Svejse i chassis ramme (4x4/amerikaner) {{forumTopicSubject}}
Min PickUp har i årenes løb samlet sig et lag mudder i bunden af hele rammen, så den nederste halvdel i det meste af rammen er gennemtæret på det kraftigste.
For mig er det ikke et problem at lave, men hvordan laves det lovligt?
Min chef (arbejder/er udlært som pladesmed) kan ikke huske noget om det og jeg er selv i tvivl, men hælder til forklaringen en taksator kom med om at man vidts godt må svejse eks. en U profil op og fuldsvejse i eks. midten af rammen, men man må ikke gå op og svejse i for eksempel helt oppe i toppen/bøjningen af rammen, maks. 20mm fra kanten.
Nogle der har sat sig lidt bedre ind i det, evt. en synsmand eller lastbil plademekaniker?
maj 2004
Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
aug 2005
Følger: 58 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 58 Svar: 752
mar 2008
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 6 Emner: 38 Svar: 624
maj 2005
Følger: 46 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 407
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.651
Der må der for eksempel godt være et hul under fodmåtten på helt op til 10x10cm den kan synes med eks. fordi karossen ikke bærer noget.
Havde også planlagt at lave det "usynligt" eller lige dan i begge sider så det så originalt ud, men ku jeg nu gøre det endnu bedre og nemmere og stærkere end fra fabrikken ved at få lavet 2 U profiler der går halvt op på hver side af rammen, så gjorde det jo ikke noget at det blev lavet lovligt og stærkere og nemmere end hvis jeg bare lapper og sliber det glat
Men havde nu lidt håbet nogle herinde havde væretigennem møllen eller selv havde førhørt sig, for hvis jeg skal bruge "går den så går den" så duer det nok ikke jeg spørger synsmanden først
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 484
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 484
maj 2004
Følger: 135 Følgere: 142 Biler: 7 Emner: 80 Svar: 1.167
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.651
Det var guld du lige kom med der i form af udkast fra lovbogen
Men, vi er enige om at U profilen skal svejses fast horizontalt ca. midt på rammen på begge sider, men skal vi følge det ordret så må man jo heller ikke svejse den vertikalt altså ned i "bunden" af U profilen da den jo så i 2 hjørner vil være både tættere på kant OG svejsning/buk.
Skal jeg så lade op til 40mm være frit i bunden ved hjørnerne?
Svejse i chassis ramme (4x4/amerikaner)