{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

Defekt harddisk / Recovery? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

I min stationære PC har jeg en ældre, intern Seagate 320 gb harddisk, som desværre begyndte at lave lyde i går. Indtil da har den kørt upåklageligt. Harddisken har været brugt som en form for sekundær harddisk (dvs. uden styresystem).

Indholdet på harddisken er ikke livsnødvendigt smiley men der ligger alligevel en del filer på den, som jeg gerne - om nødvendigt - vil forsøge at redde. Herunder en del billeder og desværre også den PST-fil, hvorpå alle mine mails i Outlook ligger på. (Efterfølgende kan jeg godt se, at det er decideret dumt at have disse data liggende lokalt). Ubegavet som jeg er, har jeg selvfølgelig heller aldrig taget backup af disken.

Jeg ved godt, at når først disken begynder at lave lyde, så er løbet ofte kørt.
Jeg har prøvet at kopiere nogle filer over, og den går også i gang med kopieringen, hvorefter den dog typisk stopper få minutter inde i kopieringen. Nogle gange forsvinder disken så også fra oversigten over enheder i "Denne PC", men efter en genstart kommer den så oftest frem igen.

Ovenstående siger mig, at jeg stadig kan være heldig at få reddet nogle data, men problemet er de større filer, hvor den typisk "går død" midt inde i kopieringen. (PST-filen til Outlook fylder fx ca. 2,3 gB!!!!!) - da der ligger mange mails!

Dataene på disken er ikke så vigtige, at jeg vil betale 5-6.000 kr. for at få et professionelt firma til at prøve at redde så mange af dataene som muligt.

På nettet læser man imidlertid ting såsom at man kan prøve at putte disken i fryseren, og at det indimellem kan hjælpe - men som jeg forstår det, så får det også mange halvdefekte harddiske til at gå helt kaput!

Der findes derudover recovery-software - men når jeg læser nærmere om det, så er der mange som skriver, at når der er en "fysisk" fejl på disken, så gør denne form for software kun det hele værre. Priserne for softwaren starter ved 5-600 kr. efter hvad jeg kan se. Hvis jeg vidste, at softwaren var i stand til at genskabe mine data, så ville jeg være villig til at betale beløbet, men som jeg ser det, så er denne form for software langt mere egnet til fx at genskabe data, som er blevet overskrevet - dvs. hvis man fx har haft formateret harddisken og der er gået data tabt.

Hvis i har gode tips og forslag, så modtages de gerne! Tak på forhånd

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Defekt harddisk / Recovery?
  • #1   19. jan 2019 Prøv at sæt en anden HD i og start maskinen på den. Så kan man som regel finde din gamle HD som et drev under "Denne PC". Jeg har erfaret, at det er nemmere at flytte filer fra ikke samarbejdsvillige harddiske på denne måde. Men selvfølgelig, hvis der er en "mekanisk" fejl på disken, kan den muligvis ikke kopieres...

• #2   19. jan 2019 Tak for kommentaren @438HK - Det er muligt jeg har læst din kommentar forkert, men som nævnt er der ikke tale om min primære HD, hvor styresystemet ligger, men der er tale om en "sekundær" disk, som jeg har i PC´en sammen med 2 andre HD, som jeg bruger til at lægge billeder og videoer mv. på.

Men tænker du det kunne hjælpe fx at flytte den "ikke samarbejdsvillige" disk til et andet SATA-kabel eller lignende? Det kunne jo være et forsøg værd!

• #3   19. jan 2019 Sorry, det er mig, der ikke læste, at den var sekundær... Jeg har nemlig altid selv haft pst. filer liggende på min primære, så gik ud fra at du gjorde det samme smiley

• #4   19. jan 2019 Helt i orden smiley
    Jeg prøver i første omgang at prøve at se, hvad jeg kan få kopieret over - om så jeg må tage en masse enkeltfiler, én af gangen smiley

• #5   19. jan 2019 Jeg har haft relativ god succes med Pandora Recovery(gratis) til billeder fra en ødelagt styresystemsdrev(Sata). Bevares, de store filer var udfordret til at ikke alle lykkedes, men alt under 250 MB mener jeg at jeg fik trukket ud af den.

Ellers prøv at tage den helt fra og sætte den til et andet kabel eller motherboard for den sags skyld, det har virket for mig før ved ældre PC´er med disse udfordringer smiley

• #6   19. jan 2019 Hvad med at du komprimerer de store filer først? WinRAR? Bare et bud...

• #7   20. jan 2019 Ved ikke om jeg har forstået det rigtigt, men den ekstra HD, du har bygget ind i din gamle pc, når du forsøger at flytte filerne, er det så til en anden ekstern harddisk, ellers ville mit forslag være, at lave ny mappe, på skrivebord, og nøjes med at flytte lidt ad gangen. Vh hc

• #8   20. jan 2019 Mange tak for alle jeres kommentarer. Her lidt tilbagemelding:
    For info, så lykkedes det mig heldigvis - helt uden datatab - i går at få flyttet alle 298 gB til en anden harddisk smiley Det som løste det, var en kombination af at sætte et andet data-kabel (SATA) til disken og så flere gentagne gange - mens PC'en var tændt - at fjerne strømstikket fra harddisken og sætte det til igen. Det har nok i højere grad været manøvren med strømstikket frem for det andet datakabel, som løste det. I hvert fald fik det åbenbart disken til at "spinne op" igen. Men det krævede en del genstarter af PC'en - før disken igen fremgik af oversigten i "Denne PC".
    Mht. flytningen af data, så flyttede jeg netop kun lidt data af gangen, da jeg kunne mærke, at hvis jeg flyttede for meget data ad gangen, så gik den helt ned på kun at flytte få kB pr. sekund. Om dette har haft noget med temperaturen i harddisken at gøre, skal jeg ikke kunne sige. Belært af dette, må jeg hellere få begyndt med at lave backup´s af de vigtigste data fremover smiley

Kommentér på:
Defekt harddisk / Recovery?

Annonce