{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.531 visninger | Oprettet:

Opvarmning af hus {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Jeg har i Februar måned købt et hus i Nordsjælland på 129 kvm. med min kæreste.
Vi går nu lidt koldere tid i møde, og der er fandme koldt!
Jeg har fået sat en pejseindsats op, men den er placeret således, at det lidt er et problem at varme hele huset op med den.

Generelt er der nye vinduer, døre og vægge (isolering) i alle opholdsrum.

Nu til mit spørgsmål: Der sidder en varmepumpe som er ca. 5 år gammel, kan det betale sig at supplere varmen fra pejseindsats med denne? Nu tænker jeg rent økonomisk.

Det er selvfølgelig planen at renovere, men det kommer lidt i etaper grundet en masse andre projekter og arbejde etc.

Jeg er ikke håndværker, men kan lave/kender nogen der kan lave det meste.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opvarmning af hus
  • #1   8. nov 2017 tror der er en del kloge hoveder inde på stokerpro.dk som vil kunne svare dig.

• #2   8. nov 2017 Er primære opvarmningsform varmepumpe suppleret med fastbrændselsovn?

• #3   8. nov 2017 Primære varmekilde er el-gulvvarme og varmepumpe.. vi bruger ikke gulvvarmen

• #4   8. nov 2017 Okay, og huset er i et plan?

Varmefordeling er generelt udfordringen, hvis ikke varmekilden er eksponeret i hele huset. Man kan få nogle ventilations/varmeflytningsanlæg (Eks. Genvex). Det kunne være en mulighed?

• #5   8. nov 2017 Vi har et pillefyr med varmefordeling. Det varmer hele huset op på kort tid (skønt med timer på remoten) og koster mellem 16-32kr om dagen. Det kunne måske være en idé? 124 2plans

• #6   8. nov 2017 1 plans hus - noget varmefordeling kunne klart være en mulighed.

Er varmepumpe eller brændeovn generelt mest økonomisk?

• #7   8. nov 2017 Det kommer jo helt an på, om du kan skove gratis, eller hvordan du skal få fat på træ. Men varmepumpe plejer at være noget dyrere, men du får jo en del mere komfort, ved at du ikke skal smide træ på konstant.

• #8   8. nov 2017 Der er jo hundredevis af spørgsmål som kommer indover vedr om det billigst med ovnen eller pumpen.
    Første spørgsmål er jo hvad du kan købe brænde til.

Det næste er så kender du cop eller scop på din varme pumpe?
    Er det en luft til luft eller?

Den er ved og være halv gammel, og der er kommet mange nye og bedre modeller til siden.
    Som har en noget bedre cop eller scop.

En ting er dog sikkert at det er billigere med en varmepumpe end elektrisk gulvvarme.

• #9   8. nov 2017 Har rigtig meget træ jeg lige har skåret op, men der er en del tørretid...

• #10   8. nov 2017 Ellers kan du jo altid købe det ovn tørret fra tyskland, men ved sq ikke hvor godt det kan betale sig ovre på øen :), her i Jylland er det ihvertfald klart det billigste, det samme med træ piller osv

• #12   8. nov 2017 varmepumpen er meget billiger i drift kontra EL gulvvarme..
    brænde ovn er endnu billigere hvis du har adgang til billigt brænde.

bruger selv pille ovn og varmeflytning dårligt isoleret hus på 70kvm ca 2paller piller årligt har varmepumpe som backup

• #13   8. nov 2017 Vi har en LG varmepumpe i vores sommerhus (124 m2) ved 21-22 grader i huset bruger den ca 18-21 kr strøm om natten og er super hurtig til at varme det op hvis man ikke har tændt inden man kommer
    Dens COP er 5,6 som skulle være ret godt og den smider vist 6,X KW varme ud smiley

• #14   8. nov 2017 Har et etplanshus på 110 m2, og har brændeovn, varmepumpe, elgulvvarme i badeværelse samt el-vandvarmer.

Min årlige udgift alene til varme er to paller briketter til ca 4500kr samt ca 4000kr i strøm til den elektriske del af opvarmningen.

Jeg holder gennemgående 23-24 grader i alle rum undtaget soveværelse.

• #15   8. nov 2017 Jeg har træpiller og en luft til luft varmepumpe. Bruger ca 8.500 kr årligt til 164 m2. Har også elgulvvarme som jeg sjældent bruger.

Fastbrændsel er klart billigst kr/kw. Hvis du ikke lige går hen og køber det dyreste træ du kan finde.

Brug varmepumpen når der er + grader ude. også mere af brændet når der er koldt. Undgå el gulvvarmen. Det er møg dyrt.

• #16   8. nov 2017 bruge kun brændeovn . Jeg har en propel oven på oven som får varmen rundt i huset.

profilbillede
  • #17   8. nov 2017 Hej
    Det bliver en lang og kold vinter
    MVH KP

• #18   8. nov 2017 Har du gulvvarme eller radiatorer?

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
    #19   15. nov 2017 Jeg har lige (sept. 2017) fået installeret en Panasonic Luft-luft varmepumpe. Det er bare dejligt. Før var el-forbruget 4-6 kWh/døgn nu er det 10-12 kWh. Det fordeler sig fint, fra spisestuen i stueetagen til resten af rummene i stueetagen og værelserne på 1. sal. Jeg overvejer at købe en lidt mindre til kælderen, som er koldere end sædvanligt, da jeg ikke siden jeg startede varmepumpen har haft oliefyret tændt.
    Jeg har betalt i alt 15300,- incl. arbejdsløn, jordspyd, moms m.m.
    Tidligere brugte jeg for 1800,- kr. olie i fyret om måneden (samme pris hele året - konto...). Nu giver jeg 600,- just in case, at det skulle blive for koldt til at varmepumpen kan klare det hele selv - de skriver, at den kan generere varme med udetemperaturer ned til -35 graders C :o)
    De allerbedste hilsener

• #20   16. nov 2017 Lyder som en god investering.. men da vildt du brugte 20.000 i olie.

• #21   16. nov 2017 Vi bruger i vores 155 m2 hus 900L olie om året med varmt vand, men vi aflaster så også gulvvarmen med brændeovn det meste af tiden når vi er hjemme smiley

Kommentér på:
Opvarmning af hus

Annonce