{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.770 visninger | Oprettet:

Dumt spørgsmål ang. hestekræfter/vægt {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et spørgsmål som sikkert er tåbeligt!

Hvordan laver man de der udregninger hvorpå man kan se hvor mange heste der bliver overført til hjulene?

hmm jeg har fe.ks en bil med 170 heste moment 230, og ifølge tallene går bilen fra 0-100 på 8,7 sek.
bilen vejer 1475 kg!
Det er ikke altid lige til at se om vægten afgører hvor kvik bilen er!
Håber jeg gør mig forstålig!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dumt spørgsmål ang. hestekræfter/vægt
  • #1   2. jan 2007 da ikke nm..


  • #2   2. jan 2007 det bruger du hverdagskørsel..


  • #3   2. jan 2007 hvis vi snakker 0-100 tider betyder det ikke så meget for der er det max hk..


  • #4   2. jan 2007 Nm er acceleration og HK topfart, sådan har jeg altid hørt det, og bakker da Furious op her!

  • #5   2. jan 2007 ja.. men nm tetyder ikke så meget som hk-vægt-gearing..


  • #6   2. jan 2007 tdnevmO > 200SX <nej der er du gal på den..

  • #7   2. jan 2007 Ok :S

  • #9   2. jan 2007 det er den sku da heller ikke den føles bare såden! jøsses.. :o)

  • #10   2. jan 2007 Vil gerne lige hører fra en anden end Niels F om jeg stadig er gal på den, bar for og få DET bekræftet smiley Så man blir klogere

  • #11   2. jan 2007 thomas omdrejningerne er jo oppe hvis det er 0-100 tider..

  • #12   2. jan 2007 det har da noget at sige men ikke så meget igen..

  • #13   2. jan 2007 nm er alt afgørende hvis du har en bil med mange heste men ingen nm så det sku ikke så hurtig som hvis du har en bil med mindre heste men mange nm

  • #14   2. jan 2007 nå nå men har mine oplysninger fra viborg autoteknik så er de jo nok gal på den..

  • #15   2. jan 2007 HK beskriver evnen til at accelererer (og der er motorer der accelererer
    fint uden nødvendigvis at skulle have synderligt mange omdrejninger :-| )
    !

    Nm beskriver motorens modvilje mod at lade sig kvæle (af mer-belastning
    undervejs som . f.eks. Storebæltsbroen i modvind)


    Heste og nm hænger ofte sammen, og derfor er det ikke nemt at sige en bil med masse heste og ingen nm ikke kan accelere. Det kan den sagtens hvis den samlede vægt hænger nogenlunde sammen med motoren. Men hvis du spænder en lastbil efter, så ændres forholdet mellem motoren og vægten, og det vil kvæle motorens kraft (her skal der bruges moment).


  • #16   2. jan 2007 Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej

    Den hk og nm diskution var også igår !

    http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=163281


  • #17   2. jan 2007 Hvis du deler vægten med hk altså f.eks.
    En bil der vejer 1000 kg og har 100 Hk =

    1000/100 = 10

    Pågældende bil har altså et "kraft/kg" forhold på 10

    Den er en god måde at få en ide om hvilken der er hurtigst.

    Det tager dog ikke højde for NM og evt. forskelligt tab på drivlinje, altså gear osv.


  • #18   2. jan 2007 Enig med Lars - men den diskussion er alt alt for kompliceret til at man kan stille det så enkelt op her...

    Det er jo ikke for sjov at vi har Einstein og co. :o)


  • #19   2. jan 2007 Tager lige et simpelt eksempel mere.

    Vi tager 2 motorer der er identiske på heste og vægt

    1. motor
    100 heste, 100 nm og den vejer 200 kg.

    2. motor
    100 heste, 200 nm og den vejer også 200 kg.

    Disse vil under optimale forhold accelere lige stærkt. Der tales her kun om motoren. Altså "næsten" ingen vægt og modstand. Vi taler her en mand der sidder ovenpå motoren med et enkelt hjul under.

    Hvis vi så smider et karosseri, en trailer og lidt modvind i ligningen vil forskellen til gengæld være meget tydelig. Vi påfører begge motorer mere modstand, hvilket et højere moment bedre kan "modstå". Derfor er det selvfølgelig altid en fordel med ekstra moment da man jo altid "påfører" motoren vægt at slæbe på.


  • #20   2. jan 2007 Ja, lars jeg giver dig ret...

    Derfor er moment ALTID vigtigt, ikke mindst under accelerationer.
    Der er KÆMPE forskel på en bil med 150 NM og 300 NM

    I en turbobil som min, kan momentet virkelig mærkes, og man lever FEDT på det...


  • #21   2. jan 2007 De fleste nogenlunde MCere kører nu omkring 300 Km/t på toppen.. Men det er en HELT anden snak

  • #22   2. jan 2007 TP: Sammenlign ikke Diesel og benz... NEVER

    Hvis du sammenligner benzin VS benzin og diesel VS diesel så vil du opdage at vi har ret


  • #23   2. jan 2007 TP:
    Og nej, det er ikke kun HK der afgører det i sprint self.
    Det spark i røven jeg får af min turbo er ikke HK, men NM


  • #24   2. jan 2007 Stay:
    Arr, en Honda 900 f.eks. render omkring 290-300 km/t

    men som sagt, det er en helt anden snak


  • #25   2. jan 2007 Stay den var forkert den der. En Diesel har en flad NM kurve. En benzin har en spids NM kurve.

  • #26   2. jan 2007 Man skal i det hele taget ikke sammenligne diesel og benzin biler direkte på HK/ NM tal.
    Deres motorer arbejder alt for forskelligt til at kunne det.

    På samme måde bør man i det hele taget heller ikke samenligne N/A benziner med trykladede benziner.

    En N/A benziner mde f.eks. 200 HK og 200 NM vil normalt ALTID være langsommere end en trykladet bil magen til også med 200 HK og 200 NM

    (trykladningen vil dog normalt også opnå meget højere NM end N/A vil kunne)



  • #27   2. jan 2007 Det kan man sku ikke rigtig sige.

    En Diesel når sit moment ved fkes. 1400 rpm. men det taber det først ved 3500 rpm.
    Kigger vi på en benziner med samme moment, så for den det ved fkes. 5000 rpm. Men ved 5050 rpm, er det allerede faldet igen.

    Det der gør en diesel hurtig, er netop denne flade moment kurve. Det der gør en benziner hurtig er at den kan tage mange flere omdr. Og derfor for den mange flere HK ved samme NM.


  • #28   2. jan 2007 En N/A benziner mde f.eks. 200 HK og 200 NM vil normalt ALTID være langsommere end en trykladet bil magen til også med 200 HK og 200 NM

    Prøv igen mysling.

    N/A har HK og NM med det samme. Og den kan køres længere ud i gearene. En N/A bil er også lettere at styre end en Turbo bil.
    En N/A bil vil altid vinde, hvis kørene altså køre ens.


  • #29   2. jan 2007 Tager lige omdr. i benzin og diesel og sammenligner, selvom det er forbudt smiley

    En diesel maskine har, som regel, et meget mindre omdrejnings felt hvor den kan arbejde, måske kun til 6500 omdrejninger. Til gengæld vil den ofte trække fra bunden. Dvs. at max nm nåes allerede ved f.eks. 1500 omdrejninger, og forsætter til begrænseren.

    På en benziner kan motoren måske nå 7500-8000 omdrejninger, men max nm vil ikke nåes før langt oppe på skalaen, ofte helt oppe i toppen. Altså nm stiger hele vejen op ad omdrejningstælleren.

    Derfor er det en fordel med en diesel hvis man f.eks. skal trækken en campingvogn. Ofte skal man gå et gear ned i benzineren for at opnå den nødvendige trækkraft (højere omdr.), mens man i dieselen har trækkraften helt fra bunden.

    Der findes selvfølgelig undtagelser (Audi le mans vognen kan tage lidt flere omdr. end en standard Golf diesel), men som hovedregel er dette tilfældet. Grunden til man ikke bør sammenligne er opbygningen af motorne er helt forskellig, og derfor opfører de sig forskelligt under samme testforhold.


  • #30   2. jan 2007 2 biler med samme vægt og hk, vil altid være lige hurtige uanset moment -FORUDSAT at de begge er gearet sådan at de hele tiden ligger i det omdr. område hvor de yder flest hk.

    MEN da det er de færreste biler som kører med variomatic, så vil det normalt være en fordel for den med flest Nm, da den nemmere kan trække sig op i det område hvor den har flest hk....

    I øvrigt er de fleste diesler ikke så hurtige igen, men føles sådan - deres omdr. bånd er meget snævert og det kræver vanvittig mange gearskift i forhold til en benziner at være ligeså hurtig på 1/4 milen - men man kan selvfølgelig bygge anderledes diesel motorer - som fx audis lemans racer...


  • #31   2. jan 2007 du kan tage en bmw 328i og en 325i der er kun to hk forskel på de to motor men alligelvel er 328i over en sek. hurtig i 0-100, og det er fordi at 328i har 280 nm og 325i kun har de lige over de 200.....

  • #32   2. jan 2007 Stay T

    Korrekt - i benzinere vil momentet, som regel, toppe før hestene. Jeg forsøger bare meget grafisk at pensle forskellen ud.

    Pas på med at sammeligne biler på den måde i gør nu. Det er sjældent så simpelt som at smide en masse tal ud og derfra bestemme udfaldet.

    Turbo vs. NA er også en farlig sammeligning da effekt kan variere utroligt meget på en turbovogn. Der er stor forskel på om den kommer som et spark i røven, eller bare giver lidt ekstra trækkraft hele vejen op. (For lille eller stor turbo for bare lige at tage de 2 yderligheder)

    Mht. Starletten vs. kadetten havde jeg nok tippet på starletten, men det viser jo også bare hvor svært det er at sammenligne på baggrund af tal. Gearingen i de to biler er jo også meget forskellig = meget forskellige accelerationsmønstre.


  • #33   2. jan 2007 Kunne kun finde denne fra '88, men håber det går.

    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56421

    En 1,5 litersmotor der når 200+ heste ved 1,2 bar tyder på at det er en meget stor turbo til motoren. Hvis det er tilfældet kan du sikkert vinde fordi den har så begrænset en omdrejningsfelt hvor turboen når det høje antal heste. Det betyder at i det begænsede felt vil bilen accelere hurtigere end din, men også kun i det lille felt. Din har sikkert flere heste i størstedelen af det resterende omdrejningsfelt.

    Hvis man byggede en mindre turbo på starletten så den måske max nåede 175 heste ville situationen sikkert ændres. Den lille motor vil have nemmere ved at puste luft i turboen og derfor have et bredere spil hvor den kunne lege. Så kunne det være du skulle passe på smiley

    Det lyder selvfølgeligt federe med 200 heste i en starlet, og den er helt sikkert også sjov når den ligger i det gode omdrejningsfelt. Det er måske bare ikke det optimale hvis man leder efter hurtig acceleration.


  • #34   2. jan 2007 Hehe det er så min Starlet, den følger ikke med den kadett, efter hvad jeg kan se på vores begges film.

    Og nej tror ikke det ville hjælpe at smide en mindre turbo på. Den for fuldt ladetryk ved 4500 omdr. og er begrænset til 7500. Det er 3000 omdr. Ved gearskift i den falder omdr. med 1000-1500, så den køre faktisk altid inde for turboens lade område.
    Men det er ikke så meget der skal til at tage den kadett.
    Et sæt brede hjul, bedre intercooler/indsugnings system, og en 2.5" udstødning. Så burde den være der. Og så lader turboen nok allerede ved 3500-4000 omdr.


  • #35   2. jan 2007 PS Så er turboen med HELT ud til begrænseren.

  • #36   2. jan 2007 Cool vogn Thomas

    Det er også kun et eksempel. Det lyder fra dine beskrivelser heller ikke som om det er turboens virkeområde der fejler noget. Måske en smule højt, men absolut intet kriminelt i det smiley Så er der også plads til endnu flere heste ved f.eks. opboring.

    Har du testet den på rullefelt? Kunne da godt tænke mig at se en effektkurve, da den ofte er meget beskrivende.

    Hvis i kører mod hinanden har chaufføren jo også meget at sige, men tag nu ikke det som en kritik smiley Men der er jo så mange variable i det. (dæk, gearing, aerodynamik, underlag, respons osv.)


  • #37   2. jan 2007 Dækkene er jo nok ikke de bedste. smiley

    Den lille motor er begyndt at synge på de sidste toner, man kan godt se at den har kørt med over 200 hk og 7500 omdr. Nu fik den skiftet ringe og alle pakninger. Næste gang hedder det nok stempler, lejer, ventilfjedre osv.

    PT findes der faktisk ikke nogen effekt måling af den. De målinger der er skrevet er lavet med utæt intercooler.
    Og lige i øjeblikket bliver den lavet klar til syn, så der kommer nok heller ikke nogen effektmåling af den lige forløbet.


  • #38   2. jan 2007 momentet har sku da MEGET at sige.... rigtigt nok det vigtigeste er hk men nm har dælme osse meget at sige

  • #39   2. jan 2007 Moment har meget at sige... Det kommer sku an på hvilken bil der snakkes om.

  • #40   2. jan 2007 Jan S

    Prøv at læse det længere oppe - det har altså noget at sige, også i dørtræk. Ikke så meget som heste, men det gør stadigvæk en forskel. Man kan bare ikke altid sammenligne biler ud fra tal alene.


  • #41   2. jan 2007 Wow! jeg havde slet ikke ventet sådan en debat :O)

  • #42   2. jan 2007 og tak for svarene! De var brugbare!

  • #43   2. jan 2007 Man kan ikke bare sige at en bil med 100hk og 300nm vil trække fra en bil med 100hk og 150nm. Det hele afhænger af vægt/effekt, og ikke mindst gearing.

    På bane vil en bil med 200hk og 200nm sagtens kunne følge en bil med 200hk og 300nm. Det kræver bare at der bliver arbejdet lidt med gearpinden.

    Men hk og nm hænger utrolig meget sammen, da moment x omdrejninger = hk.


Kommentér på:
Dumt spørgsmål ang. hestekræfter/vægt

Annonce