billiger benzin du kan gøre en forsel {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har hørt at benzinpriserne i løbet af kort tid, vil stige til omkring 15.00 kr. pr. liter.
Vil du hellere have, at benzinpriserne skal sænkes i stedet for? Det er der faktisk en mulighed for, men der skal handles NU og der skal arbejdes sammen over hele landet.
I Frankrig forsøgte nogen bilister at presse benzinselskaberne ved ikke, at købe benzin på bestemte dage. Det grinte selskaberne af, da de godt vidste, at den benzin der ikke blev købt den ene dag, ville blive købt en anden dag.
Nu er der kommet en ny og forbedret idé på banen…
I dag ligger priserne stabilt over 11 kr. pr liter og det giver olieselskaberne et kæmpe overskud.
Prøv at huske dengang priserne steg til 10 kr. pr. liter! Dengang var folk enige om at toppen var nået. Undskyldningen fra olieselskaberne var at der ikke snart ikke var mere olie tilbage rundt om i verden. Der findes mere olie i dag end der gjorde for 35 år siden og dengang kostede en liter benzin 2 kr.
Vi som forbrugere må blive mere aggressive og vise at kunden altid har ret! Vi skal ramme de store olieselskaber på pengepungen!
Vi har alle sammen behov for vores bil og vi har alle sammen behov for at købe benzin. Sammen kan vi dog påvirke prisen på benzinen. Sammen kan vi starte en priskrig! Her kommer den nye og forbedrede idé så:
Vi boykotter de to største benzinselskaber!
Vi køber ikke benzin fra hverken Statoil eller Shell.
Når de to største selskaber ikke får solgt noget benzin, bliver de nød til at sænke prisen og de andre selskaber må derfor også følge med ned i pris. Men for at dette skal lykkes skal dette nå ud til de hundredetusinde vis af kunder Shell og Statoil har. Dette skal gøres med både privat og firmabilen!
Og for guds skyld… SIG DET TIL DIN NABO FØR HAN GØR DET!!!!
Følgende stationer kan benyttes hvis vi skal undgå alt med Shell og statoil..
Q8
Hydro texaco
Uno-x
DK-benzin
OK Benzin
F24
Haar
Følgende stationer skal ikke bruges..
Statoil
1 2 3 (ejes af statoil)
Metax - også kendt som Shell express nogle steder, ejes naturligvis af Shell
Jet - ejes af statoil
meld dig ind i gruppen benzinpriserne ned
jul 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 297 Svar: 4.063
http://www.123hjemmeside.dk/billigbenzinogdiesel
jul 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 297 Svar: 4.063
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 46 Svar: 238
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.385
maj 2005
Følger: 64 Følgere: 62 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 198
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 128 Svar: 1.348
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
feb 2004
Følger: 81 Følgere: 72 Biler: 19 Emner: 110 Svar: 850
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.385
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
tanker kun ved OK
dog ikke derfor. men syntes bare tit OK er nemmere og de har mange stationer.
men kan da godt se din pointe
tror desværre bare at de selskaber er total ligeglade med den omsætning de har i DK. de er så store at det ikke vil være et problem hvis 10.000 mennesker boykotter dem i DK
tror ikke du kan få flere hundredtusinder med desværre! men ellers god idé
har også godt læst om de store oliemængder de har fundet inder grønland og canada. vi løber ikke tør for olie de næste 500 år! hehe...
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.854
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 115 Svar: 1.780
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 2.394
Post Danmark har altså relativt mange biler
Jeg tanker selv på uno-x eller metax, men for hyggens og tiltagets skyld boykotter jeg da metax fremover
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 166
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 166
apr 2006
Følger: 31 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 131 Svar: 1.914
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 128 Svar: 1.348
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.385
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 2.394
dec 2005
Følger: 68 Følgere: 73 Biler: 7 Emner: 179 Svar: 2.268
nov 2003
Følger: 38 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 984
Vi skal have lavet nogen klistermærker eller streamers der viser at man boykotter og hvorfor, det vil helt sikkert få flere med.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 166
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 166
nov 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Biler: 4 Emner: 196 Svar: 1.258
nov 2006
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 2 Emner: 335 Svar: 4.742
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 166
jul 2004
Følger: 99 Følgere: 99 Biler: 13 Emner: 88 Svar: 1.483
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 2.394
nov 2006
Følger: 18 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 81 Svar: 665
nov 2006
Følger: 18 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 81 Svar: 665
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 34 Svar: 112
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 25 Svar: 209
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 1.299
apr 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 91
sep 2005
Følger: 124 Følgere: 119 Biler: 9 Emner: 69 Svar: 2.668
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 6.665
$67,10 pr. tønde olie er den seneste oliepris rekord fra 12. august i år. Det svarer til en stigning på over 46% det seneste år. Samtidig har benzinprisen ved tankstationen rundet de 10 kr. pr. liter. Lige nu foregår der en meget heftig og polariseret debat om hvorfor olieprisen stiger. Nogle mener at der blot er tale om et kortvarigt prishop, mens andre direkte mener, at verdens olie produktion er på vej til at toppe, og olien på sigt er ved at slippe op. Det store spørgsmål er hvem der har ret?
Olie er en af verdens vigtigste fossile ressourcer da den indgår som ingrediens i en lang række produkter, hvor brændstof til transportformål er den vigtigste af dem. Oliens betydning for verdenssamfundet understreges også af forbrugets størrelse som er stødt stigende årligt.
Hvert sekund året rundt forbruges der ca. 975 tønder olie. I 2004 steg olie forbruget med ca. 3% hvilket svarer til en stigning på 2 mio. tønder om dagen. En tredje del af denne stigning skyldes at Kina’s olieforbrug steg næsten 15,5% i 2004.
Hvis hver Kineser på sigt skal opnå en levestandard på lige fod med USA, vil det kræve 81 millioner tønder olie dagligt, hvilket er tre gange større end forbruget i OPEC landende (de olie producerende lande) i dag.
I 1999 var olieprisen nede og runde de $10 pr. tønde råolie og prisen lå indtil 2004 stabilt omkring $20-30.
Men i 2004 begyndte prisen at tage fart. I efteråret 2004 blev først $40 prisloftet sprængt og siden hen 50$ og senest $60.
Prisstigningerne er også fortsat ind i 2005 hvor rekorden blev sat i sidste uge med $67,10 pr. tønde. Mange olieanalytikere mener at $70 vil blive nået i løbet af efteråret.
De fleste aktører indenfor oliebranchen kan i mere eller mindre grad godt enes om, at de primære årsager til prisstigningerne i første omgang skyldes en række sammenfaldende omstændigheder på oliemarkedet.
For det først har det stigende olieforbrug, især i Kina, påvirket olieprisen. Det øgede olieforbrug har lagt pres på prisen og gjort at de olieproducerende lande kører noget nær på den maksimale produktionskapacitet som de ifølge dem selv kan præstere. Den seneste udvikling er dog, at det ikke længere er selve råolieproduktionen det kniber med, men i stedet raffinaderikapaciteten, hvor ca. 98% af kapaciteten er i brug i dag. En af grundende hertil er bl.a., at der f.eks. i USA ikke er blevet bygget nye raffinaderier i over 30 år.
En anden årsag til prisstigningerne er, at spekulanter på det seneste har kastet sig over oliemarkedet som spekulationsobjekt. Olie bliver bl.a. handlet ud fra en fremtidig priskontrakt, kaldet futures. Spekulanter, f.eks. store kapitalfonde, er begyndt at opkøbe futures og ”holde” dem tilbage, hvorved udbuddet på oliemarkedet for en periode reduceres med det resultat at prisen stiger og kontrakterne kan sælges igen med et større afkast.
En tredje årsag til prisstigningerne er en række politiske og produktionsmæssige sammenfald. I Saudi Arabien og Irak har der i de seneste måneder hersket en geopolitisk usikkerhed ovenpå et kongeskifte og regeringsskifte i de to lande. Samtidig har der været en række udfald i olieforsyningen bl.a. kan nævnes: tornadoer i USA hvor olieplatforme er evakueret, eksplosioner på raffinaderier i USA og terror handlinger på olie ledninger i Irak.
De fleste er enige om disse ”simple” årsager til olieprisstigningerne, men når de dybere liggende årsager og mere langsigtede udviklingstendenser for olieprisen bliver debatteret er holdningerne noget mere polariserede.
En del aktører indenfor oliebranchen mener, at priserne vil komme ned i $30-40 lejet igen, og at de nuværende høje priser blot vil kunne forekomme i kortere perioder hvor diverse omstændigheder begrunder en sådan prisstigning. Det Internationale Energi Agentur, IEA, som bl.a. Den Danske Energistyrelse følger, er en af fortalerne for dette prisscenarium. Andre derimod taler om, at de nuværende prisstigninger blot er begyndelsen på enden for olieproduktionen som vil toppe indenfor få år.
Det er vanskeligt at tage stilling for og imod hvem der har ret, dog peger en del data og argumenter på at olieforsyningen kan ramme ind i forsyningsudfordringer indenfor en 20-40årig horisont, og måske tidligere for nogle landes vedkommende.
Allerførst er der stigningen i olieforbruget der udgør en gigantisk produktionsmæssig udfordring.
For at forsyne en konservativ 2% årlig stigning i verdens olieforbrug skal produktionskapaciteten stige med 66% fremad mod år 2030. I 2002 kom 29% af verdens olieproduktion fra områder hvor produktionen falder med 4% om året. De seneste tal viser at olieproduktionen falder i 33 af de 48 største olie producerende lande.
I de senere år er debatten omkring oliens fremtid blomstret op igen, efter at have kørt på lavblus siden 70’ernes oliekriser. Et nyt ord, ”oil peak” er dukket op i debatten. Oil Peak bygger på princippet i den Amerikanske olieanalytiker Hubert’s berømte ”Bell curve” (klokke kurve) for olieproduktions prognoser. Hubert forudsagde i 1956 at den indenlandske Amerikanske olieproduktion ville toppe i 70’erne, når ca. halvdelen af olieressourcerne var blevet udvundet, og produktionen ville så efterfølgende aftage som en klokke formet kurve. Han fik ret i hans forudsigelser!
Siden hen er man nu begyndt, at overføre klokke kurven til verdens olieproduktion. Det store spørgsmål i den forbindelse er derfor ikke hvornår olien slipper op, men derimod hvornår olieproduktionen topper. Når produktionen topper og begynder at aftage vil oliepriserne stige drastisk, da forbruget samtidig vil være stigende. Nogle mener at olieprisen allerede er toppet, mens andre siger den snart vil gøre det, og andre igen mener det er umuligt at forudsige oil peak punktet, da der hele tiden bliver fundet nye oliekilder, hvorfor de i øvrigt ikke finder det relevant at debattere emnet.
Da betegnelsen oil peak for få år tilbage for alvor begyndte at blive debatteret var det kun få personer indenfor oliebranchen, som ville acceptere forudsætningen at olieproduktionen faktisk kan toppe. Siden hen har flere og flere anerkendt problemstillingen og det faktum at olieproduktion ikke er vedvarende med vil toppe. En lang række olieselskaber arbejder målrettet med at finde alternativer til olien. Bl.a. BP og Shell har længe arbejdet med alternative brændsler, og senest har det ellers så konservative olieselskab Cheveron åbnet en debat side omkring oliens fremtid, se www.willyoujoinus.com.
Spørgsmålet i dag går derfor mere på hvornår olieproduktionen topper. Kombinerer man de mest pessimistiske og optimistiske bud fra olieeksperter vil olieproduktionen toppe et sted mellem 2010-2040. Ud over selve olieforsyningen er der også et geografisk aspekt i debatten. 2/3 af den sidste olie vil komme fra det politiske ustabile Mellemøsten, hvorfor det også især er lande som USA og Japan der fører an i udviklingen af hydrogen alternativet til olie, fordi deres indenlandske olieproduktion for længst har toppet. Det vil imidlertid tage adskillige årtier at udvikle hydrogen alternativet til olie, og i værste tilfælde når hydrogen ikke at være klar inden produktions toppunktet nås.
For Danmarks vedkommende har vi siden 1997 være selvforsynende med olie og naturgas fra Nordsøen. Ifølge Energistyrelsen var den danske olie og gasproduktionen i år 2004 ca. 111% større end forbruget, hvilket rent økonomisk har resulteret i et handelsoverskud på handlen med olie på 19 mia. kr. i samme år.
Ifølge Energistyrelsens beregninger kan Danmark med nye olieudvindingsteknikker forvente fortsat at være selvforsynende med olie indtil 2025 og måske længere frem. Olieproduktionen vil dog toppe allerede i 2008 og aftage i årene fremover, med et følgende provenu tab for staten.
For Danmarks vedkommende er den kommende trussel fra olie ikke de nuværende prisstigninger men snarere, at vi fremover må forvente en faldende produktion og dermed faldende indtægter.
En konstruktiv konklusion på de mange aspekter i debatten omkring olieprisen, er derfor: at olien ikke er vedvarende og at udviklingen nye alternativer bør igangsættes allerede i dag.
Hydrogen produceret ud fra vedvarende energi er et godt bud på et sådant alternativ.
Læs her på miniHYDROGEN hjemmesiden mere om hydrogen som alternativ til olien.
Af:
Mikael Sloth
Business Development Manager
H2 Logic ApS
apr 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 119 Svar: 900
billiger benzin du kan gøre en forsel