{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.505 visninger | Oprettet:

Dennis
Dennis
Tilmeldt:
18. mar 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15

Er min TPS Sensor Defekt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Problemet med min Kalos 04, er at den laver misfires på random cylindere, og 02 sensoren har vist en lean condition med OBD tool.

P0300 og P0131

Jeg har forsøgt at sprøjte på kabler med elektronik rens for at udelukke utætheder. Har desuden også skiftet tændrør + tændrørskabler.

Da jeg slog den til en computer, oplevede jeg 02 sensoren hoppe mellem lean(-) og rich(+).

Ved et tilfælde, med computeren sat til, forsøgte jeg at holde speederen nede til omkring 2000 omdr. og efter 20-30 s. faldt den i omdrejninger til tomgang (som hvis man slipper speederen), desuden viste computeren, at TPS sensoren faldt i antal % åbent gasspjæld, som om man havde sluppet speederen.

Så derfor vil jeg høre om I tror, det er TPS som skal udskiftes, og kan skabe de her problemer med hakken under acceleration. Og om andet kan påvirke faldet i % åbent gasspjæld på TPS sensoren, når speederen holdes i samme position.

Benzinfilteret er skiftet.

God lørdag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min TPS Sensor Defekt?
  • #1   15. nov 2014 Tror din TPS er en del af dit gasspjæld uden at være 100% sikker.

    Din O2 (Lambdasensor) skal hoppe mellem 0,1-0,9V hvilket angives på din tester som mellem rich og lean. Det er den normale regulering den laver. Ved ikke rigtig hvad du ville have ud af at sprøjte på kablerne. Der er tydeligvis en elektronikfejl enten på din lambda, TPS eller tændspole.


  • Dennis
    Dennis Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #2   15. nov 2014 Med kabler, mente jeg slanger (vacum) for at se efter utætheder smiley

    Ja TPS eller gasspjældsensoren er en del af gasspjældet, der jo måler hvor meget mit gasspjæld er åbent og sender signaler videre...

    Mener du at lambda sonden der hopper mellem lean og rich, er korrekt? Den hopper mellem 0,1 og 0,9V. Efter at have clearet ecu'en, har jeg ikke fået flere fejl fra lamdasonden (02 sensoren)


  • #3   15. nov 2014 Ja jeg mener din lambda virker som den skal. Specielt hvis den ikke smider fejl på den. Jeg vil tro grunden til den har smidt fejl var pga tændingsudsætterne.

    Angående din TPS, er din bil med gaskabel eller elektronisk gasspjæld? Hvis det er med kabel kan du faktisk pillet stikket af og se om den skulle køre mere jævnt uden (den hopper ind og bruger grundværdierne i mappet i stedet så ud fra map og så videre).


  • Dennis
    Dennis Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #4   15. nov 2014 Okay, perfekt så udelukker jeg lamdasonden. Tror nemlig også at den fik udslag pga. tændingsudsættelsen.

    Bilen er med gaskabel, og ja den sidder lige på modsatte side smiley

    Hvis jeg piller stikket af, vil bilen så stadig kunne køre? Kan du forklare lidt om grundværdierne i mappet (forstår det ikke lige) og vil det kunne skade bilen? For så vil jeg lige prøve om lidt.

    Edit: Mente jeg pillede kablet af i tomgang igår, og der blev den meget ujævn. Mener den hoppede i tomgang (havde flere kabler af, så er 90% sikker på den gjorde det). Men fik aldrig kørt en tur i den


  • #5   15. nov 2014 Ellers kan du bare måle din TP sensor med et ohm meter... det er bare en variabel modstand.

  • Dennis
    Dennis Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #6   15. nov 2014 Har desværre ikke noget ohm meter smiley

    Prøver at hive stikket ud, og melder tilbage senere


Kommentér på:
Er min TPS Sensor Defekt?

Annonce