{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.131 visninger | Oprettet:

Milad B
Milad B
Tilmeldt:
24. feb 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 8

Uheld på parkeringsplads {{forumTopicSubject}}

Der var lige lige en mand som kørte ind i min bil i parkeringspladsen så jeg vil lige høre hvad reglerne er, da jeg ikke har den store erfaring.

Jeg bor i en lejlighedsområde, og jeg var på vej ud af parkeringen og kørte lige ud, men der var en der bakket, og kørte direkte i siden af min bil. Han stod så af og sagde hvorfor jeg ikke holdte øje med vejen, og han kiggede i sin bakspejl og han så ingenting så det var åbenbart ikke hans fejl sagde han. Jeg slap lidt billgt, da kun min ene kapsel gik i stykker og ridser på min side spejl, men han rådet mig til at tage på værksted og få tjekket bilen og derefter kontakte ham, så skal vi de hvem der kommer til at betale. Men der var en vidne der så det hele, og hun sagde også at det var hans skyld.

Men jeg har hørt at der er anderledes regler på parkeringspladser, så ville lige hører jer ad, hvordan det fungere. Jeg har kun ansvar forsikring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uheld på parkeringsplads
  • #1   16. jul 2011 Ja det er noget med halv skade..altså i deles om det..

  • #2   16. jul 2011 Det er ALTID den der bakker, der får skylden smiley
    De har "alle" de forsikringsselskaber sagt jeg har haft, så vil da tro det er hans skyld (:


  • #3   16. jul 2011 Det er jo ikke bare nok at kigge i bagspejlet, også bakke! :S Ville mene at det er hans skyld, da han jo skal være sikker på om han kan bakke ud uden at være til fare for andre.. Regler på en pakeringsplads, er vidst kun højre vigepligt "mener jeg"

  • #4   16. jul 2011 Ham der bakker får normalt skylden.

    Det er sådan set ligemeget om du og vidner giver ham skylden. I sidste ende er det forsikringen der vudere hvem der har skylden.

    Så du kan jo spørge om han vil betale skaden selv eller om i skal ta den over forsikringen. smiley


  • #5   16. jul 2011 det er hans skyld da han har ubetinget vigepligt i henhold til den danske lov så i den sag er det dig der trækker fri nr smiley

  • #6   16. jul 2011 mener også han får skylden,men steffen j:ubetinget vigepligt når man bakker.

  • Martin
    Martin Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 17 Biler: 21 Svar: 1.063
    #7   16. jul 2011 Steffen J.. Det hedder færdselsloven. Det har ingen ting med den Danske grundlov at gøre!




    Vending, bakning og vognbaneskift m.v.


    § 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.
    Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.


  • #8   16. jul 2011 steffen J

    Ja dit indlæg må du sgu lige få rettet...

    Højre vigepligt på p-pladser og havneområder...

    Man skal sørge for at finde vidner. og ikke nogen du kender eller har i bilen for de sutter ikke, men ofte giver forsikrings selskaberne halv skade, uanset skyld, for så sparer de begge penge i sidste ende...

    Men klart din skyld....(hvis han var på din højre side)


  • #9   16. jul 2011 Vil også mene at i ender med at skulle deles om det.

  • #10   16. jul 2011 Jeg kom ud for nøjagtig det samme scenarie for et års tid siden, og der endte det med vi fik halv skade hver, trods personen bakkede lige ud i mig. Men sørg for og få navn og tlf nummer på vidnet, det betyder rigtig meget. Jeg fik af vide at hvis jeg havde haft et vidne dengang så ville han få skylden ifølge mit forsikrings selskab

  • #11   16. jul 2011 Oftest er det halv skade, med mindre at det er påviseligt at den ene part ikke har været i bevægelse.

  • #12   16. jul 2011 Og ja, der er ALTID højre vigepligt, med mindre andet er angivet og det er det sjældent.

  • #13   16. jul 2011 50 / 50 - længer er den ikke.

  • #14   16. jul 2011 Prøvede det for nogle år siden. En KVINDE (selvfølgelig) fortrød at hun var kørt for langt frem, så hun bakkede tilbage ind i min bil. Min bror stod heldigvis lige ved siden af og så det hele.
    Jeg meldte det til forsikringen og kørte bilen hjem på værksted. Hun/hendes forsikring fik lov at betale.


  • #15   16. jul 2011 troede man havde højre vigepligt på selve parkeringspladsen. altså man skal holde tilbage for dem som kører ud af båsen. Ka godt være det er noget jeg har drømt. = )

  • #16   16. jul 2011 bob o Hvad så hvis der kommer en for venstre så må du godt bare kører ud? Den hænger sku ikke helt sammen;)

  • #17   16. jul 2011 hehe næ..... ved ikke hvor jeg har det fra for at være helt ærlig.

  • #18   16. jul 2011 jeg tror dr er nogen herinde, der burde læse lidt i en teoribog igen,

    for der er da en del, der ik kan huske hvad de har lært, da de tog kørekort


  • #19   16. jul 2011 Ja der er højre vigepligt på en p-plads. Men en der bakker har altid ubetinget vigepligt.

  • Milad B
    Milad B Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 8
    #20   16. jul 2011 Mange tak for svarene. Jeg nægter sgu at betale noget, da det slet ikke var min skyld. Manden der ramte bilen er en alkoholiker lignende type, så jeg kan nok godt spørge ham om vi bare skal blande forsikring udenom det, hvis der ikke er sket noget under motorhjelmen.
    Han ramte venstre side af min bil da han bakket. Og vidnet var også en der bor i samme blok som os.


  • #21   16. jul 2011 Vidner man kender kan ikke bruges...

    Og igen er der højre vigepligt....

    Men du har jo heller ikke påkørselsret...


  • #22   16. jul 2011 Buggi. Hva så hvis du skal bakke ud og der kommer en på din venstre side? Så er der ingen af jer der skal holde tilbage? smiley

    Det er stadig ubetinget vigepligt når du bakker ligemeget om du befinder dig på en p-plads. Det har man lært da man fik kørekort. Hvis man da har et smiley


  • #23   17. jul 2011 På p-pladser og havneområde gælder højre vigepligt... det lærer man til kørekort med mindre man bare gætte lysbilleder...

    Man har selvfølgelig ikke påkørselspligt og skal da undgå at påkøre andre..

    Og hvis det kommer en på den venstra side, så kører han jo i den forkerte bane, så det giver jo sig selv hvem der får skylden....

    Jeg har selv været ud for en dame der bakkede ud i siden på miig, men kun pga. at jeg kunne finder vidner og daman tog skylden så slap jeg, MEN jeg havde højre vigepligt og skylden skulle have være min, så jeg var bare heldig...
    Der er jo en grund til at der er højre vigepligt på p-pladser, fordi den bakkende ofte ikke har så gode oversigtsforhold, men igen der er ikke påkørselspligt eller noget men er tvunget til at bakke bare fordi man har retten på sid side, for den bakende har stadig et ansvar. og hvorfor mon...?

    Fordi han evt. ikke kan se alt ved en bakning, og hvis man ikke har udsyn nok så skal man færdes med forsigtighed....

    Men højre vigepligt med mindre andet er oplyst ....og det er der faktisk aldrig på en p-plads ang. vigepligt.


  • #24   17. jul 2011 Du misforstår. Hvis han kommer på din venstre side når du skal bakke ud. Derfor køre han jo stadig i højre side af vejen.

    Altså har ingen vigepligt da i begge har hinanden på venstre side. smiley


  • #25   17. jul 2011 Så kan vi godt snakke om at han får skylden, bla. også fordi han så er nøde til at krydse midten på vognbanane eller vejen om man kalder det ved den rette betagnelse...

  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #26   18. jul 2011 Jf. Færdselsloven er det ham som bakker der får skylden, da han skal kunne gøre dette "uden at være til gene", at han bakker ud i dig tages sådan.. Det står direkte i færdselsloven (kan ikke huske paragraf, men 50 et eller andet.


    Hvis forsikringen siger 50/50, kan du kører privat regres imod ham/hans forsikring smiley


  • #27   18. jul 2011 Søren

    Der står også i færdslesloven at man har højre vigepligt.... (på P-PLADS)

    DERFOR TAGER DU FEJL, MEN FIND GERNE PARAGRAFFEN...


  • #29   18. jul 2011 kontakt www.forsikringogpension.dk og skriv evt til
    Tenna Westergaard
    Konsulent
    twe@forsikringogpension.dk



    du kan læse mere i denne pjece
    http://www.forsikringogpension.dk/Documents/Webpjecer/Bilen_og_forsikring.pdf
    dog beskrives DIT forløb ikke da der kun står om uheld hvor BEGGE parter bakker


  • #30   18. jul 2011 hmm Tenna er ikke til at træffe, fik dette autosvar fra hende....

    <i>Jeg træffes ikke i en længere periode, du er velkommen til at kontakte mine kolleger i Kommunikationsafdelingen på tlf. 41 91 91 91.</i>

    men som der står så ring på deres nummer, for de er samlepunkt for kunder-selskaber-modpartere osv


  • #31   18. jul 2011 Hvorfor skulle ubetinget vigepligt fra en bakkende bil ophøre på en p-plads? Ophøre det så også i et villa område?

    Du siger jo selv du har været ude for en skade på en p-plads hvor den bakkende bil fik skylden. Modsiger du så ikke dig selv?


  • #32   19. jul 2011 Pga. hun ikke orienterede sig og hun selv tog skylden g at jeg fandt uvildige vidner....

    Skrev jeg vist også tidligere.....


  • #33   19. jul 2011 Så i mit tilfælde var det held, og det var hvad mit eget selskab sagde, da jeg anmeldet skaden, men fordi det var på en p-plads og hun tog skylden så tog hendes forsikring skaden...

    Men hvis folk diskuterer skyld, så er det koorekt som folk skriver for så spare forsikringen jo penge ved at dele halv halv.....
    Og ofte får de så selvrisiko ind ved 2 perter eller en forsikringsstigneing.. så i det tilfælde så slippe de billigere, også selv om parterne har samme selskab... ;-))


  • #34   19. jul 2011 Forsikringen er ligeglade med hvem der tar skylden. Det går de aldrig efter. De vudere selv hvem der har skylden. smiley

    Du må jo heller ikke ha orienteret dig ordenlig hvis du mener du skulle ha holdt tilbage. Måske er det bare fordi den der bakker faktisk altid får skylden. Fordi man har ubetinget vigepligt. Spørg nu heller en kørelære for du ved ikke hva du snakker om smiley


  • #35   19. jul 2011 Jeg ved hvad jeg snakker om, men de færreste tænker over vigepligten...

    Men til gengæld er der også mange der bevidst bakker ud fordi de mener du skal holde tilbage, og det skal du faktisk også,,, (højre vigepligt på p-pladser) men det kan vi nu heller ikke blive ved med at tærske langhalm på....

    Jeg har været der og har prøvet det.... ;-))



  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #36   19. jul 2011 § 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

    Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.


    -----

    §26, stk3 gør sig kun gældende ved udkørslen (vigepligten) fra parkeringsområder, dette er sig ikke direkte gældende på parkeringspladsen smiley
    stk. 4 svarer for sig selv


  • #37   19. jul 2011 nu har jeg fået et svar fra Tenna i forsikringsoplysningen.

    Mit spørgsmål:
    <i>Hej Tenna

    I har denne fine pjece http://www.forsikringogpension.dk/Documents/Webpjecer/Bilen_og_forsikring.pdf

    Der er beskrivelser om hvordan skylden ”fordeles” ved uheld, men jeg savner svar på hvordan skylden bliver ”fordelt” hvis den ene part bakker ud fra en parkeringsplads og bakker ind i en modpart som kører fremad forbi.
    Giver det nogen mening det jeg skriver?? ?

    På forhånd tak

    Med venlig hilsen
    Kim</i>


    Svar fra Tenna:
    <b><i>Hej kim udgangspunktet er at man har ubetinget vigepligt når man kører ud fra parkeringsbås. Så hvis man rammer en som kører fremad, så har man som hoved regel det fulde ansvar.
    Venlig hilsen tenna


  • #38   19. jul 2011 Så er den sag vist klaret!!! smiley Godt arbejde kim b

  • #39   19. jul 2011 Tja det kunne vist ikke siges mere klart. smiley

    Så er det sådan det ligemeget om det er 10 vidner der siger hvem der har skylden. For hvis de 10 vidner tror det er højrevigepligt når man bakker ud så kan de komme til at gi den forkerte skylden. smiley derfor vudere forsikringen det selv.


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #40   19. jul 2011 Kim B

    Bemærk, at du skriver parkeringsplads og hun svarer parkeringsbås ;O)

    Ved udkørsel fra parkeringsbåd gælder der ubetinget vigepligt. Der gælder også ubetinget vigepligt hvis du bakker. På et parkeringsareal gælder der som udgangspunkt højre vigepligt - hvis ikke andet er angivet.

    Ubetinget vigepligt går forud for højrevigepligt på et parkeringsareal.


Kommentér på:
Uheld på parkeringsplads

Annonce