{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.791 visninger | Oprettet:

Turbo spørgsmål, manglende tryk og motorlampe {{forumTopicSubject}}

Hej

Her til morgen på vej mod lufthavnen begyndte min motorlampe at lyse. Som sagt på vej mod lufthavn for at flyve ud på et service job, så havde ikke anden mulighed end at fortsætte da jeg ikke måtte komme for sent, havde dog kun 5 km tilbage. Jeg havde undervejs tænkt lidt over at jeg synes turbo ikke leverede det tryk den normalt gør, og det tryk der var kom 500-1000 rpm højere end normalt. Fremme i lufthavnen tjekker jeg lige hurtigt om der er noget at se, og ser en slange der er løs på hvad jeg tænker er actuator for wastegate. Er elektronik mekaniker, så min viden om motorer begrænser sig til interesse. Mit gæt er at denne slange er skyld i det manglende tryk, og kan ikke sætte den på igen da den er faldet af pga at studsen simpelthen er korroderet og knækket af.

Mit spørgsmål er om jeg kan skade noget ved at køre hjem med bilen i morgen når jeg kommer retur, eller om jeg er tvunget til at få autohjælp?

Bilen er i øvrigt en hyundai i30 1,6 crdi.

Håber jeg har ret i at det 'blot' er actuatoren - men hvis der er, har nogen så en idé om hvad sådan en kan ligge i prismæssigt, og er udskiftning relativt simpelt? Simpelt som i, kan jeg gøre det selv - som nævnt er jeg ikke det store motor geni, men er vant til at rode med alt muligt mekanik igennem mit job (blot på skibe, ikke biler).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turbo spørgsmål, manglende tryk og motorlampe
  • #1   10. nov 2013 Det billede som du tog lige hurtigt af slangen og som du postede sammen med dit indlæg, så man kunne give et godt råd uden at gætte er desværre ikke komme med smiley

  • #2   10. nov 2013 du kører bare hjem stille og roligt

  • #3   10. nov 2013 Hehe tog skam billedet af samme grund, men kunne ikke poste det via min mobil...

  • #4   10. nov 2013 Prøver lige sådan her..

    https://db.tt/CzHQi7GI

    Hvis det ellers funker kan I se billede her.. Ved ikke om den bare er mega dårligt placeret siden den kan blive så rusten, eller om det er kvaliteten (altså den manglende) kombineret med varme fra turboen der gør den ser ud som den gør. Bilen er 'kun' 5 år..


  • #5   10. nov 2013 Du kan godt køre hjem hvor du ikke presser bilen smiley hvor gammel er bilen siden den er rustet over

  • #6   10. nov 2013 Typisk problem på dem. Det vand der kommer fra torpedo pladen, løber lige derned også ruster den over. Til service plejer vi at fylde den med noget silicone fedt også bliver det aldrig et problem igen. Du skal bare have en ny vacuum dåse på smiley hvis der stadig er garanti på bilen, så dækker den det.

  • #7   11. nov 2013 Tak for svar - ja den med silikonen lyder som en god løsning, desværre er der ingen garanti at komme efter da den er 5 år.. Tænker jeg lige forsøger mig med en nødløsning til turen hjem, og så kører forsigtigt..

  • #8   11. nov 2013 Der sker ikke noget ved at kører med det. Den vil bare lyse i motorlampen og stort set ingen trækkraft have.

  • #9   12. nov 2013 Arghh-- Mekaniker har nu undersøgt, og delen kan tilsyneladende ikke skaffes løst - kun som en del af en komplet turbo.. TIL 6600 + moms...

    Kan på ingen måde få det til at passe, så hvis nogen har nogen ideer er de meget velkomne.. Vi vil prøve om den eksisterende på nogen måde kan repareres, men ville allerhelst skaffe en ny som løsdel og skifte selvfølgelig..

    Havde noget at gøre med hvor den var produceret, og lige præcis min årgang er åbenbart produceret med den type turbo hvor delen ikke findes løst.. Men den er altså boltet på, så bør da kunne findes løs..


  • #10   12. nov 2013 Mener da bare at man kan få den løst. Du kan lige sende et reg nr og Stel nr til mig i en pb, så skal jeg lige undersøge det imorgen. Arbejder ved en Hyundai forhandler. smiley

  • #11   13. nov 2013 Man plejer og kunne købe dem løs

  • #12   13. nov 2013 tror din mekker vil tjene lidt ekstra:-)

  • #13   14. nov 2013 Er sådan en 'specificeret' til den konkrete bil, eller vil man ikke kunne bruge en fra en anden model.. Er jo intet problem at finde en på eBay eks, og fysisk ligner den, men tænker om der er noget med hvilket tryk/vacuum der skal til, vandring osv...?

  • #14   16. nov 2013 Problem løst indtil videre med en god portion epoxy lim...

  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #15   13. jan 2014 Jeg har et tillægsspørgsmål til det her subjekt.
    Kan man skifte waste gaten på en Hyundai i30 eller skal hele turboen skiftes?
    Hvis man kan, er der så nogen der ved hvor man kan få dette gjort?

    Mvh
    Martin


  • Claus F
    Claus F Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #16   30. jul 2015
    Nogen løsninger her ???

    har samme problem til en 2008 model 1,6 crdi i30
    vaccum dåse er rustet væk
    er det wastegaten som skal udskiftes og kan man få den løst ????


  • #17   30. jul 2015 Hey

    Item number 320763536664 på ebay


  • #18   30. jul 2015 Ville skrive lang historie men min mobil driller. Den pris der kommer frem når jeg søger er helt vild høj, ved ikke om det er en fejl. Mener jeg gav Ca 400 kr inkl transport.

    Men søg lidt rundt. Den KAN sagtens skaffes løst den actuator selvom hyundai påstår den ikke kan købes løst og anbefaler ny turbo.

    Held og lykke.

    PS. Skriv på min mail hvis der er noget, karlsen5900@gmail.com


  • Claus F
    Claus F Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
    #19   30. jul 2015

    Hej Jesper

    tjekker det

    og tak for svar

    Iøvrigt flot monteret den turbo på hyundai i30. smiley i det våde klima

    Silikone trickket må prøves



  • #20   6. aug 2017 Linket til billedet virker desværre ikke (mere). Har du måske stadig billedet da jeg har noget der lader til at være samme problem og gerne vil se hvor problemet kunne være.

  • Brian O
    Brian O Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 9 Svar: 1
    #21   20. jan 2019 Hej alle.. sidder som en gal og læser jeres kommentarer da min Hyundai i30 1.6 crdi fra 08 nu har samme problem.. slangen der går ned i den wastegate er faldet ud grundet rust. Mekaniker siger også ny turbo da delen ikke kan fås. Bilen har gået 230xxx så håber der er nogle råd til ny del selvom tråden er gammel. Mvh Brian.

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 4
    #22   22. apr 2019 Ole J og Brian O fandt i en løsning? Min i30 har haft samme fejl en gang hvor mekaniker bare slettede den, men har fået den igen her over påsken (læser selv ud med bluetooth ODBII). Har for nylig fået skiftet EGR ventilen da den åbenbart var sodet til. Fik lavet service (140.000) i samme omgang med nyt oliefilter etc. Undrer mig lidt hvis dette så opstår tæt på uden de har bemærket det? Han plejer være ganske pålidelig...

  • #23   11. jun 2019 #22 hvilken årgang er din i30?

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 4
    #24   11. jun 2019 2012 - den model der udgik lige der omkring. Siden jeg skrev har jeg clearet fejlen, kørt en måned uden ballade, fået den igen en gang, clearet den igen og kører nu uden lysende motorlampe. Havde mekaniker til at læse den ud og det er ganske rigtigt aktuator som også nævnes her. Har hældt noget silikonefedt på, og tror egentlig bare jeg lader den køre videre. Worst case ryger turboen og skal skiftes, men når alternativet er at skifte den nu, så kan jeg jo lige så godt prøve at få mest muligt ud af den.

  • #25   12. jun 2019 Hvis den er så "ny" så burde det ikke være det problem der nævnes her med vand der drypper ned og og får den omtalte dåse til at ruste. Jeg har fået at vide at det problem er blevet løst omkring årgang 10-11. Min er fra 11 og det der var galt og som ofte går galt på dem er en arm til wastegaten der ruster så den ikke kan bevæge sig. Jeg kørte hen til den gode Kasper Gejl som også skriver her i tråden og fik ham til at løsne den med varme og fik smurt den op så det ikke sker igen. Før dette trak den virkeligt ringe og med en del turbo tøven. Nu er det vel halvandet år siden han lavede den og den har kørt som den skal siden.

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 4
    #26   12. jun 2019 Lyder som det jeg kan se på min. Den er indregistreret i Januar 12, men er mig bekendt den model der udgik der i 2011. Der er nogle kosmetiske forskelle til den nyere 2012-2016 model, og det passer netop med at jeg har noget rust (dog ikke meget) på aktuator-armen hen så den ikke kan bevæge sig så frit. Kan lige se om jeg kan få taget et billede af det.

  • #27   12. jun 2019 Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor men hvis du er nogenlunde i nærheden af Kasper ville jeg køre derhen hvor han arbejder (i nærheden af Billund) og få ham til at lave det. Han kender alle Hyundais skavanker og hvordan man laver dem. Han snakkede noget om at hvis man ikke får det lavet så soder det i motoren og så kommer der andre problemer.

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Svar: 4
    #28   12. jun 2019 Jeg er oppe omkring Aalborg, men kunne da være man skulle lave en lille dagstur derned en dag smiley Og ja hvis den ikke kan åbne så får man vel en "negativ feedback" hvor turboen ikke kører ordentligt og der derfor ikke er den rigtige forbrænding i motoren som derfor soder mere, hvilket så gør at EGR ventilen også soder til. Tænker det hurtigt kan udvikle sig.

Kommentér på:
Turbo spørgsmål, manglende tryk og motorlampe

Annonce