Peugeot 206 1,4 HDi ryger....underligt ? {{forumTopicSubject}}
Hey, i håb om nogen måske ved hvad dette kan være så prøver jeg at forklare så godt som muligt
Har mig en 206er 1,4 hdi fra 02 der har gået 210.000 km. Lige fået skiftet tandrem (Vandpumpe, hjul osv.)
I en periode på en 8-9 måneder har jeg kørt uden additiv i dieselen og kunne godt mærke den var begyndt at blive sløv. Der gik så hul på en af brændstofforsyningerne til den ene Diesel injector og den fik ikke nok diesel og bilen gik og og gav motorfejl osv.
Nåh, fik rettet fejlen og den kørte igen og jeg begyndte på additiv i brændstoffet igen. Derefter har jeg i 2 tankfulde (ca. 1400 km) kørt med både sort og lys røg ud af udstødningen når jeg har givet gas, kommer mest ved fuld gas.
Den er stadigvæk lidt sløv og op ad små bakker f.eks på motorvejen taber den nærmest fart selvom jeg giver fuld gas. Derudover kan jeg tydeligt se sort røg i bakspejl/sidespejl.
Er det muligt at den da den mistede forsyningen til den ene injector at den har prøvet at øge brændstofmængden selv - For at kompensere for det manglende brændstof og så nu ikke er "blevet nulstillet" altså at den konstant giver for meget = røg ?
den køre heller ikke voldsomt langt på literen p.t - Noget der ligner 16,9 ved ret stille kørsel - Har før ligget på 22 og 24 ved samme kørestil.
Skal siges den bruger absolut intet vand eller olie på de 1400 km.
Nogen idéer udover min teoretiske idé med at den har ændret i ........ja hvad der nu styre brændstoffet, chippen ? kørecomputeren ? Så meget er jeg ikke inde i det.
På forhånd tak
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 108 Svar: 1.059
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
sep 2013
Følger: 4 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 28
Dieselfilter ? altså pumpen, sidder der et "benzin"filter der ?Den er uden partikelfilter osv.
#2 #3, vil jeg da lige prøve
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 108 Svar: 1.059
Der er et dieselfilter men ikke i pumpen,, det er en "løs klods",, ved ikke om det er det du mente ?
sep 2013
Følger: 4 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 28
Fik tjekket slanger, studse og gummi osv. ingen revner eller noget der er faldet af, slangen til turbo er i øvrigt spritny Det kan vel ikke have taget skade af dengang hvor den ene dyse ikke fik nok sovs ? Tænker enten dysen eller motoren ?
Men prøver at få den til mekker, ville lige høre herinde først, kunne jo være et kendt og nemt problem eller lign. Tak for input ihvertfald !
Peugeot 206 1,4 HDi ryger....underligt ?