Nye regler for arbejdsløse...!!!! {{forumTopicSubject}}
Hej folkens....
er der andre end mig der har fået de nye regler at mærke inden for ledige???
Før i tiden måtte man gå ledig i 26 uger.... det er nu skåret ned til 13 uger... Når de 13 uger er gået, så tvinger de en til at tage et CV kursus hvor man lærer at lave et CV... Det kursus tager 4 uger... Ikke nok med det, så skærer de også ens dagpenge ned til 82%... Så man kun får 82% af ens normale dagpengesats... Og så skal man have arb. i 1 år før det bliver nulstillet så man starter forfra på de 13 uger... Hvad faen er det for noget.... Som om man selv har valgt at gå arbejdsløs...
Syntes det er skandaløst det hænger sådan sammen... Nu er det ikke kun tilbud man får mht. aktivering.... Nej nu er det tvang...
Skulle lige ud med det...
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 250 Svar: 12.746
feb 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 76 Svar: 2.286
sep 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 88 Svar: 815
nov 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 261 Svar: 712
ja det er en super idé hvis man er den type som bare vil sylte på systemet... men dét er jeg bestemt ikke...
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Tror de skyder sig selv i foden, de hersens politikker aspiranter..;-))
nov 2007
Ja syntes ikke det er godt det de har gang i... Det er da også et held mig og damen ikke har sat os alt for stramt... For så havde vi ikke råd til at bo i huset...
jan 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 111 Svar: 770
Før krisen hvor der var mangel på arbejdskraft kan jeg godt se at der var behov for en skarp linje. Men lige for tiden hænger jobbene ikke på træerne og så burde de måske rette deres regler ind efter hvordan virkeligheden på jobmarkedet ser ud.
Syntes iøvrigt de der såkaldte "CV" kurser for manges vedkommende er unødvendige. Min kære svigermor der er pædagogmedhjælper er sendt på sådan et for tiden. Som hun selv siger så laver de intet der, de skal måske lige skrive lidt CV engang imellem og det er så det. De ting som hun vil skrive om sig selv kan hun ikke få lov til, og de råder hende til at "pynte" på sit CV ved at skrive nogle ting som måske ikke er helt sande. Nogle af de kompetencer hun besidder syntes de ikke er nødvendige og har flere gange bedt hende om at slette dem. Udover det bliver de ved med at spørge om de skal tage med hende når hun skal til jobsamtale som om hun er retarderet eller et lille barn der aldrig har prøvet det før. Det er fandme da at smadre folks selvtillid.
Det firma jeg var ansat i er også lige gået konkurs, og jeg bliver seriøst vanvittig hvis de prøver at sende mig sådan et sted hen.
nov 2007
Min fagforening (TIB) og jobcenteret har begge gennemgået mit CV, og siger begge det ser super fint ud.... Syntes det er latterligt...!!! Og så får man sku endnu mindre i dagpenge når man starter på sådan et kursus :S
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.488
Men ja det var en voldsom lønnedgang, men hvis firmaet ikke omsætter for mere, så kan de jo heller ikke betale mere.
Jeg vil så sige at hvis det var en firmabil der blev købt efter beslutningen var taget, så er det svinet. Men hvis bilen er købt privat, eller at den var bestilt lang tid i forvejen. Så kan det ikke have noget at gøre med din lønnedgang.
Mht. den hårde linie, så er det jo ens for alle, jeg kender dog flere der har gået hjemme i længere tid. Men man må jo tage det arbejde der er, man kan ikke forvente at man kan få et job hvor man selv bestemmer hvad man skal lave, og samtidig indkasserer en million om året.
Nogle gange er det ikke et valg man har, men en nødvendighed.
Jeg har heldigvis stadig mit job, men vi kan da også mærke at der bliver sparet, og vi stiger heller ikke ligefrem i løn.
jan 2004
Det er jo nemt at sidde og sige man må tage det arbejde der er. Men nu skal det job man tager jo også være noget man reelt kan finde ud af. Og sandheden er at det er småt med jobs derude. Jo jeg kunne godt tage et job som social og sundhedshjælper, men efter at have arbejdet på lager i alt den tid jeg har været på arbejdsmarkedet (8 år) hvilke kompetencer har jeg så til at udføre det job? Realiteten af det ville være at jeg enten ikke kunne finde ud af det, eller også ville jeg spring fra så snart jeg fandt noget andet. Og det er sku snart en endnu større bekostning for den pågældene arbejdsplads, og for samfundet.
En anden ting der gør sig gældene er at mange har hus osv der skal betales. Jeg har hus og barn, hvis jeg tog et job til 18000kr i måneden stod jeg til at miste mit hus, hvilket iøvrigt blot ville gøre min gæld endnu større. Udover det ville jeg slet ikke have råd til at give min søn hverken beklædning eller mad.
Efter min mening skal loven på området være mere reel i forhold til den situation vi befinder os i. Dette gælder selvfølgelig også når der er lav ledighed. Iøvrigt er jeg enig med dem der har været inde på at dagpengeydelsen burde være fastsat efter en persons indkomst i en given årrække. Jeg siger ikke at folk skal have 100% af deres tidligere løn i dagpenge. Men personligt er jeg gået fra en løn på godt 30k i måneden og er da heldigvis stadig i min opsigelsesperiode. Men når først jeg ryger på dagpenge så kommer min hverdag da ihvertfald ikke til at blive nemmere at overskue. Og da slet ikke hvis jeg skulle sidde på et kursus hvor jeg skal "lære at lave CV". Jeg har været arbejdsleder de sidste 5 år så jeg tror nok jeg ved hvordan et CV skal strikkes sammen.
sep 2004
Det var noget helt andet hvis det var firmaet der betalte (eller at den var bestilt og lagt i budget fx et halvt år før)
Schmidt ! >> Jeg kan sagtens følge dig, og jeg er forsåvidt også enig i din holdning. Og jobbene hænger ikke på træerne, men du kan ikke tillade dig at udnytte a-kassen ved at takke nej til et job, selv hvis du ved det kun er midlertidigt. Du kender ikke tidshorisonten på din situation, og alt andet lige, så ville et job til fx 18.000 kr/md være bedre end dagpenge til 14.500 kr/md, midlertidigt eller ej.
Desuden vil der også være tale om mulighed for at avancere i sådanne firmaer, eller løn efter kvalifikationer. Det er heller ikke sikkert de vil ansætte dig, men de kan helt sikkert være klar over at du vil søge væk derfra når du får noget der passer til kvalifikationerne.
Problemet er dem der ikke vil arbejde, eller dem der kun vil have et bestemt job, med helt bestemte vilkår. Dvs. forventningerne er for høje. Du ved jo også godt selv at du ikke er garanteret et job til 30.000 kr/md selvom det er samme stilling du får i et andet firma, det kan ligeså vel være at du får 25.000 kr/md, men det kan være nødvendigt at takke ja.
Det kan også være du får et job uden leder-opgaver, men hvis det er det der er, så er det alt andet lige bedre end a-kassen.
okt 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 35
sep 2004
Jeg blev endda ansat så jeg kunne gå når jeg ville, dvs. jeg kunne sige op fra dag til dag.
De takkede nej i første omgang ja. men de ringede dagen efter.
Sådan er situationen ikke mere, for nu er der mange om hvert opslag. Så jeg kan godt give jer ret. Men man er nødt til at sænke forventningerne lidt. For man er ikke garanteret de samme eller bedre vilkår idag.
Jeg mener også man skal forsøge at søge stillinger der svarer til kvalifikationerne, men bare forvente lidt mindre.
Jeg kender nogle stykker der forventer at få mere fagforeningen anbefaler, for de er jo det værd, men de kan ikke få arbejde. Andre med samme uddannelse og anciennitet. har fået job, dog ikke til mere end hvad fagforeningen har som mindsteløn.
jan 2004
Iøvrigt avancerer man nok ikke sådan lige hvis man skifter branche, det alt andet lige også svært at avancere højere op hvis man ikke har en uddannelse indenfor den branche man arbejder.
Problemstillingen i det her var iøvrigt også at regler på dagpengeområdet er ændret så perioden hvor man kan modtage dem er blevet halveret. Igen, det kunne man forsvare da krisen endnu ikke var her. Men nu er den her og så skyder den lovændring en masse mennesker, der i forvejen har det svært, i foden.
jan 2004
nov 2007
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 83 Biler: 2 Emner: 1.337 Svar: 6.815
nov 2007
Ja bare snak med jobcenteret...
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.111
De politikere der har taget den beslutning skulle fandeme selv prøve at stå i samme situation.
Ja jeg er også arbejdsløs og under 25, så jeg bliver også ramt af den latterlige lov.
nov 2007
nov 2007
Syntes du det virker fornuftift med sådan et CV kursus? eller er det spild af tid..
nov 2007
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.111
Nye regler for arbejdsløse...!!!!