{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.162 visninger | Oprettet:

Ole B
Ole B
Tilmeldt:
19. maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937

Fiat punto sprunget tandrem {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop monteret en anden motor i min Fiat Punto 2 med 60 hk, 188A4000 motor m. 8 ventiler, da jeg ville køre en tur sprang den tandremmen fordi knastakslen satte sig pga. manglende smøring.

Jeg havde skiftet motoren fordi den forrige havde samme problem, uden at den dog nåede at sprænge tandremmen.

Motoren kan nu godt køre igen uden problemer, men der kommer overhovedet ingen olie op til fordelerrøret til knasterne og lejebukkene - selv når jeg giver den lidt omdr. Olietrykslampen slukker godt nok, der er ny olie og ny oliefilter på.

Hvad er der galt med begge motorer? Kan toppakningen være vendt forkert?. På den gamle motor havde jeg netop skiftet toppakningen - den nye sveder en del ved toppakningen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat punto sprunget tandrem
  • #1   23. sep 2013 Jeg ville starte med at åbne bundkarret og se hvad der er af slagger og slam der nede.
    Evt kan du få nogen fif i service bulletinerne hos Fiat.


  • #3   23. sep 2013 Ja pakningen kan vende forkert, og det lukker for olietilførslen til toppen.

  • #4   23. sep 2013 Den kan køre uden problemer!
    Og du starter en motor og kører den op i omdr uden smøring, det skal nok blive godt.


  • #5   23. sep 2013 der er sådan en lille flap på toppakningen den skal stikke ud mellem blok og top omme på bagsiden af motoren ( samme side som indsugning sidder på) ved tandrems dækslet hvis den flap den stikker ud omme på forsiden ´mellem blok og top ved Gearkassen så vender den forkert.

    Brian (Punto Mek smiley )


  • #6   23. sep 2013 Hej Allan, jeg har kun kørt motoren lidt op i omdr. i kort tid for at se om det skulle kunne sende olie op til knasterne - og jeg havde smurt dem og lejebukkene grundigt, da jeg samlede det igen efter at have pudset knastakslen ren, der hvor den havde sat sig. Men hvis der ikke var olietryk til krumtappen, skulle olietrykslampen vel ikke slukke?

  • #7   23. sep 2013 der er olie tryk til at slukke olietryks lampen men ikke til at smøre knasten hvis den vender forkert

  • #8   23. sep 2013 Korrekt!
    Jeg ved ikke om det er muligt at spinne oliepumpen på nogen måde andet end med starteren, så burde der også komme olie op, hvis ikke der er spærret med snavs.
    Læg mærke til hvad Brian skriver.


  • #9   23. sep 2013 Hvor sidder flappen henne moster?

  • #10   23. sep 2013 Hej Brian, flappen på toppakningen sidder foran på motoren ved gearkassen på begge motorer, hvor der ligesom er en tilsvarende flap nedenunder på motorblokken - så det ville være mest naturligt at vende toppakningen, så den passede med denne. På den gamle motor forsøgte jeg at banke toppakningen igennem ned gennem tilførselshullet - uden at der begyndte at komme olie op af den grund - så gik jeg på jagt efter en anden motor, da den havde kørt, hvor den næsten ikke kunne slæbe sig selv (ifølge min kone, når den blev varm) - og den var også begyndt at smide spåner ved knastaksellejebukkene.

  • #11   23. sep 2013 Hvis der er "montage" olie så tager den ikke skade af lige at starte op og snurre en lille smule.

    Men det med en toppakning som er vendt forkert er alt for velkendt "ups'er" på den motor. smiley


  • #12   23. sep 2013 køb den her så har du stadig mulighed for at komme hjem vis det skulle ske igen

    http://www.bilgalleri.dk/marked/Bil/1736407-fiat-punto


  • #13   23. sep 2013 så har begge pakninger vendt forkert men alle andre huller passer også med huller i blokken det eneste der bliver blændet af er hullet til smørekanal i topstykke men som bob o siger har den kun været startet op så sker der ikke noget ved det har set det en masse gange at de har været vendt forkert så der er kun en ting af gøre og det er af med toppen igen og ny pakning i også tjekke at hullet er frit så jeg sikker på det virker igen

  • #14   23. sep 2013 OK - bare mærkeligt at den gamle motor ikke begyndte at sende olie op, efter jeg havde banket toppakningen igennem - sidder der en returventil i toppen af motorblokken - jeg evt. kan have ødelagt?

  • #15   24. sep 2013 virker lidt knold og tot agtigt det der med at banke hul i en pakning, nyt på på.

  • #16   24. sep 2013 Hej Allan, muligvis lidt Knold og Tot, men jeg havde netop skiftet pakningen og så var den begyndt at tikke fra ventilerne, så jeg tænkte at det kunne være det samme - hvis det hjalp havde jeg fundet fejlen, hvis ikke - måtte det ligge et andet sted. Det hjalp ikke og så gik jeg på jagt efter en anden motor - at den så heller ikke vil spytte olie ud til knasterne fatter jeg ikke. Nu hiver jeg lige toppen af begge motorer idag og ser om jeg kan blive klogere.

  • #17   24. sep 2013 Har nu taget toppen af den gamle motor og jeg kan godt se at jeg havde vendt pakningen 180 grader forkert. Der skal være et aflangt hul ud for oliestigrørskanalen, således at olien skal lidt vandret for at komme op igennem topstykket - derfor har jeg heller ikke kunnet banke toppakningen igennem. Men man kan ikke se på blokken om man vender toppakningen forkert - kun på topstykket bemærker man om det aflange hul ikke passer, men vender man toppakningen forkert vil den ikke lukke helt for oliekanalen gennem motorblokken og jeg kan da også se at begge motorer sejler noget med olie nedenunder udstødningsmanifolden.

    Mange tak for input - håber denne tråd kan hjælpe andre til ikke at begå samme fejl.


  • #18   24. sep 2013 Fik nu pillet toppen af den nye motor - og ganske rigtigt var toppakningen også her vendt 180 grader forkert og det så ud som om toppakningen var rimelig ny og næsten ikke brændt fast endnu. Havde ellers købt motoren af en, som bare havde pillet den ud for at bruge gearkassen - og den kørte også fint indtil knastakslen satte sig og sprang tandremmen. Heldigvis har lejebukkene ikke tage væsentlig skade - men nu har jeg da en ekstra motor smiley

  • #19   24. sep 2013 Utroligt at den 2 gange kan vende forkert med 2 forskellige "mekanikere".

  • #20   24. sep 2013 tak fordi du laver lidt research på den gamle motor osse, og vender tilbage. smiley


  • #21   24. sep 2013 Det ærgrer mig at jeg ikke bare i første omgang afmonterede toppen, for at se om toppakningen sad forkert, men jeg mente at bare "Haut" sad opad, skulle den være velforvaret. Jeg havde skiftet toppakning på den for ca. 1 år siden, men så sprang den læk igen - viste sig at der var en fejl i toppakningen og jeg fik den + nye topbolte refunderet hos Thansen. Da jeg så havde kørt et stykke tid med den nye toppakning, begyndte den at tikke mere og mere og min kone sagde, den næsten ikke kunne slæbe sig selv, når den blev varm - så jeg troede hele motoren var ved at være færdig og gik så på jagt efter en anden motor - fandt så endelig en i Hamburg til ca. ½ pris af, hvad de danske huggere forlangte for en med dobbelt så mange km på tælleren.

  • #22   25. sep 2013 Efter at have monteret topstykke med ny toppakning - denne gang vendt rigtigt, både på den ene og den anden led, ville jeg lige kontrollere om der kom olie op ad stigrøret og forsøgte at starte motoren uden topdæksel og uden monteret fordelerrør - og det skal jeg lige hilse og sige: det skal man ikke, medmindre man vil have et mindre oliespringvand smiley og olie udover hele motorrummet og ned på kofangeren.

  • #23   25. sep 2013 hahahaha jam så er du sikker på den får olie op i toppen. smiley

    næste gang tager du tændrør'ne ud og tørner motoren på krumtappen. smiley


  • #24   25. sep 2013 så står det stadig ud over det hele med olie bare start den uden dæksel på så kan du se olie kommer ud af røret smiley

Kommentér på:
Fiat punto sprunget tandrem

Annonce