Hjælp til olefyr {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg har brug for lidt teknisk baggrundsviden til mit oliefyr.. det er en standard brænder der sidder på den... Jeg har lige købt den brugt.. jeg fik den sat til og den kørte fint.. dog efter ca. 5 minutter begyndte den at opføre sig sært...
Den begyndte at "hakke" i det og gik til sidst ud... trykkede på knappen og den kørte fint i endnu 5 min... siden da har jeg ikke kunne få den startet...
Jeg afmonterede den igen og tog dyssen af... kunne se at den olie der var inde bag ved, var helt brunt... vil mene det var rust, da den har stået stille lææææænge...
Jeg har derfor anskaffet en ny dysse, da jeg "bare" går ud fra at det er den der er stoppet... MEN... de to elektroder der skal lave en form for gnist er faldet af... Nogen der kan fortælle mig hvordan de skal sidde.. skal der være lang / kort afstand mellem dem.. skal der være lang / kort afstand mellem dem og selve dyssen???
Kan jeg evt. få lidt moralsk opbakning i at det sikkert bare er dyssen der skal skiftes.. dvs. nogen der ud fra ovenstående kan be eller afkræfte om det bare er dyssen.. forslag til andre fejlmuligheder modtages gerne
Det storbarmede egern takker alle gode svar...
Evt. "fagmand" der gerne vil have en kasse øl er også velkommen - bor i Sydthy
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 497
elektroderne skal stå i den rigtige højde, en mm ca højere end dysen, men ikke for tæt på blandeskiven, da gnisten kan brænde hul på blandeskiven eller bare springe til blandeskiven så olien ikke bliver antændt.
afstanden på elektroderne skal være ca. 5mm.
Du skal jo så lige huske at brænderen skal indreguleres efter den keddel du har, både med luftindstillingerne samt med dysetypen
Og det er ikke noget du selv kan finde ud af, der skal en montør på..
CO niveau osv. skal være på plads.
Så du må bide i det sure æble og kontakte en montør og få ham til at indregulere det for dig.
Hilsen en energitekniker der arbejder med det til dagligt.
Hjælp til olefyr