hvad kan blokken tåle? {{forumTopicSubject}}
Hej. Lige et hurtigt spørgsmål...
Har set flere biler blive oprettet hvor de std har omkring 150-200 heste og så er de bygget om til at lave 600 heste plus med andre stempler, topstykke, turbo og hvad har vi ellers... Men hvor meget kan selve motorblokken tåle?
Grunden til mit spørgsmål er at jeg for små ti år siden havde en kammerat med en Nissan 200sx som fik skiftet stempler, top osv og fik skruet turbo trykket op, og den smed 250 heste ca og det kørte den med i under 6 måneder, og så bankede der en plejlstang ud igennem motorblok og forskærm...
Når man nu tuner en bil, kan selve blokken så forstærkes så den kan holde til de ekstra kræfter den nu skal holde på? Eller er det bare at køre til lortet eksplodere og så starte forfra?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Plejestangen er jo ikke noget, som bare banker løst på motorblokken indefra, for at i sidste ende lave et hul i de svage blokke...
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 386 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 521
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Min chef laver 350 på en alfa alublok med løse forringer.
Der er ingen magisk grænse eller tal. Men det er dømt at gå galt hvis stemplet bevæger sig over x km i timen (mindes det er omkring 220 men er ikke sikker)
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Det hele handler om at identificere hvilke svage punkter der er ved en motor, og modificere sig ud af det. Nogle motorer kræver mere end andre for at kunne holde til meget effekt.
Jo mere populær en motortype eller model er, jo mere viden er der også tilgængeligt for folk som vil tune på dem.
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 386 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 521
hvad kan blokken tåle?