{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Forklaring om BOV, Wastegate og Compressor Stall {{forumTopicSubject}}

Her er en rigtig fin forklaring om hvad de gør osv.
Kilde : VAGcars



Blow Off:
En BOV er en ventil, som sidder på tryksiden af en turbo. Den monteres direkte på det trykrør, som fører op til indsugningsmanifolden og gerne så tæt på denne som muligt. En BOV giver den velkendte "pift" lyd fra turbo biler.
En BOV sørger for, at det overskydende tryk der dannes af turboen, men ikke bruges i motoren når spjældet lukker, bliver lukket ud i det fri. På den måde "skåner" det turboen, og får bladende i turboen til, at fortsætte med at snurre rundt. Den er med til at modvirke det man kalder "Compressor Stall" hvilket forklares længere nede.
BOV'en virker ved hjælp af vacum aktivering. En vacum slange placeres oppe på indsugningsmanifolden (efter spjældet), og denne føres så ned til en vacum studs på BOV'en. Når spjældet lukker, løsnes trykket på BOV'en og den kan åbne sin fjeder og lukke luften ud.
Der findes også recirkulerende BOV'er. Istedet for at sende luften ud i det fri, og give den velkendte lyd, sender de luften tilbage via. slange til sugesiden af turboen. Altså efter luftfilteret, og efter en evt. luftmassemåler. En recirkulerende giver derfor ingen lyd fra sig.
Nogle BOV'er er forudindstillet til at kunne klare tryk inden for et vidst omfang, f.eks. 0.5 bar til 1.2. Andre BOV'er kan justeres til om der køres med højt eller lavt tryk.

Wastegate:
En Wastegate er med til at stabilisere trykket i en turbo ved at lukke overskydende udstødningsgasser ud i udstødningen, uden om turbinehjulet. Den beskytter derfor turboen og motoren fra at danne overtryk. Wastegaten kan enten være intern eller ekstern. På de fleste biler med turbo er den intern fra standard af. En Wastegate laver ingen lyd overhovedet, når den er intern.
En ekstern Wastegate virker på samme måde, men istedet for at lukke de overskydende gasser ud i udstødningen, lukker den gasserne ud i det fri, og det giver en meget høj "vræle" lyd.
Wastegaten styres næsten på samme måde som en BOV. Borset fra at den benytter en actuator, der måler trykket i turboen på tryksiden. Denne actuator fortæller via. vacum, ligesom BOV'en, hvornår Wastegaten skal åbne eller lukke (åbner ved højt tryk, lukker igen ved lavt).
En intern Wastegate er en del af turboen på de fleste mindre og standard turboer. Hvorimod en ekstern Wastegate er monteret seperat på udstødningsmanifolden, til når der arbejdes med højere tryk på hårdt tunede biler.
Actuatoren til en Wastegate, styrer 100% hvor meget tryk turboen skal lade med. På standard turboer er de forudindstillet til en lav værdi, f.eks. 0.4 bar. Andre Actuatore kan justeres til det tryk man ønsker skal opnås. Er ens Actuator ikke justerbar kan der benyttes det man kalder for en "Bleeder Ventil" som kan gå hen og "snyde" en standard Actuator der ikke er justerbar, ved at lukke en lille mængde luft ud fra turboen så den får "falske" målinger. Til mere avanceret justering bruges det der kaldes for en "Boost Controller".

Compressor Stall:
Dette er så den spændende som mange forveksler med "Wastegate lyden". Compressor Stall forekommer, når enten BOV'en er sat for stramt, og derfor ikke lukker det overskydende tryk ud, eller når BOV'en er ikke-eksisterende (der køres uden, ikke monteret osv.).
Compressor Stall findes i mange afskygninger. Ting som størrelsen på ens Intercooler, trykrør, Turbo, tryk der køres med osv., spiller en stor rolle for hvordan lige netop det lyder på den og den bil. Compressor Stall lyder som en hakkende, dalende/faldende lyd. Lyden fremkommer netop fordi der ikke bruges BOV (gælder også recirkulerende). Efter spjældet lukker, ryger det overskydende luft som turboen har dannet, tilbage gennem turboen (hvor en BOV ville lukke det ud i det fri, eller recirkulere det). Luften bliver derfor "hakket i stykker" af turboen, og hastigheden på turbine hjulet sænkes derfor drastisk. Det er derfor anbefalelsesværdigt at benytte BOV når man kører med højt tryk (men det er en helt anden diskussion, hvorvidt de er til gavn eller ej).
En sidste ting der kan nævnes i sammenhæng med Compressor Stall er Compressor Surge. Compressor Surge er den "støvsugende" lyd der kommer når turboen begynder at lade/danne tryk eller har opnået max tryk og fortsætter med at sende det ind i indsugningsmanifolden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forklaring om BOV, Wastegate og Compressor Stall
  • #1   23. jun 2016 fed viden, der var lidt jeg ikk vidste der smiley min G2 laver Compressor Surge smiley

  • Burim K
    Burim K Tilmeldt:
    mar 2008

    Følgere: 1 Svar: 41
    #2   20. dec 2016 Øhm ? Jeg har en 1.820vt . Har en forge recirkulerende ventil på , faktisk ligesom dem du sælger :):):):) .. Og den både recirkulere men siger også den såkaldte piiift lyd , så det da ikke alle recirkulerende ventiler der er lydløse

Kommentér på:
Forklaring om BOV, Wastegate og Compressor Stall

Annonce