærket. og der var en der kørte ud for man mig.
jeg bremsede meget hårdt, og blokkerede begge forhjul, godt 50~100meter før jeg ramte.
der var ingen spor på vejen, så politiet kunne ikke lave en opmåling, og fastsætte hvor stærkt jeg kørte lige inden sammenstødet.
og heldig for mig, så fik modparten skylden, da han ikke overholdt vigepligten.
havde de kunne måle længden af bremsespor, havde jeg nok stået med skylden.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Holder der nogen ja så kan jeg sq sagtens dreje uden at stjæle den anden vognbane selvom at det så nogen gange kræver man lige låner lidt fortov eller tilsvarende
Og Dennis GSI, bare fordi du kører for hurtigt skal de stadig holde deres vigepligt. Er der ubetinget vigepligt må de IKKE kører over uden at der er fri bane og kører de så alligevel uanset din fart ja så får de hakket men du fik nok også en lille hilsen.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.185
Reglerne er meget klare her. Alt muligt andet vil være ren ragnerock.
MVH KP
Skyldsspørgsmål ved sammenstød i 'T'-kryds