Loadindeks på dæk {{forumTopicSubject}}
Jeg er ejer af en Ford Grand C-Max 2,0 TDCI fra 2013 på papegøjeplader.
Jeg skal snart have indkøbt 4 nye sommerdæk, og derudover skal bilen synes i løbet af 2024.
Det kan godt være, at mit spørgsmål er lidt hypotetisk, men nu prøver jeg.
Sagen er den, at det max. tilladte akseltryk på bagakslen er 1.240 kg. eller 620 kg. "pr. side" på Ford´en.
Loadindeks på 91 på dæk har en bæreevne på 615 kg. pr. side eller 1.230 kg. i alt.
Med andre ord "mangler" der 5 kg. pr side, hvis jeg køber dæk med loadindeks 91. Da jeg i 2022 fik synet bilen (første syn efter at jeg havde købt bilen) - dengang kørte jeg med mine vinterdæk - da påtalte synsmanden, at han godt nok ikke ville "dumpe" bilen, men han sagde, at jeg bare skulle vide, at han faktisk godt kunne have dumpet bilen pga. dækkene og de 5 kg.
Nu er problemet jo ikke større, end at jeg bare kan købe nogle sommerdæk med loadindeks på 94, men jeg synes godt nok, at der er en tydelig prisforskel, alt efter om man skal have samme dækmærke og dimensioner med hhv. loadindeks 91 eller 94.
Det korte af det lange:
Hvad er jeres erfaring mht. syn og loadindeks, hvis der fx mangler 5 kg. pr. side eller 10 kg. pr. aksel?
Skal jeg "tage chancen" og købe nogle dæk med loadindeks 91 - eller risikerer jeg, hvis fx regelsættet bliver håndhævet hårdere og mere stringent, at jeg står med nogle ulovlige dæk, som jeg ikke kan få gennem et periodisk syn??
Mine vinterdæk er som nævnt også med indeks 91, så dem kan jeg ikke midlertidigt sætte på bilen, når den skal synes.
På forhånd tak for jeres input!
jun 2020
Følger: 22 Følgere: 34 Biler: 1 Svar: 50
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Har du haft gode erfaringer med Daeklaeder? Jeg har været inde og tjekke deres priser osv. ud, men synes der er lidt blandede anmeldelser på dem - bl.a. mange, der kritiserer lange leveringstider osv. osv.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.376
Du SKAL have dæk med mindst 620 kilo lasteevne på din bil.
Det er ikke at gå i små sko, når regler bliver håndhævet. Et eller andet sted, skal man jo sætte en grænse.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 702
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Det skal i øvrigt siges, at jeg også har tjekket typeskiltet - som siger 1.240 kg. på bagakslen og 1.175 kg. foran
jun 2020
Følger: 22 Følgere: 34 Biler: 1 Svar: 50
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 702
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 702
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.376
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.376
Desværre.
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
Loadindeks på dæk