5.652 visninger
|
Oprettet:
Vigepligt for busser. {{forumTopicSubject}}
Hej Bg.
Efter jeg har været i 'klammeri' med et par busser den sidste stykke tid har jeg lige et par spørgsmål ang. hvad en gul bybus har ret til.
Hvis der er et busstoppested lige inden et kryds, hvor der ingen buslomme er, og bussen stopper, når den så skal kører igen, har den så ret til og kører over i venstre svingbane? Og skal man derved også holde tilbage for den?
Ville jo mene at når bussen er stoppet i højre svingbane, så er den jo allerede lukket ud i det sekund den kører frem og skal derved holde tilbage indtil der er mulighed for at skifte til venstre svingbane?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
I tættere bebygget område, skal man holde tilbage for busser, der giver tegn til at sætte i gang fra et stoppested.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.012
sep 2008
Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 93 Svar: 962
I alle de år jeg har kørt bus har jeg slået blinken til og lige så stille begyndt at trille, så folk kan se mine hensigter, når jeg så kan se folk overholder deres vigepligt så køre jeg...
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Sådan mener jeg, det må være. Man skal jo ikke holde tilbage for en bus, som skal foretage vognbaneskift. Noget andet er, om man BØR gøre det for at tage hensyn, hvis man kan se, bussen gerne skal nå over i venstre bane. Det kommer nok an på den konkrete situation.
apr 2012
Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 673
Lubas. Så er det sjovt Felix ikke stopper når jeg er bag rattet i bussen ¿
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Men det kan jo forekomme at busruter bliver midlertidigt omlagt pga vejarbejde osv. Og så kan det sikkert fucke op, men så plejer de at sætte et midlertidigt stop op.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.292
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
Til trådstarter er der allerede svar på det. I tættere bebygget område skal du holde tilbage, men hvis han skal krydse vognbaner har han ubetinget vigepligt. Uden for tættere bebygget område må han selv ligge og rode med at komme ud.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.292
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Du skal sgu da holde tilbage for busser, for fanden! Om du så holder på siden af dem - giver de tegn til igangsætning fra busstoppested, så skal du fucking sidde og vente til den er kommet afsted! Det er sgu da din egen skyld, at du mister dit spejl!
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.292
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.292
apr 2012
Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
https://www.instantstreetview.com/@56.169965,10.215914,-165.94h,-14.34p,1z
apr 2012
Følger: 4 Emner: 7 Svar: 154
https://www.instantstreetview.com/@56.163232,10.216,-63.05h,-10.82p,1z
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.292
https://www.instantstreetview.com/@56.151688,10.203304,17.84h,4.28p,1z
højre side der stod busserne og blinkede til højre selvfølgelig.. og masser trafik prop og jeg stod selvfølgelig på venstre side af en bus sammen med alle andre biler og ventede på rødt lys. mens en af bussen pludselig blinker til venstre og triller , der rammer han så min sidespejl. kan i så bedre forstår mig nu? er det så stadig min skyld??
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.660
Så lærte jeg for 2 mdr siden, da jeg tog et ekstra kørekort, at bussen skal "holde tilbage for dig" hvis den holder i en buslomme, bane eller andet lign som er optegnet. Holder den bare ude i siden, skal du holde tilbage.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Det er ikke rigtigt. Der, hvor busserne skal holde tilbage, er hvis de kører inde i en optegnet busbane og skal ud derfra pga. f.eks. en parkeret bil. Igangsætning fra busstoppestedet, skal bilisten altid holde tilbage - optegnet bane eller ej, medmindre det er udefor tættere bebygget område.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Kørsel ved busstoppested m.v.
§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested, hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.
Stk. 2. Kørende, som nærmer sig en skolebus, der er standset for at optage eller afsætte passagerer, skal udvise særlig agtpågivenhed. Det samme gælder, når en skolebus forlader et sådant sted. Føreren skal specielt være opmærksom på, om børn befinder sig på kørebanen eller er på vej ud på denne.
Så det er vist en ommer Det finder du her https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005#Kap4
Eller her
http://www.dku.dk/dansk-koerelaerer-union/teori/alment-stof.html
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.660
men hvad jeg fik afvide, da jeg var ved at holde tilbage for en bus, inde i Århus
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Har du seriøst fundet en mongol af en kørelærer, som sagde til dig, at du bare skal køre videre, når en bus giver tegn til igangsætning fra et busstoppested, bare fordi der er afmærket med kantlinier?? Den kørelærer bør aflevere sit kørekort asap.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.660
burde i ikke holde jer til Facebook, også lege gangstere derinde?
men nej, det var ikke en del af undervisnings materialet ved c + ce
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.205
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
http://www.kørekortonline.dk/470/holdendegaende-teoriundervisning-gratis
Så har man et kørekort til bil, så har man også haft om det i teorien. Da det er med i prøverne. Og det er med i den bog man skal læse= han har så ikke fulgt med i det.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 673
Den er lidt svær, fordi du skal som bilist lukke bussen ud fra stoppestedet, men samtidigt skal folk jo også lukke den over i svingbanen.
Vi har selv denne typer stoppesteder i Aalborg, og det er nogle fanden har skabt i vrede, vores er dog endnu mere snæver, i og med svingbanen starter midt i buslommen, så når vi trækker over holder vi i en buslomme, en lige ud bane OG svingbanen, til trods for bussen kun er en servicebus og kun er 10.7 m lang.
Men her i Aalborg efter man får rutine og finder ud af folk skider på os så begynder vi at skide på den øvrige trafik, så hedder det 'blinke ud' med bussen, 3 biler forbi også kører vi. Uanset hvor meget nr 4 bil vil forbi presser man sig ud.
Vi bliver jo ikke kun generet af billister, cyklister og fodgængere, men også vores Kunder, Chefer og trafikselskaber.
Vi skal jo køre så økonomisk som muligt, vi skal trille igennem sving, og må ikke accelerere eller bremse for hårdt.
Vi har målere til de sidste 4 ting i alle vores busser, har du for mange udslag, ja så skal du til samtale.
Så er der vores kære kunder, som ikke fatter at vi skal overholde disse førnævnte 4 ting. Og samtidigt overholde køreplanen, så kommer Fru Hansen, på 89, som vi samtidigt skal servicere i hoved og røv, fordi hun ikke har fundet hendes penge, og vi ikke må køre før hun har sat sig ned, osv. Det koster så lige 1.30 min til 2 min i forsinkelse, så får man sku travlt med at hente denne forsinkelse, fordi de 25 HR OG FRU OLSEN på 20 - 30 år skal jo ind og nå toget.
Igen bliver man presset af kunderne, men vores køreplaner siger at selvom der er 900 m og 2 lyskryds imellem 2 stoppesteder, så er vi ved stoppested 1 kl 19.33 og ved stoppested 2 kl 19.33. Så når vi stoppested 3 efter 2 lyskryds og 700m op af bakke, hvor vi skal være kl 19.34 og stoppested 4 efter sølle 600 m ud af lige vej kl 19.35.
Der er det jo så trafikselskabet som er skurken og gør os forsinket. Også får vi igen brok med kunderne.
Ja jeg kunne blive ved med sådanne eksempler.
Da jeg blev 18, tog jeg kørekort B - C - CE, det gav mig en kæmpe forståelse for hvorfor lastbiler generer så meget, i forhold til hvor langsomme de er.
Og der hvor det tit går galt er sku folk glemmer, det er lastbilerne der søger for mad og tøj, osv til os. Vis hensyn, man bliver som lastbilchauffør SÅ skide taknemmelig, for at blive lukket ud, fordi man har en skide fartskriver som sladrer om du har kørt 2 min for længe, fordi man sad og ventede i 3 på at blive lukket ud fra en sidevej.
Nå men da alderen så begyndte at trykke, og den sagde 23, stod jeg jo med kørekort kategori D, og skulle jo selvfølgelig ud bag rattet i byen.
FORHELVEDE må jeg nok sige, man bliver sku idiot af at køre sådan et sted hver dag, man kommer samme sted 3-8 gange i SAMME retning, har de SAMME problemer hver gang man kommer der, hvor man i privatbil kommer 1 gang samme sted i hver retning. Til sidst mister man respekten for billister, som maser sig frem for lige at komme foran bussen.
Og jeg har taget tid på hvor langsomme vi er! Så ALLE DRENGE OG PIGER, HOLD PÅ P*K & P*TT*R, HUER OG HATTE.
Med en fyldt bus, med 109 passagerer, med en totalvægt på ca 20 Tons, og den sløveste bus vi har i vores firma i Aalborg tager det, 13 stive sekunder, fra vi trykker på speederen til vi rammer 50km/T.
Så ca 5-7 sekunder af jeres liv ryger der, ved at mase jer frem foran bussen :).
HAV EN FANTASTISK WEEKEND TIL JER ALLE.
Vigepligt for busser.