1.930 visninger
|
Oprettet:
Termostat skifte = død bil {{forumTopicSubject}}
Hey venner,
Jeg har begivet mig ud i en lille suzuki alto. Den har kogt lidt tid, og igår gik den død på lillebæltsbroen, med røg og det hele. Jeg fik den dog "presset" hjem og fik skiftet termostaten idag inkl. pakninger etc.
Men nue r den helt død? Nogen der ved hvad det kan være?
Jeg har ladet batteriet op, og laderen melder ikke umiddelbart nogen fejl. Den er helt stille når jeg drejer nøglen, og tænder hverken lys eller andet...
Tips eller hints er kærkomne så jeg kan tjekke den
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Mvh Kp
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 51
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 51
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 51
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mvh. Gert
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 126 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.324
er vist en strømfejl et sted og KAN være stel, +-en, tændingslås, en/ flere sikringer eller noget helt andet..
er maskinen død, vil der stadig være liv i lamperne..
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 51
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 51
Ingen lys eller andre tegn på strøm overhovedet.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
Du kan teste dette ved at se om du kan "løbe" bilen igang. Den vil nok ikke starte, men du vil kunne se om hjulene låser eller om det er motoren komprimering. Så find en ven, Sæt bilen i andet gear, træd kobling ned,sæt tænding på, få løbet lidt fart i bilen, og kobl ud. Enten kan i høre hjulene kradse imod asfalten, eller mærke at den stopper lidt rykvis, men du kan høre at motoren bevæger sig (men nok uden at starte)
Er det et strøm problem, er verden lidt mere funky. Der er mange ting man kan test måle på. Grundlæggende er konceptet bekræft at der er plus hvor det forventes og at negativ er forbundet til stel. Der er et hav af videoer omkring dette på nettet.
Som de andre er inde på er det ofte stel (fra batteri til stel, og fra motor til stel) som driller. Derudover hvis intet lys ændrer sig når du drejer nøglen kan det være bundstykket i ratlåsen.
Mit personlige gæt uden at have set bilen er at motoren er kogt/har sat sig. Især formuleringen "presset hjem" får mig til at tænke at det er hvor vi er.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.637
Prøvat dreje på krumtapshjulet, remhjulet, så kan du mærke om motoren kan tørne.
Mål hvor mange volt der er på batteriet. (Multimeter koster kr 50 i Harald Nyborg osv)
Er der 12-12.5 volt er det fint, men mangler der 2 volt er en celle defekt, nyt på.
Løsn batteripolerne og bank let på kanten af polskoene, så de helt sikkert er langt nok nede, spænd fast igen. Start bilen.
Virker det ikke kan det være bundstykket i tændingslåsen der er defekt.
Du kan kortslutte også starteren og således gå udenom tændingslåsen.
Der SKAL være lys når du drejer nøglen til første hak, ellers kommer der ikke strøm op til tændingslåsen. (sikringer)
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 448
mar 2014
Følger: 22 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 51
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 850
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
Du kan købe en super simpel tester hos Thansen, som viser det:
https://www.thansen.dk/bil/autodele/bilbatteri/tester/batteritester-til-autobatteri/n-469837186/pn-469834556
Ud over generator kan det også være at dit batteri ikke er helt sundt mere, og ikke levere nok ampere når du drejer starteren.
Det at bilen løb tør indikere dog at generatoren er mere sandsynlig fejl kilde.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.637
Det er jo ikke nemt at hjælpe dig hvis ikke vi ved hvad du har prøvet.
https://www.thansen.dk/soeg/?query=multimeter
Igen:
Mål hvor mange volt der er på batteriet. (Multimeter koster kr 50 i Harald Nyborg osv)
Er der 12-12.5 volt er det fint, men mangler der 2 volt er en celle defekt, nyt på.
Løsn batteripolerne og bank let på kanten af polskoene, så de helt sikkert er langt nok nede, spænd fast igen. Start bilen.
Virker det ikke kan det være bundstykket i tændingslåsen der er defekt.
mar 2018
Følger: 11 Svar: 7
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 112 Biler: 3 Svar: 1.028
Termostat skifte = død bil