{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Omlægning af huslån.. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens ..

Vi har pt. et kreditforeningslån på 1.520.000 og et boliglån på 470.000 ca.

Vi har en fastforrentet på kreditforeningslånet - 5% afdragsfrit i 10 år.

Vores boliglån er et prioritetslån ("kassekredit") - hvor renten er variabel men ligger omkring 5%.

Jeg har talt med banken, som godt kan omlægge til et F1/F3 lån. Vi vil dermed spare 38.000 årlig netto. Det er mange penge.

Det vil koste 15.000 at lægge lånet om og vores gæld vil stige fra 1.520.000 til 1.537.000.

Nu ved jeg godt, ingen kan spå om renten osv. Men hvis vi har planer om at bo i huset ca. 2-4 år endnu. Vil jeg mene det godt kan svare sig?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omlægning af huslån..
  • #1   13. apr 2012 Det tror jeg også sagtens det kan.. Der er ikke rigtig nogen udsigt til at renten begynder at stige betydeligt foreløbigt

• #2   13. apr 2012 jeg ville holde mig til den faste rente... finanskrisen er ved at gå væk og den lave rente vil ikke forblive sådan her...

jeg havde ikke taget chancen... med en fast rente ved du hvad du har at arbejde med... hvis renten stiger ekstremt når der skal lægges ny rente til F lånene, så kan du risikere du ikke kan betale af... hvilket skete for rigtig mange amerikanere som så er skyld i finanskrisen... bankerne fik ikke deres penge fordi der var optaget lån med variabel rente som så igen gjorde at låntagerne ikke kunne betale tilbage når renten steg...

men tør man tage chancen så kan man spare rigtig mange penge, og man kan virkelig ramme jackpot...

• #3   13. apr 2012 Jeg tænker også lidt, om det er ved at være for sent. For hvis renten stiger, kan vi jo omlægge til en højere rente og skære gælden af.
    Men det er også mere om det er inden for de næste 2 år? Eller om vi skal forvente der går 10 år endnu.

• #4   13. apr 2012 Du vil nok spare mere ved at få et fastforrentet lån uden afdragsfrihed. Men umiddelbart lyder det da fristende at spare 38.000 kr om året, men hvad så hvis renten stiger 1-2% eller mere ?

Det er ikke mange år siden at den variable rente lå på 6-10%

• #5   13. apr 2012 de er lige kommet med et 3,5% 30 årigt afdragsfrit lån. Men kursen er vist noget ringe så det koster nok for meget at omlægge??

• #7   13. apr 2012 Erling M - Ja, det skal være noget flekslån, før det kan svare sig.
    Brian - Ja, det er en slant penge som man kunne lægge i sit 20% banklån og få det afviklet.

• #8   13. apr 2012 Hvis du så fik en variabel rente, med renteloft på de 5% du har i dag, på dit fastforrentede lån, hvor meget kan du så spare?

Men betaler du 20% på dit banklån ? Som i 20% på de 470.000 kr ? Så er det i hvert tilfælde med at få det afviklet i en fart... Og muligvis finde en anden bank... !

• #9   13. apr 2012 Sorry, det var ikke de 470.000 kr du giver 20% på, men lige meget hvad, burde du kunne finde en bedre handel end 20% på et lån !

• #10   13. apr 2012 20% på et banklån lyder da osse helt vildt, om det så er til bolig eller bil.....

• #11   13. apr 2012 du har vel ikke et banklån på 20 %,det lyder ikke rigtig

• #12   13. apr 2012 Mon ikke han mener det 20% lån er rest lånet fra realkredit (80%) og op = banklånet med de 5% rente

• #13   13. apr 2012 Hvis du skal sælge huset om 2-4 år, så kan der ikke herske megen tvivl om, at du skal vælge en variabel rente. Det ville jeg i hvert fald have gjort - uden tvivl.

Men det drejer sig altid om risikovillighed. Jeg regner såmænd også med at vælge variabel rente, selv om jeg ikke har nogen planer om at skulle sælge huset igen foreløbigt.

• #14   13. apr 2012 Og til spørgsmålet, er det jo svært at spå om renten, men vil da sige at indtil videre ser F1 stadig fornuftigt ud, for selvom folk siger den danske del af finanskrisen lakker mod enden, ser det stadig skidt ud i flere lande i syden...

Vi kører på F1 på 4 år, og skal ligge om til september, og bliver helt sikkert hængende medmindre den 3,5% kommer i en kurs der er bedre end 97,5...

• #15   13. apr 2012 Hvis du lægger lånet om, så havde jeg valgt at tage de 38.000 i sparer og bruge dem til afdrag... Så jeres rådighedsbeløb ikke bliver større, men jeres gæld bliver nedbragt hurtigere...

• #16   13. apr 2012 Haha smiley

Jo det er korrekt forstået:
    80% = Kreditforeningslån = 1.520.000 = 5% fastrente
    20% = Banklån = 470.000 = 5% variabelrente

Som du siger, Jesper - har jeg også overvejet om jeg skulle omlægge til variabel og bruge de 38.000 ekstra om året på afdrag/afvikling af mit 20% banklån på 470.000.

• #18   13. apr 2012 Morten D - Tak for kompetent bud smiley
    Vores effektive udlånsrente på vores banklån - 470.000 lyder på: 5,406%

Men det lyder til jeg bør omlægge og håbe det bedste med F1?

Kommentér på:
Omlægning af huslån..

Annonce