{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

hvad kan blokken tåle? {{forumTopicSubject}}

Hej. Lige et hurtigt spørgsmål...
Har set flere biler blive oprettet hvor de std har omkring 150-200 heste og så er de bygget om til at lave 600 heste plus med andre stempler, topstykke, turbo og hvad har vi ellers... Men hvor meget kan selve motorblokken tåle?
Grunden til mit spørgsmål er at jeg for små ti år siden havde en kammerat med en Nissan 200sx som fik skiftet stempler, top osv og fik skruet turbo trykket op, og den smed 250 heste ca og det kørte den med i under 6 måneder, og så bankede der en plejlstang ud igennem motorblok og forskærm...

Når man nu tuner en bil, kan selve blokken så forstærkes så den kan holde til de ekstra kræfter den nu skal holde på? Eller er det bare at køre til lortet eksplodere og så starte forfra?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad kan blokken tåle?
  • #1   15. jun 2018 Man banker ikke en plejestang igennem blokken, hvis plejestangen sidder, hvor den skal sidde. Så det er ikke svaghed ved motorblokken, du beskriver, men svaghed ved plejestangen smiley

    Plejestangen er jo ikke noget, som bare banker løst på motorblokken indefra, for at i sidste ende lave et hul i de svage blokke...


  • #2   15. jun 2018 Tænkte jeg også, men jeg er stadig nysgerrig på hvad en blok egentlig kan holde til

  • #3   15. jun 2018 De gange jeg har smadret en motor i mine unge dag. Der var det fordi de mistet olietrykket, og så rev den lejer skålen i stykker og pejllejer.når det skete så låste pejlstang til kromtappen og knækket. og blev presset ud gennem siden af blokken. Så har aldrig smadret en motor pga af dårlig blok,det var altid slid eller dårlig olietryk der var skyld i de motore jeg har skiftet. men ja man kan forstærke en motor blok. Der er firma der montere jern/stål dutter i vand kanaler,har set det nogen gange på Volvo motorer nu når de bliver tunet meget. har også haft en der gik til ved den tabte en ventil. Så meget kan være skyld i den går til.

  • #4   15. jun 2018 SR20 var kendt for den fejl.
    Min chef laver 350 på en alfa alublok med løse forringer.

    Der er ingen magisk grænse eller tal. Men det er dømt at gå galt hvis stemplet bevæger sig over x km i timen (mindes det er omkring 220 men er ikke sikker)


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.894
    #5   15. jun 2018 Ja, det er sjældent blokkens skyld at en plejlstang kommer ud af siden. Det er som regel pga manglende smøring så lejerne låser, eller for meget turbotryk på standard dele. Nissans SR20 er berygtet for at smide plejlstænger


  • #6   15. jun 2018 Der er folk som laver 1300 hk på Volvo blokke som har 115 hk fra fabrikken, uden problemer.

    Det hele handler om at identificere hvilke svage punkter der er ved en motor, og modificere sig ud af det. Nogle motorer kræver mere end andre for at kunne holde til meget effekt.

    Jo mere populær en motortype eller model er, jo mere viden er der også tilgængeligt for folk som vil tune på dem.


  • #7   15. jun 2018 Så det er i bund og grund bare om at tænke sig om og lave det ordentligt og så kan blokken holde? Tænker ligeså meget med omdrejninger, temperatur, rystelser osv om de kan tåle det eller om det er en dødsdom for blokken der tæller ned

Kommentér på:
hvad kan blokken tåle?

Annonce