{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.652 visninger | Oprettet:

Sebastian H
Sebastian H
Tilmeldt:
9. apr 2012
Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154

Vigepligt for busser. {{forumTopicSubject}}

Hej Bg.

Efter jeg har været i 'klammeri' med et par busser den sidste stykke tid har jeg lige et par spørgsmål ang. hvad en gul bybus har ret til.

Hvis der er et busstoppested lige inden et kryds, hvor der ingen buslomme er, og bussen stopper, når den så skal kører igen, har den så ret til og kører over i venstre svingbane? Og skal man derved også holde tilbage for den?

Ville jo mene at når bussen er stoppet i højre svingbane, så er den jo allerede lukket ud i det sekund den kører frem og skal derved holde tilbage indtil der er mulighed for at skifte til venstre svingbane?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vigepligt for busser.
  • #1   15. jan 2016 Busser ved busstoppested
    I tættere bebygget område, skal man holde tilbage for busser, der giver tegn til at sætte i gang fra et stoppested.


  • #2   15. jan 2016 Busser i beboet området må gerne være til ulempe men ikke til fare for andre bilister. Men hvis bussen holder i højre side i en venstre svingbane og dermed skal krydse over vejstriber vil jeg mene de skal holde tilbage, men som sagt, de må gerne være til ulempe.

  • #3   15. jan 2016 Der er ikke noget at gøre, inden for bymæssig bebyggelse har en svingende bus altid forkørselsret, dog må bussen ikke trække ud hvis du er så tæt på at du skal bremse kraftig op for at stoppe inden, men det kan være meget svært at bedømme når man køre bussen.
    I alle de år jeg har kørt bus har jeg slået blinken til og lige så stille begyndt at trille, så folk kan se mine hensigter, når jeg så kan se folk overholder deres vigepligt så køre jeg...


  • #5   15. jan 2016 Jeg er enig med dig, Sebastian - hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt. Hvis den igangsætter i højre spor (som den jo er nødt til), så foretager den herefter et uafhængigt vognbaneskift til venstre - og så har bussen ubetinget vigepligt, da det ikke tæller som en del af igangsætningen.

    Sådan mener jeg, det må være. Man skal jo ikke holde tilbage for en bus, som skal foretage vognbaneskift. Noget andet er, om man BØR gøre det for at tage hensyn, hvis man kan se, bussen gerne skal nå over i venstre bane. Det kommer nok an på den konkrete situation.


  • Sebastian H
    Sebastian H Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
    #6   15. jan 2016 Præcis Bay. Ved jo godt at man skal holde tilbage hvis bussen skal fra et almindeligt stoppested, men ligeså snart den er det, er det vel alm. færdselsregler der gælder for den også?

  • #7   15. jan 2016 Jeg skal ikke komme og være påståelig. Men ja, det vil jeg mene smiley

  • #8   15. jan 2016 Sebastian H. Kom med et billede af stedet, ellers er den ikke til at svare konkret på.

    Lubas. Så er det sjovt Felix ikke stopper når jeg er bag rattet i bussen ¿


  • #9   16. jan 2016 Sådan er der forhåbentlig ikke nogen vejkryds der er designet? Har aldrig set det i hvert fald. Hvis busruten går til venstre i et kryds, så laver de jo stoppestedet så bussen kører ind til højre, EFTER at han har lavet venstresvinget i krydset.... Alt andet ville da være retarderet.

    Men det kan jo forekomme at busruter bliver midlertidigt omlagt pga vejarbejde osv. Og så kan det sikkert fucke op, men så plejer de at sætte et midlertidigt stop op.


  • #10   16. jan 2016 hader de busser. har oplevet en gang hvor han holdt selvfølgelig ved busstoppested i banegården.. hvor jeg holder stille lige ved siden af den bus pga rødt lys.. ja idioten køre bare selvom han sikkert kunne se jeg er lige ved siden af og booom der ryger min sidespejl af :S heldigvis var den kun faldet af og ikke noget med ridser eller noget. men havde selvfølgelig en god grund til at skændes med ham smiley

  • #11   16. jan 2016 Husk nu at busser også har sine egne lyssignaler i fxKøbenhavn. Så selvom du holder for rødt, kan bussen sagtens have "grønt", i_ipek. - ved ikke om det var sådan et sted. Uanset hvad er det dårlig orientering.

    Til trådstarter er der allerede svar på det. I tættere bebygget område skal du holde tilbage, men hvis han skal krydse vognbaner har han ubetinget vigepligt. Uden for tættere bebygget område må han selv ligge og rode med at komme ud.


  • #12   16. jan 2016 #11 deres lyser bare hvidt hvor der står S osv? Fatter ikke deres lyssignaler. Men nej det var ikke sådan et, han holdt bare ved en almindelig busstoppested.

  • #13   16. jan 2016 #12

    Du skal sgu da holde tilbage for busser, for fanden! Om du så holder på siden af dem - giver de tegn til igangsætning fra busstoppested, så skal du fucking sidde og vente til den er kommet afsted! Det er sgu da din egen skyld, at du mister dit spejl!


  • #14   16. jan 2016 #13 arrh han stod og samlede folk,, fiint der.. Men hvordan fuck skal han så køre når der var trafikprop og var rødt lys foran. Så skal idioten ikke bare blinke pludselig og køre i min bil. Sådan en regl er der ikke i min verden! Ville du da selv tænke okay det er min fejl? Tror selv du hoppede ud af din bil

  • #15   16. jan 2016 Så nu siger du, at han kørte for rødt? Og du holdte stille imens?

  • #16   16. jan 2016 13# Hvis du holder ude på siden af bussen kan han jo ikke bare trække ud i siden på dig.

  • #17   16. jan 2016 Han trillede langsomt ved siden af Og rammer spejlet

  • Sebastian H
    Sebastian H Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
  • Sebastian H
    Sebastian H Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
    #19   16. jan 2016 Den her viser det lidt bedre

    https://www.instantstreetview.com/@56.163232,10.216,-63.05h,-10.82p,1z


  • #20   16. jan 2016 #19 fed map.. smiley

    https://www.instantstreetview.com/@56.151688,10.203304,17.84h,4.28p,1z

    højre side der stod busserne og blinkede til højre selvfølgelig.. og masser trafik prop og jeg stod selvfølgelig på venstre side af en bus sammen med alle andre biler og ventede på rødt lys. mens en af bussen pludselig blinker til venstre og triller , der rammer han så min sidespejl. kan i så bedre forstår mig nu? er det så stadig min skyld?? smiley


  • #21   16. jan 2016 At han rammer, er hans skyld, for han må ikke være til fare (risiko for påkørsel), men kun til ulempe (få dig til at bremse op). Men hvis du holder stille og han rammer dig, så er det 100% ham, der er idiot. Men hvis han blinker og ruller frem, hvorefter du også begynder at rulle frem, så er det dig, der er idiot...

  • #22   16. jan 2016 Som jeg forstår det holder du på siden. Du kan derfor ikke holde tilbage for ham hvis han blinker ud. Bilen bagved eller bagved igen skal holde tilbage og lade bussen komme ud.

  • #23   16. jan 2016 Uden at have læst det hele

    Så lærte jeg for 2 mdr siden, da jeg tog et ekstra kørekort, at bussen skal "holde tilbage for dig" hvis den holder i en buslomme, bane eller andet lign som er optegnet. Holder den bare ude i siden, skal du holde tilbage.


  • #24   16. jan 2016 Mike

    Det er ikke rigtigt. Der, hvor busserne skal holde tilbage, er hvis de kører inde i en optegnet busbane og skal ud derfra pga. f.eks. en parkeret bil. Igangsætning fra busstoppestedet, skal bilisten altid holde tilbage - optegnet bane eller ej, medmindre det er udefor tættere bebygget område.


  • #25   16. jan 2016 Mike så har du ikke fulgt med

    Kørsel ved busstoppested m.v.

    § 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested, hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

    Stk. 2. Kørende, som nærmer sig en skolebus, der er standset for at optage eller afsætte passagerer, skal udvise særlig agtpågivenhed. Det samme gælder, når en skolebus forlader et sådant sted. Føreren skal specielt være opmærksom på, om børn befinder sig på kørebanen eller er på vej ud på denne.

    Så det er vist en ommer Det finder du her https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005#Kap4

    Eller her
    http://www.dku.dk/dansk-koerelaerer-union/teori/alment-stof.html


  • #26   16. jan 2016 det har sku da ikke en fis at gøre med om jeg har fulgt med eller ej.
    men hvad jeg fik afvide, da jeg var ved at holde tilbage for en bus, inde i Århus


  • #27   16. jan 2016 Mike

    Har du seriøst fundet en mongol af en kørelærer, som sagde til dig, at du bare skal køre videre, når en bus giver tegn til igangsætning fra et busstoppested, bare fordi der er afmærket med kantlinier?? Den kørelærer bør aflevere sit kørekort asap.


  • #28   16. jan 2016 Mike så skyder vi da bare skylden på kørelæreren. Og i havde det ikke i teori lokalet men kun da du var ude at kører Hmm mon dog.

  • #29   16. jan 2016 Hold nu kæft man, i leder da godt nok efter alle de diskussioner i kan?
    burde i ikke holde jer til Facebook, også lege gangstere derinde?

    men nej, det var ikke en del af undervisnings materialet ved c + ce


  • #30   16. jan 2016 Once, det er ret normalt at man lærer når man er ude at køre. Man lærer det meste i teorilokalet, og så får man mere at vide når man er ude i virkeligheden smiley

  • #31   16. jan 2016 Philip ja men man har det også i teorien og ikke kun når man er ude og kører. Vi havde det både med dias og så i bogen. Og ikke kun når man var ude at kører. Så man kan nu ikke skyde det på kørelæreren da man selv skal læse op på reglerne.

  • #32   16. jan 2016 Mike det er det ved bil kørekort så der har du vel også haft om det. Ellers er der da noget galt hvis du først nu får noget at vide om den lovgivning?

    http://www.kørekortonline.dk/470/holdendegaende-teoriundervisning-gratis

    Så har man et kørekort til bil, så har man også haft om det i teorien. Da det er med i prøverne. Og det er med i den bog man skal læse= han har så ikke fulgt med i det.


  • #33   16. jan 2016 Sebastian H.

    Den er lidt svær, fordi du skal som bilist lukke bussen ud fra stoppestedet, men samtidigt skal folk jo også lukke den over i svingbanen.
    Vi har selv denne typer stoppesteder i Aalborg, og det er nogle fanden har skabt i vrede, vores er dog endnu mere snæver, i og med svingbanen starter midt i buslommen, så når vi trækker over holder vi i en buslomme, en lige ud bane OG svingbanen, til trods for bussen kun er en servicebus og kun er 10.7 m lang.

    Men her i Aalborg efter man får rutine og finder ud af folk skider på os så begynder vi at skide på den øvrige trafik, så hedder det 'blinke ud' med bussen, 3 biler forbi også kører vi. Uanset hvor meget nr 4 bil vil forbi presser man sig ud.

    Vi bliver jo ikke kun generet af billister, cyklister og fodgængere, men også vores Kunder, Chefer og trafikselskaber.
    Vi skal jo køre så økonomisk som muligt, vi skal trille igennem sving, og må ikke accelerere eller bremse for hårdt.
    Vi har målere til de sidste 4 ting i alle vores busser, har du for mange udslag, ja så skal du til samtale.

    Så er der vores kære kunder, som ikke fatter at vi skal overholde disse førnævnte 4 ting. Og samtidigt overholde køreplanen, så kommer Fru Hansen, på 89, som vi samtidigt skal servicere i hoved og røv, fordi hun ikke har fundet hendes penge, og vi ikke må køre før hun har sat sig ned, osv. Det koster så lige 1.30 min til 2 min i forsinkelse, så får man sku travlt med at hente denne forsinkelse, fordi de 25 HR OG FRU OLSEN på 20 - 30 år skal jo ind og nå toget.

    Igen bliver man presset af kunderne, men vores køreplaner siger at selvom der er 900 m og 2 lyskryds imellem 2 stoppesteder, så er vi ved stoppested 1 kl 19.33 og ved stoppested 2 kl 19.33. Så når vi stoppested 3 efter 2 lyskryds og 700m op af bakke, hvor vi skal være kl 19.34 og stoppested 4 efter sølle 600 m ud af lige vej kl 19.35.

    Der er det jo så trafikselskabet som er skurken og gør os forsinket. Også får vi igen brok med kunderne.

    Ja jeg kunne blive ved med sådanne eksempler.
    Da jeg blev 18, tog jeg kørekort B - C - CE, det gav mig en kæmpe forståelse for hvorfor lastbiler generer så meget, i forhold til hvor langsomme de er.
    Og der hvor det tit går galt er sku folk glemmer, det er lastbilerne der søger for mad og tøj, osv til os. Vis hensyn, man bliver som lastbilchauffør SÅ skide taknemmelig, for at blive lukket ud, fordi man har en skide fartskriver som sladrer om du har kørt 2 min for længe, fordi man sad og ventede i 3 på at blive lukket ud fra en sidevej.

    Nå men da alderen så begyndte at trykke, og den sagde 23, stod jeg jo med kørekort kategori D, og skulle jo selvfølgelig ud bag rattet i byen.
    FORHELVEDE må jeg nok sige, man bliver sku idiot af at køre sådan et sted hver dag, man kommer samme sted 3-8 gange i SAMME retning, har de SAMME problemer hver gang man kommer der, hvor man i privatbil kommer 1 gang samme sted i hver retning. Til sidst mister man respekten for billister, som maser sig frem for lige at komme foran bussen.

    Og jeg har taget tid på hvor langsomme vi er! Så ALLE DRENGE OG PIGER, HOLD PÅ P*K & P*TT*R, HUER OG HATTE.

    Med en fyldt bus, med 109 passagerer, med en totalvægt på ca 20 Tons, og den sløveste bus vi har i vores firma i Aalborg tager det, 13 stive sekunder, fra vi trykker på speederen til vi rammer 50km/T.

    Så ca 5-7 sekunder af jeres liv ryger der, ved at mase jer frem foran bussen :).


    HAV EN FANTASTISK WEEKEND TIL JER ALLE.


Kommentér på:
Vigepligt for busser.

Annonce