{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.930 visninger | Oprettet:

Termostat skifte = død bil {{forumTopicSubject}}

Hey venner,

Jeg har begivet mig ud i en lille suzuki alto. Den har kogt lidt tid, og igår gik den død på lillebæltsbroen, med røg og det hele. Jeg fik den dog "presset" hjem og fik skiftet termostaten idag inkl. pakninger etc.

Men nue r den helt død? Nogen der ved hvad det kan være?

Jeg har ladet batteriet op, og laderen melder ikke umiddelbart nogen fejl. Den er helt stille når jeg drejer nøglen, og tænder hverken lys eller andet...

Tips eller hints er kærkomne så jeg kan tjekke den smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Termostat skifte = død bil
  • #1   23. sep 2020 Hej Ny motor og evt. Også ny fører.
    Mvh Kp


  • #2   23. sep 2020 Den har vel været så varm, og kørt uden vand og olie , hvilket i sidste ende har taget livet af motoren som har sat sig ?

  • #4   23. sep 2020 Såå, svaret er en ny motor? Eller kan dette ordnes med enkelte dele´?

  • #5   23. sep 2020 #3 nej jeg fik skam fyldt nyt på og det gik faktisk rigtig fint, havde både vand og kølervæske i bilen fra da køleren blev skiftet smiley

  • #6   23. sep 2020 Jo, men hvor var væsken hvis termostaten var lukket , så var der jo ingen cirkulation .

  • #7   23. sep 2020 #6 det er første gang jeg stifter bekendtskab med termostaten og dens funktion må jeg indrømme, så du har en god pointe smiley Jeg har dog lige haft den hos mekaniker til tjek da den "hostede" ved kørsel, og de mente ikke der var noget galt, så det var først da jeg selv gik på jagt, at jeg fandt fejlen smiley

  • #8   23. sep 2020 Hvis der ikke kommer lys i instrumentbord når du drejer nøglen, må der være en ledning/stel der er koblet fra.
    Mvh. Gert


  • #9   23. sep 2020 lige præcis Gert.
    er vist en strømfejl et sted og KAN være stel, +-en, tændingslås, en/ flere sikringer eller noget helt andet..
    er maskinen død, vil der stadig være liv i lamperne..


  • #10   23. sep 2020 ingen lys overhovedet, så jeg tjekker sikringer og stel imorgen. Tak for tip smiley

  • #11   23. sep 2020 Det er nogle gange de enkle ting der driller. Det kunne f.eks være poler på batteri der ikke danner ordentlig forbindelse, du har jo lige haft lader på og derved rumsteret ved polerne.

  • #12   24. sep 2020 #11 ja jeg har tjekket efter havde batteriet helt ude ved ladning så de er monteret fra start. Har tjekket alle samlinger. Dasket til starteren, etc.

    Ingen lys eller andre tegn på strøm overhovedet. smiley


  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
    #13   24. sep 2020 Hvis det er selve motoren der er problemet har stemplerne sat sig i cylindrene = helt sikkert død og borte.
    Du kan teste dette ved at se om du kan "løbe" bilen igang. Den vil nok ikke starte, men du vil kunne se om hjulene låser eller om det er motoren komprimering. Så find en ven, Sæt bilen i andet gear, træd kobling ned,sæt tænding på, få løbet lidt fart i bilen, og kobl ud. Enten kan i høre hjulene kradse imod asfalten, eller mærke at den stopper lidt rykvis, men du kan høre at motoren bevæger sig (men nok uden at starte)

    Er det et strøm problem, er verden lidt mere funky. Der er mange ting man kan test måle på. Grundlæggende er konceptet bekræft at der er plus hvor det forventes og at negativ er forbundet til stel. Der er et hav af videoer omkring dette på nettet.
    Som de andre er inde på er det ofte stel (fra batteri til stel, og fra motor til stel) som driller. Derudover hvis intet lys ændrer sig når du drejer nøglen kan det være bundstykket i ratlåsen.

    Mit personlige gæt uden at have set bilen er at motoren er kogt/har sat sig. Især formuleringen "presset hjem" får mig til at tænke at det er hvor vi er.


  • #14   24. sep 2020 Det er ret usandsynligt at den både mister al strøm og motor har sat sig.

    Prøvat dreje på krumtapshjulet, remhjulet, så kan du mærke om motoren kan tørne.

    Mål hvor mange volt der er på batteriet. (Multimeter koster kr 50 i Harald Nyborg osv)
    Er der 12-12.5 volt er det fint, men mangler der 2 volt er en celle defekt, nyt på.
    Løsn batteripolerne og bank let på kanten af polskoene, så de helt sikkert er langt nok nede, spænd fast igen. Start bilen.
    Virker det ikke kan det være bundstykket i tændingslåsen der er defekt.

    Du kan kortslutte også starteren og således gå udenom tændingslåsen.

    Der SKAL være lys når du drejer nøglen til første hak, ellers kommer der ikke strøm op til tændingslåsen. (sikringer)


  • #15   25. sep 2020 Når du drejer nøglen og hverken kan se lys eller lamper og f.eks blæser ikke virker, så har du intet strøm...

  • #16   25. sep 2020 Tak for det jeg fik den igang med hjælp fra kabler og har egentlig kørt fint men når den skal tændes igen så er der ikke nok knald påsåden hoster og tømmer batteri. Umiddelbart tænker jeg udluftning og en tændspole smiley hvad er jeres erfaringer?

  • #17   25. sep 2020 Eller død generator ?

  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
    #18   26. sep 2020 Generator er nemt at tjekke med volt meter, der findes et hav af videoer om det på you tube. Mener at du skal kunne måle 14 volt ish når motor er tændt, Mener at batteriet bør ligge omkring 12.5-12.8 når bilen er slukket.
    Du kan købe en super simpel tester hos Thansen, som viser det:
    https://www.thansen.dk/bil/autodele/bilbatteri/tester/batteritester-til-autobatteri/n-469837186/pn-469834556
    Ud over generator kan det også være at dit batteri ikke er helt sundt mere, og ikke levere nok ampere når du drejer starteren.
    Det at bilen løb tør indikere dog at generatoren er mere sandsynlig fejl kilde.


  • #19   27. sep 2020 Jamen har du købt et voltmeter eller hvad?
    Det er jo ikke nemt at hjælpe dig hvis ikke vi ved hvad du har prøvet.

    https://www.thansen.dk/soeg/?query=multimeter

    Igen:
    Mål hvor mange volt der er på batteriet. (Multimeter koster kr 50 i Harald Nyborg osv)
    Er der 12-12.5 volt er det fint, men mangler der 2 volt er en celle defekt, nyt på.
    Løsn batteripolerne og bank let på kanten af polskoene, så de helt sikkert er langt nok nede, spænd fast igen. Start bilen.
    Virker det ikke kan det være bundstykket i tændingslåsen der er defekt.


  • Finn B
    Finn B Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 11 Svar: 7
    #20   4. okt 2020 Hvilespænding på et godt batteri er 13.2 volt . Det må ikke falde under 10 volt når motoren prøver at startes. Et godt trick er at sætte den i 5 gear og med suppen kobling og foden på bremsen og så se hvad der er af volt på batteriet. Må ikke falde til under 10v

  • Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 9 Følgere: 112 Biler: 3 Svar: 1.028
    #21   4. okt 2020 #20 arg nu ikke helt rigtige sige for et fuld oplade et batteri lige spænding på 12,7 volt det vil os ligge deromkring hvile spænding

Kommentér på:
Termostat skifte = død bil

Annonce