Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet. Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet.
Halløjsa alle sammen.
Efter 20 år har konen og jeg valgt at gå hver til sit. Ingen dramatik eller noget. Bare, at livet og ægteskabet ikke rigtigt følges ad længere... Vi er vokset fra hinanden, og er bedre forældre, mennesker, venner osv. når vi ikke er "lænket sammen i ægteskabet".
Nu er det så, at emnet transport bliver et spørgsmål, for uanset hvad, kommer jeg jo nok til at have en smule mindre penge mellem hænderne, da jeg bliver i huset, og der er stadig to relativt små børn jeg skal kunne hente/bringe osv.
Jeg har en Citroen C5 stationcar fra 2006 (benzin). Den er betalt, repræsenterer ikke den store handelsværdi, men kører dog med sine knap 300.000 på tælleren ganske rimeligt men begynder da at få de "nøkker", der kommer når den har kørt så langt. Og hvad er så det mest økonomiske i min situation? Skifte den ud med en mindre, der er billigere i afgifter osv., kører længere på litteren, måske noget nyere og dermed mere pålidelig´, eller beholde den gamle, og tage de reparationer der måtte komme undervejs, selv om den er stor til det det behov jeg vil have fremadrettet. Alternativt købe/lease en af de nye "mikro-biler" eller noget helt andet? Der er ikke nogen stor kontant-beholdning jeg kan smide i det...
Det skal lige siges, at det bliver en ren og skær transport-øse. Ingen kærlighed eller bil-entusiasme skal lægges i denne bil. Jeg har en amerikansk jetbåd fra 1974 med en 7,5 liters Olds V8er, og planen er, at jeg med tiden gerne vil have en gammel amerikaner pick up, van eller anden klassiker, som jeg kan trække bådtraileren med, og det bliver den bil, der bliver min for sjov-bil hvor alt min kærlighed til klassiske biler vil blive lagt i.
Så det jeg efterspørger, er hvilken fornufts-kedelig-pålidelig-billig-og alt det andet sørgelige vil I i denne situation anbefale mig? Og skal jeg købe brugt, nyt, lease, beholde den gamle, eller bare tomle mig frem?
okt 2009
Biler: 1 Emner: 2 Svar: 41
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.064
alt efter dit kørselsmønster, så ville jeg kigge på kia picanto ( 7 års garanti, dog med kilometer-loft) eller hyundai i10 ( 5 års garanti, uden km.-loft)
De er så billige, at afdragene længe ville være sparet på brændstof økonomi og grøn afgtift.. og så kommer der ingen ubehagelige reperationer de første mange år..
jeg ville ikke kigge efter en brugt mikrobil, med mindre den har kørt under 20.000km. og et under 1 år gammel, da besparelsen næppe opvejer sliddet på bilen, samt den følelse det er at eje en fabriksny bil (selvom det er en lille kasse)
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 636
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Min Aygo har På 160.000km fra ny 08, kun haft 1 bremse skift foran. Et bremse skift bagi, og KUN fordi jeg aldrig brugte håndbremsen, så tilbage trækning satte sig. De er så lette at alt slitage bare er mindre.
Alm serive, Olie, filter, generator rem. Thats it. Og det er lige til at gøre selv.
Den koster 290kr / halvår og jeg giver 2600/året i forsikring.
Tænker man sig en smule om når man køre er den nem at få over 20km/l. Og man skal køre ret aggresivt for overhovedet at presse dem under 17km/l. Jeg køre typisk 24-25km/l - ca 750km på en tank til under 400kr. Man kan godt få diesel biler der køre længere, men de er også dyre at reppe på og går i stykker.
Vi har været i Italien i den 5 gange med barn.
Toyota trillingerne er faktisk ret kvikke grundet deres lave vægt. Er man alene og strækker dem ud i gearene følger den fint med andet i trafikken - ja den ville nemt køre fra din Citroen.
Som en engang sagde her inde, lær din kone at skifte gear 1000rpm senere og spar 200.000.
- Jeg giver gerne et par fif om hvad du skal være obs på hvis du skal kigge på de første modeller af Toyota/PSA trillinger.
jan 2009
Emner: 3 Svar: 10
Ungerne er henholdsvis to et halvt og otte år gamle. Kørselsbehovet er relativt lille, da jeg har 13 km. på arbejde, og egentligt nyder at cykle turen når vejret tillader det, men det er lige så nederen når vejret så ikke er så godt.
En papegøje-plade-bil er så absolut også en mulighed, men så bliver de "daglige" km. hurtigt lidt dyre, da de som oftest ikke går så langt på literen. Båden er mest til blankt vand (se den her: www.tahiti.mono.net ) så det er relativt sjældent jeg har brug for at trække den rundt, men vil dog gerne have en bil hvor jeg kan køre på genbrugspladsen med haveaffald osv. så et træk er et must, selv om bilen er lille.
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
okt 2007
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 1.024
Du bliver økonomisk sikret de næste 5/7år, du ved helt præcist hvad du skal betale om måneden og behøver ikke at frygte grimme overraskelser som du skal til at betale for.
Og se om du ikke kan få din c5 med ind som udbetaling.
jun 2007
apr 2006
jun 2007
okt 2007
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 27 Svar: 1.024
Den nye model I10 må ikke trække trailer, hverken 1.0 eller 1,25
jan 2009
Hvis det er et problem med trailer, må jeg jo bare låne mig frem når jeg skal på losseren. (Indtil der om et par år bliver råd til for-sjov-trailer-trækkeren.)
apr 2006
Der var noget med deres gearkasser, men det tror jeg de har fået rettet.. ellers kender jeg ikk til nogle svagheder på dem..
mar 2015
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 1 Svar: 59
http://www.ford.dk/Aktuelle_tilbud/FiestaTrend
apr 2006
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
Nu har jeg arbejdet hos en Dacia forhandler i 1½ år - og det er altså gode pålidelige biler.
De er ikke så kønne, men du får godt nok meget for pengene, reservedele er billige og driften er i den billige ende.
Kig evt. på en Sandero Stepway/Logan MCV, med startpriser fra 110k
apr 2006
Sådan en Sandero er det ikke bare en Clio i forklædning.? til kun 75% af prisen.?
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
Duster er bygget på Qashqai undervogn, sandero/logan er Clio, alle motorer samt gearkasser er rent renault, heriblandt nav of alt andet interiør elektronik
jan 2009
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 208
Jeg ville heller ikke tøve med at med at købe en dacia (:
jun 2007
Beholde eller ikke beholde... Dét er spørgsmålet.