{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alm B. Kørekort
  • #1   24. jul 2009 dem der er seler til

  • #2   24. jul 2009 Nej.. det er vist 6 passagere

  • #3   24. jul 2009 Nej sq da, du må da have alle dem der kan være i bilen uden det genere føren.. Men så er der jo kommet nogle klippekort regler, hvor det nok er smartest og fastspænde dem under 15år, da du ellers vil få et klip..

  • #4   24. jul 2009 max op til 8 personer.

    9 personer eller derover skal du have buskørekort.
    Så vidt jeg husker:)


  • #6   24. jul 2009 Due
    Ja har samme problem ka ikke huske hvornår det er det skifter smiley om det er 9 man lige må være men alt der over er buskørekort smiley


  • #7   24. jul 2009 8 passagere må man have med.. så 9 incl. dig selv smiley !

  • #8   24. jul 2009 Kan huske det fordi jeg har kørt en transporter hvor der var 8 sæder udover mit eget... og den måtte man godt køre med ALM. kørekort smiley

  • #9   24. jul 2009 Almindelig bil - kategori B

    Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil og lastbil, det gælder også for kørekort til påhængsvogn.

    Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

    Ja 8passager og 1chauffør/føre må der køres med alm. B Kørekort...


  • #11   24. jul 2009 du må godt have 8 passagere i en Startlet, bare det ikke genere føren. men der må ikke være mere en 9 personer i bilen med alm kørekort til person bil.

  • #12   24. jul 2009 gazo nemlig

    8 personer foruden føren og totalt vægten må ikke overstige 3500 kg

    og hvis det nu er en 10 personers bus så må du stadig ikke køre den selvom du kun putter 8 venner ind i den


  • #13   24. jul 2009 konklution : du må have de passagere med som der er SELER til men ikke over 8 passagere!!

  • #14   24. jul 2009 Og det må ikk overstige bilens lasteevne, husk det .. 500kg mennesker maks . Ca--

  • #15   24. jul 2009 Så du må ikke putte 8 neger unger bag i din touran smiley

  • #16   24. jul 2009 Du må altså godt smide 8 personer ind i en punto, selvom der kun er seler til 5. Bare de ikke genere føreren udsigt.

  • #17   24. jul 2009 det er en blanding af flere indslag... du må ikk overskride bilen laste evne.... så hvis du kører i en 8 personers bil der må tage 600kg på du stadig ikk tage 8 med på 100kg stk.
    men ellers er det 8 foruden fører.
    overskrides dette skal man have bus kørekort.


  • #18   24. jul 2009 Det er ikke en skid med passagerer at gøre! På B-kort må man køre et køretøj med max 8 sidepladser plus fører... Hvor mange der reelt sidder, betyder ikke en skid i forbindelse med kørekortet...

  • #19   24. jul 2009 De har ændret reglerne her i foråret så man må nu kun ha passagerer med som der er seler til.

  • #20   24. jul 2009 Hold da kæft I er kloge at høre på.
    Var det ikke en idé lige at google emnet inden I poster om hvad I mener og tror?

    / Rasmus som intet aner om emnet. Det seneste jeg VED, det er/var at man må/måtte være så mange personer i bilen som der kunne være, dog uden at føreren blev generet, både i udsyn og betjening af bilen, men det var da jeg tog kørekort for godt 5 år siden, og kender jeg den danske stat/politikerne godt nok, er de regler blevet ændret MINDST 2 gange siden...


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 925
    #21   24. jul 2009 Pr. første maj eller marts i år (kan ikke huske hvilekn af de to måneder) blev reglerne ændret således at der kun må sidde det antal personer der er seler til. Den regel blev sådan set lavet for et par år siden, men trådte først i kraft i år, fordi folk skulle have tid til at skaffe sig en moderne bil med nok seler/montere seler (hvis det sidste er lovligt?).

    Derfor må konklusionen være, at man ikke længere må kører med mere end 8 passagere


  • #22   24. jul 2009 Jep jeg sagde jo at de havde ændret reglerne. Men lidt sjovt at se folk som tror de ved alt..

  • #23   24. jul 2009 Simon P - Synes du det er sjovt? smiley Jeg synes mere det er skræmmende...

  • #24   24. jul 2009 du må ha så mange med som der er seler til og max 8 personer.
    så nej du må ikke smide 8 mand ind i en punto eller starlet.


  • #25   24. jul 2009 Halloooo! Han spørger til kørekort regler! Ikke hvad færdselsloven siger om selebrug eller max totaltvægt...

    Og man kan SAGTENS smide 15 nogenlunde tynde personer i en Starlet, så længe bilens totaltvægt ikke overskrides...


  • #26   24. jul 2009 300hk. Godt du er så bedre videnede så vi kan se at det som færdeslstyrelsen skriver er forkert. - Nu må jeg le! HA HA

  • #27   24. jul 2009 Jep. Jeg ER bedre vidende, hvis færdselsstyrelsen skriver at det ikke må ske - for det må man altså godt. Hvis ud af de 15 personer var der 11, som blevet fritaget for pligten at anvende sele, så må de allesammen gerne køre i en Starlet med 4 seler...

    Så lad være med at le af din egen uvidenhed


  • #28   24. jul 2009 *300hk Mitsu til salg *: Ok, du tror altså fuldt og fast på, at det, du selv skriver, er rigtigt?

    Måske du, og mange andre for den sags skyld, skulle følge lidt bedre med mht, ændring af regler!!!

    http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/

    Fra 1. maj 2009, i år, er det kun tilladt at have de antal passagerer med som der er sikkerhedsseler til i bilen.

    Mht. antal passagerer man max. kan køre med med et B-kørekort: Ja, det er 8 passagerer, altså 9 i alt inkluisive fører. Men der skal jo så være sikkerhedsseler til alle.


  • #29   24. jul 2009 du må godt køre med mere end 8 passagere i en bus med en total vægt på 3500 kg, det det kræver er blot at du ikke modtager vederlag i form af løn eller andet der kan sidestilles med dette, du må dog gerne opkræve beløv svarende til de faktiske udgifter i forbindelse med kørslen altså brændstof samt evt bro/færge udgifter så længe du ikke tjener på det.

    hvis du kører med flere end 8 passagere og får løn for det så skal du have et erhvervskort til buskørsel.


  • #30   24. jul 2009 Ja, hvis man har "stort" kørekort, må du da gerne køre med mere end 8 passagerer, ellers ikke. Kategori B giver ret til at føre et køretøj på max. 3500 kg. og max. 8 passagerer. Og nu skal der altså også være seler til alle.

  • #31   25. jul 2009 Mike, det kan godt være, at det, jeg skrev, er for kompliceret for dig at forstå... Så jeg prøver lige igen:

    Jeg betvivler IKKE kendsgerningen, at fra 1. maj i år blev der indført den sidste del af lovreglen om at der må være så mange personer i bilen, som der er seler til. Også på bagsædet... Det står der sort på hvidt og det gjorde det siden 2006...

    Men nu skal du lige høre her:

    DENNE REGEL GÆLDER IKKE, HVIS MAN ER FRITAGET FOR SELEPLIGTEN! Derfor må der faktisk godt sidde 6 personer i en bil, hvor der kun er 5 seler i, hvis den ene af personerne er fritaget for pligten til at anvende sele!

    Og på denne måde kan der sidde "8 personer i en Starlet"

    Sig til, hvis der noget, du stadigvæk ikke forstår...


  • #32   25. jul 2009 "Jep. Jeg ER bedre vidende, hvis færdselsstyrelsen skriver at det ikke må ske - for det må man altså godt. Hvis ud af de 15 personer var der 11, som blevet fritaget for pligten at anvende sele, så må de allesammen gerne køre i en Starlet med 4 seler..."

    Du modsiger jo dig selv!

    Uanset hvordan og hvorledes, selepligt eller ej, så må der max. være 9 personer i en Starlet, eller en hvilken som helst anden bil beregnet til kørekort B, inkl. føreren.

    Gad vide, hvad eventuelle grunde er, når en person ikke kan tåle at have sele på?


  • #33   25. jul 2009 Sådan... Der fik jeg dig for alvor, Mike.... Du har åbenbart slet ikke læst ordenligt på lektien, mand...

    Du skriver: "Uanset hvordan og hvorledes, selepligt eller ej, så må der max. være 9 personer i en Starlet, eller en hvilken som helst anden bil beregnet til kørekort B, inkl. føreren"

    Det er HELT FORKERT!

    Dit B-kørekort forbyder dig ikke at køre med flere end 8 passagerer! Det forbyder dig at køre en bil med flere end 8 SIDDEPLADSER udover førerens! Og en Starlet har kun 4 siddepladser, så kørekortregler kan aldrig blive overtrådt i denne bil...
    Så som sagt, hvis du f.eks. finder 11 stykker, som er blevet fritaget for selebrug og de har et papir på det, så kan de bare sidde på skødet af de andre 4, som har sele på. Og det vil give 15 passagerer. Selvom bilen har reelt plads til 4...


  • #34   25. jul 2009 *300hk Mitsu til salg *

    Så er der det næste problem, hvad er laste evnen i en scarlet ????

    Maks 3-400kg vil jeg gætte på ..

    Så ergo, det er ulovligt !


  • #35   25. jul 2009 Jacob, det har du ret i... Men det skrev jeg også 24-07-2009 20:13:30: "...15 nogenlunde tynde personer i en Starlet, så længe bilens totaltvægt ikke overskrides..."

    Så ja, de skal hver veje omkring 30 kilo i gennemsnittet....:)


  • #36   25. jul 2009 *300hk Mitsu til salg *

    Pygmæer .. smiley


  • #37   25. jul 2009 Hvis du kan stoppe 15 personer ind i en Starlet uden at det generer førerens udsyn bagtil og til siderne, så er du vist den første, der nogensinde har gjort det!

  • #38   25. jul 2009 Er der ingen der følger med i lovgivningen overhovedet?

  • #39   26. jul 2009 Der må være så mange i en bil som der er seler til!

  • #40   26. jul 2009 Søren S: Du har jo helt ret, 300 hk Mitsu til salg er bare flueknepper og tager udgangspunkt i det utrolige sjældne tilfælde, hvor flere personer har lægeligt bevis på, at de er fritaget for sele. Så må man jo godt have flere med, end der er seler til.

    Men det gælder jo stadig, at førerens udsyn ikke må forringes og bilens totalvægt må heller ikke overskrides.


Kommentér på:
Alm B. Kørekort

Annonce