{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

årg. 89 uden katalysator {{forumTopicSubject}}

Min golf 1 cabriolet fra 1989 er udstyret med en katalysator.
Denne er dog ved at være godt rusten i samlingerne, og holder nok ikke til at blive skruet fra udstødningsrøret, da det nærmest kun er rust der holder det sammen.

Mit spørgsmål er så når min bil er fra 1989 og før kravet om katalysator, om der skal side en på, eller om det er valgt frit.
Lagde mærke til at da jeg havde den til syn, at de spurgte om det var med eller uden kat.
Kunne være rart hvis man kunne skrotte katten og så få et nyt rør på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  årg. 89 uden katalysator
  • #2   6. jul 2015 Hvis den er født med katalysator skal den være der på, og i 89 var der krav til biler over en hvis motorstørrelse havde katalysator på, andre fik bare betegnelsen "miljøvenlig" på registreringsattesten.

    men om synsmanden ved om den skal være der på er jo ikke sikkert.


  • #3   6. jul 2015 Tror godt du kan undvære katten, hvis den er fra 89.

    7.06.020 Bil
    (1)For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der ikke er forsynet med trevejs katalysator med lambdasonde, må kulilteindholdet i udstødningsgassen ved tomgang ikke overstige 3,5 vol.%, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.001.
    Kontrollen skal foretages ved ethvert syn af biler, der er registreret første gang
    den 1. april 1984 eller senere.
    Lette firehjulede biler (»quadricykler«) godkendt jf. direktiv 2002/24/EF (tidligere
    92/61/EØF), og som typisk er ganske små to-personers biler med en lille, én- eller
    to-cylindret motor med højst 15 kW og en køreklar vægt (ekskl. eventuelle
    batterier i elbil) på højst 400 kg, skal ikke måles mht. luftforurening ved syn, da
    (»quadricykler«) i forhold til luftforurening er typegodkendt som motorcykler.
    Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80’erne) kan være forsynet med en reducerende
    katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
    sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. Dette
    system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.
    Før 01.10.86: Kulilteindholdet må ikke overstige 4,5 vol.%.
    Før 01.04.84: Kulilteindholdet må ikke overstige 5,5 vol.%.
    Gælder ikke for bil med slagvolumen på højst 0,8 liter eller,
    såfremt dette volumen ikke kan konstateres, med motoreffekt
    på højst 30 hk (DIN).
    Før 01.05.77: Gælder ikke for bil med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
    Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
    Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
    udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
    er af en sådan art, at en konstateret for høj
    kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
    godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.
    (2)For ibrugværende bil med motor med styret tænding, der er forsynet med trevejs katalysator med lambdasonde, gælder følgende:


  • #5   6. jul 2015 Før 01.01.95: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
    foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
    udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
    (91/441/EØF eller 93/59/EØF).
    Dog er der for bil med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
    (med standardudstyr) på over 6 85 kg ikke krav om katalysator.
    Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
    udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
    skal det dokumenteres, at bilen overholder direktiv 83/351/EF (ikke
    Euro). For bil (med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt
    (med standardudstyr) på over 6 85 kg), der er forsynet med reguleret
    katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
    Fabrikanten eller dennes repræsentant fastsætter
    »tjenestevægt med standardudstyr«, idet dog
    - ekstra udstyr som f.eks. kran, læssebagsmæk eller personlift,
    og
    - for campingbil den særlige indretning med borde og bænke,
    køkkenindretning og toilet m.m.,
    ikke indgår som standardudstyr i denne forbindelse.
    Før 01.10.90: Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
    foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
    udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder direktiv
    88/76/EØF (ikke Euro).
    Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
    krav om katalysator:
    ? slagvolumen på højst 2.000 cm3
    ? terrængående
    Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
    udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
    skal det dokumenteres, at bilen overholder direktiv 83/351/EF (ikke
    Euro). For bil (med slagvolumen på højst 2.000 cm3 eller som er terrængående),
    der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog
    ingen dokumentationskrav for luftforurening.
    Før 01.10.89: Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
    ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
    det dokumenteres, at bilen overholder ECE-regulativ 15-03. For bil,
    der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen dokumentationskrav
    for luftforurening.
    Før 01.04.84: Ingen krav bortset fra de almindelige krav om CO i tomgang (pkt.
    7.06.020 (1)).


  • #7   6. jul 2015 Tak for svarene

Kommentér på:
årg. 89 uden katalysator

Annonce