Udluftning af bremser mv. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg skal snart have skiftet bremseskiver- og klodser på min bil.
Jeg går stadig i overvejelser, om jeg selv skal ordne det, eller om jeg skal køre på værksted og få det gjort. Jeg har nok set de første 100 videoer på Youtube, angående hvordan man gør – heraf vedrører en lang række af ”how-to”-videoerne netop bremsesystemet på min egen bil. Så det er ikke fordi jeg – for så vidt angår selve skiftet af klodser og skiver - er i tvivl om, hvordan man gør.
MEN - det ender jo nok alligevel med, at jeg kører på værksted og får det gjort. Reparation af bremser skal man ikke spøge med, det skal jo helst virke, når man er færdig
MEN – det skader jo aldrig at blive klogere, derfor har jeg lige et par spørgsmål angående emnet:
1) Når man skal have trykket stemplet tilbage i caliperen, skal man så altid åbne for luftskruen? I min Haynes-håndbog står der, at man inden ”tilbagetrykning” af stemplet skal åbne luftskruen idet der ellers i forbindelse med at man trykker stemplet tilbage, kan blive skubbet skidt mv. ind i en eller anden ABS-enhed. Andre påstår imidlertid, at man blot skal sørge for, at skruelåget til beholderen til bremsevæske er åben, når man trykker stemplet tilbage med stempelværktøjet. Hvad er rigtigt / forkert?
2) Måske et dumt spørgsmål - men når man skal have udluftet bremsesystemet – skal man så vente med det, til man har fået skiftet skiver og klodser hele vejen rundt, eller kan udluftningen foretages ved hvert enkelt hjul, lige efter at man har skiftet skiver og klodser?
På forhånd tak for at gøre mig klogere
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
Nogen stempler i bremsekaliberen kan trykkes tilbage med et stor papegøjetang hvor andre kaliberen skal skrues tilbage med bremsekaliber værktøj, hvis ikke du har bremsekaliber værktøj kan det blive noget af en udfordring(Husk at give det smørelse inde under manchetten hvis det skrue) hvis du skal have nye klodser på. Ang det med at udluftet bremse så har ovenstående det rigtig svar til dig, men du skal passe på du ikke knækker udluftningskruen hvis de er rustne osv.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
Jeg tror han mener at skifte bremsevæsken pga kogepunktet
mvh
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
Hvis jeg selv skulle gå i gang, så har jeg heldigvis adgang til at låne et stempelværktøj hos en kammerat. Jeg ved aktuelt på min bil, at de forreste stempler bare kan trykkes tilbage, mens der bagved skal trykkes og skrues med uret, fordi håndbremsen er en integreret del af systemet. Men det er som nævnt alt andet lige nemmere med stempelværktøjet end med en tang.
Så hvis jeg selv skulle gå i gang er det så okay at:
1) Trykke stemplet tilbage med stempelværktøjet mens der er åbnet for låget til bremsevæskebeholderen i motorrummet (og med lukket udluftningsskrue? Jeg undrer mig blot over, at Haynes-manualen foreskriver åbning af udluftningsventilen ved tilbagetrykning af stemplet)
2) Foretage udluftning ved hvert enkelt hjul efter at der er skiftet skiver og klodser hele vejen rundt?
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
Det er mærkværdigvis også kun i Haynes-håndbogen, at der står det der med, at man bør åbne for udluftningsskruen, når stemplet drejes tilbage. Jeg har ikke set det anført, i nogen af de andre guides jeg har set.
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
Noget andet du skal huske er at fylde hovedcylinder op for hver kaliber du har skiftet bremsevæske på, det gør jeg hvert fald ude på værkstedet. For hvis du glemmer at fylde væske på kan du ødelægge hovedcylinderen. Mvh
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Problemet med at trykke stempel tilbage, uden at låget er afmonteret på beholderen, opstår hvis en anden tidligere har fyldt beholderen til maks. med slidte klodser og skiver. Bliver det hele så skiftet til nyt, bliver der pludseligt et pladsproblem i beholderen
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Problemet kan jo ligge at alt andet ikke skal have bremsevæske.
Jeg efterfylder aldrig selv bremse væske, jeg skifter min bremse belægning i tide.
Så ødelægger man heller ikke sine kalibre og gummi manchetter.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 680
Så vidt jeg ved, er der ikke overløb på alle biler(men jeg kan tage fejl?)
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mvh. Gert
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 20 Svar: 63
Ja, måske det er bedst at følge Haynes. Umiddelbart troede jeg bare, at systemet var mere eller mindre lukket, så der burde vel ikke kunne komme urenheder ind? Men du har ret, i og med jeg alligevel skal have systemet udluftet, så kan det vel ikke skade?
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Andre klamper slagen istedet. Det er en meget dårligere idè, da man så risikerer at kollapse bremseslangen.
Så gør som Haynes!
Nu skal du skifte al vædsken alligevel. Skift det inden montering og lad det udlufte efter montering.
Mvh;
Udluftning af bremser mv.