{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.817 visninger | Oprettet:

Mathias F
Mathias F
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31

Regler for overarbejde {{forumTopicSubject}}

Hej BG
Det ikke ligefrem et bil relateret spørgsmål, men kan en arbejdsgiver godt kræve, at man SKAL tage et online kursus der tager 5,5 time at gennemføre uden man før løn. Man skal altså tage det i sin fritid derhjemme.
Info:
Jeg er lige blevet 18 og arbejder på BurgerKing som manager, hvilket er ufaglært arbejde.
Hvad mener i? Burde man få løn for det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for overarbejde
  • #1   10. okt 2016 Tag det kursus uden løn og tør øjenene.. velkommen til voksenlivet

• #2   10. okt 2016 ring til din fagforening og spørg

• #3   10. okt 2016 må være hårdt at skulle rive 5.5 timer ud af sin facebooktid

• Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #4   10. okt 2016 Det har intet at gøre med at kunne finde tid til det, men et ufaglært arbejde, hvor man i forvejen bliver pisset op og ned ad nakken, så gider man squ ikke at finde sig i, at man skal bruge 5,5 time på et kursus, så de ikke får problemer med dem højere oppe

• #6   10. okt 2016 så finder man et andet arbejde hvos man ikke kan lide lugten i bageriet

• #8   10. okt 2016 Som manager har man vel en kontrakt på det der hedder 37+ timer, hvor "+" er interessetimer og derfor ikke noget man får løn for?. Det er det i hvert fald i diverse detailbutikker for teamledere.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #9   10. okt 2016 Lige fyldt 18 og allerede manager,virker godt nok som en enormt serioes forretning...

• #10   10. okt 2016 Synes det virker til at både du og arbejdsgiver er bedst tjent med at du kommer videre til et andet arbejde.
    Men hvis du vil være Manager, så skal du nok regne med at der vil være "interessetimer" alle steder.

• #11   10. okt 2016 Velkommen til arbejdslivet hvor du selv må hoste lidt op for at tjene mere ...

• #12   10. okt 2016 Hvad er konsekvensen for ikke at tage dette kursus?

• #13   10. okt 2016 jeg arbejder selv med at der er kurser man skal tage hjemme men det bliver man da nød til vis man vil tjene til føden og komme vidre i branchen..

• #15   10. okt 2016 Det passer vel meget godt med alt den tid du sikkert bruger på din mobil.

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #16   10. okt 2016 Jeg har aldrig endnu taget et kursus jeg ikke har fået løn for.
    Er det noget mit firma forlanger jeg skal have så skal jeg også have lån for at bruge min tid på det.

• #17   10. okt 2016 Hvad er for nogle lortesteder I arbejder. Selvfølgelig bliver man aflønnet hvis man skal ta' et kursus der er arbejdsrelateret.

• #18   10. okt 2016 Kommer helt and på din kontrakt... Er selv chef i detail, og der står i kontrakten, at der kan for komme overarbejde, så er der intet at komme efter...

• #19   10. okt 2016 Overarbejde bliver man da betalt for.

• #20   10. okt 2016 kan ærligt talt ikke se problemet i det.

Hvis du siger du har stillingen manager. Så er det vel også trinnet over medarbejder. = så er din timeløn garanteret også højere?!. (ellers ville jeg da kræve det.)

Hvad betyder det så at du skal tage et kursus på 5½ time derhjemme?.
    Det sgu da nemt, du er der hjemme, så du skal ikke bruge tid på at køre nogen steder. Du kan side derhjemme i dine underbukser med din ynglings musik på.

Hvis de 5½ time er forskelen på om man har en højere løn bagefter.
    Så ved jeg godt hvad jeg havde taget.

• TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #21   10. okt 2016 I min verden så skal man da som minimum have godtgørelse for at kursus som arbejdsgiveren kræver

• #23   10. okt 2016 Både og .
    Hvad står der i ansættelses kontrakten?.

Et eksempel er min lille søster.
    Hun har været medarbejder i en vin forretning i flere år.
    Butikken skal så flytte den 01/01 -2017.
    Hun har så fået tilbudet om at overtage vin forretningen.
    Hvis det så viser sig at der er arbejde ud over de der 37 timer, så hedder det bare interese timer. Altså ulønnet..... MEN der er så bare det ved det. At hendes måneds løn fra den01/01-2017 bliver meget højere efter det.
    Og det har hun accepteret smiley

• #24   10. okt 2016 Et andet eksempel.

Jeg er bare almindelig medarbejder.
    Men der hvor jeg er. Har vi P ledere.. Altså produktions ledere.

Hvis de får afvide de skal arbejde over. Så gør de det.
    De får bare ikke overarbejde det er interesetimer.
    Tilgengæld er deres måneds løn noget højere end os andres .

Hvad betyder 5½ time så???.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#25   10. okt 2016 #23 Ja det maa man jo acceptere naar man er selvstaendig.
    Men der er mange detail butikker der ikke betaler ekstra,tvaertimod,har en kammerat hvis soen arbejdede ved mcd,han blev ogsaa tilbudt at blive manager,1500kr mere om maaneden,til gengaeld ville en arbejdsuge ligge paa minimum 60 timer i stedet for 37,saa var den loen lige pludseligt elendig.
    Der er ofte en god grund til at de bruger folk uden nogen som helst erfaring i disse job,folk med erfaring vil sgu ikke arbejde for 80kr i timen...

• #26   10. okt 2016 #25

Yeah, der var i hvert fald råd til og skifte hendes gamle aygo ud med noget bedre sagde hun selv smiley .
    Jo jo, men vores P ledere er jo ikke selvstændige?.

Hehe shiiit. ja for 1500ekstra er det sgu ikke det værd... Jeg troede det var højere?.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#27   10. okt 2016 Nej jeg siger heller ikke at det er saadan alle stader.
    Hvis jeres ledere faar 10.000kr ekstra om maaneden og kun arbejder 10 timer ekstra for det er det jo fedt nok.
    Men faar de kun 2.000kr ekstra og skal arbejde 30 timer ekstra er det knap saa fedt smiley
    Hov,mht selvstaendig var det din soester jeg mente smiley

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #28   10. okt 2016 du slipper altså ikke uden om at arbejdslivet (med mindre du er direkte timelønnet) til tider kræver lidt ekstra tid/fleksibilitet.. det er sku ligemeget hvor du er. Har til dato ikke set en funktionær kontrakt der endnu siger MAX 37 timer, uden undtagelser smiley

Men er du timelønnet, er du vel i HK eller lignende i butik. og de har da klare regler, hvis BK har accepteret dem som overenskomst

• #31   10. okt 2016 Jeg bruger typisk 5-10 timer ugentligt på at øge mine kompetencer, og sikre mig at mine kompetencer er relevante og eftertragtede. Og det er rene interessetimer, men jeg ser det som en investering i mig selv. Og den investering kommer altid hjem igen med overskud.

Sådan er det bare. Nogle ting skal man tage sig betalt for, andre skal man se som læring/investering. Jeg har aldrig nogensinde fået overarbejdsbetaling, men jeg klarer mig fint alligevel smiley

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#34   10. okt 2016 Morten D,det var dog et paent ordsprog du bruger,dejligt at se,tak for det smiley
    Betyder udraabstegn at det som du siger automatisk er rigtigt,uanset hvor forkert det er eller ?
    Vil det saa sige at du kan give ham de timer tilbage som han ifoelge dig IKKE har arbejdet ? Hvor arbejdede han henne siden du kan sige at det ikke passer ?
    Haaber ikke at du er saa naiv at du tror der ikke er folk der arbejder mere end 48 timer om ugen...
    Mht garantier,at noget er ulovligt betyder ikke at det ikke bliver gjort.Ellers var der ingen grund til at have fartkontroller f.eks.

• #35   10. okt 2016 nej de kan ikke forlange det medmindre at det står i din kontrakt.
    personligt ville jeg nægte.. det hedder ikke interessetimer men røvslikkertimer

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#38   10. okt 2016 Morten D,nej der er ikke "tvang",det er mere et spoergsmaal om at arbejde de planlagte 37 timer og saa er resten interessetimer.
    At skrive hold kaeft aendrer desvaerre ikke kendsgerningerne...
    Hvor ved du fra at han ikke har krav for betaling for det kursus ? Staar det i hans kontrakt eller ?

• #40   10. okt 2016 Nu ved jeg ikke hvad du har af overenskomst, men i en del af dem, har man ret til 1-2 ugers fag relateret kursus om året

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

#42   10. okt 2016 Men inkompetente arbejdere som ikke opfylder pligt, kan opsiges.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

#44   10. okt 2016 Hahaaa,saa nu naar vi frem til slut faerdigt,betyder det igen at det skete ikke er sket eller ?
    Bare fordi at du ikke vil have/vil forstaa at saadanne ting forkommer aendrer igen ikke paa det faktum at det goer de.Det er det der kaldes det virkelige liv.
    Tro mig,jeg synes ogsaa det er forkert.
    Men jeg giver op,kan du have en god aften smiley

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

#46   10. okt 2016 Kom ud i på arbejdsmarkedet morten

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

#48   10. okt 2016 Overdrivelse fremmer forståelsen. Går ud fra det stadig handler om topic starter, der arbejder på burgerKing. Men hvad gør denne alder ikke for arbejde? Lidt som hvor dags ingeniører. Find en som kun vil arbejde 37 og han er udskiftet rimelig straks (alternative opgaver indenfor ansættelsesforhold). ?

• #49   10. okt 2016 En jeg kendte, fik faktisk mega erstatning fra MCD, omkring en kvart eller halv mil. tror jeg, pga. for mange arbejdstimer (dog ikke helt sikker) og det kom også i medierne, ved ikke om nogen kan huske det, men den MCD lukkede også ned kort tid efter-

• #52   10. okt 2016 Ja det er præcis den sag Morten hehe, det er ham helt til højre jeg kendte, kæft han gik meget i byen efterfølgende smiley

• #53   10. okt 2016 Får også løn ved kursus, som arbejdsgiver tilmelder mig til.

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

#54   10. okt 2016 Er problemet ikke der er tilmeldt opkvalificerings kurser, denne syntes at skulle få løn under?

• #55   11. okt 2016 Morten d... Hvor fir du 48 timer fra?
    I detail er det max 45 timer om ugen, alt over er 100% overarbejde( 2x timeløn).... Derud over må du også max arbejde 592 timer på en 16 ugers periode( 37 timer i gennemsnit), arbejder du over det for du dem udbetalt som overarbejde...

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #56   11. okt 2016 ”48 timers reglen” fastslår, at arbejdstiden over en periode på fire måneder højest må udgøre 48 timer i gennemsnit per uge. Den ugentlige arbejdstid kan således være længere i nogle uger, hvis den kompenseres med kortere arbejdstid i andre uger. Denne regel stammer oprindeligt fra EU´s arbejdstidsdirektiv.

• #59   11. okt 2016 kendte ikke reglerne fra eu... Min fejl smiley

jeg må ikke planlægge mine medarbejder mere end 37 timer i gennemsnit ugen 160,25 om måneden, 592 timer på 16 uger... og så er det rigtigt at nogle uger kan hedde 45 timer, så er det rigtigt at den skal være det mindre andre uger, så længe den ikke over skrider, 160,25 om måneden, 592 på 16 uger... ifølge den overenskomst vi følger som er HK´s...

• #60   12. okt 2016 Hvor jeg arbejder er alle kurser osv enten noget man får fri til, ergo at de er med løn eller deslige.

• #62   12. okt 2016 Morten D, det havde jeg ikke gidet. SKAL jeg på et kursus så må arbejdet også give løn for det. Medmindre det er noget jeg selv vælger...

• #64   12. okt 2016 Morten D, ja ok. Der er altid undtagelser til reglen :P. Ville nok bruge mit halve friår på noget amu kursus osv, såfremt at jeg stadig fik løn mens at jeg havde fri.

Kommentér på:
Regler for overarbejde

Annonce