Slagvolumen vs. HK vs. Turbo? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Dette er mit første indlæg herinde, så bær venligst over med mig, hvis det er postet i et forkert underforum
Jeg er absolut ikke bilteknik-kyndig, men kører bare i min til dagligt - og sender den til reparation, hvis den opfører sig grimt.
Men nu kigger jeg så småt efter en ny bil, og tænkte at NU måtte jeg altså se at få styr på, hvad disse tre begreber rent faktisk dækker over, når man skal sammenligne modeller:
Slagvolumen - Jeg har forstået, at det er motorens størrelse og det antal liter cylindrene i kombination kan rumme. Jeg kan ligeledes også forstå, at jo mere brændstof at cylindrene kan pumpe igennem systemet desto mere kan motoren yde?
HK - Ydeevne. Hvor kraftig er motorens ydekraft - hvilket jeg tænker påvirker acceleration og generel max hastighed?
Turbo - Et system der giver motoren mere luft til at forbrænde mere brændstof uden at motoren skal rumme mere af den?
Mit spørgsmål er så hvordan disse tre skal ses i sammenhæng med hinanden?
Det er jo nemt nok, at se hvis en model har en 1,0 motor og en anden har 1,5 - den ene er større end den anden. Men hvor vigtigt er dette ift. f.eks. hestekræfterne? Hvis man f.eks. gerne vil have en bil der ikke er træg på motorvejen, når man skal op i fart/overhale? Er slagvolumen så i og for sig ikke ligegyldig, da det er hestekræfterne, der er det afgørende? Så det vigtige er at se på om man investerer i 70 HK eller 140 HK?
Bilens størrelse har jo også noget at sige? Vi har en Kia 1,0 med 69 HK og en Opel Insignia 1,8 med 140 HK - begge er ret langsomme i optrækket ift. acceleration. Hvad er det lige vi skal se på, hvis vi gerne vil have en bil, der f.eks ikke er så langsom i optrækket nu hvor Opel'en med dobbelt op HK (ift. Kia'en) også er træg i accelerationen?
Er det her Turbo kommer i spil? Eller er Turboen bare et udtryk for at en mindre motor kan yde det samme som en større - dvs. høj ydeevne med lav brændstoføkonomi?
Nå! Det blev lidt langt, men jeg mangler virkelig noget forståelse for samspillet mellem ovenstående ifm. at komme ud og finde noget, der stemmer overens med det man gerne vil have af en bil
Hyg jer
- FS
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
Jeg har 2 biler den ene med en 2,2 suge motor (155 HK og 230NM) den anden en 1,0 motor med turbo (125 og 220NM).
Det skulle så kunne det samme... host ja skulle.
den ene må trække 900kg den anden 1600kg, den lille motor mangler reelt volumen til at kunne lave noget som den kan arbejde med..
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
Nu er de 2 biler ikke ens, så der er naturligt forskel på hvor langt de kan kører på en L benzin.
Den ene er opgivet til 23,3 km/l (kører reelt ca. 16)
Den anden er opgivet til 12,5 km/l (kører reelt 12)
Ja det er målt over hhv 40.000 km og 160.000 km.
Så det viser også at det som de er opgivet til langt fra holder (begge biler kører sammen rute).
(forskellen i km/l i reelt forbrug er lige så meget at den ene bil vejer ca. 350kg mere end den anden, dæk monteringer er ens i bredde)
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Min 1,6 har meget moment ved få omdrejninger og derfor trækker den rigtig hårdt ved alm kørsel (når man giver den gas selvfølgelig) omvendt taber den pusten når den får omdrejninger (jeg ved godt min er en diesel)
I princippet kan man sige at HK giver topfart og moment giver acceleration dog hænger de sammen og det er ret kompliceret
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
Grunden til at jeres insignia føles sløv, er fordi den ikke har særlig mange hk i de lave omdrejninger. De ligger helt oppe ved 5-6000 omdrejninger. Så hvis i prøver at køre den deroppe når i skal fremad så burde den flytte sig nogenlunde. Men generelt så er en insignia 1.8 en ret sløv bil at køre i.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
Ja og husk også monentet som allerede er nævnt
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Momentet giver en god indikation af, hvordan effeltkurven ser ud, men det siger i sig selv intet om, hvor hurtigt en bil accelererer. Især hvis man kører race har momentet nærmest intet at sige.
Der er i øvrigt absolut intet belæg for at sige, at en 1.0 motor går mere i stykker end en 2.0.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
0-100 på hhv 11,2 mod 10,7 selvom den er nede på heste og vægt
I realiteten er den "svage" men momentstærke motor super dejlig at køre med i hverdagen hvor den let og kvikt trækker uden om til den når 2500-3000 omdrejninger hvor den taber pusten, vores "stærke" 102 hestes motor flytter sig først fra 3500 og op til en 7000 stykker hvor du normalt aldrig befinder dig ved almindelig kørsel og derfor føles bilen virkelig sløv
Jeg fortrækker ihvertfald turbo og moment ved få omdrejninger mod flere heste og VTEC der giver kræfter ved mange omdrejninger
Ingen tvivl om at VTEC motoren er bedst hvis man skulle køre ræs med mange omdrejninger men i dagligdagen er det en stor fordel at have kræfterne ved det "normale" arbejdsområde
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Vægt har også meget og sige, hvis de 140hk var i din lille kia,
ja så ville der ske ting og sager
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Det er arealet under effektkurven der fortæller noget om accelerationen.. momentet er ligegyldigt i denne sammenhæng... men det er klar har man 500Nm ved 10.000omdrejninger så vil man også have fucking meget effekt 701,6hk for at være helt nøjagtig.. det er ren matematik
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Slagvolumen er det vigtigste, når det er på plads så kan man bygge videre ud fra hvad man vil have, hvis den onde lyd er vigtigst så er det sug, bundtræk=kompressor, og hvis man bare vil have HK for at kunne prale med en rullefelts udskrift så turbo.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
kan ikke helt se fidusen i en gammel v8er 5Liters hvis den kun har lige lidt over 200hk....
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
En gammel V8 5L kan det samme i tomgang som en økobil der yder maks.
Hvad tror du så der sker hvis den gamle v8 får lige så mange omdrejninger.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
inden hybrid æraen i F1, da havde F1 motorerne blot en 2,4liters motor.. det er jo sølle, en ford Mondeo V6 har en større motor, men 19.000omdrejnigner medførte en effekt på +700hk
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Ferrari 360 .
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Og hvor lang er levetiden når den skal tage 19.000 omdrejninger?
Så kan vi jo også give den førnævnte 5liters v8 de 19.000 omdrejninger.
Slagvolumen giver moment og jo mere der er jo lavere omdrejninger kan man hente det ved.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
effekt er et produkt af slagvolumen og omdrejninger, og det er DET som man skal bruge hvis man vil frem
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
altså en stor motor uden turbo med 400hk og 400Nm
og en lille motor med turbo med 400hk og 400Nm er jo lige stærke, der kan dog være forskel på speederrespons og hvordan effekt/moment kurven ser ud, det kan være sværere at køre den ene end den anden, fordelen med turbo er at man fx i 2000m højde stadig vil have 400hk, mens den store sugmotor kun ville have 370hk..
PS. jeg vil helst vælge en stor motor uden turbo
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
min 2.2 suge motor trækker væsentlig bedre med noget på krogen end den anden 1.0 med turbo... den med turbo har bare ikke "pusten" til at gøre det.. (bare max vægt på den lille som er 900 kg har den problemer med, hvor den store kører nemmere med 1600 end den lille som kun må trække 900.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Det er klart at den motor med lidt mere moment og 30hk mere, vil trække bedre, dens moment/effekt kurve ser helt sikkert også fladere ud...
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
Men 10NM burde ikke gøre så meget forskel. ved godt 25HK er mere, men også 350 kg forskel I egenvægt.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
Slagvolumen vs. HK vs. Turbo?