{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.726 visninger | Oprettet:

DIY Batteri {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen

Jeg er en ganske ny grønskoldning her på BG og har egentlig bare holdt mig til min gruppe. Men jeg fik startet en guide der kom fint responds på så jeg ville lige dele den med jer alle sammen. Mange af jer kender nok til det meste af det jeg fortæller men det kunne være der var nogle der ude der kunne bruge noget af det til noget.

Min bil har haft nogle grimme lyde når den skulle starte. Jeg havde en fornemmelse af hvad problemet var og ganske rigtigt var det et dødt batteri.

Så hvordan konstatere man så at batteriet er dødt?
- Jo det er faktisk meget nemt. Du kan som FINGERREGEL tage dit multimetermåle apparat og måle de Volt der er over plus og minus. Det er VIGTIGT at din bil har stået slukket i lang tid før du måler, ellers vil du få et andet resultat.

12,72 V = 100% opladt
12,60 V = 75% opladt
12,48 V = 50% opladt
12,36 V = 25% opladt

I mit tilfælde var min måling 12,40 hvilket svarer til omkring 28% hvilket betyder det skal udskiftes. 1/4 opladt er et meget skidt batteri.

Hvordan køber jeg så et nyt batteri?
De fleste vil nok svare at de tager batteriet med og bytter over eller tager data der på. Sagen er at det kan du faktisk ikke regne med. Den tidligere ejere kan have købt et batteri fordi det var billigt men det slet ikke passer til bilen.
Ring til dit værksted eller slå op i manualen for at få de rigtige dataer.

I mit tilfælde var mit batteri 55 Ah 480. Rent faktisk skulle min bil bruge 62 Ah 600 hvilket også kunne forklare de mærkelige lyde.

Du kan til hver en tid købe højere Ampere (Ah) men aldrig lavere for så dræner du batteriets levetid. Jeg ved godt at lavere Ah er billigere men her bør du ikke spare penge.

Side noter:
Når du søger nyt batteri kan du købe i alle priklasser. Heldigvis for dig så betyder det faktisk ikke så meget om dit batteri er købt hos T Hansen eller hos Biltema eller på værkstedet. Der er så minimal forskel på batterierne. Værkstederne vil nok gerne have dig til at købe hos dem og siger de holder længere men sagen er at det er en meget lille forskel. Grunden til dette er meget nørdet så det springer vi over i denne omgang.

Gelé batterier er skønne og holder i længere tid. Men overvejere du at købe Gelé batteri så kig på din bil og vurdere. Er det en ældre bil kan det ikke betale sig. Er det en nyere bil med højt Ah forbrug kan det nok betale sig.

Tænk før du køber så kommer du længst og kør forsigtigt derude

Håber i kunne bruge dette til noget. Gerne feedback om i vil have flere DIY guides i fremtiden


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DIY Batteri
Kommentér på:
DIY Batteri

Annonce