
Tilmeldt:
27. sep 2003 Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
El bil vs. Brint bil El bil vs. Brint bil
Det har flere gange været oppe og vende om man skal satse på rene elbiler eller elbiler med brint brændselsceller.
Elon Musk fra Tesla har altid sagt at Brint er total tåbeligt da man bruger mere energi på at lave brint end man kan få ud af det, så det er meget ineffektivt.
Jeg er selv af helt samme holdning.
Jeg fandt denne video som faktisk beskriver problematikken med brint ret godt, og meget objektivt
https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
desuden vil el jo altid være markant billigere end Benzin og Diesel
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
man har muligheden hvis man vil have den
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
men det ændre ikke på at det er den rigtige teknologi til fremtidens biler
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.358
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.330
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.330
Så jeg tror ikke brint er løsningen.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Man kan gøre meget for at fremme elbiler fra politisk side, ikke mindst når det kommer til muligheder for at lade. Hvor jeg bor er der eks. lovkrav til at udlejere skal stille ladere til rådighed. Jeg har haft det i de sidste to lejligheder, min egen dedikerede lader, endda med gratis strøm.
Afgifterne i Danmark gør jo desværre, at nogle elbiler ikke kommer til landet. Eks. Chevy Bolt kan køre ligeså langt på en opladning som en Tesla, men koster kun lige over 200.000 kr (+ afgift). Jeg mener de kan købes i Norge.
Afgifterne på strøm er også en udfordring i Danmark, men mon ikke også at man får mulighed for at købe billig strøm til opladning af elbiler, som man kan andre steder.
Hvis der er politisk interesse for at fremme elbiler, og det burde der jo være i et land der får størstedelen af strømmen fra grønne energikilder, og eksporterer for mia. hvert år af vindmøller etc., så kan meget ske.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.783
vi ville da hjertens gerne bruge el-bil, men da vi trækker campingvogn og kører til udlandet, polen, tjekkiet og tyskland flere gange om året er en disideret el-bil total nogo for os.
så vi går lidt og overvejer en hybrid istedet,
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Selvfølgelig skal men se på sit behov, det er jo heller ikke alle der skal have en diesel bil.
Men langt de fleste kan klare sig med en moderne elbil, og om et år eller 2 begynder vi at se elbiler som Opel Ampera-E (Chevy Bolt) med en rækkevidde på over 500km og til omkring 250-300.000kr på Danske plader.
Problemet er jo at udvalget af biler er for småt lige nu, men det skal nok komme.
Nu gik det også mere på om det var ren El eller brint man skulle køre
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg kørte min Tesla ret hårdt, og kunne alligevel få en del km ud af en opladning. Ofte ladede jeg den kun i weekenden. Det var meget, meget nemmere at få Tesla'en til at køre det de lovede, end at få Audi'en til at køre det de lover.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Tesla Model S, 3, X
Chevrolet Bolt, Spark
Honda Clarity
Nissan Leaf
Mercedes B-class
Ford Focus Electric
VW e-Golf
Fiat 500e
BMW i3
Kia Soul EV
Hyundai Ioniq
Mitsubishi I-MiEV
Smart ForTwo
Af brintbiler ser jeg umiddelbart to:
Toyota Mirai
Honda Clarity
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.783
der findes sikkert osse en masse topgode el-biler ude rundt omkring på kloden som vi bare ikke ser herhjemme.
jeg går helt sikkert ind for vedvarende energi og gør hvad jeg kan for at skåne miljøet.
men mener så osse at for at el-bilerne skal slå igennemfor alvor skal de blive bedre og kunne præstere længere aktions radius end de gør på nuværende tidspunkt.
det tror jeg så osse nok at el bils fabrikanterne nok skal få styr på indenfor ikke så mange år og de bruger sikkert allerede milliarder af kr på at udvikle deres el-biler.
hvis vi så bare kan få regeringerne rundt omkring til at skubbe på for at gøre el-bilen mere atraktiv for køberne
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Det er da helt skævt det der!?
Jeg vil da gerne se beviset for hvordan man får det samme energi ud af brint som man bruger på det, det er vidst lidt en and
Electrolyse koster energi, det er ikke en holdning, det er et faktum..
Og at få en ineffektiv forbrændingsmotor til at brænde et allerede ret ineffektivt brændstof er jo helt blæst i forhold til en ren elbil, hvor der stort set intet tab er
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
Tror helt bestemt at el er vejen frem,vil tro at mindst 80% af bilejere fint kunne leve med en elbil.Der er jo allerede eksperimenter i gang med veje hvor elbilerne kan lade mens de kører.Så er rækkevidden klaret.
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.491
Men hvis jeg skulle købe sådan noget lige nu, ville det være en hybridbil.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Men for mig går charmen af det, når man teknisk set har 2 biler man skal holde vedligehold på..
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
set ud fra at el bilen jo allerede findes og gør det forholdsvis godt, så er el vejen frem.. Men hvem ved hvordan brint teknologien ser ud 5 eller 10 år frem.
synes det er for tidligt at kaste sig efter det ene eller andet når begge dele ikke er færdigt udviklet.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Man kan måske snakke om hvornår en teknologi er moden til massemarkedet, og det synes jeg faktisk at salgstallene fra elbiler viser den er.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
det jeg mente var nu bare at man ikke rigtigt kan forholde sig til brint som sådan, da det ikke er brugsmoden eller hvad man lige vil kalde det.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
hvis man altid skal tage forurening med i debatten, så får det aldrig nogen ende... der er forurening ved al teknologisk udvikling eller stort set ved alt... ren energi er som sådan et totalt misvisende ord.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.734
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
I forhold til miljøsvineri så genanvender blandt andet Tesla 95% af gamle batterier.
Hvad Elon Musk siger om brint er da reelt nok, alle de points han har om det er jo korrekte?
Brint stiller en masse nye, og ikke mindst unødvendige problemstillinger.
Bare hele ideen i at bruge strøm til at lave brint for så at lave strøm ud af det igen for at drive et køretøj er jo tosset.
Bruger du strømmen du ville bruge på at lave brint direkte på køretøjet kommer du jo dobbelt så langt for det samme energi.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
og ikke mindst vedligeholdet på dem
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
i sidste ende ( set med danske øjne) så er prisen det største minus, tror eller næsten ved at el bilerne altid vil være forbeholdt dem med lidt større pengepung end den gængse dansker.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Bare produktions omkostningerne for batterierne er faldet voldsomt, og vil fortsætte med at falde jo mere efterspørgsel der er på dem.
Hvis elbiler havde det samme produktions apparat som konventionelle biler har, så er jeg ret overbevist om at det ville være billigere at producere en elbil.
Plus at man skal regne ind at man slipper for en masse service og vedligehold på bilen
https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/electric-cars-battery-life-materials-cost
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
https://www.youtube.com/watch?v=lATQEbd2Yh4
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
vi kan hurtigt blive enige om at anskaffelse af by bil, er en bekostelig affære. sådan som det ser ud lige nu og her så vil benzin og diesel være det der trækker hos køberne, netop pga. den høje pris de forlanger.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Igen en video der straffer Elbilen for hvor den brændstof kan "risikere" at komme fra
Hvis du tænker på samme måde om en konventionel bil så den jo en miljømæssig katastrofe!
Man glemmer jo belejligt at indregne hvor benzin/diesel kommer fra, det skal bores, pumpes, transporteres, raffineres, transporteres igen, og først DER sviner det miljøet igen når det bliver brændt.
Det er simpelthen den dårligste undskyldning nogensinde og jeg syntes det er pinligt at det bliver bragt på bordet gang på gang
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
fremstilling af biler uanset hvilke og hvilken fremdrift de har er også ligegyldigt, det er forurening på højt plan på alle ender og kanter... vi kommer ikke udenom at forureningen sker, om vi snakker om batterierne eller benzin/diesel til bilerne fuldstændig ligegyldigt.
hvor meget det forurener hver især, er så en anden sag.
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Det er jo bare et spørgsmål om at kunne have nok energi med i bilen
Grunden til at Aircon belaster elbilen meget er jo fordi at motoren er vanvittigt effektiv og sammenlignet med en almindelig bil har en elbil ikke ret meget energi med.
Klimaanlæggene i de fleste elbiler er jo varmepumper, som er giver 5watt kulde eller varme for hver 1 watt strøm der bliver puttet ind i den.
Den effektivitet kan jeg fortælle at en almindelig bil med klima slet ikke kommer i nærheden af
En stor Tesla har en batteri på 100kwh
En liter benzin indeholder 8.8kwh energi
Så en bil med en tank på 60liter har 528kwh energi at gøre godt med
Så det er jo ikke så underligt at det straffer elbilen mere at køre med aircon
Men Tesla er jo allerede på gaden med et 200kwh batteri, og der går sikkert ikke længe inden man har 300-400kwh
En Tesla kan køre over 1000km på 200kwh
og så skal man lige huske at Tesla'en gør det med 700HK også
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg har typisk 30-40 grader det meste af året, så aircondition har kørt mere eller mindre konstant i de lidt over 3 år jeg har haft Tesla'en, og jeg har aldrig oplevet det som et problem at det dræner batteriet.
Det tager selvfølgelig noget, men set i forhold til hvad energi det tager at accelerere en over 2 tons tung bil op i fart, er det ikke meget.
Hvis man hypermiler, dvs. vil opnå længst mulig rækkevidde, så tæller alt naturligvis.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.338
Men kan kun erklære mig uenig
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.330
For det første så har jeg en app der stopper og starter opladningen. For det meste oplader den om natten hvor vi ikke bruger meget kul. Kommer der en spidsbelastning så kan de stoppe opladningen af 100 teslaer (forsøgsperiode) derved spare elnettet for 300 MW.
Jeg prøvet så at forklare ham at man bruger lidt over 1,5 kWh på at raffiner 1L olie til benzin. Så fordi jeg bruger 15-20 kWh på at køre på arbejde dagligt betyder jo ikke der skal bruges 20 kWh ekstra strøm på elnettet.
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
kan godt være du bruger så og så meget kWh dagligt på kørsel men du er neutral i co2 udslip, det argument kan en der har benzin drevet bil ikke prale med.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.330
Jeg går og venter på Tesla levere min Powerwall så jeg kan sætte stort solcelleanlæg op. Der kommer smart oplader på. Så man kan tanke egen solcellestrøm på uden at ta noget fra elnettet også bliver resten sendt i varmebeholderen. Det skulle gerne gøre hus og bil helt selvforsynende over 6 måneder om året. Der kan man tale om minimalt udslip.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg skal aldrig svare på spørgsmål til min Audi's forbrug på 5 km/l. og hvilke "foreninger" dens brændstof sponsorerer i Mellemøsten...
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
du har jo fuldstændig ret. utroligt nok er ikke mange der tænker på hvor lang transporttid der er fra råolien til det færdige produkt man pumper i bilen.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4396 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
er det vigtigt for dig hvor din benzin kommer fra eller generelt hvor fremdrifts midlerne kommer fra?
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
det du snakker om er jo allerede igang og er alment kendt og er også kendt at olien svinder hen men den forsvinder ikke i vores eller vores børns levetid.
ikke sagt at jeg er ligeglad men er heller ikke noget der røver min søvnrytme.
El bil vs. Brint bil