{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Regler for overarbejde {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Håber i kan hjælpe med lidt inputs smiley

Jeg er ansat i et controller-lignende job - dvs. på funktionærvilkår.

Sagen er den, at jobbet af forskellige årsager er meget sæsonpræget - dog med en lang "højsæson", der går fra ca. medio/ultimo april til slutningen af september/starten af oktober.

Der er sket en større centralisering i virksomheden, hvor afdelingen rent bemandingsmæssigt nu er udvidet til noget der ligner 5-6 gange den tidligere størrelse, og en masse funktioner der tidligere lå eksternt osv. er flyttet ind centralt.

Sagen er endvidere den, at selv om højsæsonen først lige er gået i gang, så er arbejdsmængden allerede uoverstigeligt stor. Afdelingschefen har derfor nu beordret overarbejde. I første omgang er der beordret X antal mer-arbejds-timer som alle ansatte skal have inden for ca. 14 dage. Det er han selvfølgelig i sin fulde ret til at gøre, når han varsler det på den måde. (Vi har valget mellem at få merarbejdet udbetalt eller afspadseret 1:1)

Nu må dette ikke misforstås: Jeg har INTET imod at give den en skalle i en kortere periode, hvor der kan være nødvendigt, af hvilke årsager det så også måtte være. (Til gengæld forventer jeg så også fleksibilitet den anden vej).

Men jeg gider seriøst ikke, at sidde hele sommeren på arbejdet til klokken lort hver aften, fordi man "bevidst" har underbemandet afdelingen. I forvejen kører de fleste på 120%, for at kunne følge med og udskiftningen af folk ligger på noget der ligner 20% - et tal som jeg forventer vil stige.

Men nu kommer spørgsmålet :-)

Jeg ved godt, at der sikkert er forskel på overenskomster - når nu vi snakker håndværksbranchen, jern- og metal, kontra som her - funktionærer. Men er der ikke nogle generelle regler, som tilsiger, at der ikke må være tale om konstant og vedvarende overarbejde over længere perioder? Eller ligger der bare i de fleste overenskomster en form for "gummi"-paragraf, som kan bøjes til ukendelighed?

PS: Jeg inddrager selvfølgelig tillidsmanden (som er i en anden afdeling), såfremt det bliver nødvendigt - også for at få uddybet reglerne. Og måske er det beordrede overarbejde blot en engangsforestilling. Men jeg vil bare gerne være på forkant med det hele, og vide om jeg skal overveje at "trække stikket" allerede nu.

PPS: Som en sidebemærkning skal det nævnes, at jeg har været i virksomheden nogle år, og at der også i tidligere år var højsæsoner. Men dengang var der bare i højere grad tale om at man "bevidst" accepterede et arbejdsmæssigt efterslæb, hvilket den nye ledelse så nu ikke længere vil acceptere

Tak for inputs!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for overarbejde
  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #1   5. maj 2018 Jeg fik at vide at man kun måtte køre med planlagt overtid i x antal tid/uger. Da det er tegn på at der er brug for mere arbejdskraft. Det var så rent fabriksarbejde i det sorte fag, om det gør sig gældende for dig, ved jeg ikke.

• #2   5. maj 2018 Så længe de udbetaler 1:1 eller med afspadsering burde de have ryggen fri - samtidig med at reglen om 11 timer overholdes kombineret med fridøgn.

Jeg mener at de må bruge dig i op til 48 timer(i snit) om ugen over en periode på maks. 4 måneder.

Men det eneste jeg vil sige til dig er at du skal passe på med hvordan du starter det her. For med mindre du er uerstattelig for virksomheden sætter du dig selv i en position hvor der skal skydes gråspurve med kanoner nogle gange. Mange virksomheder hader tillidsmænd - så måske var det en ide for dig blot at kontakte en fra HR såfremt i har en og høre om deres syn på at du måske ikke lige ønsker at arbejde hver dag til sent - men blot nogle gange.

• #3   5. maj 2018 arbejdsmiljøloven siger maks 44 timer om ugen over en periode på 3måneder I gennemsnit.. Derefter er det faktisk ulovligt. Desuden siger de fleste overenskomster at overarbejde ikke må forekomme hver dag over en X periode, hvordan og hvorledes din siger må du selv undersøge smiley

edit: om de hader tillidsmænd eller ej, er der en grund til de er der...

• #4   5. maj 2018 Mange tak for inputs, de er virkelig værdsat smiley

@Thomas M - god pointe, man skal selvfølgelig gribe det rigtigt an - og i første omgang vil jeg også blot forespørge hos tillidsmanden omkring hvordan reglerne er specifikt for min afdeling.

I al beskedenhed og uden at jeg på nogen måde skal være "højrøvet" eller lignende, så har jeg "reddet røven" på virksomheden et par gange i de forløbne år, hvor kolleger var syge i længere tid osv. osv. - og de har virkelig trukket lange veksler på mig, så jeg gider bare heller ikke, at de driver rovdrift på undertegnede smiley

Aktuelt ved jeg, at hvis omfanget af merarbejdet stiger i afdelingen, så vil der være nogle, som enten stiller sig på bagbenene eller søger nye græsgange.

Især de af kollegerne som har børn, er ofte de første til at være ude af døren kl. 16 - hvilket jeg selvfølgelig godt kan forstå, hvis de skal hente børn osv. Men blot fordi man ikke har børn, kan man jo godt have et liv ved siden af jobbet, og ikke ønske at arbejde til klokken bæ hver aften - derfor må reglerne være ens for alle smiley

• #5   5. maj 2018 "arbejdsmiljøloven siger maks 44 timer om ugen over en periode på 3måneder I gennemsnit.. "

Nej det gør den ikke.
    https://www.amo-uddannelse.dk/arbejdstiddk/

"edit: om de hader tillidsmænd eller ej, er der en grund til de er der..."
    - Jeg har endnu ikke mødt en tillidsmand eller HR-ansvarlig der kunne meget andet end dialog kaffe og politisk afvigende svar.

• #6   6. maj 2018 Der kan være indgået nogen lokalaftaler på din arbejdsplads, så du er nød til at spørge din tillidsmand.
    Der er bare fuld knald på rigtigt mange steder lige for tiden. Jeg var selv på 12 timers overarbejde i går, og jeg har godt nok heller ikke den store lyst til af få mine weekender spoleret med overarbejde.

Kommentér på:
Regler for overarbejde

Annonce