5.954 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag

Hej

Jeg har netop skiftet bremseskiver, klodser og bremsekalibre i både højre og venstre side i bag på min Vectra.

Desværre har jeg nu en lidt "svampet" pedalfølelse i bremsepedalen, og når jeg trykker gentagne gange på bremsepedalen bliver pedalen ikke som ellers normalt helt hård, lige som jeg nu skal trykke bremsepedalen længere ned end før kaliberskiftet, for at få den ønskede bremsevirkning.

Så er det jo man tænker, at der er luft i systemet!!!

Jeg har dog udluftet i begge sider bagtil og tappet i alt næsten 700 ml. bremsevæske! (ca. 350 ml i hver side). Jeg bruger en udlufter fra Biltema, som sættes til kompressoren. Grunden til, at jeg har tappet forholdsvis meget væske er, at jeg synes det så ud, som om der fortsat var ganske små luftbobler i den væske jeg sugede ud, også til sidst i processen.

Men det kan vel ikke passe, at der skal suges SÅ meget væske ud, for at få fjernet al luften? Og det burde vel ikke være nødvendigt at udlufte foran også? (Jeg har IKKE skiftet skiver og klodser foran - men ønsker at gøre dette på et senere tidspunkt).

Bremsevæskebeholderen har ikke på noget tidspunkt været tømt for bremsevæske eller været under "minimum" og jeg har løbende fyldt efter i beholderen - så det er ikke fordi der er suget luft ind den vej.

Jeg vil jo mene, at der ikke er så meget, man kan gøre forkert ved et kaliberskift.

Er det bare udlufteren fra Biltema der er skod? Eller måske de nye kalibre (også fra Biltema), som ikke duer?

Det skal siges, at bremserne ikke hænger og der er også en vis bremsevirkning - blot ikke som før - lige som pedalfølelsen som nævnt er anderledes nu. For at få plads til skiver og klodser i de nye kalibre måtte jeg dreje / trykke stemplet helt ind i kaliberen med mit stempelværktøj.

Bremserne hænger ikke.

Skal jeg blot blive ved med at lufte ud? Jeg synes jo, at når jeg har sendt næsten 3/4 liter gennem systemet, burde luften jo være væk.

Gode råd modtages gerne

PS: Det skal siges, at jeg har en 400 m. lang privat indkørsel / tilkørselsvej, der hvor jeg bor, så jeg har ikke sat andres liv og levned i fare ved at teste bremserne, og det er jo ikke fordi bilen slet ikke kan bremse smiley

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag
  • #1   23. maj 2018 Prøv at udluft på gammel måde med to personer, hvis du har mulighed for det. Jeg ville også prøve at lufte ud foran. Højre bag, venstre bag, højre for, venstre for.
    Husk ikke at trykke bremsepedalen helt i bund ved udluftning. Det kan gøre hovedcylinderen utæt, hvis du er uheldig.

• #3   23. maj 2018 Tak for jeres kommentarer smiley

Tror lige jeg vil prøve at udlufte foran i første omgang. Og så har jeg sådan en "manuel" flaske / udlufter, hvor der er en ventil på slangen, som forhindrer luft i at løbe tilbage i systemet. Den vil jeg prøve at bruge i stedet for udlufteren til trykluft og så bruge bremsepedalen til udluftning i stedet for.

Der er helt nye skiver / klodser på, så jeg ville være ked af, at skulle lave nummeret med ABS-aktiveringen, men hvis det andet slår fejl, må jeg lige vurdere næste skridt smiley

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.898
    #4   23. maj 2018 Værkstederne bruger sikkert en tester til at aktivere abs blokken på liften, prøv som morten skriver. Virker det ikke, skal der nok tester på.

• #5   23. maj 2018 Arhh, been there. Det er luft i ABS systemet.

Ud og brems til ABS sætter ind. Gerne på en glat grusvej, så skal du ikke bremse så hårdt. Gentag et par gange.

Så hjem og på udluftningen igen.

• #6   23. maj 2018 Når du udlufter bremser, sætter du så bare en udlufter på og suger til der ikke er bobler længere? Uanset hvad så ville jeg nok udlufte hele vejen rundt nu...(på den rigtige måde) smiley

• #7   23. maj 2018 Din svampede pedal og følelsen af du skal bremse hårdere end før, er meget normal i forbindelse med skift af skiver og klodser.
    Det behøver ikke nødvendigvis være luft i systemet.

• #8   23. maj 2018 #4 - Jeg har selv sådan en (uoriginal) OP-COM tester fra eBay, som man kan udlæse fejlkoder med osv., men den kan nok desværre ikke aktivere ABS-blokken smiley Jeg må evt. lige prøve tricket med at bremse på noget løst underlag, og se om det sammen med en efterfølgende fornyet udluftning løser problemet. Jeg har desværre ikke mulighed for at arbejde videre på bilen i dag, men skal nok lige give en tilbagemelding på et senere tidspunkt

#5 - OK - det må jeg eventuelt lige prøve smiley Er bare lidt "øm" over mine nye skiver og klodser, især når der står i vejledningen, at man skal køre skiver og klodser ind på en forsigtig måde uden voldsomme opbremsninger de første 100 kilometer smiley

#6 - Jeg satte udlufteren på i den ene side først, åbnede udluftningsskruen, og så sugede jeg 50-60 ml ad gangen (5-6 gange), hvorefter jeg (hver gang under fortsat sug) lukkede for udluftningsskruen og gik op til bremsevæskebeholderen for sikre, at væskestanden ikke gik under minimum eller at beholderen blev tømt og om nødvendigt fyldte jeg væske efter. Efterfølgende samme fremgangsmåde på den anden side.

Midt inde i processen var jeg også lige inde og trykke et par gange forsigtigt på bremsepedalen (selvfølgelig med lukket udluftningsskrue).

Der var mange luftbobler i starten, og små til sidst, men de forsvandt aldrig helt, hvorfor det ikke lyder helt usandsynligt, at det har noget med ABS-systemet at gøre.

• #9   23. maj 2018 #7 - Den tanke havde jeg også i starten. Synes dog at jeg skal træde pedalen forholdsvis langt ned, for at få den kendte bremseeffekt fra inden jeg skiftede kalibre, skiver og klodser. Er det noget der kan ændre sig hen ad vejen?

• #10   23. maj 2018 Jeg syntes bare det kan opleves med "blød" pedal, og nogen gange værre end andre. Det bliver bedre, når de er "slidt til".

• #11   23. maj 2018 @Morten S - Tak for kommentaren smiley
    Burde bremsepedalen ikke normalt blive hård(ere) når man pumper flere gang på pedalen?

• #12   23. maj 2018 Det er kun hvis du har luft i systemet, du vil kunne pumpe den hård.
    Hvis der ikke er luft, kan du ikke gøre den hård ved bare at pumpe.
    Men en ny kaliber, plejer at kræve en 5-6 gange (Tryk - Bund - Lukket) 2 personers udluftning, så er den i vinkel. Det er somregel kun de første 2-3 gange der rent faktisk kommer luft med, så er det ude af systemet. Hvis du vel og mærke ikke har haft systemet til at stå natten over eller lign, så det render tør i rør osv.

• #13   23. maj 2018 Jeg har nu været ude og køre en længere tur. Bilen bremser sgu egentlig ganske godt - faktisk som før - så det er egentlig bare mere, hvordan bremsepedalen føles og hvor langt jeg skal træde bremsepedalen ned, jeg ikke helt kan forlige mig med.
    Jeg tror jeg prøver det med grusvejen smiley og så får den lige en tur med "manuel" udluftning med pedal - det kan jo ikke skade smiley

• #14   23. maj 2018 Jeg oplever altid bremsepedalen lettere svampet, efter der kommet nye bremsedele på. Men ja du kan jo altid se om der er en lille luftbobbel tilbage, det tror jeg nu bare ikke der er. smiley

• #15   24. maj 2018 Jeg brugte også sådan en udlufter fra man kan købe da jeg skiftede begge calipere i min Astra. Der blev også ved med at komme små bobler hele tiden. Brugte sgu næsten en 1/2 ltr vædske på første caliper. Til jeg fandt ud af, at der sgu blev suget ind udenfor systemet hver gang, fordi slangen ikke sad rigtig tæt på udlufteren.

Opgav og gjorde det på den gamle metode med den anden caliper. Så var det hurtigt gjort.

• #16   26. maj 2018 Jeg har nu fået "pedal-udluftet" og der kom også lidt luftbobler i starten, men ikke noget voldsomt. Bilen bremser fortsat OK - men følingen i pedalen osv. er ikke ændret vildt og voldsomt efter at jeg luftede ud 2. gang på "traditionel" vis, ved at pumpe bremsepedalen. Nu skal bilen snart til syn, og så må vi jo se, om synsmanden er tilfreds smiley

Kommentér på:
Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag

Annonce