{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.609 visninger | Oprettet:

Gratis kørekort fra uddannelse? {{forumTopicSubject}}

Goddag folkens, jeg har kigget lidt rundt på forskellige uddannelser, hvor jeg kom forbi uddannelsen autohjælp. Der står, at man får kørekort til bil og lastbil ganske gratis. Nu har jeg allerede kørekort til personvogn, men jeg undrer mig nu over, at det ikke koster noget. Ville flere folk ikke så tage uddannelserne, bare for at få gratis kørekort?
Den eneste fornuftige jeg lige kunne komme på var, at du kun får kørekort til personvogn erhverv. Det lyder da fuldstændig forkert, at folk bare kan tage en uddannelse og få kørekort til privatkørsel gratis. Kan det virkelig passe?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gratis kørekort fra uddannelse?
  • #1   3. jan 2023 Et lastbil kørekort koster kun 2400 kroner hvis du selv betaler. Det er en kompetenceudvidelse idag, så det får man tilskud til.

Så det koster kun firmaet småpenge at give dig kørekortet.

• #2   3. jan 2023 #1 Af hvad jeg kan læse, skal man være i arbejde og ikke have en videregående uddannelse for at kunne få kørekort til lastbil for 3780kr. Ellers koster det 35.000kr.

Men det var nu mest bil jeg undrede mig over.

• Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

Følgere: 4 Svar: 195
    #3   3. jan 2023 Da et kørekort er et krav til at kunne klare visse uddannelser, så er det skrevet ind i overenskomsten på gældende områder smiley
    Der er nok nogen som prøver at få kørekort igennem en uddannelse, men nu er det jo ik bare lige noget du får på dag 1, eller inden du starter på lærepladsen, det tages imens. Hvor du tjener penge til virksomheden..
    At bruge 1år + på at komme til et punkt hvor du kan få et "gratis" kørekort. bare for at spare 15.000kr.. Det er faktisk de færreste som gider/kan vente på
    Plus man skal også lige finde lærepladsen osv smiley

• #4   4. jan 2023 #3 Ja, det kan jo næppe betale sig at tage en uddannelse for blot at spare lidt penge. Men mit spørgsmål er stadig, om kortet også gælder til privat. Jeg ved, at hvis man vælger at blive motorcykelmekaniker, kan ma få kategori A før andre, men det betyder, at du kun må bruge den til at testkøre motorcykler, altså kun til erhverv. Derfor ville jeg lige høre, om det er også er til privatkørsel, når man uddanner sig som personvognsmekaniker eller ej.

• #5   4. jan 2023 Der findes ikke "private" og erhvervs kørekort.
    Enten har du kørekortet eller osse har du ikke.

Og ja der er flere uddannelser der kræver et kørekort for og kunne komme op til svendeprøve.
    Og så er det en del af uddannelsen at mester sørger for man får det kort.

• #6   4. jan 2023 #5 Det er så ikke rigtigt. Da min far tog kørekort til bus for omkring 8 år siden, var han på hold med en kvinde, der kun havde kørekort til bus erhverv. Hun måtte ikke køre privat. Så der findes absolut kørekort, hvor du kun må køre erhverv og ikke privat.
    Det hedder et erhvervskørekort/kørekort til erhvervsmæssig personbefordring.

• #7   4. jan 2023 Det med bussen hænger ikke sådan sammen..
    Hvis du vil bruge det i forbindelse med det arbejde, så skal du have erhverv-delen..
    Men du må stadig køre privat med det..

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #8   4. jan 2023 Jeg fik da også gratis kørekort af teknisk skole for 22 år siden, da det var en del af mekaniker uddannelsen. I militæret kan du også få til næsten det hele. Så hvis uddannelsen kræver at du har kørekort giver det jo god mening.

• #9   4. jan 2023 Jeg blev uddannet mekaniker i 2017
    Som 38årig.
    Var i skp, de første par år.
    Der var en del der fik kørekort, af betal af skolen/skp
    Også selv om nogen var tvivlsomme typer
    Som
    Aldrig ville kunne/ville færdig gøre uddannelsen

• #10   4. jan 2023 har du erhverv til bus, må du også køre privat.

for at køre bus, kræves der erhvervskort, HVIS det er i arbejdsøjemed (altså du får en løn) og det ikke er vedlagsfrit..
    har du ikke erhvervsdelen, må du kun køre privat (f.eks for en klub, forening el. privat buskørsel). dog må der modtages betaling til driften af bussen.

lastbilkort, er enten har du eller ej og kan således bruges til hvad du vil (privat/ erhverv).
    dog er EU-bevis et krav uanset kategori (dog ikke kat. a og b).
    ps. mit kort er fyldt ud ÷ motorcykel.

• Mikael F
    Mikael F Tilmeldt:
    jul 2021

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #11   5. jan 2023 Der er faktisk mange uddannelser hvor du får gratis kørekort. F.eks. Redderuddannelsen får du både: Kørekort til bil, taxakørekort og lastbilkørekort. Som mekaniker får du både bilkørekort og kan være heldig at få kørekort til lastbil.

Det er også hårde uddannelser at komme igennem, hvis du 'kun' gør det for kørekortet. Og så har uddannelsesstederne regnet ud, at du ikke får det med det samme. Det er inde midt i uddannelsen at man får det.

Hvis du overvejer uddannelsen som lastbilchauffør eller buschauffør, så får du også kørekort til personbil.

Hvis du bare vil ud og arbejde, så tag et AMU kursus. Der koster et lastbilkørekort kun 3840,- kroner og det samme med buskørekort. læs evt. mere her: https://trafikskolen.dk/amu-kurser/lastbil/koerekort-til-lastbil

• #12   10. jan 2023 #5:

Selvfølgelig er der stor forskel på privat og erhvervs kørekort.

Der findes:

Taxi = Erhverv, lille bil
    Bus = Erhverv, Bus med over 8 passagerer - så som by og turis busser.

Mig bekendt skal man ikke have et erhvervs kort til vejhjælps transporter, kun et "C" kort, altså - det store lastbil's kort til forvogn.

• #13   10. jan 2023 Vi enige om at kørekortet du bruger stadig er et ganske og almindelig kørekort, af div kategorier B, C, D osv for og måtte føre køretøjet?
    At du så skal uddannes mere og have eu kval bevis for at f.eks måtte køre lastbil, det jo så en anden sag.
    Det ændre jo ikke ved at kørekortet stadig er det samme.

Kommentér på:
Gratis kørekort fra uddannelse?

Annonce