{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.913 visninger | Oprettet:

Udluftning af bremser mv. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skal snart have skiftet bremseskiver- og klodser på min bil.

Jeg går stadig i overvejelser, om jeg selv skal ordne det, eller om jeg skal køre på værksted og få det gjort. Jeg har nok set de første 100 videoer på Youtube, angående hvordan man gør – heraf vedrører en lang række af ”how-to”-videoerne netop bremsesystemet på min egen bil. Så det er ikke fordi jeg – for så vidt angår selve skiftet af klodser og skiver - er i tvivl om, hvordan man gør.

MEN - det ender jo nok alligevel med, at jeg kører på værksted og får det gjort. Reparation af bremser skal man ikke spøge med, det skal jo helst virke, når man er færdig smiley

MEN – det skader jo aldrig at blive klogere, derfor har jeg lige et par spørgsmål angående emnet:

1) Når man skal have trykket stemplet tilbage i caliperen, skal man så altid åbne for luftskruen? I min Haynes-håndbog står der, at man inden ”tilbagetrykning” af stemplet skal åbne luftskruen idet der ellers i forbindelse med at man trykker stemplet tilbage, kan blive skubbet skidt mv. ind i en eller anden ABS-enhed. Andre påstår imidlertid, at man blot skal sørge for, at skruelåget til beholderen til bremsevæske er åben, når man trykker stemplet tilbage med stempelværktøjet. Hvad er rigtigt / forkert?

2) Måske et dumt spørgsmål smiley - men når man skal have udluftet bremsesystemet – skal man så vente med det, til man har fået skiftet skiver og klodser hele vejen rundt, eller kan udluftningen foretages ved hvert enkelt hjul, lige efter at man har skiftet skiver og klodser?

På forhånd tak for at gøre mig klogere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udluftning af bremser mv.
  • #2   17. mar 2018 Vil ikke anbefale at du selv gør det hvis ikke du er 100% sikker.

    Nogen stempler i bremsekaliberen kan trykkes tilbage med et stor papegøjetang hvor andre kaliberen skal skrues tilbage med bremsekaliber værktøj, hvis ikke du har bremsekaliber værktøj kan det blive noget af en udfordring(Husk at give det smørelse inde under manchetten hvis det skrue) hvis du skal have nye klodser på. Ang det med at udluftet bremse så har ovenstående det rigtig svar til dig, men du skal passe på du ikke knækker udluftningskruen hvis de er rustne osv.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #3   17. mar 2018 Man skal kun lufte bremser ud hvis der har været åbnet for systemet. Hvis man fx har skiftet eller renoveret en kaliper eller hjul cylinder.

  • #4   17. mar 2018 #3

    Jeg tror han mener at skifte bremsevæsken pga kogepunktet

    mvh


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #5   17. mar 2018 Måske, men det står der intet om. Kun udskiftning af skiver og klodser.

  • #6   17. mar 2018 Arrrghhh.......sorry guys - jeg glemte at skrive, at der både skal skiftes skiver- / klodser OG udskiftes bremsevæske.

    Hvis jeg selv skulle gå i gang, så har jeg heldigvis adgang til at låne et stempelværktøj hos en kammerat. Jeg ved aktuelt på min bil, at de forreste stempler bare kan trykkes tilbage, mens der bagved skal trykkes og skrues med uret, fordi håndbremsen er en integreret del af systemet. Men det er som nævnt alt andet lige nemmere med stempelværktøjet end med en tang.

    Så hvis jeg selv skulle gå i gang er det så okay at:

    1) Trykke stemplet tilbage med stempelværktøjet mens der er åbnet for låget til bremsevæskebeholderen i motorrummet (og med lukket udluftningsskrue? Jeg undrer mig blot over, at Haynes-manualen foreskriver åbning af udluftningsventilen ved tilbagetrykning af stemplet)

    2) Foretage udluftning ved hvert enkelt hjul efter at der er skiftet skiver og klodser hele vejen rundt?



  • #8   17. mar 2018 Super Benjamin, tak for tilbuddet smiley
    Det er mærkværdigvis også kun i Haynes-håndbogen, at der står det der med, at man bør åbne for udluftningsskruen, når stemplet drejes tilbage. Jeg har ikke set det anført, i nogen af de andre guides jeg har set.


  • #10   17. mar 2018 Bare husk at hvis du trykker stemplet tilbage kan du godt risikere at noget af bremsevæske godt kan ryge ud over beholdere men det er meget normalt efter som du skubber væsken tilbage.
    Noget andet du skal huske er at fylde hovedcylinder op for hver kaliber du har skiftet bremsevæske på, det gør jeg hvert fald ude på værkstedet. For hvis du glemmer at fylde væske på kan du ødelægge hovedcylinderen. Mvh


  • #11   17. mar 2018 Tak for kommentaren, Marco - og god pointe med væskestanden - det skal jeg nok lige være opmærksom på, såfremt jeg selv går i krig med "projektet".

  • #12   17. mar 2018 #7
    Problemet med at trykke stempel tilbage, uden at låget er afmonteret på beholderen, opstår hvis en anden tidligere har fyldt beholderen til maks. med slidte klodser og skiver. Bliver det hele så skiftet til nyt, bliver der pludseligt et pladsproblem i beholderen smiley




  • #14   17. mar 2018 Simon, hvor vil der komme plads problemer henne? Væsken vil jo bare løbe på gulvet selv om låget er på ?

  • #15   17. mar 2018 #14
    Problemet kan jo ligge at alt andet ikke skal have bremsevæske.

    Jeg efterfylder aldrig selv bremse væske, jeg skifter min bremse belægning i tide.
    Så ødelægger man heller ikke sine kalibre og gummi manchetter.


  • #16   17. mar 2018 #14
    Så vidt jeg ved, er der ikke overløb på alle biler(men jeg kan tage fejl?)


  • #17   17. mar 2018 Hvis du alligevel skal skifte bremsevæske, synes jeg du skal følge Haynes anvisning, da du jo så skal udlufte alligevel. De skriver det fordi bremsevæsken i kalibre er det mest udsatte for urenheder og det skulle nødig presses tilbage i abs enhed. Jeg har nu aldrig selv taget hensyn til det eller været ude for snavs i abs enhed, men dem der skriver det i Haynes er vel rigtige mekanikere og ikke en selvlært klamphugger som mig smiley .
    Mvh. Gert


  • #18   17. mar 2018 Gert H - Tak for kommentaren - og gode pointer smiley
    Ja, måske det er bedst at følge Haynes. Umiddelbart troede jeg bare, at systemet var mere eller mindre lukket, så der burde vel ikke kunne komme urenheder ind? Men du har ret, i og med jeg alligevel skal have systemet udluftet, så kan det vel ikke skade?


  • #20   18. mar 2018 Du bør gøre som Haynes foreskriver. Alt det skidt der er i endestationen - caliperen - vil man helst ikke have tilbage i slangen (Så slides denne nemlig langt hurtigere)..
    Andre klamper slagen istedet. Det er en meget dårligere idè, da man så risikerer at kollapse bremseslangen.
    Så gør som Haynes!
    Nu skal du skifte al vædsken alligevel. Skift det inden montering og lad det udlufte efter montering.

    Mvh;


Kommentér på:
Udluftning af bremser mv.

Annonce