Bil som er nem at arbejde på {{forumTopicSubject}}
Jeg køber aldrig nye biler pga. prisen. Dette betyder at jeg altid ender med at reparere på bilerne jeg ejer. Jeg har ejet billige ældre biler og dyrere nyere biler. Den dyreste/nyeste bil jeg har ejet, blev købt for at få en rimelig driftsikker bil, og har indtil videre været langt den dyreste bil i reparationer. Dels fordi delene er dyrere, dels fordi den er skruet så kringlet sammen at der eks. er sat 12-14 værkstedstimer af til skift af kobling.
Mit spørgsmål er nu, da jeg har besluttet mig at sælge bilen: Hvilken bil skal jeg købe som er driftsikker og super nem at reparere på når den går i stykker?
Jeg har før hørt at en Mazda MX5 skulle være meget nem at skrue i, men de første modeller er lidt slemme til at få rust (har snakket med Au2fast), og bilen skal bruges som hverdagsbil året rundt (størrelse og cabriolet er intet problem).
Hvilke biler kan i anbefale hvis man er ude efter:
-Driftsikkerhed.
-Billige reservedele.
-Nemme at arbejde på.
-Nogenlunde billig (altså lav vægtafgift/grøn afgift)
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
okt 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 1.098
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Ellers så er en golf 4/bora/octavia/A3/leon/toledo/tt og Civic også meget lette og billige i dele.
sep 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 77
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 386 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 521
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.731
Octavia er nem at arbejde på, delene koster ikke ret meget, bilen kører godt og er sikker.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Tak for alle forslagene. Jeg har ikke så meget imod at køre en ældre bil da jeg fremover ikke får så langt til arbejde, men eksempelvis en 2CV og en gammel bobbel er måske at stramme den lidt
Nogen der har arbejdet på C1/P1 platformen som benyttes til nogle Ford, Volvo og Mazda modeller? Er det noget der er til at arbejde på?
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Men ellers som der er blevet nævnt så Suzuki Swift. Dejlig simpel og voldsomt driftsikker.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Da jeg rengjorde EGR ventil og rør var det en pain in the ass at komme til komponenter på motoren, som er placeret ind mod kabinen. Da der skulle skiftes fjedre, skal man i forenden, før man kan demontere affjedringen, også have plasticdelen under vinduet af, og jeg synes det har været sådan flere steder efterhånden. Opgaver som i min optik burde være nogenlunde til at gå til, viser sig at være besværlige fordi andre ting er i vejen, eller man har klemt meget ind på samme sted.
Da jeg ledte efter en ny MAF sensor, koster sådan en over 2000kr ved T-hansen, hvilket er noget mere end hvad jeg har været van til før. Bagbremse skiverne er med integrerede hjullejer, hvilket gør dem dyrerer at skifte end andre biler jeg har haft.
Jeg købte bilen fordi den på papiret var økonomisk at køre i, men inden for det første år har den kostet mig mere end 30.000kr i reparationer. Jeg ved at det jo kan ske, og at der jo skal skiftes slid-dele på en brugt bil, men eftersom det har vist sig at den biljeg har betalt den højeste indkøbspris for nogensinde, også har været den bil som jeg har skulle reparere mest på, kunne jeg nu godt tænke mig en bil, hvor det at reparere er meget lige til.
Derudover er jeg i gang med at renovere mit hus, så at få frigjort nogle penge på samme tid, hjælper jo også lidt.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.731
Jeg havde kun en fransk bil hvis den var gratis og skulle smides væk næste gang den gik i stykker. (Åh fåk, konen har jo en C1 på afbedrag, satans)
Har lige skiftet turbo og tandstang, til nyt, på min ene Octavia TDI, det er altså en virkelig billig bil at have med at gøre, delene kostede omkring 3.000, men det tog en evighed at lave fordi jeg gik i stå midtvejs. Havde jo en anden Octavia og køre i.
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Det handler hvis bare om evner. En fransk bil er hverken svære eller lettere end andet at skrue i.
Der findes mange skrøner om franske biler, men man bestemmer jo heldighvis selv om man tror på dem
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.731
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.731
Som min salig onkel Willy sagde:
"Citroen er den bedste bil at køre i, bare ærgerligt at der ikke er nogen som kan reparere dem". (2CV, Dyane, GS og BX)
Fortsat go søndag til alle
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
ikke ligefrem billige i originale reservedele, men man behøver jo ikke købe org til sådan nogle gamle biler.
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
En masse udstyr og smarte ting på en bil er altid rart at have, men så er der også flere ting der kan fejle i forhold til en mere simpel bil
Bil som er nem at arbejde på