reglerne for kørekort {{forumTopicSubject}}
Hej gutter/gutinder ??
Faldt forleden dag, over en ældre udsendelse af mctv på YouTube, det handlede kort og godt om reglerne for kørekort og hvor latterligt de regler er sat sammen.
Er du 16 må du køre en lille scooter/knallert Maks 30 kmt.
Dog må den samme 16 årig, køre en traktor på flere ton.
Er du 18 må du køre stor 45 scooter/knallert eller bil. Men man må ikke køre en 125 ccm MC, det skal man lige have MC kørekort til. Dog må den 18 årig gerne sætte sig ind i en bil med masser hk.
Det giver slet ikke mening, som kåre (det hedder værten på mctv) siger, efter grundig køre uddannelse må man jo sætte sig ind i en bil masser af HK men ikke køre en 125 ccm MC med Maks 15 hk. Var der ikke en ide og komme en ny lovgivning der er lidt mere reel og som giver større muligheder?
PS ved godt det ikke just er et emne her på bilgalleri, men synes det er et spændende spørgsmål.
Fortsat rigtig god dag derude ??
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
At reglerne så er skæve er indiskutable, men så skulle de justeres NED.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Ud fra de rammer, vi har i dag, ser jeg ingen grund til at ændre reglerne. MC er dels farligere at køre på og dels mere lystbetonet end noget, der opfylder et praktisk behov.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Knallert 30 og 45 skal afskaffes og erstattes med ubegrænsede 50ccm'er så de forurener mindre.
Plader på alle motorkøretøjer og forbud mod at køre på cykelstien kan være et modkrav ( så de skal køre sammen med traffiken)
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 702
Du kan for 40.000,- få en mc der går 0-100 på under 3 sek og topper på 300km/t.
Måske lidt unfair regler, men der var en periode med stigende dødsfald på mc i 00erne.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 702
Jo ingen grund til at lave regler bare for reglens skyld, eller fordi noget er muligt men egentlig ik forekommer?
Online Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Men det er jo ikke lovligt. Det kan godt være, de GØR det, men de MÅ ikke. Principielt kunne de jo lige så godt bare køre på 34 hk MC'er nu (eller hvad det nu er, grænsen er) uden kørekort - det er heller ikke lovligt, men de KAN.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
I nogle lande er dette jo tilladt i dag, og hvis man havde været interesseret i at ændre det var det nok sket
Personligt synes jeg at 45 km/t scootere skal forbydes. De er livsfarlige og skaber ofte ret dumme og farlige situationer i trafikken. Der ville en 125ccm mc scooter være langt mere sikker at køre på
Traktorer kræver jo også traktor kørekort, og ja man kan som 16 årig få kørekort til traktor. Det kan måske synes vildt, at man i den alder må føre så stort vogntog.
Hvis man med traktor kørekort skal pege på et problem, så er det måden hvorpå køreundervisningen foregår, det står på ingen måde mål med de vogntog de kommer til at føre. De kører i små traktorer med små vogne, som på ingen måde kan sammenlignes med en stor moderne traktor med fyldt gyllevogn
Jeg mener dog der er nogle begrænsninger i 16 åriges kørsel i traktor kontra folk over 18
Snakker vi kørsel med trailer er reglerne endnu mere idiotiske, og på alle måder med til at skabe vogntog som ikke kan håndtere påhængsvognen. Reglerne gør, at mange gerne vil holde sig under 3500 kg totalvægt, og derfor vælger en let bil, frem for en større bil med mere magt over vogntoget
Online Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.493
Jeg synes dog godt om ideen om at man starter på en mindre størrelse MC, de store tunge MC'er er ikke gode begynder MC'er hvor erfaring helt sikkert er vigtigt
Jeg har været med til at rejse en stor MC op og de er ikke lette, jeg kan ikke se det er en fordel at starte ud på en stor tung MC, hvor jeg sagtens kan se ideen i at starte på noget letkørt Mht alder synes jeg måske det er irrelevant, men at starte med en sæson eller to på en mindre MC giver god mening. Hvor grænsen skal ligge har jeg ikke et bud på, ligesom jeg ikke har MC kort, men overvejer det
Jeg havde dog traktor kørekort som 16 årig og kørte roer og det er såmænd okay, men giver ingen mening hvor jeg i dag næsten 10 år efter, ikke må sætte en 1500 kg trailer efter min bil, da jeg ikke har B/E kort... At jeg så aldrig er blevet stoppet er jo mit held når jeg har kørt med for stor trailer, men det gør det selvfølgelig ikke lovligt, og hvis jeg tager MC tager jeg B/E med det samme
Online Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det er realiteterne, ja. Der er også folk, der begår røveri og alt muligt andet. Men det betyder da ikke, vi skal gøre det lovligt.
Online Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
jan 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 237
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Syntes også en 16årig skulle havde lov til at tage et MC kørekort til 125ccm og så ud på vejen til os andre bilister så de ikke er til fare på cykelstier. De små knallerter og scootere skulle også kræve et førekort men som var adskilt fra det almenlige kørekort så skulle man være så dum at midste dit kørekort grundet et eller andet lort man har lavet så kan man stadig havde et job, selv ude på bøhlandet. Disse skal også holdes på vejen og ikke cykelstier. Selvfølig skal de så havde ret til at trække ind på en cykelsti der er en del af landevejen hvis der er frit for at skabe sikker passage for biler og lastbiler men.
For mig handler det ikke om at ulovligheder bliver "lovliggjort" men om at skabe mere flexibilitet på transport områder.
Havde selv langt til mine venner da jeg var ung 18-30km det tog lang tid at komme frem og tilbage til dem efter skole. Og med en 125ccm motorcykel ville det halvere transport tiden. Lige ledes havde jeg en læreplads på hånden men med offentlige transportmidler ville det tage 1½time. Med lovlig knallert ville det tage 45minutter men med en MC ville det tage 15-20minutter.
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 312
For ikke at sige at en overmodig hjemmetuner er ligeså farlig, men han ligger jo som han har redt.
45 ere er jo heller ikke så udbredt mere, men de burde væk fra vejen.
Der skal mindre langsomgående på vejene og ind på cykelstien, 30 kmt er fin nok synes jeg.
Så kan dem der vil tune jo gøre det, eller købe en crosser og tage på crossbane.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
De er farlige af flere grunde:
De er for hurtige til at være egnet til cykelsti, og for langsomme til vej- ja selv bytrafik. Det fremprovokerer potentielt farlige overhalinger - både på hvis man kører på cykelstien eller på selve vejbanen med biler - i sær på landeveje.
Det eneste "rigtige" er at lade dem køre det som de rent faktisk er bygget til. For de fleste er det 60-70 km/t.
Så det de fis med at 30-scootere "kun har bremser til 30 km/t, er noget fis. Iøvrigt det samme med 45.
Jeg har selv haft både Derpi GPR50 (som var voldtunet til 130 km/t, og en Aprilla Classic, til 120 Km/t.
Begge bremsede aldeles fint med originale bremser.
Og hvem har bestemt det skal være lige netop 45/km/t? - lige netop nok til at provokere billister i bytrafik, og farligt for cyklistister/fodgængere, hvis man skulle køre på cykelsti?
Så jeg forstår sagtens dem som piller skive mv, så den kører SOM MENT FRA FABRIKKEN, typisk 60-70 km/t, hvis man primært er i bytrafik, og også dem der tuner med 70 CC eller lign, for at kunne følge trafikken på lande veje.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
Det er en kæmpe forskel på at køre 60 til 70 kmt og helt op til 130 kmt på en scooter.. Bremserne på en scooter 30 eller 45 modellerne er højst udlagt til 90 kmt.
Er uforsvarligt at fise rundt på en scooter med 130 kmt.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Desværre er der udfordringer ved motocross.
Man skal havde transporteret maskine til banen. Man skal havde licens. Man skal betale for træninger og krav om sikkerheds udstyr. Så det kræver meget
Mht. Vinterkørsel så kan man jo lave det som med MC. Hvor største delen ikke køre om vinteren.
reglerne for kørekort