Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag
Hej
Jeg har netop skiftet bremseskiver, klodser og bremsekalibre i både højre og venstre side i bag på min Vectra.
Desværre har jeg nu en lidt "svampet" pedalfølelse i bremsepedalen, og når jeg trykker gentagne gange på bremsepedalen bliver pedalen ikke som ellers normalt helt hård, lige som jeg nu skal trykke bremsepedalen længere ned end før kaliberskiftet, for at få den ønskede bremsevirkning.
Så er det jo man tænker, at der er luft i systemet!!!
Jeg har dog udluftet i begge sider bagtil og tappet i alt næsten 700 ml. bremsevæske! (ca. 350 ml i hver side). Jeg bruger en udlufter fra Biltema, som sættes til kompressoren. Grunden til, at jeg har tappet forholdsvis meget væske er, at jeg synes det så ud, som om der fortsat var ganske små luftbobler i den væske jeg sugede ud, også til sidst i processen.
Men det kan vel ikke passe, at der skal suges SÅ meget væske ud, for at få fjernet al luften? Og det burde vel ikke være nødvendigt at udlufte foran også? (Jeg har IKKE skiftet skiver og klodser foran - men ønsker at gøre dette på et senere tidspunkt).
Bremsevæskebeholderen har ikke på noget tidspunkt været tømt for bremsevæske eller været under "minimum" og jeg har løbende fyldt efter i beholderen - så det er ikke fordi der er suget luft ind den vej.
Jeg vil jo mene, at der ikke er så meget, man kan gøre forkert ved et kaliberskift.
Er det bare udlufteren fra Biltema der er skod? Eller måske de nye kalibre (også fra Biltema), som ikke duer?
Det skal siges, at bremserne ikke hænger og der er også en vis bremsevirkning - blot ikke som før - lige som pedalfølelsen som nævnt er anderledes nu. For at få plads til skiver og klodser i de nye kalibre måtte jeg dreje / trykke stemplet helt ind i kaliberen med mit stempelværktøj.
Bremserne hænger ikke.
Skal jeg blot blive ved med at lufte ud? Jeg synes jo, at når jeg har sendt næsten 3/4 liter gennem systemet, burde luften jo være væk.
Gode råd modtages gerne
PS: Det skal siges, at jeg har en 400 m. lang privat indkørsel / tilkørselsvej, der hvor jeg bor, så jeg har ikke sat andres liv og levned i fare ved at teste bremserne, og det er jo ikke fordi bilen slet ikke kan bremse
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
Husk ikke at trykke bremsepedalen helt i bund ved udluftning. Det kan gøre hovedcylinderen utæt, hvis du er uheldig.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.006
Tror lige jeg vil prøve at udlufte foran i første omgang. Og så har jeg sådan en "manuel" flaske / udlufter, hvor der er en ventil på slangen, som forhindrer luft i at løbe tilbage i systemet. Den vil jeg prøve at bruge i stedet for udlufteren til trykluft og så bruge bremsepedalen til udluftning i stedet for.
Der er helt nye skiver / klodser på, så jeg ville være ked af, at skulle lave nummeret med ABS-aktiveringen, men hvis det andet slår fejl, må jeg lige vurdere næste skridt
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.898
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Ud og brems til ABS sætter ind. Gerne på en glat grusvej, så skal du ikke bremse så hårdt. Gentag et par gange.
Så hjem og på udluftningen igen.
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.593
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.139
Det behøver ikke nødvendigvis være luft i systemet.
aug 2007
#5 - OK - det må jeg eventuelt lige prøve
#6 - Jeg satte udlufteren på i den ene side først, åbnede udluftningsskruen, og så sugede jeg 50-60 ml ad gangen (5-6 gange), hvorefter jeg (hver gang under fortsat sug) lukkede for udluftningsskruen og gik op til bremsevæskebeholderen for sikre, at væskestanden ikke gik under minimum eller at beholderen blev tømt og om nødvendigt fyldte jeg væske efter. Efterfølgende samme fremgangsmåde på den anden side.
Midt inde i processen var jeg også lige inde og trykke et par gange forsigtigt på bremsepedalen (selvfølgelig med lukket udluftningsskrue).
Der var mange luftbobler i starten, og små til sidst, men de forsvandt aldrig helt, hvorfor det ikke lyder helt usandsynligt, at det har noget med ABS-systemet at gøre.
aug 2007
okt 2006
aug 2007
Burde bremsepedalen ikke normalt blive hård(ere) når man pumper flere gang på pedalen?
okt 2006
Hvis der ikke er luft, kan du ikke gøre den hård ved bare at pumpe.
Men en ny kaliber, plejer at kræve en 5-6 gange (Tryk - Bund - Lukket) 2 personers udluftning, så er den i vinkel. Det er somregel kun de første 2-3 gange der rent faktisk kommer luft med, så er det ude af systemet. Hvis du vel og mærke ikke har haft systemet til at stå natten over eller lign, så det render tør i rør osv.
aug 2007
Jeg tror jeg prøver det med grusvejen
okt 2006
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Opgav og gjorde det på den gamle metode med den anden caliper. Så var det hurtigt gjort.
aug 2007
Svampet pedalfølelse efter kaliber-skift bag