{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.117 visninger | Oprettet:

R M
R M
Tilmeldt:
22. sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112

reglerne for kørekort {{forumTopicSubject}}

Hej gutter/gutinder ??

Faldt forleden dag, over en ældre udsendelse af mctv på YouTube, det handlede kort og godt om reglerne for kørekort og hvor latterligt de regler er sat sammen.
Er du 16 må du køre en lille scooter/knallert Maks 30 kmt.
Dog må den samme 16 årig, køre en traktor på flere ton.
Er du 18 må du køre stor 45 scooter/knallert eller bil. Men man må ikke køre en 125 ccm MC, det skal man lige have MC kørekort til. Dog må den 18 årig gerne sætte sig ind i en bil med masser hk.
Det giver slet ikke mening, som kåre (det hedder værten på mctv) siger, efter grundig køre uddannelse må man jo sætte sig ind i en bil masser af HK men ikke køre en 125 ccm MC med Maks 15 hk. Var der ikke en ide og komme en ny lovgivning der er lidt mere reel og som giver større muligheder?
PS ved godt det ikke just er et emne her på bilgalleri, men synes det er et spændende spørgsmål.
Fortsat rigtig god dag derude ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  reglerne for kørekort
  • #1   23. apr 2021 Næh det syntes jeg ikke, jeg kan SLET ikke se hvorfor en 18 årig skal have mulighed for at bevæge sig hurtigere i trafikken end de allerede kan. Vil du køre på en 125 ccm uden motorcykel kørekort... så knald ind på en crossbane, hvad skal du ud i trafikken for? Med et motorcykel kørekort lærer/træner du jo netop at køre tungere hurtigere motorcykler... fatter du ikke det, så syntes jeg heller ikke du er gammel nok til at køre i trafikken på den slags.

    At reglerne så er skæve er indiskutable, men så skulle de justeres NED.


  • #2   23. apr 2021 Man kan ikke rigtigt gøre med MC, som man har gjort med bil. Det er ellers en løsning, jeg er stor fan af. Det første år kører man med sine forældre eller lignende med erfaring. Kunne man have gjort det med MC tror jeg, det var en fin løsning.

    Ud fra de rammer, vi har i dag, ser jeg ingen grund til at ændre reglerne. MC er dels farligere at køre på og dels mere lystbetonet end noget, der opfylder et praktisk behov.


  • #3   23. apr 2021 Lidt kunne der godt laves. Eks at en MC på 125-150ccm måtte køres af en 16årig der tager et MC kørekort.
    Knallert 30 og 45 skal afskaffes og erstattes med ubegrænsede 50ccm'er så de forurener mindre.
    Plader på alle motorkøretøjer og forbud mod at køre på cykelstien kan være et modkrav ( så de skal køre sammen med traffiken)


  • #4   23. apr 2021 Nu er der jo ganske få 18årige der har en voldsom hurtig bil... men for få penge kan man få en voldsom hurtig mc. Det er vist regler der kom til baseret på uhelds statistik.
    Du kan for 40.000,- få en mc der går 0-100 på under 3 sek og topper på 300km/t.
    Måske lidt unfair regler, men der var en periode med stigende dødsfald på mc i 00erne.


  • #5   23. apr 2021 Giver jer ret i at det selvfølgelig er farligere at bevæge sig på 2 hjul, var nu heller ikke pointen, pointen er at lovgivningen er jævnt plat sat sammen.

  • #6   23. apr 2021 Men hvorfor lave en lov fx om 18årige og 600hk biler, hvis det ik er et problem?
    Jo ingen grund til at lave regler bare for reglens skyld, eller fordi noget er muligt men egentlig ik forekommer?


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #7   23. apr 2021 Lige det med 125ccm mc, der synes jeg godt at man burde kunne køre dem på bil kørekort....En stor del af de 30 scootere der kører rundt med 15-16 årige på sædet, er jo tunet til over de 15hk. Det er ret simpelt og billigt at tune en scooter til 20hk....Og de gør det i stor stil.

  • #8   23. apr 2021 #7
    Men det er jo ikke lovligt. Det kan godt være, de GØR det, men de MÅ ikke. Principielt kunne de jo lige så godt bare køre på 34 hk MC'er nu (eller hvad det nu er, grænsen er) uden kørekort - det er heller ikke lovligt, men de KAN.


  • #9   23. apr 2021 Det er vel snart 20 år siden, at nogle forsøgte og få ændret loven til at små 125ccm motorcykler måtte køres på bilkørekort

    I nogle lande er dette jo tilladt i dag, og hvis man havde været interesseret i at ændre det var det nok sket

    Personligt synes jeg at 45 km/t scootere skal forbydes. De er livsfarlige og skaber ofte ret dumme og farlige situationer i trafikken. Der ville en 125ccm mc scooter være langt mere sikker at køre på

    Traktorer kræver jo også traktor kørekort, og ja man kan som 16 årig få kørekort til traktor. Det kan måske synes vildt, at man i den alder må føre så stort vogntog.
    Hvis man med traktor kørekort skal pege på et problem, så er det måden hvorpå køreundervisningen foregår, det står på ingen måde mål med de vogntog de kommer til at føre. De kører i små traktorer med små vogne, som på ingen måde kan sammenlignes med en stor moderne traktor med fyldt gyllevogn
    Jeg mener dog der er nogle begrænsninger i 16 åriges kørsel i traktor kontra folk over 18

    Snakker vi kørsel med trailer er reglerne endnu mere idiotiske, og på alle måder med til at skabe vogntog som ikke kan håndtere påhængsvognen. Reglerne gør, at mange gerne vil holde sig under 3500 kg totalvægt, og derfor vælger en let bil, frem for en større bil med mere magt over vogntoget



  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #10   23. apr 2021 # 8 NEj det er ikke lovligt, men ca 80 procent af dem kører med flere heste end en 125ccm med 15 hk....Og også med et ret vildt optræk hvor du skal have en ret vild bil for at følge med fra 0-100, altså 0-100 på 5 sekunder er faktisk langsomt i den tuningsverden....Jeg har selv bygget et par stykker med 25 plus hk, og 0-100 på ca 2,5 sekunder.....Og topfart der ligner ca 150.....Det er hvad de 15 årige reelt kører på og ikke hvad de MÅ køre på...

  • #11   23. apr 2021 Jeg synes de skulle forbyde 45 knallerterne, de skal kører som MC'er og derfor bør fylde en hel vognbane, men på landevej kommer andre bilister og MC'er med dobbelt hastighed og det giver bare farlige situationer og risiko for at blive overset (uopmærksomhed, lavtstående sol osv)
    Jeg synes dog godt om ideen om at man starter på en mindre størrelse MC, de store tunge MC'er er ikke gode begynder MC'er hvor erfaring helt sikkert er vigtigt
    Jeg har været med til at rejse en stor MC op og de er ikke lette, jeg kan ikke se det er en fordel at starte ud på en stor tung MC, hvor jeg sagtens kan se ideen i at starte på noget letkørt smiley Mht alder synes jeg måske det er irrelevant, men at starte med en sæson eller to på en mindre MC giver god mening. Hvor grænsen skal ligge har jeg ikke et bud på, ligesom jeg ikke har MC kort, men overvejer det smiley

    Jeg havde dog traktor kørekort som 16 årig og kørte roer og det er såmænd okay, men giver ingen mening hvor jeg i dag næsten 10 år efter, ikke må sætte en 1500 kg trailer efter min bil, da jeg ikke har B/E kort... At jeg så aldrig er blevet stoppet er jo mit held når jeg har kørt med for stor trailer, men det gør det selvfølgelig ikke lovligt, og hvis jeg tager MC tager jeg B/E med det samme smiley


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #12   23. apr 2021 Jeg synes at 30 og 45 scooter skulle udfases til 50ccm scooter der må køre 80 km/t og væk fra cykelsti...Det vil fjerne de farlige situationer hvor en 45 er i vejen på en befærdet vej....OG så lad dem tune i et væk, så længe fartgrænser overholdes.......Og ja 125 ccm mc burde også være ok på b kørekort...Jeg har både b og c, men har kørt markant mere mc end lastbil....selvom jeg ikke har kortet til mc...

  • #13   23. apr 2021 #6 det er jo netop pointen med denne tråd, hvorfor er der så kæmpe forskelle på MC og bil kørekort? I min optik, er det lige så farligt at køre i en bil med masser af HK efter man lige har fået kortet.


  • #14   23. apr 2021 #10
    Det er realiteterne, ja. Der er også folk, der begår røveri og alt muligt andet. Men det betyder da ikke, vi skal gøre det lovligt.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #15   23. apr 2021 #14 Nej, men røveri og så køre for stærkt......Det er jo ikke det samme....Jeg er og også racist, hvis det er begrundet.......Men vi kører alle for stærkt, specielt som unge....Men jeg mener at vanvidsreglen er ok........

  • #16   23. apr 2021 Det er princippet i at gøre noget lovligt, fordi nogle gør det alligevel, jeg er imod. Og det gælder da, uanset om det er at køre for stærkt, røveri eller noget tredje.

  • #17   23. apr 2021 Mener 125 ccm burde gøres lovligt for 16 årige, af den simple årsag at de fleste der kører scooter, tuner deres scootere og de er bestemt ikke bygget til den slags.

  • #18   26. apr 2021 Udover den forklaring de ihvertfald ofte kommer med i tv udsendelser om at en 30 knallert ikke er konstrueret til at køre mere end 30, selvom præcist samme knallert må køre hurtigere i mange andre lande. så har det altid undret mig at man skal have et 30 knallert kørekort hvis man er under 18. men når man er fyldt 18 så må man godt køre 30 knallert uden at have taget et kørekort forinden. aka uden at ane hvordan man kører knallert. For nogle er det jo ikke en naturlig ting at man lige sætter sig ind i sådan noget inden man kører hvis man bare kan køre.

  • #19   26. apr 2021 #17
    Syntes også en 16årig skulle havde lov til at tage et MC kørekort til 125ccm og så ud på vejen til os andre bilister så de ikke er til fare på cykelstier. De små knallerter og scootere skulle også kræve et førekort men som var adskilt fra det almenlige kørekort så skulle man være så dum at midste dit kørekort grundet et eller andet lort man har lavet så kan man stadig havde et job, selv ude på bøhlandet. Disse skal også holdes på vejen og ikke cykelstier. Selvfølig skal de så havde ret til at trække ind på en cykelsti der er en del af landevejen hvis der er frit for at skabe sikker passage for biler og lastbiler men.
    For mig handler det ikke om at ulovligheder bliver "lovliggjort" men om at skabe mere flexibilitet på transport områder.

    Havde selv langt til mine venner da jeg var ung 18-30km det tog lang tid at komme frem og tilbage til dem efter skole. Og med en 125ccm motorcykel ville det halvere transport tiden. Lige ledes havde jeg en læreplads på hånden men med offentlige transportmidler ville det tage 1½time. Med lovlig knallert ville det tage 45minutter men med en MC ville det tage 15-20minutter.



  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 311
    #20   26. apr 2021 Nu er det jo ikke kun erfarne motordrenge som kører på 30 knallerter, men også piger. Jeg skulle ikke dele vej med en 16 årig pige der kører glatvejs kørsel med 80 kmt.
    For ikke at sige at en overmodig hjemmetuner er ligeså farlig, men han ligger jo som han har redt.
    45 ere er jo heller ikke så udbredt mere, men de burde væk fra vejen.
    Der skal mindre langsomgående på vejene og ind på cykelstien, 30 kmt er fin nok synes jeg.
    Så kan dem der vil tune jo gøre det, eller købe en crosser og tage på crossbane.


  • #21   26. apr 2021 #19 kan kun give dig ret. Tror desværre vores regering, ligegyldigt hvilken farve den end har, aldrig laver om på det. Selvom det fungerer i andre lande, så er Danmark lidt for snæver synet på det punkt.

  • #22   29. apr 2021 Det er EU som spiller ind her. Derfor de kaldes EU-45 scootere.

    De er farlige af flere grunde:

    De er for hurtige til at være egnet til cykelsti, og for langsomme til vej- ja selv bytrafik. Det fremprovokerer potentielt farlige overhalinger - både på hvis man kører på cykelstien eller på selve vejbanen med biler - i sær på landeveje.

    Det eneste "rigtige" er at lade dem køre det som de rent faktisk er bygget til. For de fleste er det 60-70 km/t.

    Så det de fis med at 30-scootere "kun har bremser til 30 km/t, er noget fis. Iøvrigt det samme med 45.

    Jeg har selv haft både Derpi GPR50 (som var voldtunet til 130 km/t, og en Aprilla Classic, til 120 Km/t.

    Begge bremsede aldeles fint med originale bremser.

    Og hvem har bestemt det skal være lige netop 45/km/t? - lige netop nok til at provokere billister i bytrafik, og farligt for cyklistister/fodgængere, hvis man skulle køre på cykelsti?

    Så jeg forstår sagtens dem som piller skive mv, så den kører SOM MENT FRA FABRIKKEN, typisk 60-70 km/t, hvis man primært er i bytrafik, og også dem der tuner med 70 CC eller lign, for at kunne følge trafikken på lande veje.


  • #23   29. apr 2021 #22
    Det er en kæmpe forskel på at køre 60 til 70 kmt og helt op til 130 kmt på en scooter.. Bremserne på en scooter 30 eller 45 modellerne er højst udlagt til 90 kmt.
    Er uforsvarligt at fise rundt på en scooter med 130 kmt.


  • #24   29. apr 2021 #20
    Desværre er der udfordringer ved motocross.
    Man skal havde transporteret maskine til banen. Man skal havde licens. Man skal betale for træninger og krav om sikkerheds udstyr. Så det kræver meget

    Mht. Vinterkørsel så kan man jo lave det som med MC. Hvor største delen ikke køre om vinteren.


Kommentér på:
reglerne for kørekort

Annonce