{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

Opsigelse af lejlighed {{forumTopicSubject}}

hej.
Jeg står i den situation, at jeg har sagt min lejlighed op, og er derfor ved at pakke sammen for at gøre klart til at flytte ind i nyt.

Men, min udlejer er så ved at udleje min lejlighed igen, og nu vil han så vise den frem, er der nogle regler på det område? må han det eller ej? Så vidt jeg ved så må han ikke vise den frem, da lejligheden stadig er privat da jeg har nøglerne frem til december.

Jeg har søgt rundt på det, men kan ikke finde noget svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opsigelse af lejlighed
  • #1   5. okt 2014 Spørgsmål

Jeg henvender mig da jeg har et spørgsmål angående en boligforenings fremgangsmåde, ved udflytning/opsigelse af en lejlighed. Min kæreste har en lejlighed, igennem en boligforening.

Lejligheden er opsagt, men under den 2,5 måneders opsigelse, hvor hun stadig bor i lejligheden, kan boligforeningen alle hverdage mellem 9.00 og 16.00 fremvise lejligheden, uden at give besked eller varsel til lejeren. Dvs. at de kan komme og gå i hendes lejlighed som de vil.

Det står dog i leje kontrakten.

Men jeg vil da mene, at så længe man betaler for lejligheden, så er det ikke udlejer der har rådighed over den.

Da vi begge finder det meget overskridende, at fremmede kommer i lejligheden uden vores viden, håber jeg i kan hjælpe.

Svar

Når en lejlighed er opsagt skal boligorganisationen sørge for hurtigst muligt at genudleje den, og ansøgere skal have en rimelig mulighed for at se lejligheden, inden de tager stilling til om de vil underskrive kontrakt.

Det foregår normalt på den måde, at boligorganisationen opfordrer ansøgere til selv at kontakte de nuværende lejere for at lave aftale om et tidspunkt, eller at boligorganisationen aftaler med den fraflyttende, at men kan anvise et eller to tidspunkter på ugen hvor ansøgere har ret til at komme og besigtige lejligheden.

Den fraflyttende lejer er forpligtet, efter den almene lejelov, til at give ansøgere adgang til at besigtige lejligheden.

Der skal ikke være adgang hver dag og hele dagen, og adgangen skal naturligvis aftales med den nuværende lejer, som normalt selv vil være til stede. Ingen må skaffe sig adgang til lejligheden uden aftale.

http://www.bl.dk/spoergsmaal-svar/driften/udlejers-adgang-til-det-lejede/fremvisning-af-lejemaal-i-opsigelsesperioden/

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=fremvisning%20af%20lejlighed%20regler
    Syntes det beskriver dit problem ret godt, første hit på google....

• #2   5. okt 2014 Jeg var igang med at finde regler og love på området, men der kunne jeg ikke finde det store smiley

• #3   5. okt 2014 Kigger inde på LLO men der kan jeg ikke finde noget om emnet

• #4   5. okt 2014 Læs i din lejekontrakt - der står det helt sikkert smiley

• #5   5. okt 2014 Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med udlejeren og få lavet en aftale om at han/hun skal kontakte dig inden lejligheden bliver fremvist.

§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

• #6   5. okt 2014 Gælder det samme regler også hvis man udlejer ved en privat? på lejekontrakten står der ikke noget om emnet

• #7   5. okt 2014 Samme regler er gældende, uanset om det er privat udlejer eller selskab.

• #14   5. okt 2014 Jeg vil helst have han skal vente til vi har rykket lejligheden tom. men han vil gerne nu midt i flytte rodet

• #15   5. okt 2014 Måske man kunne komme langt med lidt gensidig forståelse. Han har vel forståelse for at I ikke vil have folk rendende hele tiden og I kan vel have lidt forståelse for at manden prøver at få det til at løbe rundt og så er han jo nødt til at finde nye lejere....

Lad nu være med at være så firkantede... Love og regler er lavet til folk der ikke selv kan finde ud af at samarbejde.

• #16   5. okt 2014 Det har ikke noget med samarbejde at gøre. men når man har dårlige efaringer med sin udlejer, så er det vel også fair nok vi siger nej?

• #17   5. okt 2014 Ja måske, men det kan I ikke hvis du vil holde dig til lovgivningen....

I har sikkert betalt depositum og der findes altså en del tricks til at beholde depositummet. Godt nok kan I så gå rettens vej, men så ser I ikke pengene det første stykke tid. Så måske der er en "gevinst" ikke at være for meget på tværs.

• #18   5. okt 2014 vi har ikke betalt depositum. men alt dette skal vi ikke ind på. det eneste jeg ville have svar på var om hvordan loven er på disse områder når det er privat udlejer

Kommentér på:
Opsigelse af lejlighed

Annonce