Skifte motor VS skifte ventiler. {{forumTopicSubject}}
Som jeg har skrevet i mit tidligere indlæg, virker min Seat Arosa ikke.
Jeg, og nogle andre jeg kender, er næsten sikre på at det er ventilerne der er noget med. Men hvad er i bund og grund nemmest, skifte motoren eller ventilerne?
Nuværende motor har kørt 209.000 km.
Det er vel "bare" at dræne olie og vand, skille den ad fra gearkassen, tage ledninger osv af, løsne motorophænget, og så hejse den ud? Jeg kan leje en motorkran/motorhejs, så det er ikke det store problem. Men er det forholdsvis nemt? For tænker nemlig at ligge og rode med ventilerne er noget sværere. Og så kunne jeg få en motor med lidt færre KM.
Så hvis i har nogle tips, tager jeg gerne imod dem
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
jan 2010
Følger: 46 Følgere: 1086 Biler: 18 Emner: 90 Svar: 814
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Hvis du skal skifte topstykke, er det nok en del nemmere og få en ombytter ved en cylinder service/topstykke center.
Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft bilen, men din egen motor ved du da hvordan køre, en ny brugt motor kan jo være mishandlet selvom den har mindre km.
Yder mere så kan en motor fra huggeren med garanti osv nu osse koste en hel del penge.
Hvis det var min bil, og den kørte uden større olie forbrug, ville jeg fortrække nyt topstykke, over motor udskiftning.
Og tidsmæssigt vil jeg mene det er hurtigere og skifte topstykke end motor.
Yder mere vil der skulle skiftes tandrem og hvad der nu høre til på en anden motor, så den udgift får du alligevel om du beholder den gamle eller køber ny.
Plus hvis du alligevel tager gearkassen af, så ville det være meget fordelagtigt og skifte kobling osse (med mindre den er ny).
Ihvertfald udrykker leje og nav.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
En motor ved Motorlageret regner jeg med vil stå i 6-7000. Så knap 8000 med ny tandrem og kobling. Og det er ikke så meget prisen, kontra at få den gamle motor lavet, det er mere hvad der er nemmest. Tændrør og tændkabel på den cylinder som ikke virker, er blevet skiftet, så den har nok været gal før. Så ved ikke hvor god stand den gamle er i heller.
Men er heller ikke så vild for at skulle ind i motoren, jeg ville have det bedre med bare at skifte den, så er der da mindre risiko for at noget går galt. Og nye ventiler, tandrem og slibesæt vil stå i 3-3500 kr, hvis jeg skifter det selv. Og så er det MÅSKE bedre bare at skifte selve motoren.
Er ihvertfald lidt i tvivl.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
Men det skete faktisk lige efter at han ikke kunne sætte ordentligt igang, så den hoppede lidt, kan det være tandremmen der er hoppet?
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
hvis du skal ud at have en motor ville det måske være bedre med en reservedels bil du kan jo altid give ham et bud
fordelen ved dette er at du kan høre/køre i bilen før handlen så du ved selvsyn hørelse kan finde ud af om motoren er noget værd
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
jul 2012
Følger: 4 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 260
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
jul 2012
Følger: 4 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 260
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
Tak alle sammen
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Hvad har den nuværende bil kostet?
Siden der ikke er tjekket type på motoren, på linkene i 18 og 19, kan der i princippet kun være lidt karrosseri dele der kan bruges.
Og hvem gider i have en ekstra bil stående hjemme, kun fordi man måske skal bruge et eller andet.
Selvom der er en grim lyd i den nuværende motor, så det umuligt og sige hvad en rep kan koste.
Oven i det, så kan næste bil i række jo være mindst lige så dårlig som den man har i forvejen.
Det kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab, bare at skifte bil eller motor uden og undersøge hvad der egentlig er galt.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
Er ret sikker på at nuværende motor er ret færdig
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Kan se på din profil at det ikke ligefrem er et problem, som er opstået igår..
Det lyder mere som et plejleje end et ventil problem, men det vil kræve du tager bundkaret af og tjekker.
Og igen vil det så være billigst at skifte motoren.
Men igen i min verden skifter man ikke bare en motor, uden lidt fejlfinding.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
og da jeg ikke ved hvor længe det har stået på, vil jeg ikke smide 3000 i den motor, for at noget går i stykker igen .
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Mit bud er at du eller tidligere ejer har kværnet plejlejet på cyl 1.
Som har resulteret i at øverste stempel ring har ramt sod/slid kanten i toppen af cylinderen og brækket stempel ringe og ring sporene i stemplet.
Og som jeg skrev før, så kræver det lidt hurtigt fejlfinding.
Du kan så som der er skrevet tidligere købe en motor eller en hel bil, billigst og mest fornuftig vil nok være at købe der skal synes, med samme motor som nuværende.
Hvis bilen er afmeldt fornylig, kan du få skrotpræmien, og prisen på motoren vil så blive mindre.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
Så det bliver ihvertfald en ny motor der skal til
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Som jeg har prøvet og spore dig ind på, så er der mange ting og undersøge inden du skifter motoren.
Ydermere så skal du jo have i baghovedet, hvad har du tænkt dig med bilen? Hvordan skal den køre, hvor længe og hvor meget.
Den billigste løsning især hvis du ikke er mekaniker, kan rigtigt nemt blive en rigtigt dyr løsning.
En billig motor, kan jo være lige så dårlig som den du har.
Og hvad så om et år, hvis du står i samme situation?
Det koster at have bil, det kun et spørgsmål om hvor meget det koster.
sep 2014
Følger: 7 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 14 Svar: 174
Men tror bare i min situation, at det er bedst at skifte motoren. Feks fra en rusten skrotbil hvor den mekanisk er OK. For det lyder virkelig slemt med min egen. Det lyder ikke nær så slemt på video som i virkeligheden.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
Pluk den så for de dele, du finder relevante, hæld din gamle motor i bagagerummet og bed en hugger hente den, så du får skrotningspræmien.
Den er knapt et par tusinde, og udbetales (til senest registrerede ejer eller via fuldmagt fra denne) hvis bilen har været ansvarsforsikret i DK og er afmeldt i motorregistret efter 1. juli 2000.
Din bil er en billig slæde. Den kan ikke bære ret store udgifter, før det er billigere at udskifte den. Så en huggermotor er en (for) dyr løsning - din bil bliver jo ikke mere værd end du gav for den, fordi den igen får en motor der kan køre...
Skifte motor VS skifte ventiler.