{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.161 visninger | Oprettet:

Svejse i chassis ramme (4x4/amerikaner) {{forumTopicSubject}}

Min PickUp har i årenes løb samlet sig et lag mudder i bunden af hele rammen, så den nederste halvdel i det meste af rammen er gennemtæret på det kraftigste.
For mig er det ikke et problem at lave, men hvordan laves det lovligt?
Min chef (arbejder/er udlært som pladesmed) kan ikke huske noget om det og jeg er selv i tvivl, men hælder til forklaringen en taksator kom med om at man vidts godt må svejse eks. en U profil op og fuldsvejse i eks. midten af rammen, men man må ikke gå op og svejse i for eksempel helt oppe i toppen/bøjningen af rammen, maks. 20mm fra kanten.

Nogle der har sat sig lidt bedre ind i det, evt. en synsmand eller lastbil plademekaniker? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svejse i chassis ramme (4x4/amerikaner)
  • #1   11. apr 2012 da jeg skulle lave vangen i min vectra, måtte jeg ikke lave noget, der var under 20mm fra, bøjninger og samlinger

  • #2   11. apr 2012 Jeg plejer at lave det så glat så de ikke kan se det er lavet. Så spørger han ikke.

  • #3   11. apr 2012 20 mm fra kanter buk og andre bærende fastgørelses punkter

  • #4   11. apr 2012 lav det så det ligner det orginale så spørger de aldrig om noget

  • #5   11. apr 2012 Nu er der jo også forskel på en selvbærende Vectra og en PickUp/amerikaner mm. hvor du kan pille fører huset af lidt som på en lastbil smiley
    Der må der for eksempel godt være et hul under fodmåtten på helt op til 10x10cm den kan synes med eks. fordi karossen ikke bærer noget.

    Havde også planlagt at lave det "usynligt" eller lige dan i begge sider så det så originalt ud, men ku jeg nu gøre det endnu bedre og nemmere og stærkere end fra fabrikken ved at få lavet 2 U profiler der går halvt op på hver side af rammen, så gjorde det jo ikke noget at det blev lavet lovligt og stærkere og nemmere end hvis jeg bare lapper og sliber det glat smiley

    Men havde nu lidt håbet nogle herinde havde væretigennem møllen eller selv havde førhørt sig, for hvis jeg skal bruge "går den så går den" så duer det nok ikke jeg spørger synsmanden først smiley


  • #6   11. apr 2012 1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
    2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
    oprindelige styrke kan anses for gengivet,
    - når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
    - når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
    fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
    svejsning eller kantbukning.
    Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
    reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet


  • #7   11. apr 2012 så hvis du skære det tæret stykke ud og isætter dit u stykke så du ikke kommer ind for de 20 mm fra svejs og bukning. også svejs det fast mid på rammen så er det følt alle regler der er til reperation i zone b


  • #8   11. apr 2012 kan ikke lige se hva der sku være den store forskel på en vange og så en chassi ramme.

  • #9   11. apr 2012 Purhus:
    Det var guld du lige kom med der i form af udkast fra lovbogen smiley
    Men, vi er enige om at U profilen skal svejses fast horizontalt ca. midt på rammen på begge sider, men skal vi følge det ordret så må man jo heller ikke svejse den vertikalt altså ned i "bunden" af U profilen da den jo så i 2 hjørner vil være både tættere på kant OG svejsning/buk.
    Skal jeg så lade op til 40mm være frit i bunden ved hjørnerne?


Kommentér på:
Svejse i chassis ramme (4x4/amerikaner)

Annonce