{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.521 visninger | Oprettet:

Olieforbrug bmw E90 318i {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Har fået et pludseligt olieforbrug på vores bil.

Opdaget i går, at den røg blåt, og at olieniveauet står på halv smiley
Det blå røg lugter lidt som fyrværkeri røg.

Den har ikke haft det problem før, og drypper ikke olie. Den har kørt 139.000.
Håber virkelig nogle, har et godt bud på hvad problemet kunne være.
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieforbrug bmw E90 318i
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
    #1   28. sep 2019 Knækket olieskrabering på stempel, ventilstammepakninger (paraplyer), slidte ventilstyr er nok de mest oplagte steder at kigge.

  • #2   28. sep 2019 Er det noget man kan tjekke, uden at skulle have toppen af? Eller er der evt andre måder at finde ud af det? Er desværre ikke mekaniker, så det ville være fedt at kunne finde fejlen, uden at skulle sende den på værksted, og få en kæmpe regning alene for fejlsøgning

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #3   28. sep 2019 Ryger den ud af udstødningen?

    Ryger den krafigt når den står i tomgang? Giver den et voldsomt "PUF" af røg når du lige giver et stød på speederen?

    Jeg har lige været igennem en træls omgang på min 320i. Efter omfattende fejlsøgning fra værkstedet, endte det med at fejlen var tilkoksning på stempelringe på cylinder 1.

    Det startede med dårlig tomgang når den var varm. Efter olieskift og olierens begyndte den at ryge blåt. Vi mistænkte at "olietyvene" eller olie paraplyerne (de har åbenbart mange navne) var slidte. De viste sig at være gode/nye.
    Så fandtes der fejl på krumtap-udluftningsventilen, den er åbenbart overkompliceret og elektrisk. Det løste heller ikke problemet.

    Men da motoren gav overtryk i topdækslet (kan tjekkes ved at løsne olie-påfyldningen ved tomgang) viste det sig at være et problem med stempelringe. Der skal være undertryk i toppen, så hvis man løsner olie påfyldningsdækslet i tomgang og der er overtryk, kan det være dette.

    Det endte med 3 kemiske kure i motoren, hvor den står med det natten over. Så blev skidtet i stempelringene opløst, og motoren ryger ikke herefter og kører som den skal.


  • #4   28. sep 2019 Den ryger ikke blåt ud af udstødningen når den står i tomgang, men kun når man træder på speederen.

    Giver umiddelbart ikke noget “puf” når man træder.

    Tomgang er helt normal, både kold og varm.

    Nu nævner du dækslet ved olie påfyldning, og overtryk, når der åbnes i tomgang.
    Hvad skal/må den sige/gøre når der åbnes?


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #5   28. sep 2019 Min røg heller ikke ved tomgang, men når man lige gav den lidt speeder så gav den et fælt gang blå røg. Når man kørte, var der ikke nævneværdig røg. Jeg kørte en lang tur, mens min far (som er mekaniker) kørte bagved. Han sagde at det så normalt ud.

    Tomgangen på min var dårlig når den var varm, den lavede udsættere og vår sløj under acceleration. KUN når den var varm.
    Mistanken var dårlig olie (for lavt olietryk når varm) og derfor skiftede vi olie og tilsatte en olierens. Efter det kørte den rigtig godt, ca 60 km, og så begyndte den at ryge.

    Teorien er, at olien var så dårlig (tynd) når den blev varm, at Vanos ikke virkede korrekt. Derfor fik den et olieskift med rens. Det løste så problemet mht den ringe tomgang og accelerationen. Derefter, pga lidt højere olietryk, begyndte der at sive olie forbi stempelringe og kompressionsring, og så opstod olierøgen.

    Alt i alt, så var det så underlig en opførsel at ikke engang værkstedet, som normalt anses for at være kompatibelt, ikke vidste hvad der var i vejen. De havde en kikkert i cylindrene og jeg har set billederne. Alt er fint, man kan endda se hone-spor på trods at den har kørt 230.000km.

    Men det var koks. Stempelringe/kompressions-ringe har simpelthen været snasket totalt fast.

    Jeg har kørt ca. 600 km siden, ingen problemer endnu og har et snit på 15 km/l. siden.


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #6   28. sep 2019 Angående tryk ved oliepåfyldning; Min gav en åbenlys "puf-puf-puf" lyd når man åbnede for dækslet. Man kunne høre kompressions-slagene gennem dækslet.


  • #7   28. sep 2019 Jeg har lige været nede og lave en lille video. Tror jeg har fuldstændig samme problem som du nævner med den der puf puf lyd.
    Kan jeg sende den til dig på en måde?


  • #8   28. sep 2019 Har lige uploadet en video

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #9   28. sep 2019 Det er fuldstændig samme lyd som min lavede.


  • #10   28. sep 2019 Og hvad afhjalp det? Kan du prøve at forklare hvad du har gjort? Nu hvor din kører godt igen

    Snakker vi servicerens?


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #11   28. sep 2019 Mit værksted fik hjælp fra Additiv-eksperten (tror jeg nok de hed) og de havde samme uge haft samme problem som mit, på nøjagtigt samme motor. Så måske problemet ikke er så ualmindeligt.

    PM mig hvis du vil høre lidt om "mit" værksted. De er ikke lokale for dig, men om ikke andet så er problemet da ret frisk i deres hukommelse. De ligger tæt på Randers.


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #12   28. sep 2019 Angående hvad der hjalp...

    Værkstedet gav den 3 x rens, hvor den 3. var ekstra skrap.

    De har fortalt mig at første gang rente rensemiddelet direkte igennem. 2. gang tilsatte de trykluft gennem bundkarret, altså trykluft gennem aftapningshullet. Så stod rensemiddlet og bobbelede i cylindrene. Det var for at det ikke skulle rende direkte gennem og ud af bundkarret.
    3. gang var noget ekstra skrapt, hvilket gjorde 3 af mekanikerene syge, da de lige skulle se hvad der skete.

    Mellem hver gang, foretog de et olieskift, motorrens og filterskift.

    Det var ret omfattende, men stadig billigere end et motorskift.


Kommentér på:
Olieforbrug bmw E90 318i

Annonce