DIY Batteri {{forumTopicSubject}}
Hey alle sammen
Jeg er en ganske ny grønskoldning her på BG og har egentlig bare holdt mig til min gruppe. Men jeg fik startet en guide der kom fint responds på så jeg ville lige dele den med jer alle sammen. Mange af jer kender nok til det meste af det jeg fortæller men det kunne være der var nogle der ude der kunne bruge noget af det til noget.
Min bil har haft nogle grimme lyde når den skulle starte. Jeg havde en fornemmelse af hvad problemet var og ganske rigtigt var det et dødt batteri.
Så hvordan konstatere man så at batteriet er dødt?
- Jo det er faktisk meget nemt. Du kan som FINGERREGEL tage dit multimetermåle apparat og måle de Volt der er over plus og minus. Det er VIGTIGT at din bil har stået slukket i lang tid før du måler, ellers vil du få et andet resultat.
12,72 V = 100% opladt
12,60 V = 75% opladt
12,48 V = 50% opladt
12,36 V = 25% opladt
I mit tilfælde var min måling 12,40 hvilket svarer til omkring 28% hvilket betyder det skal udskiftes. 1/4 opladt er et meget skidt batteri.
Hvordan køber jeg så et nyt batteri?
De fleste vil nok svare at de tager batteriet med og bytter over eller tager data der på. Sagen er at det kan du faktisk ikke regne med. Den tidligere ejere kan have købt et batteri fordi det var billigt men det slet ikke passer til bilen.
Ring til dit værksted eller slå op i manualen for at få de rigtige dataer.
I mit tilfælde var mit batteri 55 Ah 480. Rent faktisk skulle min bil bruge 62 Ah 600 hvilket også kunne forklare de mærkelige lyde.
Du kan til hver en tid købe højere Ampere (Ah) men aldrig lavere for så dræner du batteriets levetid. Jeg ved godt at lavere Ah er billigere men her bør du ikke spare penge.
Side noter:
Når du søger nyt batteri kan du købe i alle priklasser. Heldigvis for dig så betyder det faktisk ikke så meget om dit batteri er købt hos T Hansen eller hos Biltema eller på værkstedet. Der er så minimal forskel på batterierne. Værkstederne vil nok gerne have dig til at købe hos dem og siger de holder længere men sagen er at det er en meget lille forskel. Grunden til dette er meget nørdet så det springer vi over i denne omgang.
Gelé batterier er skønne og holder i længere tid. Men overvejere du at købe Gelé batteri så kig på din bil og vurdere. Er det en ældre bil kan det ikke betale sig. Er det en nyere bil med højt Ah forbrug kan det nok betale sig.
Tænk før du køber så kommer du længst og kør forsigtigt derude
Håber i kunne bruge dette til noget. Gerne feedback om i vil have flere DIY guides i fremtiden
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
Jeg fik spørgsmålet: hvornår skal det så skiftes?
En bil kan køre rundt på et nedslidt batteri uden problemer hele sommeren uden at skulle udskiftes. Dette skyldes at batterier afhænger af vores temperatur. Det er også derfor vi er dansk autohjælps stamkunder om vinteren og ikke å meget om sommeren.
Er du i gang med at vinterklargør din bil så mål batteriet for selvom det køre fint over sommeren så kan du ende som en af dem i vejkanten der venter på dansk autohjælp om vinteren.
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Evt undersøge om ladesystemet i bilen fungerer korrekt, og om man har noget tændt der kan tappe batteriet for strøm.
Punktum
nov 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 93
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
Side note er så at i mit tilfælde var batteriet fra 2001
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Pt. kører min Sierra med en Fiat Punto batteri på 40ah, pga jeg vil spare vægt og det virker glimragende
At din bil laver lyde, vil ikke være pga. defekt batteri, den vil bare ikke ha kræfter nok til at slå motoren rundt?!
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
Føler du at den er sær at sætte i gang?
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Jeg har ihvertfald ikke noget imod at smide et gelé batteri i min Buick, selvom den er fra 67
Men evt. tag nogle billeder og læg den op som et fotoalbum/guide, for forum er der ikke ret mange der søger efter .
Og istedet for "DIY Batteri) så kald den "Defekt batteri?!" for jeg troede det var en opskrift på at lave et batteri
http://youtu.be/s_8n2Qgguto
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
maj 2006
Følger: 58 Følgere: 57 Biler: 1 Emner: 290 Svar: 1.232
Men det er dog stadig for det meste om vinteren som du selv skriver:)
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Desuden er min Sierra sommetider lidt "sær" at få igang, det er ligesom den ikke vil ud at stedet og laver en masse røg, kan det være pga. jeg har 36volts batterier i fra en gaffetruck at hjulene den driver tit kører meget hurtigere end de forreste den styrer på?
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1236077_10201914154396445_1279099933_n.jpg
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 21
Mens bilen er tændt dannes nemlig en volt udmåling på 14,4 som lasse også har linket hvilket betyder din generator lader som den skal. Når så du slukker motoren går der et godt stykke tid før batteriet falder til ro. Først her efter kan der laves en måling. Som gerne skulle ligge på 12,X
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
Hvis du har 12 celler der hver giver 1.075 volt kommer du også der op.
Grunden til at man bruger gelebatterier er vel for bilers vedkommende at man ikke får udsprøjtende svovlsyre ved påkørsel, eller er der andre fordele?
På mc er fordelen jo at man kan sætte batteriet et andet sted end det normalt sidder fordi det kan lægges på skrå eller helt ned.
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 4.012
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Svarer lidt til at man har en Benzin motor (Bly akkumulator) og en Diesel motor (Gelé batteri) der er også lidt mere moment i dieselen selvom de er ens i HK og kubik.
Desuden er det værd at tage med at mange ikke er klar over hvad funktion batteriet på en bil har.
Du kan sagtens afmontere dit batteri og køre til Tyskland og hjem igen, du mister blot funktionen med selvstarteren så den skal skubbes igang
Men det er blot en "beholder" til overskydende strøm, som generatoren smider fra sig, som ikke bliver benyttet af hhv. tænding, styrebokse, lys, vinduesviskere mm. det er ikke batteriet der driver disse ting, men generatoren, som skal ha tilpas kapacitet til at forsyne bilens forbrug og så resten kan gemmes i "reserven" i batteriet til senere når bilens motor skal startes igen.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.172
Jeg takker og tager gerne i mod flere af disse typer tråde fremover.
Vil gerne se mere til den tendens med DIY tråde som de fleste andre forummer har i udlandet.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
jul 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 20 Svar: 658
prøv lige og start din benziner tag batteriet fra og så se hvad der sker.
du kommer ikke langt over 5 meter på en benzin bil uden batteri
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Kristian J hvorfor gør han ikke det? generatoren skal da gerne kunne leverer strøm nok til alt forbrug så snart bilen er startet. Så han kan godt pille det fra når den er i gang. i gamle dage kunne man da skubbe bilen i gang uden batteri. I nyere biler skal den være der pga alt det elektronik til start af bilen så derfor kan den ikke skubbes i gang
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 56 Svar: 4.597
Pil turboen af en diesel og se så om din tese holder....
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
http://www.civinfo.com/BHP/
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.729
DIY Batteri