Problemer med bremser på Golf2 {{forumTopicSubject}}
Hey, har i dag lige sat mine nye vinterdæk på bilen. I forbindelse med monteringen, havde jeg bestemt mig for at kigge til bagbremserne, fordi jeg syntes de har lydt lidt "skrabende" når jeg har bremset normalt, og samtidigt syntes jeg ikke håndbremsen har fungeret optimalt. Den har virket meget stram at trække, og alligevel kunne den næsten ikke holde bilen.
Skal siges jeg aldrig har haft det skildt ad før.
Jeg pillede baghjulet af, og skruede centermøtrikken af, og trak derefter den store jernring af. (Tror det er det man kalder tromlen?!)
Derefter kommer jeg ind til bremsen. Det virker lidt rustent derinde, og fjedrerne har det heller ikke for godt. Men jeg smører det med noget WD40, og sidder og trækker lidt op og ned i håndbremsen, for at se om det hjælper. Umiddelbart dropper jeg opgaven, idet jeg ikke rigtigt kan få det til at hjælpe.
Jeg samler det hele igen, og kører en tur for at sikre mig at det hele nu stadig virker, og det gør det heldigvis, lige indtil jeg trækker håndbremsen. Så siger det bang, og kablet er sprunget, eller dvs. det ene kan jeg trække ind i kabinen, så tror det er fejlen.
Nu har jeg bestemt mig for at begge bremser skal have nye bremsebakker, fjedrer og håndbremsekabel, og jeg håbede at jeg selv kunne klare opgaven.
Men hvor køber jeg delene henne? Jeg læste at man ikke skulle købe bremsedele i Thansen og Hoyer, men hvor skaffer jeg dem så?
Når jeg så forhåbentligt har fået monteret delene, hvordan justerer jeg så håndbremsen, sådan den bliver stram nok, og skal bremsesystemet udluftes når der kommer nye bakker på?
Jeg kom også til at se at der sidder en "tap" dernede, hvor håndbremse kablerne løber rundt om håndbremsen inde i kabinen, skal den ikke pege fremad, for at undgå at kablerne "hopper af" dernede?
Det var en lang smøre, og håber der er nogen der vil svare på bare noget af det.
Inden jeg slutter helt har jeg endnu et spørgsmål ang. bremser, bare dem foran. Jeg er i tvivl om de fungerer som de skal, fordi der sidder lidt rust på skiven ovre i højre side, og den i venstre side er pæn ren og blank. Er det ikke et tegn på at de ikke bremser ens, og kan det lade sig gøre?
Det er forresten en Golf 2, fra 1986, med en 1,8 liters motor.
Hilsen Kasper
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Jeg kender ikke systemet på golf 2, men et godt råd er at samle tingene som de bliver skildt ad
Det med forbremserne kan være din kaliber der hænger lidt eller en klods der er skæv..
aug 2004
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 35 Svar: 988
apr 2004
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 6 Emner: 8 Svar: 508
maj 2006
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 48
Kiggede også på Hovwdiaudi, men er det ikke også sådan noget thansen kvali, eller hva?
aug 2004
Følger: 83 Følgere: 81 Biler: 3 Emner: 35 Svar: 988
Hovwdiaudi det er der delte meninger om, om det er lige som thansen... men ved ikk rigtigt... har aldrig købt noget hos Hovwdiaudi...
jul 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 4 Svar: 569
Du skal ikke udlufte bremserne når du bare skifter fjeder, bakker og kabel, er kun hvis du skifter hjulcylindrerne (hvilket i nogle filfælde man ligeså godt kan gøre, nu når man er igang - koster ikke meget).
Kabelet kan du stramme op inde i kabinene ved hjælp af de 2 møtrikker der sidder under plastiken, som går i håndbremsearmen.
Husk nu at kigge godt på hvordan tingene sidder, evt tag en side af gangen så du kan kigge efter i den anden side hvordan det sidder.
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 1.323
jul 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 4 Svar: 569
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
maj 2006
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 48
Men hvordan er det at skifte håndbremsekablet? For må nok hellere skifte dem begge to, sådan jeg undgår den anden springer kort efter?! Kan man skifte den uden en lift, og er det meget besværligt?
Vil forsøge at få det lavet imorgen, da jeg ikke tør tænke på hvad politiet vil sige hvis de tog mig, og derfor er jeg nødt til lige at have noge facts på bordet.
jul 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 4 Svar: 569
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
maj 2006
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 48
Den sidder lige der hvor man "Skubber" de to kabler op over, sådan de sidder fast på håndbremsen
jul 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 4 Svar: 569
jul 2006
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 7 Emner: 70 Svar: 1.441
Jeg kører selv med bremser og undervogn fra Thansen og har det da holdt over et år indtil videre!
Hvis du alligevel skal have nye bremser på din bil, så skift bremsevæsken også!! Den SKAL skiftes for hvert 2. år for at undgå vand/luft i systemet, og samt for at opretholde bremsevæskens kogepunkt.
maj 2006
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 48
Så det jeg gør imorgen er at jeg køber nye fjedrer, bakker, og de der stænger, og så går jeg hjem og skiller det ad, og forsøger mig på at samle det igen
Nogen der kan fortælle mig noget om hvor svært/kompliseret det er at trække nye håndbremsekabler? SKAL bilen løftes op på lift, eller kan en domkraft klare det???
maj 2006
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 48
Tænkte bare, at hvis han kan gøre det langt hurtigere, kan det nok bedre betale sig??!
okt 2005
Følger: 74 Følgere: 73 Biler: 3 Emner: 41 Svar: 1.281
Vil anbefale bremsedele fra enten Mekonomen eller MECA (tidligere midtjydsk reservedelslager), det er fin kvali til fornuftige priser...
Problemer med bremser på Golf2