{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.741 visninger | Oprettet:

Køler eller termostat? {{forumTopicSubject}}

Jeg har for et år siden købt mig en Peugeot 206 fra 2000, der har godt nok været mange problemer med den og har minimum smidt 10.000 kr i den i rep.

Nu står jeg så her igen, min bil bliver varm (den er uden aircondition) så for at få den UNDER 90-100 må jeg køre med fuld knald på varmen og det er ULIDELIGT!?

Nogle siger det måske bare er termostaten der skal skiftes, men vil høre om nogen herinde har erfaring med dette for så må jeg jo bestille ny køler.

Og ICE er det så denne der kan afhjælpe mit problem? smiley
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=399869525&n=360814652&regnr=HW50578&regnrregid=10315335&tid=9466&group=1100&refloc=2

Mvh hende der ikke aner en skid om biler, men har erfaret at hun ikke skal have Peugeot igen smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køler eller termostat?
  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #1   23. jul 2015 tænder din køleblæser foran på grillen?

  • #2   23. jul 2015 Hi
    da jeg arbejde ved peugeot skiftet vi en del følere den er grøn og side på siden af topstykket, det er normalt ikke køleren der fejler noget, så er det for den er utæt dog kan det også være noget der hedder en termostat hvis den ikke åbner helt kommer vandet ikke rundt i motoren og så kan den også blive varm, og ja med PSA biler (peugeot og citroen) kan man godt risikere mange udgifter:-(

    Held og lykke, men på slipper nok ikke ude om at den skal på værksted igen

    Mvh Henning


  • #3   23. jul 2015 Du skal se efter om din køler ser intakt ud, og om den ikke mangler en masse køleribber eller er stoppet.

    Derefter kan du tjekke din kølerblæser kontakt, altså første trin at tjekke i tomgang når bilen bliver for varm, så skal blæseren ved køleren starte omkring de ca. 90 grader,
    Gør den ikke det kan du tage stikket af og kortslutte ledningerne, i toppen af køleren, og det kan du gøre uden at motoren kører. evt. med tænding på.
    Hvis blæseren ikke begynder at køre skal du skifte denne kontakt.

    http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-1049127286&n=493554353&regnr=HW50578&regnrregid=10315335&tid=9466&group=1100&refloc=2

    Hvis det derimod fungerer fint, kan du skifte termostaten, der sider i toppen af motoren ude til venstre, med denne, og se om der hjælper.

    http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-2040477319&n=360814654&regnr=HW50578&regnrregid=10315335&tid=9466&group=1100&refloc=2

    Den sider med 2 bolte, og er lige til at komme til, du skal selvfølgelig lige have kølerslangen af først.

    Billede af hvor kontakten skal sidde er vist på billedet her.
    Men ofte når kontakten ikke virker eller blæseren så vil du kun have problemet når du køre i langsom trafik eller holder stille.


  • #4   23. jul 2015

    profilbillede
  • #5   23. jul 2015 Du kan selvfølgelig også have andre problemer, og går ud fra at du har tjekket at der er nok vand på bilen.

  • #6   23. jul 2015 Der er tjekket vand smiley
    Men det du kalder ribber som lillemor kalder lameller smiley er ikke sådan helt pæn smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #7   23. jul 2015 buggi det passer ikke hvad du siger hvis din mekaniske termostat ikke virker vil blæseren aldrig starte da der ikke er gennemstrømning i systemet og dermed bliver køleren ikke varm

    start med at skifte den mekaniske termostat den er ikke så dyr fyld køleren op med vand/køler væske lad den kører varm med åben ekspansion efter fyld efter behov sæt låget på ekspansion når den er oppe på ca 90 g 93 g skal blæseren starte gør den ikke det mål om der er strøm til elektrisk termostat er der det skift den varm op igen og så burde det være i orden hvis ikke er det måske vand pumpe hjul der er gået i stykker


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #8   23. jul 2015 jeg har selv kørt med en køler næsten uden lameller den virkede fint så tror mere du skal kigge på dine termostater først

  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #9   23. jul 2015 for at tjekke din termostat kan du holde på en øverste kølerslange hvis den er varm virker termostaten fint hvis ikke er den i stykker. bliver den kun varm eller koger den også?

  • #10   23. jul 2015 René l

    læs nu hvad jeg skriver, inden du retter på folk.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #11   23. jul 2015 har jeg gjort og du skriver at man skal arbejde med den elektriske først hvad ikke er korrekt man skal have tjekket at vandet kommer rundt i systemet først for hvis der ingen gennem strømning er vil den aldrig starte blæseren

  • #12   23. jul 2015 Hvis vandet ikke kommer rundt vil bilen koge og smide vandet omgående hver gang.
    Mit første forslag ligger i at tjekke sin køler.
    Næste trin er at tjekke om blæser en kører, de to ting koster gratis.
    især når hun skriver at hun kan holde den kørende med blæseren inde i bilen.
    at skifte kontakt hvis det viser sig at blæseren starter når man kortslutter de to eller tre ben i stikket, øverst i køleren, og det tager 2 sekunder at undersøge.
    prisen på kontakten er ikke så meget dyrere end termostaten,
    men termostaten er unødvendig før det andet er tjekket, og evt. at man skifter for det skal det under alle omstændigheder, hvis det ikke virker
    for bilens køler burde kunne køle en hel del bedre end det lille varmelegeme inde i bilen.

    Syntes for mange herinde altid straks skriver termostat eller toppakning generelt.

    men jeg er kommet med et bud, og spørgeren kan jo bruge hvad hun vil i tråden.
    det behøver jo ikke altid at blive til et diskussions forum hver gang.


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #13   23. jul 2015 det med slange fra termostaten om den er varm eller ej er også gratis smiley
    Og det kan have sat sig (slangen er kold), så en nem løsning (dog kun midlertidig) er den måske kan give sig hvis du banker forsigtigt med en hammer på den, når motoren er varm.


  • #14   23. jul 2015 Søren 1
    Ja selvfølgelig.
    men lidt flow må der nu være i den motor når varmen kan komme ind i bilen, da der jo så vidt jeg husker er afgang til varmeapparater bag på motoren ind i bilen fra retur slangen på køleren, så derfor må termostaten jo åbne noget, for hvis slangen var helt kold, så ville der jo heller ikke komme varmt vand ind i kabinen.. ??


  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #15   23. jul 2015 sidder den i kabinen ikke koblet på før thermostaten?.. da man jo helst skal kunne lave varme i kabinen om vinteren, før den åbner op til frontradiatoren smiley
    Aner det ikke da jeg ikke har rodet med min, men vil da virke mest logisk


  • #16   23. jul 2015 Termostaten åbner kun for flowet til køleren. Vandet til varmeapparattet flower uanset om termostaten lukket eller ej...

  • #17   23. jul 2015 slangen ind til bilen den sider på retur slangen fra køleren og ind i motoren.
    og det må jo være retur fra varme apparatet.
    hvor tilgangen kommer fra kan jeg ikke lige huske men mener den kommer fra bag siden af termostat huset.
    så Ja der er nok flow i.
    men hun må jo tjekke det der er skrevet ind til videre.
    hun har jo konstateret at lamellerne i køleren ikke ser så gode ud.
    så det kunne jo også være der fejlen ligger.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #18   23. jul 2015 var nu ikke for at starte en diskussion men jeg selv vil altid starte med at skifte den mekaniske termostat den koster jo ikke særligt meget men kan dræbe din motor hvis den ikke åbner

  • #19   23. jul 2015 Ja OK, men det ville jo være sket nu så....??

  • #20   23. jul 2015 Da min forstand på biler er lig 0, vil jeg lade en med større bilviden læse jeres svar igennem og så tage over derfra smiley

    Har allerede købt termostaten da flere nævnte den som det første, den kostede 130 kr og kan vel leveres retur hvis den ikke er brugt går jeg ud fra smiley

    Nogen med forstand på HVOR på denne lille satan man påfylder gearolie? smiley


  • #21   23. jul 2015 Og tak for jeres tid/svar smiley

  • #22   23. jul 2015 Hvis det er aut gear, så er det oppe i målepindhullet.
    Hvis det er man gear, så er det i siden af gearkassen, som du nok skal overlade en mekker til...


  • #23   24. jul 2015 Manuel gear, så er det her...

    profilbillede
  • #24   25. jul 2015 Tak alle sammen, bilen er sgu snart som ny..
    Ny køler OG termostat, samt hjul leje, nu kan jeg køre bil uden at få hovedpine smiley


Kommentér på:
Køler eller termostat?

Annonce