Opel kadett problem som selv giver mek {{forumTopicSubject}}
Hej derude, håber virkelig i kan hjælpe mig med at få lavet min bil, for den er godt nok godt igang med at ruinere mig.
Det drejer sig om en opel kadett fra 1988 med en 1.6 NZ motor fra 1990 med monopoint indsprøjtning
Problemet:
Bilen vil simpelthen ikke tage imod gas'en nogle gange. Trykker man gassen i bund kører bilen bare ned i omdrejninger indtil den går ud. Sætter man foden forsigtigt på gassen og kører den langsomt op i omdrejninger kan den derimod godt kommer helt op indtil omdrejningsbegrænseren "går igang".. Det er det samme i alle gear. Nogle gange kan man dog trykke gassen i bund når man har fået den til at køre og så høre hvordan den kører lidt ned i omdrejninger - går lidt op i omdrejninger og så fortsætter med at tage omdrejninger indtil den går i omdrejningsbegrænseren. Nogle gange er det så slemt at den ikke engang kan "køre på koblingen".. Det som jeg så syntes er mærkeligt er at den så kan køre i en uges tid uden problemer hvorefter den så kan gøre det 10 dage i træk... Skal også lige siges at den for det meste starter godt MEN nogle gange er den heller ikke til at få startet uden at sprøjte "starter rabbit/æter" ind i luftfilteret.
Ud over det lyste motor lampen engang imellem hvilket jeg så fik tjekket på computer og det viste sig at det eneste der lavede fejlkode var lambda sonden. Ud over det er motoren begyndt at tikke - igen også kun nogle gange, men den tikken har jeg mistænkt for at have noget at gøre med den trænger til at få skiftet olie og at den har for lidt olie på.
Hvad har jeg så gjort for at løse det?
Jeg har skiftet:
Lambdasonden - Bilen tog fint imod gas i en hel uge indtil jeg skiftede den hvorefter den startede med ikke at ville tage gas igen. Lambdasonden var jo det eneste der lavede fejlkode - Efter den nye er sat i vil den altså igen ikke tage gas og motor lampen lyser igen nogle gange.
Luftfilter
Tændrørskabler
Monopoint insprøjtning - Hentede en ude ved sjelle auto og satte i men bilen kørte bare værre med den - Ville ikke engang stå i tomgang og ville stadig ike tage imod gassen.
Benzin filter
Tændrør
Strømfordelerdæksel
Indsugningsmanifold pakning
Pakning under karburator/Monopointindsprøjtning
bell-add - Sådan noget man kan hælde i tanken som skulle rense hele systemet hvis der er skidt i.
Ud over det har jeg en ven der er mekaniker men han aner ikke hvad det kan være. Jeg har desuden haft den nede på Superdæk hvor de lige hurtigt kiggede på den efter arbejde og de vidste heller ikke hvad det kunne være men sagde at jeg skulle tage ud til Opel og få den koblet på en computer så jeg kunne se hvad der lavede fejl på motorlampen. Det gjorde jeg så hvorefter det jo blev konstateret at det var lambda sonden der var i stykker og de var 99% sikre på at en ny sonde nok skulle løse problemet.
Så hvis der er nogle derude der ved hvad det kan være ville det være så fedt for har ikke råd til at skifte flere dele end højst nødvendigt..
På forhånd mange tak.
apr 2005
Følger: 99 Følgere: 96 Biler: 7 Emner: 470 Svar: 2.539
Kunne måske godt lyde lidt som om den ikke kører på 1 cylinder ?... Tjek det engang...
Men ikk sikker, men det kunne tjekkes..
mar 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 122 Svar: 569
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 9 Svar: 44
Har bare ikke lige lavet en da jeg ikke tror det viser problemet.. Men okay... Im not mekaniker
jan 2006
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 1.304
Der sider en på Gearkassen og der sider to der er skruget på der hvor der normal sider benzinpumpen på toppen lige ved siden af knasthjulet de kan gå i stykker og så kør bilen ikke godt og den ene er stil til lambdasonden og så kommer den også med fejl på den
Hvis de ikke hjælper så få en til at udmåle den med en tester som heder Pilot 1010 eller opels egen tester da sådan en gammel opel ikke er så god til at fortælle hvad den fejler når man læser fejlkoder ud
dec 2004
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 1.339
okt 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 55 Svar: 879
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
okt 2005
jan 2006
okt 2005
jul 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 5 Emner: 39 Svar: 621
jan 2006
Troels S: tror faktisk ikke der er Kat på den
Allan: hmm... tændspole siger du... For der er nogle der snakker om tændings modul, rotor, tændspole.. men på nogle af de værksteder jeg har haft den på mener de ikke det er det.... og på et andet mener de godt det kan være en af dem... men koster jo kassen at skifte alle og hvis det er uden grund er det jo bare for bittert...
okt 2005
okt 2005
jan 2006
Stel forbindelserne gav ikke noget, og kompressionsmålingen var helt som den skulle være... Syntes godt nok det er underligt.
mar 2005
Følger: 116 Følgere: 112 Biler: 2 Emner: 139 Svar: 2.003
mar 2005
Følger: 155 Følgere: 153 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 778
jan 2006
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 7
Havde lignende problemer på min Omega.
De forsvandt da jeg skiftede benzinfilter og rensede filter på brændstofpumpen.
Jeg gætter på det er ved pumpen du har problemer
mar 2005
Følger: 155 Følgere: 153 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 778
nov 2020
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Opel kadett problem som selv giver mek