{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.539 visninger | Oprettet:

Hjælp: Brud på ophavsret mht billeder {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Som i sikkert nok kan se hvis i kigger på min hjemmeside eller nogle af de få fotoalbums jeg har her på Bilgalleri, så tager jeg en hulens masse billeder, og går meget op i dette.

Her sidst fandt jeg så en hjemmeside (med tilhørende Facebook-gruppe) hvor der var lagt en del af mine billeder op uden min accept og viden. Derudover var flere af billederne også blevet redigeret, f.eks. ved at ændre mit vandmærke fra "Neffi.dk" til vedkommendes navn - jeg vil mene det nok ku gå under begrebet forfalskning.

Men sagen er den, at jeg kontaktede fyren her for at bede ham om at slette billederne. Hertil kom jeg med en tidsfrist på et par arbejdsdage, som jeg mener var helt rimelig for at få slettet billederne, og hvis tidsfristen ikke var overholdt ville jeg sende en faktura for brud på ophavsretten.

Dette skete ikke.

Så nu er jeg nået til det skridt at jeg har sendt vedkommende en faktura for brug af billederne uden min tilladelse, og forsøg på at 'tage æren' af nogle af billederne ved at sætte sit eget navn derpå istedet for mit vandmærke. Jeg ved at han har set den mail jeg sendte til vedkommende sidst med en tidsfrist, fordi han svarede ovenikøbet på den (dog svarede han kun at nogle af billederne fra hans egen hjemmeside var slettet, og at han vist nok undskyldte - men dette var efter tidsfristen udløb).

Nu står jeg så her og har netop afsendt en faktura. Men vil jeg nogensinde se pengene? Og hvad gør jeg hvis han ikke gider betale / ignorerer det fuldstændigt?

Jeg føler mig meget krænket over hele sagens, specielt det med at han prøver at tage æren af billeder, jeg har brugt meget tid, penge, og energi på at få lavet! Er der nogen af jer nattemennesker der har erfaring indenfor dette område?

Mvh
Neffi

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp: Brud på ophavsret mht billeder
  • #1   1. jul 2010 Så længe der ikke er registreret ejerskab er girokortet absolut intet værd.

• #2   1. jul 2010 - Og du skal så vidt jeg er informeret have CVR-registrering for at køre inkasso. Ellers er der kun civilt søgsmål.

• #3   1. jul 2010 Ud og tag en snak med manden omkring det - Hvis vedkommende dog ikke bor for langt væk.. Sig at han kan købe sig til alle billederne på ret vis, ellers kommer der advokat på.

• #4   1. jul 2010 WD 40:
    Registreret ejerskab? Kan du forklare dette nærmere?

Jeg har et CVR nr smiley

• #5   1. jul 2010 Du skal vel ha' registreret billederne som din ejendom smiley

• #6   1. jul 2010 Jeg går nu nok imod dig der Neffi.. Du tager røvgode billeder, men:

1: Du har selv lagt billederne på nettet..
    2: SELVOM de er Copyright'ed, har du ikke gjort noget for at disse billeder er svære at "kopiere"?
    3: Du kan ikke fakturere på dét grundlag, da det er meget tyndt..

Hvorfor bliver du ikke bare glad for at folk bruger dine billeder? Det er da ét af de bedste komplimenter man kan få??

Sådan ville jeg nu nok tænke, hvis det var "mine" billeder.. smiley

// Lars

• #7   1. jul 2010 Jeg har haft samme problem med en der gjore det samme. Det var bare med en video. Jeg snakket bare med en advokat. Han sagde det var meget grov tilfælde når folk ændre feks et navn på en andens billeder/video til deres eget. Han syntes jeg skulle lægge sag an med krav på erstatning.

Jeg sendte nu bare det advokaten havde sagt. Så blev den video hurtig slettet smiley

• #8   1. jul 2010 Lars E > Prøv du at forklare musikkunsterne det smiley

• #9   1. jul 2010 Lars.

Ja han har selv lagt billederne på nettet. Men derfor giver det INGEN ret til at kopire det og bruge det andre steder. Især ikke når man ændre navnet på billedet. Det er i at ta alt æren fra Neffi der har taget billedet.

• #10   1. jul 2010 WD 40
    Musikkunstnerne ligger ikke deres musik ud på nettet, medmindre det er igennem sådan noget pay-per-song tingeltangel firma, såsom iTunes og TDC Play.. smiley
    Så det er ikke helt det samme, kan godt se hvad du mener, men ikke helt alligevel! smiley

GID
    Gu fanden giver det ingen andre, ret til at bruge billederne på den måde.. MEN, jeg syntes bare at, hvis man er så øm overfor sine ting, så må man sq ærligt talt holde dem for sig selv.. Alt der ryger på nettet, er efterhånden allemandseje, desværre..

Dog kan jeg stadig kun syntes at det lyder vildt at fakturere for lidt brugte billeder, istedet for at skrive til dem at næste gang måtte de sq godt lige spørge først.. Og igen, så ville jeg nu nok være lidt beæret over at folk overhovedet gad at bruge mine billeder! smiley

• #11   1. jul 2010 Neffi havde nok heller ikke noget imod det hvis han blev crediteret. (Tror jeg da ikke)

Jeg vil ikke blive sur over det. Men blev satme sur den dag jeg så den film hvor der stod i filmen at den var filmet af en anden og copyright tilhørte ham. Det krænkte mig. Men det blev da heldigvis løst uden at skulle i retten.

• #12   1. jul 2010 Kristian. Nogle går jo lidt op i at ta billeder.

Hvis jeg ridset mit navn ind i din Honda så vil det heller ikke betyde noget? Det er jo bare en Honda for fuck sake smiley

• #13   1. jul 2010 Lars E:
    Så det du siger der, er at da jeg selv har lagt billederne på nettet er det lige pludselig i orden at nakke billederne ulovligt? For det er jo det du siger.

Der bruges meget energi, tid og penge på de billeder der, og så er det jo ikke ligefrem fordi man tjener meget ved at en anden tager billederne UDEN at spørge først, når billederne samtidigt er til salg.

Kristian O:
    Du ville nok også gå lige så meget op i det hvis du også brugte rigtig rigtig mange timer på de billeder, for ikke at tale om penge. Jeg har f.eks. lige brugt endnu 10.000 på kamera så sent som for 12 timer siden?

• #14   1. jul 2010 Lars ved absolut røv og nøgler om copyright, og jeg er ret sikker på, at man kan gøre sig et par fund eller flere på hans computer.

Det er personer som ham, der er skyld i, at der nærmest hersker anarki på nettet.

Fordi man ligger noget på nettet, så bliver det altså ikke "open source" af den grund.

At der her er tale om decideret tyveri, det er IKKE en formildende omstændighed, da det mere eller mindre svarer til, at man stjæler en bil og omregistrerer den i sit eget navn.

• #15   1. jul 2010 Nja du kan ikke sende en regning på det, som om at han så skal betale for at have brugt ine billeder medm indre der var en sådan aftale.

Du kan højest sagsøge ham for at have brugt dine bileder og det er groft når man ligefrem fjerne copyrights og navnet på billedet og spcielt når man så slev tager credit og ære for billederne.

Jeg ville nok få en advokat til at sende et oplæg til en stævning, det pljer at få dem til at slette tingene, men esværre ses det ofte at de efter nogen tid bare opretter det igen i håbet om at man har glemt dem eller ikke holder øje med dem mere.

Derfor er det vigtigt at man tager forbehold for at hvis det gentager sig, vil der stævningen blive effektueret og samtidig godt gøre for den erstatning man vil kræve for dette.

Hermed har man meget nememre ved både at få det man kræver samtidig med at få sagen igennem, da han ved at fjerne billederne delvist erkender at have brudt loven om copyright og dernæst er bekendt med beløbet på overtrædelsen ved gentagelse og derfor ikke kan modsige sig beløbets størelse da han så skal gøre det i forbindelse med svar på brevet fra advokaten nu, men det gør de fleste nemlig ikke da de blot vælger at slette billederne.

Jeg ville også blive pised hvis jeg havde brugt tusinder af Kr. på udstyr og vidste jeg havde en hvis kundskab inden for min interesse og så se en anden tage credit for det på 5min. ved blot at lave et par ændringer så det så ud til han havde lagt al arbejdet i det.

Lidt som at lave et rigtig godt solidt stykke arbejde og så se en kolega tage credit for det og få både lønforhøjelse og en stigning i graderne på arbejdspladsen og cheffens anerkendelse osv, hva ville man mon synes om en sag...

• #16   1. jul 2010 hvis du går igennem en advikat skule du nok kunne fp noget ud af det, da det jo er data tyveri, til fremtidig eftertanke kunne du eventuelt overveje at få lavet din hjemmeside så man ikke kan højreklikke og kopier billederne bare få at undgå at situationen opstår igen

• Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #17   1. jul 2010 - Neffi | Tilbyder photosessions @ Aalborg

Velkommen på internettet

• #18   1. jul 2010 Copyright ? Er det ikke noget man skal registrer sig for og betale for hver gang man laver noget man vil have copyright på...

Ja bare en tanke, for man skal vel ligesom have det registreret eller hvad... ? før man kan sætte det mærke på sine ting/varer/opfindelser...

• #19   1. jul 2010 Almindelig kotume i branchen er således:

Dansk Journalistforbund rådgiver medlemmerne af Pressefotografforbundet i den slags sager - her er ekspertisen i ophavsret og DJ er også behjælpelig med at føre sagen ved domstolene, hvis den kommer så langt.

Men tommelfingerreglen er billedprisen + 100% for manglende tilladelse + 100% for manglende fotonavn.

Billedprisen fastsætter man jo selv, og den 'har grisen, bestemmer prisen', som man plejer at sige.

Til alle jer der udtaler jer ud fra noget i tror: I tager fejl.

Og til jer der mener at sådan er internettet bare: Lad være med at pive hvis jeres bil bliver stjålet. Sådan er det bare på vejene.!

• #20   1. jul 2010 Clegg !:
    Næste gang din bil bliver stjålet, skal jeg gerne være den første til at sige "Welcome to the real world" ;o)

Der er love og regler for materiale på internettet, ligesom der er love og regler for hvad man må tage i det virkelige liv.

Heidi M:
    Du har automatisk ophavsret / copyright på ALT det materiale du selv laver - dvs alle de billeder DU har taget tilhører DIG og jeg må derfor ikke bare nakke dem til min hjemmeside uden at spørge om lov først.

John Sahl:
    Så det med, at jeg har bedt om at få fjernet billederne inden for xx dage, hvilket ikke er blevet gjort, og jeg så har sendt en faktura for manglende tilladelse mv, er i orden og lovlig gjort?

• #21   1. jul 2010 Ophavsret mv.
    Hvad er ophavsret?
    Fotografier er beskyttet af lov om ophavsret ligesom bøger, artikler, malerier mm. Det betyder, at man ikke må kopiere dem og anvende dem på f.eks. egen hjemmeside, i en bog eller et blad eller lignende uden tilladelse fra fotografen. Desuden skal man normalt nævne fotografens navn i tilknytning til billedet.

Man må til gengæld gerne tage kopier til egen, privat brug. Man må f.eks. gerne kopiere billederne til sin harddisk, bruge dem som tapet på skrivebordet, lave udskrifter osv., men man må ikke offentliggøre, sælge eller distribuere dem, ligesom man ikke må påstå, at man selv har taget billederne.

Læs mere om reglerne i ophavsretsloven eller på ophavsret.dk, der er informerer om ophavsret og er udarbejdet af Samrådet for Ophavsret.

Bemærk, at ophavsret er noget, man automatisk har. Det er ikke noget, der skal købes (ligesom et patent), eller noget, man kun har, hvis man angiver copyright-information (som nederst på alle sider på Myldretid.dk). Ovenstående er med andre ord gældende for alle hjemmesider.

Brug (offentliggørelse) af billeder
    Ønsker du at bruge (dvs. offentliggøre) et billede fra Myldretid.dk, skal du først indhente tilladelse fra fotografen. Fotografens navn står i tilknytning til hvert enkelt billede. Er fotografens navn Thomas de Laine kan du kontakte mig direkte via kontakt-siden.

Er du i tvivl om, hvem du skal spørge om lov for at bruge et bestemt billede, eller ved du ikke, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du også skrive via kontakt-siden. Så vil jeg så vidt muligt formidle kontakten til fotografen.

• #22   1. jul 2010 @Asbjørn W Man vil altid kunne stjæle billederne, at stjæle billeder på nettet er det nemmeste, hvis man ikke kan kopi paste så laver man bare et skærm billede af billedet, så man kan ikke altid sikre sig....

• #23   1. jul 2010 Du har automatisk copyright på dine billeder når du tager dem og ligger dem ud. Det er altid en god ide at skrive det i bunden af din hjemmeside, men som udganspunkt er dine ting aldrig ''public domain'' med mindre du skriver det.
    I dette tilfælde kan du faktisk kun gå til en advokat, få ham til at sende et brev om at billederne ønskes fjernet. Hvis der ikke sker noget er næste skridt et søgsmål, som du nok ikke får så meget ud af da der er en chance for at brugen af billederne falder under ''fair use'' hvis han ikke tjener direkte penge på dem, eller at der er tale om en lille hjemmeside

• #24   1. jul 2010 kontakt en advokat ja smiley den med at bruge billederne og ligefrem ændre navnet er satme en omgang møg for ham der har gjort det, det kan hurtigt koste en hel del penge smiley

• #25   1. jul 2010 Uanset hvor småt et logo du har på dine billeder - DU har taget billederne, og dermed har DU retten til disse hvis det står nævnt på din hjemme side.

Det kommer oftest i form af en bundtekst med "All content, pictures or text are protected by copyright. All rights reserved by *Neffi* 2002-2010" Hvis du har noget af det stående på din hjemmeside, så har du retten på din side, og så skal svinet bare punge ud,..

• #26   1. jul 2010 Steffen:
    På alle mine sider står der i bunden "(c) Copyright 2008-2010", som man endda kan trykke på (det burde være synligt at man kan dette), og inde på den side man får frem stor der lidt.

"Copyright
    Intet materiale på Neffi.dk må bruges uden ophavsrettigerens samtrykke - herunder billeder, tekst og koder. Ønskes billederne benyttes til hhv. privat eller kommerciel brug - kontakt mig venligst.

Benyttes billederne imidlertidigt til privat eller kommerciel brug uden skriftelig aftale betegnes dette som et brud på ophavsretten.

Der må ikke redigeres eller beskæres i billederne uden en ophavsrettigerens samtrukke - deraf indkluderet at fjerne vandmærke, sætte flere billeder sammen eller på anden måde ændre originalbilledet på nogen måde.

Hvis De har spørgsmål ang. billederne, eller brugen af billederne er De velkommende til at kontakte mig. "

• #27   1. jul 2010 Steffen:
    Man behøver ikke engang at skrive de ting.

Neffi:
    Ja, du har gjort det helt rigtigt. Har du taget screendumps der viste dine billeder på hans side?

• #28   1. jul 2010 Lars E: Lad mig give dig et ganske simplet eksempel på hvor skadeligt det ham gutten her har gjort, kan være og hvorfor der ses meget strengt på den slags!

Forestil dig en kendt politiker, sportsstjerne eller lign. har givet et interview, et af de sjældne af slagsen, der bliver taget nogle billeder osv.
    Herefter lægges disse op på nettet og kort efter bliver de uretmæssigt brugt af andre end fotografen med ophavsretten og ikke nok med at de bruges uretmæssigt, men de bruges også som led i en serie artikler der ikke er positivt stemt overfor Politikeren/sportsstjernen.......Tror du nogensinde den fotograf bliver lukket indenfor igen?

Jeg ved godt det er et tæn kt eksempel, men ikke desto mindre et eksempel :0)

• #29   1. jul 2010 Man behøver ikke at skrive noget på billeder eller hjemmeside. Man har automatisk retten over de ting man selv har lavet.

• #30   1. jul 2010 John Sahl:
    Nu lå billederne både på hans egen hjemmeside, samt et større antal på Facebook (her inkl de redigerede billeder). Jeg fik desværre aldrig taget screenshot på hjemmesiden, men har screenshot af alle billederne på Facebook, hvor der tydeligvis fremgår dato, at det er ham der har uploadet billederne, og at han er administrator for den nævnte gruppe.

Men jeg bør vel stadig kontakte en advokat efter din mening eller?

Endnu engang, tusindtak for hjælpen alle sammen - om det har været rigtigt eller ikke, det i har fortalt, så stadig tak :o)

• #31   1. jul 2010 Jeg vil stadig anbefale dig at tage fat i en advokat, bare for en sikkerheds skyld.

Jeg håber problemet løser sig.

• #32   1. jul 2010 Magter ikke at læse tråden, men jeg er helt på din side Neffi

Jeg har selv været ude for at nogen stjal mine billeder (og tjente i øvrigt penge på dem) under den undskyldning at de "troede det var officielle billeder fra bilfabrikken"

Du får desværre ikke meget andet ud af at poste herinde andet end at du får af vide at du er et tudefjæs. Folk har ikke respekt for hvor meget tid, penge og arbejde der ligger i at tage et par billeder. Jeg anbefaler at du kontakter en jurist. Jeg ved at der er et sted ved kommunen hvor man kan få gratis juridisk hjælp en gang om ugen (De hjælper dig ikke direkte, men kan svare på alle spørgsmål omkring jura)

• #33   1. jul 2010 Tid, penge og arbejde i et par billeder. Jow jow.

Kommentér på:
Hjælp: Brud på ophavsret mht billeder

Annonce