3.521 visninger
|
Oprettet:
Olieforbrug bmw E90 318i {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Har fået et pludseligt olieforbrug på vores bil.
Opdaget i går, at den røg blåt, og at olieniveauet står på halv
Det blå røg lugter lidt som fyrværkeri røg.
Den har ikke haft det problem før, og drypper ikke olie. Den har kørt 139.000.
Håber virkelig nogle, har et godt bud på hvad problemet kunne være.
På forhånd tak
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
jul 2018
Følger: 10 Følgere: 691 Emner: 129 Svar: 477
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
Ryger den krafigt når den står i tomgang? Giver den et voldsomt "PUF" af røg når du lige giver et stød på speederen?
Jeg har lige været igennem en træls omgang på min 320i. Efter omfattende fejlsøgning fra værkstedet, endte det med at fejlen var tilkoksning på stempelringe på cylinder 1.
Det startede med dårlig tomgang når den var varm. Efter olieskift og olierens begyndte den at ryge blåt. Vi mistænkte at "olietyvene" eller olie paraplyerne (de har åbenbart mange navne) var slidte. De viste sig at være gode/nye.
Så fandtes der fejl på krumtap-udluftningsventilen, den er åbenbart overkompliceret og elektrisk. Det løste heller ikke problemet.
Men da motoren gav overtryk i topdækslet (kan tjekkes ved at løsne olie-påfyldningen ved tomgang) viste det sig at være et problem med stempelringe. Der skal være undertryk i toppen, så hvis man løsner olie påfyldningsdækslet i tomgang og der er overtryk, kan det være dette.
Det endte med 3 kemiske kure i motoren, hvor den står med det natten over. Så blev skidtet i stempelringene opløst, og motoren ryger ikke herefter og kører som den skal.
jul 2018
Følger: 10 Følgere: 691 Emner: 129 Svar: 477
Giver umiddelbart ikke noget “puf” når man træder.
Tomgang er helt normal, både kold og varm.
Nu nævner du dækslet ved olie påfyldning, og overtryk, når der åbnes i tomgang.
Hvad skal/må den sige/gøre når der åbnes?
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
Tomgangen på min var dårlig når den var varm, den lavede udsættere og vår sløj under acceleration. KUN når den var varm.
Mistanken var dårlig olie (for lavt olietryk når varm) og derfor skiftede vi olie og tilsatte en olierens. Efter det kørte den rigtig godt, ca 60 km, og så begyndte den at ryge.
Teorien er, at olien var så dårlig (tynd) når den blev varm, at Vanos ikke virkede korrekt. Derfor fik den et olieskift med rens. Det løste så problemet mht den ringe tomgang og accelerationen. Derefter, pga lidt højere olietryk, begyndte der at sive olie forbi stempelringe og kompressionsring, og så opstod olierøgen.
Alt i alt, så var det så underlig en opførsel at ikke engang værkstedet, som normalt anses for at være kompatibelt, ikke vidste hvad der var i vejen. De havde en kikkert i cylindrene og jeg har set billederne. Alt er fint, man kan endda se hone-spor på trods at den har kørt 230.000km.
Men det var koks. Stempelringe/kompressions-ringe har simpelthen været snasket totalt fast.
Jeg har kørt ca. 600 km siden, ingen problemer endnu og har et snit på 15 km/l. siden.
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
jul 2018
Følger: 10 Følgere: 691 Emner: 129 Svar: 477
Kan jeg sende den til dig på en måde?
jul 2018
Følger: 10 Følgere: 691 Emner: 129 Svar: 477
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
jul 2018
Følger: 10 Følgere: 691 Emner: 129 Svar: 477
Snakker vi servicerens?
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
PM mig hvis du vil høre lidt om "mit" værksted. De er ikke lokale for dig, men om ikke andet så er problemet da ret frisk i deres hukommelse. De ligger tæt på Randers.
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
Værkstedet gav den 3 x rens, hvor den 3. var ekstra skrap.
De har fortalt mig at første gang rente rensemiddelet direkte igennem. 2. gang tilsatte de trykluft gennem bundkarret, altså trykluft gennem aftapningshullet. Så stod rensemiddlet og bobbelede i cylindrene. Det var for at det ikke skulle rende direkte gennem og ud af bundkarret.
3. gang var noget ekstra skrapt, hvilket gjorde 3 af mekanikerene syge, da de lige skulle se hvad der skete.
Mellem hver gang, foretog de et olieskift, motorrens og filterskift.
Det var ret omfattende, men stadig billigere end et motorskift.
Olieforbrug bmw E90 318i