1.580 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Anders P
Anders P
Emner: 3 Svar: 10

Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet. Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet.

Halløjsa alle sammen.
Efter 20 år har konen og jeg valgt at gå hver til sit. Ingen dramatik eller noget. Bare, at livet og ægteskabet ikke rigtigt følges ad længere... Vi er vokset fra hinanden, og er bedre forældre, mennesker, venner osv. når vi ikke er "lænket sammen i ægteskabet".
Nu er det så, at emnet transport bliver et spørgsmål, for uanset hvad, kommer jeg jo nok til at have en smule mindre penge mellem hænderne, da jeg bliver i huset, og der er stadig to relativt små børn jeg skal kunne hente/bringe osv.
Jeg har en Citroen C5 stationcar fra 2006 (benzin). Den er betalt, repræsenterer ikke den store handelsværdi, men kører dog med sine knap 300.000 på tælleren ganske rimeligt men begynder da at få de "nøkker", der kommer når den har kørt så langt. Og hvad er så det mest økonomiske i min situation? Skifte den ud med en mindre, der er billigere i afgifter osv., kører længere på litteren, måske noget nyere og dermed mere pålidelig´, eller beholde den gamle, og tage de reparationer der måtte komme undervejs, selv om den er stor til det det behov jeg vil have fremadrettet. Alternativt købe/lease en af de nye "mikro-biler" eller noget helt andet? Der er ikke nogen stor kontant-beholdning jeg kan smide i det...
Det skal lige siges, at det bliver en ren og skær transport-øse. Ingen kærlighed eller bil-entusiasme skal lægges i denne bil. Jeg har en amerikansk jetbåd fra 1974 med en 7,5 liters Olds V8er, og planen er, at jeg med tiden gerne vil have en gammel amerikaner pick up, van eller anden klassiker, som jeg kan trække bådtraileren med, og det bliver den bil, der bliver min for sjov-bil hvor alt min kærlighed til klassiske biler vil blive lagt i.
Så det jeg efterspørger, er hvilken fornufts-kedelig-pålidelig-billig-og alt det andet sørgelige vil I i denne situation anbefale mig? Og skal jeg købe brugt, nyt, lease, beholde den gamle, eller bare tomle mig frem?

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.
  • Rengøring 1.800 kr.
  • Bosch dishwasher not starting 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet.
  • Tom H
    Tom H Tilmeldt:
    okt 2009

Biler: 1 Emner: 2 Svar: 41
    #1   19. jul 2015 Ny økoracer, den grønne ejerafgift på din C5 vil nærmest kunne betale afdragene på økoraceren smiley

• #2   19. jul 2015 Jeg vil også sige en ny økopotte, de kan snart ikke betale sig at købe brugt, de små mikrobiler..

alt efter dit kørselsmønster, så ville jeg kigge på kia picanto ( 7 års garanti, dog med kilometer-loft) eller hyundai i10 ( 5 års garanti, uden km.-loft)

De er så billige, at afdragene længe ville være sparet på brændstof økonomi og grøn afgtift.. og så kommer der ingen ubehagelige reperationer de første mange år..

jeg ville ikke kigge efter en brugt mikrobil, med mindre den har kørt under 20.000km. og et under 1 år gammel, da besparelsen næppe opvejer sliddet på bilen, samt den følelse det er at eje en fabriksny bil (selvom det er en lille kasse)

• #3   19. jul 2015 Har du ikke behov for at trække båden nu kan du godt se efter en øko dåse. Det er bare ikke rart at gå ned i størrelse, selv om det kun er til transport,- hvor langt dagligt? Du skal vel også transportere børn, ellers papagøjeplader som mulighed, som evt kan trække båden

• #4   19. jul 2015 Hvor store er børnene? Køb en af mikrobilerne. De er virkelige billige i drift.

Min Aygo har På 160.000km fra ny 08, kun haft 1 bremse skift foran. Et bremse skift bagi, og KUN fordi jeg aldrig brugte håndbremsen, så tilbage trækning satte sig. De er så lette at alt slitage bare er mindre.

Alm serive, Olie, filter, generator rem. Thats it. Og det er lige til at gøre selv.
    Den koster 290kr / halvår og jeg giver 2600/året i forsikring.
    Tænker man sig en smule om når man køre er den nem at få over 20km/l. Og man skal køre ret aggresivt for overhovedet at presse dem under 17km/l. Jeg køre typisk 24-25km/l - ca 750km på en tank til under 400kr. Man kan godt få diesel biler der køre længere, men de er også dyre at reppe på og går i stykker.
    Vi har været i Italien i den 5 gange med barn.

Toyota trillingerne er faktisk ret kvikke grundet deres lave vægt. Er man alene og strækker dem ud i gearene følger den fint med andet i trafikken - ja den ville nemt køre fra din Citroen.
    Som en engang sagde her inde, lær din kone at skifte gear 1000rpm senere og spar 200.000.

- Jeg giver gerne et par fif om hvad du skal være obs på hvis du skal kigge på de første modeller af Toyota/PSA trillinger.

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    jan 2009

#5   19. jul 2015 Tak for gode input.
    Ungerne er henholdsvis to et halvt og otte år gamle. Kørselsbehovet er relativt lille, da jeg har 13 km. på arbejde, og egentligt nyder at cykle turen når vejret tillader det, men det er lige så nederen når vejret så ikke er så godt.
    En papegøje-plade-bil er så absolut også en mulighed, men så bliver de "daglige" km. hurtigt lidt dyre, da de som oftest ikke går så langt på literen. Båden er mest til blankt vand (se den her: www.tahiti.mono.net ) så det er relativt sjældent jeg har brug for at trække den rundt, men vil dog gerne have en bil hvor jeg kan køre på genbrugspladsen med haveaffald osv. så et træk er et must, selv om bilen er lille.

• #6   19. jul 2015 Man kan godt få træk til mikro bilerne. Men det er jo ikke meget de må trække smiley Og det er ikke alle importører der er lige begrejsteret for at køre med det.

• #7   19. jul 2015 Jeg ville også helt klart gå efter moget Hyundai I10 eller Kia Picanto grundet deres garanti og serviceaftale.
    Du bliver økonomisk sikret de næste 5/7år, du ved helt præcist hvad du skal betale om måneden og behøver ikke at frygte grimme overraskelser som du skal til at betale for.
    Og se om du ikke kan få din c5 med ind som udbetaling.

• #8   19. jul 2015 Glem ALT om mikrobil med anhængertræk. Det er kun i Dk færdselsstytrelsen tillader træk, sikkert p.g.a. FDM og andre organisationer har tilsidesat fabrikkernes forbud. Hos nogle mærker frafalder man garantidækning hvis der er mistanke om fejl kan henføres til kørsel med anhænger (max 400kg, også med bremser). Med dit kørselsbehov bør du også undgå diesel. Der er mulighed for leasing af bl.a. Peugeot til rimelig penge( ikke en løsning jeg selv ville bruge)

• #9   19. jul 2015 Hans F- tror du skal undersøge sagerne lidt, inden du udtaler dig.. hyundai i10 med 1,25 motor må trække 700kg med bremser.. det burde da være rigeligt til noget haveaffald osv.

• #10   19. jul 2015 Jeg hentyder til Kylle Pylle og Rylle og Up Citigo, mm. i 10 er klassen over, og en af dem jeg kan anbefale sammen med Kia, Corsa o.s.v.

• #11   19. jul 2015 I10 er i samme A klasse som Up osv. det er kun den gamle model I10 der må trække trailer.
    Den nye model I10 må ikke trække trailer, hverken 1.0 eller 1,25

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    jan 2009

#13   19. jul 2015 Er der nogen reel forskel på en Skoda Citigo og en VW Up, og har I nogen good's and bad's på dem?
    Hvis det er et problem med trailer, må jeg jo bare låne mig frem når jeg skal på losseren. (Indtil der om et par år bliver råd til for-sjov-trailer-trækkeren.)

• #14   19. jul 2015 udstyr og design er de eneste forskelle på Skoda Citigo, VW Up og Seat Mii..

Der var noget med deres gearkasser, men det tror jeg de har fået rettet.. ellers kender jeg ikk til nogle svagheder på dem..

• #15   19. jul 2015 Jeg ville personligt have gået en størrelse op, og så valgt en Ford Fiesta Trend+. Alt det udstyr man gerne vil have, fin 80 hk motor, og meget billige driftsomkostninger. Samtidigt er den stor nok til at have ungerne og deres oppakning.

http://www.ford.dk/Aktuelle_tilbud/FiestaTrend

• #17   19. jul 2015 men tommy, går det ikk ud over garantien.?

• #18   20. jul 2015 I må gerne slå mig - men jeg foreslår Dacia.
    Nu har jeg arbejdet hos en Dacia forhandler i 1½ år - og det er altså gode pålidelige biler.
    De er ikke så kønne, men du får godt nok meget for pengene, reservedele er billige og driften er i den billige ende.

Kig evt. på en Sandero Stepway/Logan MCV, med startpriser fra 110k

• #19   20. jul 2015 Dacia havde jeg slet ikke tænkt på..
    Sådan en Sandero er det ikke bare en Clio i forklædning.? til kun 75% af prisen.?

• #20   20. jul 2015 Delvist jo.
    Duster er bygget på Qashqai undervogn, sandero/logan er Clio, alle motorer samt gearkasser er rent renault, heriblandt nav of alt andet interiør elektronik

• Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    jan 2009

#21   20. jul 2015 Det er rigtigt dejligt med alle de her input. Det har i hvert fald ændret mit fokus fra at beholde den gamle til i hvert fald at afsøge mulighederne for hvad der ellers ville kunne betale sig, og når jeg ser mig omkring på vejene, må der jo være noget om snakken når nu der er så mange af de små biler derude. Jeg må nok desværre indrømme, og jeg ved det er snobbet, så I må også gerne slå mig, men jeg tror nu alligevel ikke det bliver en Dacia. Den er selvfølgelig billig i indkøb, og selv om man ikke skal købe bil for at sælge den igen, så tror jeg desværre ikke at den tilnærmelsesvis kan følge med på gensalgsværdi.

• #22   20. jul 2015 man mister nok lige så meget som med en mikro bil.
    Jeg ville heller ikke tøve med at med at købe en dacia (:

• #24   21. jul 2015 Jeg tror nu sagtens gensalgsværdien på Dacia kan matche mikrobilerne, da brugtmarkedet vil blive oversvømmet af de små, og tendensen er ved at gå i retning af lidt større biler

Kommentér på:
Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet.

Annonce