{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.913 visninger | Oprettet:

Turbo skriger {{forumTopicSubject}}

Jeg har forinden kigget i forum. Synes ikke jeg har fundet noget relevant eller andre med så voldsomme symptomer, derfor nyt emne.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvad der giver denne lyd.
Lyden opstår i frigear (meget let gas og 1200-3000 rpm). Lyden er der også ved kraftig acceleration.
I starten mistænkende jeg en boost leak.
Det blev hurtigt slået ned da jeg tog trykrøret af lige efter turbo og den stadig sagde samme lyd i frigear.
Jeg har tjekket turboen for slør - INTET ind og ud, og kun en anelse sidevejs som der skal være.
Bliver bilen kørt varm er lyden meget mindre markant. Står den så blot 10 minutter er lyden tilbage på samme kraft.
Nogle ideer ?

Se venligst disse to videoer på youtube (videoformat passede ikke til BG).
#1 - https://www.youtube.com/watch?v=eWWggyrFU1c
#2 - https://www.youtube.com/watch?v=lTAA-cwvFCA


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turbo skriger
  • #1   10. maj 2020 Du hade koblet egr ventilen fra på den ikke. med at sætte en blokering plade på den også ikke. for har før høre en defekt egr ventil der giver den lyd vis den er utæt. nu har du tjekket selv slangen der går på turboen og over på rør der går under køleren. vis de flækker så kan de også give den lyd og det samme med en flække intercooler. Men nu når du holder stille og giver gas kan du ikke nogen lunde høre hvor lyden kommer fra?

  • #2   10. maj 2020 EGR er koblet fra med plade ja smiley
    Har kigget diverse slanger og de virker fine. Derfor prøver de jeg at tage slagen lige efter turboen af nede ved jernrøret som går tværs over. Selv uden slange på sagde den denne kraftige lyd.. Så det kan vel ikke være en boost leak så. Lyden kommer umiddelbart fra højre side, altså turbo siden af motorrummet.


  • #3   10. maj 2020 Okay prøv at tage et billedet af selv møllen i turboen. og se om propellen/vingerne er bleven skadet vis de er det så giver det også sådan en hyle lyd.

  • #4   10. maj 2020 Det der er en utæthed ved udstødningsmanifold eller mellem manifold og turbo hvis den har pakning der.

  • #5   10. maj 2020 @Freeway
    Kiggede vingerne som noget af det første. Man kan se turboen ikke er ny og har gået 362.000 men de er hverken skæve eller knækket. Lyden forsvinder jo også i takt med motoren bliver varm smiley


  • #6   10. maj 2020 @Henrik C
    Det havde jeg ikke skænket en tanke. Jeg får fingrene i et nyt sæt pakninger og smider på, så må vi se.
    Det giver også god mening ift. At lyden forsvinder mere og mere jo varmer motoren bliver, her tænker jeg på materialeudvidelse smiley


  • #7   10. maj 2020 Ja vis det gør det. Så det sikkert en utæthed mellem turbo og manifold,eller den er utæt ved den egr flange du har skrue på udstødning manifolden. da når sådan nogen utætheder tit så bliver de tætte,når turbo og manifold bliver varme og udvider sig. Så som Henrik også skriver vil det være godt at tjekket det igennem. Det kan også være udstødning manifolden der er har fået en revne, men det er meget sjælden det sker på de biler der. eller den er utæt mellem turbo kærnen og og udstødning huset af.

  • #8   10. maj 2020 @Freeway jeg prøver at skifte de tre pakninger der er ved motor, turbo og udstødning så må vi se smiley
    Hvor får jeg lige fat i sådan et sæt i morgen? Thansens pakning er i rastordre


  • #9   11. maj 2020 Samme lyd havde jeg også da jeg havde fjernet egr.. Bedste holdbar løsning en passende bolt blev svejset fast på manifold så hullet er HELT lukket tæt.. Bom færdig smiley

  • #10   11. maj 2020 Har aldrig døjet med det når jeg har blokere egr på dem,så har Jeg har fjernet røret fra udstødning manifold og til egr. der har jeg skåret de to flanger af det egr rør, svejste en skive i hullet i midten så Det var lukket. og så skrue begge flanger på igen med de stål pakninger der til. og de har altid været tæt bagefter. men de er jo også halv tykke de flanger fra det rør af.

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #11   11. maj 2020 Ved du hvilken bil du har ?

  • #12   11. maj 2020 @i_ipek
    Har kørt et års tid med EGR delete. Den er blændet af med en 7 mm tyk plade og en god tyk pakning. Jeg tjekkede den - intet tegn på utætheder.


  • #13   11. maj 2020 @Freeway
    Jeg har været igang i dag, de to møtrikker på udstødbkbgsmanifold ved cyl 4 var mildest talt løse. Og pakningen var ikke god længere - synes jeg kunne se spor af sod der er blæst ud med de to lag stål i pakningen, så fejlen er helt sikkert der smiley alt er adskilt og nye pakninger mellem blok og manifold, indsugning og begge turbo pakninger. Tager alle når jeg er igang smiley


  • #14   11. maj 2020 @RSP 36
    Ja, beklager informationen mangler..
    Passat 3BG 1,9 TDI PD130 med VNT17 turbo


  • #15   11. maj 2020 super så har du helt sikkert funden fejlen smiley

  • #16   11. maj 2020 @Freeway
    Det er jeg næsten sikker på smiley
    Vender tilbage når bilen er samlet
    Endnu en gang tak for hjælpen smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #17   11. maj 2020 Ok,på sønnikes 1.9 tdi var det egr pladen der ikke var helt flad,lidt banan formet set fra siden så vendte den rundt så den buede nedad ,hvis det giver mening.

  • #18   11. maj 2020 @RSP 36
    Det giver god mening smiley havde nemlig hørt om dette kunne ske med nogle blændplader, derfor gik jeg bevidst efter en som var så tyk den umuligt kunne bøje/vride sig smiley
    Men tjekkede den, den var helt tæt og pakningen fin som ny.
    Det ladet til at være pakning mellem blok og udst. Manifold smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #19   11. maj 2020 Skrig fra turboen inden turboen lyder bare ikke helt rigtigt...
    Ikke at jeg siger det er umuligt,men de gange jeg har oplevet en utæt pakning ved manifolden har den bare hvislet.


  • #20   11. maj 2020 @RSP 36
    Det lyder lidt underligt. Men da jeg fik pakningen af kunne jeg tydeligt se at der havde "blæst" udstødningsgasser ud af pakningen. Den var blevet svedet og sodet til mellem de to stållag i pakningen smiley
    Underlig tanke, men dengang man var barn og tog et stykke græs og splittede det ned langs midten og pustede i det så det sagde den der sjove lyd - måske det samme er opstået her? Lyften der strømmer ud mellem de to lag stål... Tiden må vise men lyden er i hvert fald underlig og turboen ser tip top ud både i vinger og mht. Slør smiley


  • #21   11. maj 2020 @Freeway
    Undeligt spørgsmål
    De nye gevindstifter jeg sætter i turbo inden genmontage skal de sættes i noget specielt? (varmebestandig locktight) ahahah - Eller er det bare i med dem? smiley


  • #22   11. maj 2020 De skal bare i uden noget som helst dem du sætter i turboen. har aldrig brugt noget låse olie. da det bliver så varmt det aligevel brænder væk. lige som vis man vil have noget løsnet der har fået det, så varmer man det jo smiley

  • #23   12. maj 2020 En opfølgning:
    Mange tak for hjælpen allesammen - Henrik C tak for tippet, det var en død pakning smiley nu kan jeg igen køre i byen uden folk vender sig om og glor efter bilen ??


Kommentér på:
Turbo skriger

Annonce