{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.037 visninger | Oprettet:

Skifte motor VS skifte ventiler. {{forumTopicSubject}}

Som jeg har skrevet i mit tidligere indlæg, virker min Seat Arosa ikke.

Jeg, og nogle andre jeg kender, er næsten sikre på at det er ventilerne der er noget med. Men hvad er i bund og grund nemmest, skifte motoren eller ventilerne?

Nuværende motor har kørt 209.000 km.

Det er vel "bare" at dræne olie og vand, skille den ad fra gearkassen, tage ledninger osv af, løsne motorophænget, og så hejse den ud? Jeg kan leje en motorkran/motorhejs, så det er ikke det store problem. Men er det forholdsvis nemt? For tænker nemlig at ligge og rode med ventilerne er noget sværere. Og så kunne jeg få en motor med lidt færre KM.


Så hvis i har nogle tips, tager jeg gerne imod dem smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte motor VS skifte ventiler.
  • #2   29. jun 2017 motorlageret i Herlev har en med samme motorkode, 1,4L APQ, liggende smiley Så den skulle gerne passe lige i smiley

  • #3   29. jun 2017 skift motor. et par timer så er du kørende igen!

  • #4   29. jun 2017 Hvad er der sket med ventilerne? Tandrem?

    Hvis du skal skifte topstykke, er det nok en del nemmere og få en ombytter ved en cylinder service/topstykke center.

    Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft bilen, men din egen motor ved du da hvordan køre, en ny brugt motor kan jo være mishandlet selvom den har mindre km.
    Yder mere så kan en motor fra huggeren med garanti osv nu osse koste en hel del penge.

    Hvis det var min bil, og den kørte uden større olie forbrug, ville jeg fortrække nyt topstykke, over motor udskiftning.
    Og tidsmæssigt vil jeg mene det er hurtigere og skifte topstykke end motor.

    Yder mere vil der skulle skiftes tandrem og hvad der nu høre til på en anden motor, så den udgift får du alligevel om du beholder den gamle eller køber ny.
    Plus hvis du alligevel tager gearkassen af, så ville det være meget fordelagtigt og skifte kobling osse (med mindre den er ny).
    Ihvertfald udrykker leje og nav.


  • #5   29. jun 2017 Jeg har kun haft bilen i lidt over en måned, og den skulle så stå stille indtil Juli hvor jeg får kørekort, så jeg aftalte med min far at han tog den på arbejde engang imellem, så den kom ud og røre sig. Så en dag hjem fra arbejde, begyndte den at lyde som en traktor, og kun køre på 3 cylindre. Den tikkede en del fra ventilerne i forvejen, så det er nok én eller flere ventiler der er stået af.

    En motor ved Motorlageret regner jeg med vil stå i 6-7000. Så knap 8000 med ny tandrem og kobling. Og det er ikke så meget prisen, kontra at få den gamle motor lavet, det er mere hvad der er nemmest. Tændrør og tændkabel på den cylinder som ikke virker, er blevet skiftet, så den har nok været gal før. Så ved ikke hvor god stand den gamle er i heller.

    Men er heller ikke så vild for at skulle ind i motoren, jeg ville have det bedre med bare at skifte den, så er der da mindre risiko for at noget går galt. Og nye ventiler, tandrem og slibesæt vil stå i 3-3500 kr, hvis jeg skifter det selv. Og så er det MÅSKE bedre bare at skifte selve motoren.

    Er ihvertfald lidt i tvivl.


  • #6   29. jun 2017 har du prøvet at tage ventildækslet af den og set til knasten oliestrammer det jo være slidt op en af delen eller begge ting så ville det jo være nemmer at skifte det og billigere for 200.000km til en motor op jo ikke langt

  • #8   29. jun 2017 Du kan eventuelt gå under min profil, så kan du se den video som jeg har uploadet, af hvordan den lyder.

  • #9   29. jun 2017 det kan sagtens være en olie eller knast der er røgen prøv at løsne de 3 skruer til topdækslet og se hvordan knasten og det ser ud det kan du pille af på kort tid

  • #10   29. jun 2017 Har haft det af på et tidspunkt.

    profilbillede
  • #11   29. jun 2017 Håber det hjælper smiley

    profilbillede
  • #12   29. jun 2017 er det nu her efter den lyder sådan du har haft dækslet af eller er det fra før da den kørte?

  • #13   29. jun 2017 Efter den gik i stykker smiley

  • #14   29. jun 2017 kan du se om der er et hul i nogen af det kopper knasten trykker på ?for kan ikke se det på billedet jo og har du prøvet at se om tandremmen står rigtig den kan jo være hoppet en tand

  • #15   29. jun 2017 Jo, jeg skal nok lige kigge på det her lørdag, da den nemlig ikke står herhjemme.


    Men det skete faktisk lige efter at han ikke kunne sætte ordentligt igang, så den hoppede lidt, kan det være tandremmen der er hoppet?


  • #16   29. jun 2017 ok så ikke start den mere før du har tjekket tandremmen om den står rigtig du kan jo være heldig den kun er hoppet så meget den kun har minimum kontakt med ventileren så de ikke har taget skade med tjek de kopper knasten trykker på og tjekke tandremme det ville jeg gøre og vis alt er i orden så ryk topstykket af og få et andet brugt til 500kr/1000kr ca og et slibe sæt og bolte så på med det så du hurtig ude og køre igen til få penge det jo de nem bil at stifte topstykke på men når du har taget toppen af på.tjek stempler og om der er slør i stempler plejlejer så du ved bunden er i orden

  • #17   29. jun 2017 Den blev kørt hjem fra Kolding (ca 10 km) så hvis det var tandrem, så var den vel beskadiget nu?

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #18   29. jun 2017 http://www.dba.dk/seat-arosa-14-se-3-doers/id-1033857048/
    hvis du skal ud at have en motor ville det måske være bedre med en reservedels bil du kan jo altid give ham et bud
    fordelen ved dette er at du kan høre/køre i bilen før handlen så du ved selvsyn hørelse kan finde ud af om motoren er noget værd


  • #19   29. jun 2017 men tjek den her vis du købte den og tog motoren og lagde i din og så gemmer de stumper der er noget vær til din og så skrotter den så har du en billig motor og stumper http://www.dba.dk/skal-til-syn/id-1035113664/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing

  • #21   29. jun 2017 Ville det så ikke være bedre og købe den bil for 1000+ kr mere og så køre i en næsten nysynet bil. Og så bruge den han har nu som reservedels bil dog minus motor?? Der er vel ingen grund til at skille 2 biler ad.

  • #22   29. jun 2017 Ja enten tage motoren fra #21, eller køre i #20 smiley

  • #23   29. jun 2017 motor fra #19 eller køre i #18*

  • #24   29. jun 2017 der er jo også den her den kunne blive fin vis den fik en ny gearkasse på da den defekt http://www.dba.dk/seat-ibiza-14-16v-3-doers/id-1034869879/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing

  • #25   29. jun 2017 Køre i den Arosa der linkes til i #17 og bruge den du har nu som reservedels bil, dog kan du jo ikke bruge din motor da den jo er defekt.

  • #26   29. jun 2017 Tror det bliver det jeg gør smiley


    Tak alle sammen smiley


  • #27   30. jun 2017 Hmm dælme en dyr løsning, bare at købe anden bil hver gang der er noget i stykker..
    Hvad har den nuværende bil kostet?

    Siden der ikke er tjekket type på motoren, på linkene i 18 og 19, kan der i princippet kun være lidt karrosseri dele der kan bruges.
    Og hvem gider i have en ekstra bil stående hjemme, kun fordi man måske skal bruge et eller andet.

    Selvom der er en grim lyd i den nuværende motor, så det umuligt og sige hvad en rep kan koste.
    Oven i det, så kan næste bil i række jo være mindst lige så dårlig som den man har i forvejen.
    Det kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab, bare at skifte bil eller motor uden og undersøge hvad der egentlig er galt.


  • #28   30. jun 2017 10.000.
    Er ret sikker på at nuværende motor er ret færdig smiley


  • #29   30. jun 2017 Så vil det osse være en forholdsvis dyr løsning, og købe endnu en bil til 10.000..

    Kan se på din profil at det ikke ligefrem er et problem, som er opstået igår..
    Det lyder mere som et plejleje end et ventil problem, men det vil kræve du tager bundkaret af og tjekker.
    Og igen vil det så være billigst at skifte motoren.

    Men igen i min verden skifter man ikke bare en motor, uden lidt fejlfinding.



  • #30   30. jun 2017 ventiler osv vil stå i ca 3000, og en motor fra en skadet bil vil måske koste 2000, eller 6000 fra et firma.

    og da jeg ikke ved hvor længe det har stået på, vil jeg ikke smide 3000 i den motor, for at noget går i stykker igen .


  • #31   30. jun 2017 Du ved da trodsalt at den har tikket siden engang i maj?
    Mit bud er at du eller tidligere ejer har kværnet plejlejet på cyl 1.
    Som har resulteret i at øverste stempel ring har ramt sod/slid kanten i toppen af cylinderen og brækket stempel ringe og ring sporene i stemplet.

    Og som jeg skrev før, så kræver det lidt hurtigt fejlfinding.

    Du kan så som der er skrevet tidligere købe en motor eller en hel bil, billigst og mest fornuftig vil nok være at købe der skal synes, med samme motor som nuværende.
    Hvis bilen er afmeldt fornylig, kan du få skrotpræmien, og prisen på motoren vil så blive mindre.


  • #32   30. jun 2017 Lige præcis.

    Så det bliver ihvertfald en ny motor der skal til smiley


  • #33   30. jun 2017 Tja uden og skille motoren af, kan det jo være hvad som helst.

    Som jeg har prøvet og spore dig ind på, så er der mange ting og undersøge inden du skifter motoren.
    Ydermere så skal du jo have i baghovedet, hvad har du tænkt dig med bilen? Hvordan skal den køre, hvor længe og hvor meget.

    Den billigste løsning især hvis du ikke er mekaniker, kan rigtigt nemt blive en rigtigt dyr løsning.
    En billig motor, kan jo være lige så dårlig som den du har.

    Og hvad så om et år, hvis du står i samme situation?
    Det koster at have bil, det kun et spørgsmål om hvor meget det koster.


  • #34   30. jun 2017 Er selvfølgelig godt klar over at det koster penge at have bil, det er klart.

    Men tror bare i min situation, at det er bedst at skifte motoren. Feks fra en rusten skrotbil hvor den mekanisk er OK. For det lyder virkelig slemt med min egen. Det lyder ikke nær så slemt på video som i virkeligheden.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #35   4. jul 2017 Som flere har været inde på: køb en donorbil. Gerne én, som er over syn, så er den billigst.

    Pluk den så for de dele, du finder relevante, hæld din gamle motor i bagagerummet og bed en hugger hente den, så du får skrotningspræmien.
    Den er knapt et par tusinde, og udbetales (til senest registrerede ejer eller via fuldmagt fra denne) hvis bilen har været ansvarsforsikret i DK og er afmeldt i motorregistret efter 1. juli 2000.
    Din bil er en billig slæde. Den kan ikke bære ret store udgifter, før det er billigere at udskifte den. Så en huggermotor er en (for) dyr løsning - din bil bliver jo ikke mere værd end du gav for den, fordi den igen får en motor der kan køre...


Kommentér på:
Skifte motor VS skifte ventiler.

Annonce