{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Saltning på vejene {{forumTopicSubject}}

Hey

Nu nærmer sig snart vintersæsonen og dermed brugen af salt på de danske veje.

Ofte når man ser en profil på en bil her på BG, hvor bilen f.eks. er importeret fra Sydtyskland, ser man ofte at BG-brugeren skriver at bilen - selv om det er en ældre bil - er helt rustfri, fordi man ikke bruger vejsalt dernede.

Så er det jeg spørger mig: Hvorfor fa´en gør vi så ikke som Sydtyskerne / Schweizerne osv. og undgår brugen af vejsalt som får bilerne til at ruste for et godt ord ?

Er det mon udelukkende et omkostningsspørgsmål ?

For jeg synes sgu at vi betaler nok i både vægtafgift, registreringafgift, afgifter på benzin osv. osv.

Ville bare derfor lige høre, om nogen ved hvad årsagen er, til at vi ikke gør som dem - hvis i ved hvad jeg mener.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Saltning på vejene
  • #1   12. nov 2008 de bruger ikka salt forde det virker ikke når det fryser så meget som det gør virker salt ikke så de bruger kun sand

• #2   12. nov 2008 Det er fordi at det grus de bruger dernede så smelter sneen, det ville den ikke gøre her i Danmark og så er der noget med luftfugtigheden fra sommer til vinter hvor meget gram vand 1 cm3 kan bære når det f.eks. er 21 grader og 2 grader... Gider jeg ikke til at forklare ville fylde en roman

• #4   12. nov 2008 Og så bliver man bare ekstra negativ, når man møder en bil der er ude og strø salt en tidlig morgen i 9 graders varme, og ikke skyggen af is eller sne...

• #5   12. nov 2008 Salt er ikke så slemt, som folk tror. Sand er meget værre og de kemikalier de bruger syd på er også noget hø!

• #7   12. nov 2008 Jeg aner ikke hvad det er for noget kemi - men det må have et frysepunkt, der ligger under saltvands (ca. -7 grader).

Saltning på vejene udgør AFAIK kun et problem, hvis ens bil ikke er rustbehandlet. Sand ridser og slider som sandpapir - og det kan med tiden æde både galvanisering og rustbehandling.

• #9   12. nov 2008 Salt fryser kun, når det kommer i forbindelse med vand, og temperaturen når under ca. -7 grader. Og når det fryser, bliver det til is, som er spejlglat. Saltet sænker sådan set bare vejenes frysepunkt med ca. 7 grader. Når temperaturen under ca. -7, så har salt ingen effekt på våde veje.

• #11   13. nov 2008 Jeg hader salt kan ikke se grunden.

Når man kører på en vej hvor der er sjap, tror man vejen ikke er glat men det kan den jo godt være alligevel.

Men hvis man kører på en helt hvid vej, så tænker man hold da op her må være glat, jeg sætter lige farten ned og kører ordenligt.

Kommentér på:
Saltning på vejene

Annonce